Sunday 29 June 2014

Sepetang Bersama Nelayan Mengabang Telipot

Jumaat 27hb Jun 2014 saya mengambil kesempatan di waktu petang untuk mendengar luahan daripada para nelayan di Mengabang Telipot. Turut hadir wartawan Sinar Harian Cik Huda. Fokus permasalahan bertumpu isu pukat tunda sama ada oleh nelayan besar tempatan atau nelayan asing yang merosakkan bubu dan pukat nelayan tempatan di samping memberi kesan kepada hasil tangkapan semasa kerana kerosakan ekosistem disebabkan oleh pukat tunda.

Kemerosotan hasil tangkapan akhir-akhir ini meskioun berada pada bulan jun dan bukannya musim tengkujuh memberi kesan kepada pendapatan mereka yang sudah sedia kecil. Secara purata pendapatan nelayan sekarang sekitar rm15 sehari. Kadang-kadang berlaku hasil yang diperolehi tak cukup untuk menampung kos diesel dan lain-lain.

Nelayan memerlukan sumber pendapatan lain sebagai tampungan. Pendapatan mereka sememangnya kecil. Barangkali koperasi nelayan yang aktif dengan peruntukan kerajaan serta pengurusan bisnes yang profesional mampu memberikan sumber pendapatan tambahan kepada mereka.

No comments:

Post a Comment