tag:blogger.com,1999:blog-10430020928898988052024-02-19T11:37:15.602+08:00Bahtera Ilmu & Perjuanganperkongsian ilmu dan perjuangan oleh Ust. Dr Khairuddin at-TakiriUnknownnoreply@blogger.comBlogger836125tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-65290817785312227422023-04-02T15:22:00.001+08:002023-04-02T15:22:45.495+08:00Siri 4 Tazkirah MUU : Kelonggaran Kewajipan Puasa Bagi Orang Sakit<div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div>Siri TAZKIRAH RAMADHAN</div><div><br></div><div>Siri 4 (4 Ramadhan 1444 H) </div><div>Kelonggaran Kewajipan Puasa Bagi Orang Sakit</div><div><br></div><div>ALLAH Taala berfirman:</div><div><br></div><div>فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ</div><div>"Maka sesiapa kalangan kamu sakit atau dalam keadaan perjalanan maka digantikan daripada hari-hari yang lain. Dan wajib ke atas orang yang kehilangan upaya berpuasa membayar fidyah iaitu makanan seorang miskin"</div><div>(Surah al-Baqarah: 184)</div><div><br></div><div>Huraian & Pengajaran</div><div><br></div><div>1. Sakit dan perjalanan adalah dua keadaan yang selalu meletakkan seseorang luar daripada situasi biasa kehidupan. Kedua-duanya diringi dengan kesukaran dan kepayahan. Justeru, Islam meletakkan dua keadaan ini sebagai uzur dan kelonggaran syarie yang menggugurkan ibadat seperti kewajipan puasa Ramadhan.</div><div><br></div><div>2. Orang yang sakit sekira-kiranya jika berpuasa menambahkan kesakitan atau melambatkan kesembuhan atau menimbulkan kesusahan dan kesukaran yang sukar ditanggung maka dibolehkan tidak berpuasa pada bulan Ramadhan, namun wajib diganti pada hari-hari lain selepas Ramadhan. </div><div><br></div><div>3. Adapun sakit yang ringan seumpama selesema, batuk, sakit gusi, pening kepala dan luka-luka kecil pada jasad yang puasa tidak memudatkannya maka tetap diwajibkan berpuasa Ramadhan.</div><div><br></div><div>4. Seseorang yang sakit secara berkekalan yang tidak diharapkan lagi kesembuhan dan tidak boleh berpuasa Ramadhan apatah lagi menggantikannya maka hendaklah membayar fidyah (denda dan tebusan) dengan memberi makan kepada seorang miskin bagi setiap hari puasa yang ditinggalkan. </div><div><br></div><div>5. Kadar fidyah ialah satu cupak beras yang boleh dibuat zakat fitrah (1/4 gantang Baghdad) bersamaan dengan 600 gram. Fatwa semasa di Malaysia, kadar beras itu boleh digantikan dengan nilai dalam bentuk wang tunai.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Disediakan oleh:</div><div>Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri</div><div>Setiausaha Eksekutif</div><div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div><br></div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-89810756897610864722023-04-02T15:20:00.001+08:002023-04-02T15:20:58.060+08:00Siri 5 Tazkirah MUU : Kelonggaran Kewajipan Puasa Bagi Musafir<div>MAJLIS ULAMA UMNO<br></div><div>Siri TAZKIRAH RAMADHAN</div><div><br></div><div>Siri 5 (5 Ramadhan 1444 H) </div><div>Kelonggaran Kewajipan Puasa Bagi Musafir</div><div><br></div><div>ALLAH Taala berfirman:</div><div><br></div><div>أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ ۚ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ </div><div>"(Puasa itu) beberapa hari yang dibilang. Maka sesiapa kalangan kamu sakit atau dalam keadaan perjalanan maka digantikan daripada hari-hari yang lain. Dan wajib ke atas orang yang kehilangan upaya berpuasa membayar fidyah iaitu makanan seorang miskin. Maka sesiapa yang sukarela melakukan kebajikan maka itu lebih baik baginya dan bahawa berpuasa itu lebih baik bagi kamu sekiranya kamu mengetahui"</div><div>(Surah al-Baqarah: 184)</div><div><br></div><div>Huraian & Pengajaran</div><div><br></div><div>1. Orang bermusafir diberikan kelonggaran oleh untuk tidak berpuasa Ramadhan dan hendaklah menggantikannya pada hari yang lain. Namun, bagi Mazhab Syafie berpuasa itu lebih baik.</div><div><br></div><div>2. Dalam Hadis riwayat Bukhari, Nabi saw bermusafir pada bulan Ramadhan menuju ke Mekah dalam keadaan berpuasa. Bila tiba ke tempat bernama 'Usfan bagi meminta air lalu minum bagi menunjukkan kepada Sahabat bahawa boleh berbuka. Ibnu Abbas (r.ah) berkata: </div><div>صَامَ رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ في السَّفَرِ، وأَفْطَرَ فمَن شَاءَ صَامَ ومَن شَاءَ أفْطَرَ.</div><div>"Nabi saw berpuasa ketika bermusafir dan juga berbuka. Sesiapa mahu dia boleh berpuasa. Sesiapa yang mahu dia boleh berbuka"</div><div>(Hadis riwayat Bukhari no 4279)</div><div><br></div><div>3. Mana yang lebih afhdal, berbuka atau berpuasa bagi musafir? Mazhab Syafie berpendirian sekiranya berpuasa itu memudharatkan dan memberatkan orang yang bermusafir maka afdhalnya berbuka. Jika sebaliknya maka yang afdhal ialah berpuasa sebagaimana firman Allah dalam ayat di atas "bahawa berpuasa itu lebih baik bagi kamu".</div><div><br></div><div>4. Musafir yang diharuskan berbuka ialah musafir dengan kadar jarak membolehkan Qasar solat iaitu lebih kurang 80 - 83 km berdasarkan khilaf d kalangan ulamak.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Disediakan oleh:</div><div>Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri</div><div>Setiausaha Eksekutif</div><div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-14411437286021383042023-04-02T15:18:00.001+08:002023-04-02T15:18:23.018+08:00Siri 6 Tazkirah MUU : Kelebihan Gandingan Ibadah Puasa dan Tarawih<div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div>Siri TAZKIRAH RAMADHAN</div><div><br></div><div>Siri 6 (6 Ramadhan 1444 H)</div><div>Kelebihan Gandingan Ibadah Puasa dan Tarawih</div><div><br></div><div>Nabi (saw) bersabda;</div><div><br></div><div>مَن صَّامَ رَمَضانَ إيمانًا واحْتِسابًا غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِهِ</div><div>"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kerana keimanan dan kerana mengharapkan pahala diampunkan baginya apa yang lalu daripada dosanya"</div><div>(Hadis riwayat Imam Bukhari no 1901 dan 2014 dan riwayat Imam Muslim no 760)</div><div><br></div><div>مَن قَامَ رَمَضَانَ إيمَانًا واحْتِسَابًا، غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِهِ</div><div>"Sesiapa yang berdiri mengerjakan solat qiyam Ramadhan kerana keimanan dan kerana mengharapkan pahala diampunkan baginya apa yang lalu daripada dosanya"</div><div>(Hadis riwayat Imam Bukhari no 37 dan 2009 dan riwayat Imam Muslim no 759)</div><div><br></div><div>Huraian & Pengajaran</div><div><br></div><div>1. Ibadah puasa dan ibadah qiyam solat tarawih adalah dua ibadah besar sepanjang Ramadhan. Puasa adalah ibadah wajib di siang hari manakala solat tarawih adalah ibadah sunat di malam hari. Dalam banyak hadis Nabi (saw) kedua-dua ibadah ini digandingkan secara bersama bagi memberi mesej bahawa kesempurnaan ibadah puasa yang wajib perlu dilengkapkan dengan ibadah malam yang sunat.</div><div><br></div><div>2. Kedua-kedua hadis di atas mengandungi perkhabaran gembira kepada hamba Allah yang berpuasa pada siang hari dan melakukan qiyam Ramadhan atau bertarawih pada malam hari iaitu diberikan pengampunan terhadap dosa-dosa yang lalu.</div><div><br></div><div>3. Namun, untuk membolehkan ganjaran besar ini diperolehi hendaklah kedua-dua ibadah tersebut dilakukan dengan tujuan dan tekad yang betul melibatkan hati iaitu kerana keimanan kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala daripada Allah.</div><div><br></div><div>4. Maksud "kerana keimanan" ialah berpuasa dan berqiyam itu dilakukan atas dasar keimanan terhadap kewajipan puasa yang difardhukan oleh Allah dan keimanan bahawa ibadah qiyam mengerjakan solat di malam-malam Ramadhan adalah ibadah sunat yang digalakkan dan disukai oleh Allah. Kedua-duanya bukan dilakukan kerana adat masyarakat atau ikut-ikutan kepada rakan dan taulan atau kerana bimbangkan tindakan oleh pihak berkuasa dan seumpamanya. </div><div><br></div><div>5. Maksud "kerana mengharapkan pahala" pula ialah kedua-dua ibadah itu dilakukan tulus ikhlas demi meraih keredhaan Allah dan mendapat pahala. Bukannya kerana tujuan kesihatan untuk menguruskan badan atau menunjuk-nunjuk kepada manusia bagi mendapatkan perhatian dan keuntungan duniawi. </div><div><br></div><div>6. Maka wajarlah untuk kita membaiki niat dan tujuan bagi kedua-dua ibadah tersebut agar beroleh ganjaran yang dijanjikan oleh Allah.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Disediakan oleh:</div><div>Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri</div><div>Setiausaha Eksekutif</div><div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-14383916157820396972023-04-02T15:16:00.001+08:002023-04-02T15:16:41.912+08:00Siri 7 Tazkirah MUU : Kelebihan Solat Witir<div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div>Siri TAZKIRAH RAMADHAN</div><div><br></div><div>Siri 7 (7 Ramadhan 1444 H) </div><div>Kelebihan Solat Witir</div><div><br></div><div>اجْعَلُوا آخِرَ صَلَاتِكُمْ باللَّيْلِ وِتْرًا</div><div>"Jadikanlah solat akhir kamu di waktu malam ialah solat Witir"</div><div>(Hadis Disepakati riwayat Bukhari no 998 dan riwayat Muslim no 751)</div><div><br></div><div>Huraian & Pengajaran</div><div><br></div><div>1. Solat Witir adalah solat yang sangat digalakkan untuk dikerjakan pada malam hari sebagai penutup bagi solat malam. </div><div><br></div><div>2. Ia dinamakan "Witir" yang bermaksud ganjil kerana dilakukan minimanya satu rakaat dan boleh dilakukan sehingga maksimanya 11 rakaat secara dua rakaat, dua rakaat dengan penutupnya adalah satu rakaat sahaja.</div><div><br></div><div>3. Pada malam-malam Ramadhan solat Witir terlebih sunat dilakukan kerana ia merupakan sebahagian daripada ibadat berdiri solat bagi menghidupkan malam Ramadhan sebagaimana sabit kelebihannya dalam banyak hadis.</div><div><br></div><div>4. Meskipun pada malam-malam biasa, solat Witir dibuat sebagai penutup ibadat solat malam sebelum terbitnya fajar, namun pada bulan Ramadhan ia sunat dilakukan secara berjamaah dengan imam selepas solat Tarawih bagi mendapatkan kelebihan kebersamaan bersama imam dan pahala solat malam sepenuhnya. </div><div><br></div><div>Dalilnya ialah hadis Nabi (saw) yang panjang riwayat Abu Zar al-Ghifari (r.a) tentang solat malam Ramadhan para Sahabat dengan Nabi (saw) antaranya Baginda bersabda;</div><div><br></div><div>إنَّ الرَّجلَ إذا صلَّى معَ الإمامِ حتَّى ينصرفَ حسبَ لَه قيامُ ليلةٍ</div><div>"Sesungguhnya seorang lelaki apabila solat bersama imam sehingga imam beredar dikira baginya qiyam berdiri solat satu malam penuh"</div><div>(Hadis Sahih riwayat Nasaei no 1363 dan riwayat Abu Dawud no 1375).</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Disediakan oleh:</div><div>Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri</div><div>Setiausaha Eksekutif</div><div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div><br></div><div><br></div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-41265377622965081132023-04-02T15:13:00.001+08:002023-04-02T15:13:22.801+08:00Siri 8 Tazkirah Majlis Ulama UMNO : Solat Witir Sekali Sahaja Pada Satu Malam<div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div>Siri TAZKIRAH RAMADHAN</div><div><br></div><div>Siri 8 (8 Ramadhan 1444 H) </div><div>Solat Witir Sekali Sahaja Pada Satu Malam</div><div><br></div><div>Nabi (saw) bersabda</div><div> لا وِترانِ في ليلةٍ</div><div>"Tiada dua solat witir pada satu malam"</div><div>(Hadis riwayat Tirmizi no 470, Nasaei no 1679 dan Abu Dawud no 1439)</div><div><br></div><div>Huraian & Pengajaran</div><div><br></div><div>1. Pada prinsipnya Solat Witir dilakukan sebagai penutup kepada solat malam di hujung malam sebelum terbit Fajar. </div><div><br></div><div>2. Sekiranya Solat Witir telah dikerjakan lebih awal selepas Tarawih bersama imam, ia tidak menghalang untuk melakukan lagi solat-solat sunat selepas itu. Dalilnya ialah Hadis riwayat Aisyah (r.a);</div><div><br></div><div> عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كان يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ بعد الوتر وَهُوَ جَالِسٌ .</div><div>"Bahawa Nabi (saw) pernah solat dua rakaat selepas Witir dalam keadaan duduk"</div><div>(Hadis riwayat Muslim no 738)</div><div><br></div><div>3. Menurut Imam Nawawi, kedua-dua rakaat tersebut dilakukan oleh Nabi (saw) selepas Witir dalam keadaan duduk bertujuan menjelaskan keharusan mengerjakan solat selepas Witir dan keharusan mengerjakan solat sunat dalam keadaan duduk tetapi Nabi saw tidak selalu melakukannya malah baginda hanya melakukan sekali atau dua kali atau beberapa kali.</div><div><br></div><div>4. Sekiranya dibuat lagi solat sunat selepas solat Witir maka tidak perlu lagi menutup solat malam dengan solat Witir kerana solat Witir hanya dilakukan sekali sahaja pada satu malam sebagaimana hadis di atas.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Disediakan oleh</div><div>Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri</div><div>Setiausaha Eksekutif</div><div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div><br></div><div><br></div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-74489515795659728282023-04-02T15:09:00.001+08:002023-04-02T15:09:04.718+08:00Siri 9 Tazkirah Ramadhan Majlis Ulama UMNO : Pahala Menolong Orang Berpuasa Untuk Berbuka<div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div>Siri TAZKIRAH RAMADHAN</div><div><br></div><div>Siri 9 (9 Ramadhan 1444 H) </div><div>Pahala Menolong Orang Berpuasa Untuk Berbuka</div><div><br></div><div>Daripada Zayd bin Khalid al-Juhani, daripada Nabi (saw) bersabda;</div><div><br></div><div>مَنْ فَطَّرَ صَائمًا، كانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أجْر الصَّائمِ شيءٍ.</div><div><br></div><div>"Sesiapa yang memberi makan berbuka kepada seorang yang puasa adalah baginya seumpama pahala orang berpuasa tetapi tidak berkurang daripada pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun."</div><div>(Hadis Hasan Sahih riwayat Tirmizi no 807)</div><div><br></div><div>Huraian & Pengajaran</div><div><br></div><div>1. Ramadhan adalah bulan ibadah. Ibadah Ramadhan bukan hanya terhad kepada berpuasa tetapi juga membantu orang berpuasa untuk berbuka puasa dengan pemberian makanan untuk berbuka.</div><div><br></div><div>2. Besarnya ganjaran memberi makanan berbuka ini sehingga Allah kurniakan pahala sama seperti pahala orang berpuasa. Hatta sekiranya makanan berbuka itu berupa seteguk air atau sebiji kurma sekalipun sebagaimana tersebut dalam satu hadis dhaif riwayat Salman al-Farisi (r.a).</div><div><br></div><div>3. Konsep perolehan pahala yang sama bagi orang yang membantu dan memudahkan urusan seseorang yang melakukan ibadat disebut dalam hadis lain yang juga diriwayatkan daripada Zayd bin Khalid al-Juhani (r.a). Kata beliau, Nabi (saw) bersabda:</div><div> </div><div>مَن جَهَّزَ غَازِيًا في سَبيلِ اللَّهِ فقَدْ غَزَا، وَمَن خَلَفَ غَازِيًا في سَبيلِ اللَّهِ بخَيْرٍ فقَدْ غَزَا.</div><div>"Sesiapa yang mempersiapkan seorang yang berperang di jalan Allah maka dia sesungguhnya telah berperang. Dan sesiapa yang menggantikan seorang yang berperang di jalan Allah pada satu perkara kebajikan maka sesungguhnya dia juga telah berperang"</div><div>(Hadis riwayat Bukhari no 2843)</div><div><br></div><div>4. Menurut Imam Tobari sebagaimana dinukilkan oleh Ibnu Battol, Hadis pahala berperang ini mengandungi fiqh pengajaran iaitu sesiapa yang membantu seorang mukmin melakukan amalan kebajikan maka bagi orang yang membantu itu pahala sama sepertimana orang yang melakukannya. Demikian juga orang yang memberi makan berbuka pada orang yang berpuasa atau memperkuatkan dirinya untuk berpuasa.</div><div>(rujuk al-'Ayni, 'Umdah al-Qari, Juz 12/289)</div><div><br></div><div>5. Demikianlah Ramadhan mendidik umat Islam untuk berkebajikan saling membantu dalam menyempurnakan ketaatan kepada Allah Taala.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Disediakan oleh</div><div>Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri</div><div>Setiausaha Eksekutif</div><div>MAJLIS ULAMA UMNO</div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-73999512869745183562023-04-02T15:06:00.001+08:002023-04-02T15:06:46.254+08:00Siri 10 Tazkirah Majlis Ulama UMNO : Rahmat Bulan Ramadhan<p dir="ltr">MAJLIS ULAMA UMNO<br>
Siri TAZKIRAH RAMADHAN</p>
<p dir="ltr">Siri 10 (10 Ramadhan 1444 H) <br>
Rahmat Bulan Ramadhan</p>
<p dir="ltr">Daripada Abu Hurairah (r.a), Nabi saw bersabda;</p>
<p dir="ltr">إِذَا دَخَلَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أبْوَابُ الجَنَّةِ، وغُلِّقَتْ أبْوَابُ جَهَنَّمَ، وسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ</p>
<p dir="rtl">"Apabila masuk Ramadhan dibuka sesungguhnya pintu-pintu syurga, ditutup sesungguhnya pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan" </p>
<p dir="ltr">(Hadis Riwayat Bukhari no 3277, Riwayat Muslim no 1079 dan Riwayat Nasei no 2098)</p>
<p dir="ltr">Huraian & Pengajaran</p>
<p dir="ltr">1. Bulan Ramadhan adalah bulan yang dinanti-nantikan oleh pemburu pahala dan syurga kerana padanya terdapat pelbagai kelebihan ibadah yang menggamit rahmat Allah. Justeru, Ramadhan digambarkan oleh baginda saw sebagai bulan yang terbuka luas pintu-pintu syurga dan tertutup sesungguhnya pintu-pintu neraka disebabkan amal ibadah hamba yang banyak. Ia juga menandakan rahmat Allah yang melimpah ruah kepada hamba-hambanya disebabkan ibadah yang mengundang mereka untuk ke syurga Allah. </p>
<p dir="ltr">2. Ulamak berbeza pendapat tentang maksud terbelenggu Syaitan. Sebahagian berpegang pada makna zahir iaitu sememangnya syaitan-syaitan dibelenggu pada bulan Ramadhan. </p>
<p dir="ltr">3. Jika diambil pada makna zahir ini, terbelenggunya Syaitan-syaitan pada bulan Ramadhan adalah satu rahmat pertolongan Allah kepada hamba-hambanya untuk lebih cergas beribadah tanpa gangguan, hasutan dan bisikan jahat daripada mereka. Keadaan dan suasana ibadah tentunya berbeza daripada bulan-bulan biasa. Sekiranya di saat Syaitan terbelenggu masih gagal disempurnakan ibadah maka ia petanda jiwa dan iman yang sangat lemah mudah tunduk pada kehendak nafsu. </p>
<p dir="ltr">4. Sebahagian pula mentafsirkan dengan maksud majaz kiasan sepertimana dipetik oleh Ibnu Hajar al-'Asqalani <a href="tel:773852">(773-852</a>H/<a href="tel:13711449">1371-1449</a>M) daripada al-Halimi <a href="tel:338403">(338-403</a> H/<a href="tel:9501012">950-1012</a>M) bermaksud bahawa gangguan oleh syaitan tidak lagi sepertimana pada bulan-bulan biasa kerana umat Islam sibuk dengan ibadah puasa yang boleh mengekang syahwat kemahuan dan juga menerusi bacaan al-Quran dan zikir yang banyak.<br>
(Rujuk Fath al-Bari, Juz 4/114)</p>
<p dir="ltr">5. Maka, sewajarnya umat Islam memanfaatkan Ramadhan dengan pelbagai ibadah di saat rahmat Allah terbuka sangat luas dan gangguan-gangguan luar semakin sempit dan mengecil.</p>
<p dir="ltr">Sekian</p>
<p dir="ltr">Disediakan oleh<br>
Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri<br>
Setiausaha Eksekutif<br>
MAJLIS ULAMA UMNO<br></p>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-28053238627543710382023-04-02T15:05:00.001+08:002023-04-02T15:05:01.977+08:00Mutiara FIQH PUASA: Berbuka Kerana Sakit<p dir="ltr">Mutiara FIQH PUASA<br>
Berbuka Kerana Sakit</p>
<p dir="ltr">1. Para Ulamak telah berijmak dan bersepakat bahawa orang yang sakit harus berbuka puasa. Hal ini berdasarkan firman Allah Taala dalam Surah al-Baqarah: 185;</p>
<p dir="ltr">{ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ} <br>
"Maka sesiapa yang menyaksikan di kalangan kamu bulan tersebut maka hendaklah dia berpuasa. Dan sesiapa yang sakit atau dalam keadaan pelayaran maka hendaklah diganti pada hari-hari lain. Allah mahukan dengan kamu kemudahan dan Dia tidak mahukan dengan kamu kesukaran"</p>
<p dir="ltr">2. Namun, apakah bentuk dan peraturan sakit yang dibenarkan untuk berbuka? </p>
<p dir="ltr">Jawapannya ialah penyakit yang mana dengan sebab berpuasa makin bertambah sakitnya atau lambat kesembuhannya atau yang menjadikan dirinya berada dalam keberatan yang sangat sehingga tidak mampu menjalankan pekerjaan untuk mencari rezki. <br>
<br>
3. Kesakitan seumpama luka kecil, sakit gusi dan bisul yang tidak memberi kesan kepada puasa tidak membolehkan berbuka puasa. Begitu juga penyakit yang puasa menjadi sebahagian rawatan baginya seperti cirit birit, senak perut, gangguan pencernaan dan masalah refluks, iaitu asid dari perut naik ke atas. </p>
<p dir="ltr">4. Bagaimana menilai penyakit ini? </p>
<p dir="ltr">Sama ada berdasarkan pengalaman peribadi atau berdasarkan nasihat dan pandangan pegawai perubatan yang dipercayai. </p>
<p dir="ltr">Apabila seorang pegawai perubatan muslim yang dipercayai memberi pandangan bahawa puasa boleh memudaratkan kesihatannya maka dia boleh berbuka. Sekiranya dia masih bertahan untuk berpuasa sehingga memungkinkan mudarat pada dirinya maka ketika itu makruh baginya berpuasa kerana meninggalkan satu kelonggaran yang telah diberikan oleh Allah. </p>
<p dir="ltr">Sekiranya ternyata berpuasa itu benar-benar memudaratkan dirinya maka haram atas dirinya berpuasa kerana Islam menolak sebarang mudarat pada diri berasaskan Hadis-Hadis Nabi tentang menolak mudharat seumpama Hadis Nabi saw <br>
لا ضَرَرَ ولا إضْرارَ<br>
"tiada mudarat dan tiada memudaratkan" <br>
Hadis Hasan riwayat Ibnu Majah dan al-Darqutni. </p>
<p dir="ltr">Ia juga bersandarkan prinsip Islam sebagaimana firman Allah Taala<br>
<br>
{وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا}<br>
"Dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri kerana sesungguhnya Allah dengan kamu Maha bersifat Rahim" <br>
Surah al-Nisa': 29</p>
<p dir="ltr">5. Pesakit yang bersifat sementara kesakitannya dan masih diharapkan kesembuhannya hendaklah menggantikan puasa Ramadhan yang ditinggalkan pada waktu sihatnya sebagaimana firman Allah dalam Surah al-Baqarah:185</p>
<p dir="ltr">Adapun pesakit yang berpanjangan sakitnya dan tiada diharap lagi kesembuhannya untuk dia menggantikan puasa maka hukumnya adalah dibayar fidyah dengan memberi makan untuk setiap hari tidak berpuasa itu secupak beras atau nilainya kepada fakir miskin. </p>
<p dir="ltr">Moga bermanfaat. Sekian.</p>
<p dir="ltr">Dr Khairuddin Takiri<br>
Ahad <a href="tel:3420222">3.4.2022 / 2</a> Ramadhan 1443</p>
<p dir="ltr"> </p>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-11621382861571680612023-03-13T16:57:00.001+08:002023-03-13T16:57:19.181+08:00Adil Apabila Menuduh Rakan dan Musuh<div>Adil Apabila Menuduh Rakan dan Musuh</div><div><br></div><div>Apabila kita menuduh seseorang tertuduh di mahkamah sebagai "sakau", "penyamun" dan sebagainya, ia adalah satu kezaliman terhadap tertuduh yang belum didapati bersalah tapi tanpa rasa bersalah ia disebarkan seluas-luasnya kerana dia dianggap musuh politik. Apabila orang yang kita suka pula dituduh di mahkamah kita berteriak dan menjerit ia adalah kezaliman. Adakah zalim dan tidak itu terikat dengan suka dan benci pada seseorang?</div><div><br></div><div>Islam mengajar kita berlaku adil dengan berpegang pada prinsip "seseorang tidak bersalah selagi tidak dibuktikan sebaliknya".</div><div><br></div><div>Keadilan itu mesti ditegakkan sama ada kepada orang yang kita suka atau kita benci. Itulah prinsip Islam.</div><div><br></div><div>Allah mengajar kita berprinsip</div><div>يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (8)</div><div>"Wahai orang-orang beriman. Jadilah kamu orang-orang yang menegakkan (keadilan) bagi Allah, menjadi saksi-saksi dengan hak yang adil. Dan janganlah kebencian kamu terhadap satu kelompok membawa kamu tidak berlaku adil. Berlaku adillah. Ia lebih dekat dengan taqwa."</div><div>(Surah al-Maidah: 8)</div><div><br></div><div>Dulu apabila PAS bersama UMNO dalam Muafakat Nasional tiada kedengaran tuduhan sakau dan penyamun kepada rakan tertuduh. Rakan politik dipertahankan atas nama keadilan Islam. Sebaik berakhir muafakat politik, neraca dan kayu ukur keadilan telah berubah. Seolah adil dan zalim itu berlandaskan neraca seseorang itu adalah rakan atau musuh dalam politik.</div><div><br></div><div>Berlaku adillah pada lawan atau kawan kerana itulah prinsip Islam. Adil bukan hanya bicara di lidah tetapi perlu ditegakkan.</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Ahad 12.3.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-65588211515479911842023-03-13T16:56:00.001+08:002023-03-13T16:56:23.857+08:00Masjid Platform Penyatuan<div>masjid dan surau perlu kekal menjadi platform menyatukan semua pihak yang berbeza pandangan politik selari dengan matlamat kewujudan rumah ibadat itu</div><div><br></div><div>https://www.sinarharian.com.my/article/248873/berita/politik/masjid-surau-bukan-tempat-promosi-politik-parti<br></div><div><br></div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-3722053716257578022023-03-13T16:54:00.001+08:002023-03-13T16:54:25.521+08:00Mutiara AMAL; Permudahkan Jangan Menyulitkan<div>Mutiara AMAL; Permudahkan Jangan Menyulitkan</div><div><br></div><div>Dasar pengurusan dalam Islam ialah berusaha memudahkan orang lain sebagaimana Hadis Nabi (saw)</div><div>يَسِّرُوا ولا تُعَسِّرُوا</div><div>"permudahkan dan jangan menyulitkan"</div><div>(Hadis riwayat Bukhari)</div><div><br></div><div>Permudahkan urusan manusia adalah bantuan besar kepada jiwa dan perasaan manusia lain yang memerlukan khidmat. Permudahkan itu boleh bermula dengan senyuman manis sebagai sedekah, bicara dan tutur kata yang baik diikuti dengan tindakan untuk mempermudahkan sebarang urusan sehingga jaya. </div><div><br></div><div>Semuanya diberikan pahala oleh Allah. </div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Isnin 13.3.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-66748290366438422372023-03-13T16:53:00.001+08:002023-03-13T16:53:34.112+08:00Program Lawatan Anak Muda Muslim Ke Gereja<div>Program Lawatan Anak Muda Muslim Ke Gereja</div><div><br></div><div>Saya difahamkan ada NGO yang menganjurkan program dengan mengajak anak muda Islam ke gereja. </div><div><br></div><div>Kita mengalu-alukan sebarang program yang boleh membina persefahaman dan toleransi beragama dalam masyarakat. Ia boleh dianjur dan dipupuk dengan banyak cara menerusi program sosial, kebajikan dan pendidikan. </div><div><br></div><div>Namun, ia tidak sesuai dilaksanakan dalam bentuk menjemput anak muslim ke gereja kerana ia boleh mendedahkan orang Islam kepada usaha dakyah ajaran kristian kepada orang Islam yang termasuk dalam Perkara 11 (1) Perlembagaan yang memperuntukkan bahawa : “Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkan agamanya.”</div><div><br></div><div>Kita juga memperingatkan NGO-NGO yang mempromosi program sebegini dengan enakmen kesalahan jenayah Selangor sebagai contoh yang melarang sebarang usaha mendedahkan orang Islam kepada apa-apa ucapan atau pertunjukan sesuatu mengenai ugama bukan Islam sama ada dengan cara mengunjungi atau mengatur perjumpaan atau menghubungi orang Islam.</div><div><br></div><div>ENAKMEN 1 TAHUN 1988</div><div>ENAKMEN UGAMA BUKAN ISLAM (KAWALAN PENGEMBANGAN DI KALANGAN ORANG ISLAM) 1988</div><div><br></div><div>Seksyen 6. Kesalahan mendekati orang Islam untuk mendedahkannya kepada apa-apa ucapan atau pertunjukan sesuatu mengenai ugama bukan Islam.</div><div><br></div><div>(1) Seseorang adalah melakukan kesalahan jika dia---</div><div>(a) mengunjungi; atau</div><div><br></div><div>(b) mengatur atau berusaha mengadakan suatu perjumpaan dengan; atau</div><div><br></div><div>(c) dengan apa-cara lain pun menghubungi,</div><div>seorang berugama Islam bagi maksud mendedahkan orang berugama Islam itu kepada apa-apa ucapan atau pertunjukan sesuatu mengenai ugama bukan Islam.</div><div><br></div><div>(2) Seseorang yang melakukan kesalalahan di bawah seksyen kecil (1) boleh, apabila disabitkan, dikenakan penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau denda tidak melebihi lima ribu ringgit atau kedua-duanya sekali.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>13.3.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-28463054325771211112023-02-01T23:40:00.001+08:002023-02-01T23:40:56.104+08:00Mutiara FIQH: Hukum Solat Orang Yang Tidak Bersuci<p dir="ltr">Mutiara FIQH<br>
Hukum Solat Orang Yang Tidak Bersuci</p>
<p dir="ltr">1. Nabi saw bersabda:<br>
لا يَقْبَلُ اللَّهُ صَلاةَ أحَدِكُمْ إذا أحْدَثَ حتَّى يَتَوَضَّأَ<br>
"Allah tidak menerima solat seseorang kamu apabila dia berhadas sehinggalah dia berwudu' "<br>
(Hadis Bukhari)</p>
<p dir="ltr">Hadis ini menunjukkan bahawa bersuci adalah syarat sah kepada ibadat solat. Maka seorang yang berhadas kecil atau besar perlu berwudu' atau mandi atau bertayammum untuk menyucikan diri bagi menunaikan solat. </p>
<p dir="ltr">2. Namun begitu, solat tetap wajib dikerjakan sebelum berakhir waktunya sekiranya berhadapan keadaan berhadas dan tidak boleh bersuci kerana ketiadaan air atau tayammum. Solat dilakukan bagi tujuan menghormati waktu.</p>
<p dir="ltr">3. Apakah solat yang dikerjakan itu wajib diulangi semula dalam keadaan suci?<br>
Di sisi Mazhab Syafie dan Hanafi solat tersebut perlu diulang kembali dalam keadaan suci yang menjadi syarat sah solat.</p>
<p dir="ltr">Di sisi Mazhab Hambali ia tidak perlu diulang kembali. Manakala di sisi Maliki kewajipan solat gugur sama sekali dan tidak perlu lagi diqada kerana bagi mereka suci itu adalah syarat kepada wajib solat bukan hanya syarat sah.</p><p dir="ltr">Sekian</p><p dir="ltr">Dr Khairuddin Takiri<br><a href="tel:3012023">30.1.2023</a></p><p dir="ltr"><br><br><br></p>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-12814909735256904992023-02-01T23:38:00.001+08:002023-02-01T23:38:49.045+08:00Mutiara FIQH: Hukum Membaca 3 Qul Sebelum Tidur Dalam Keadaan Berjunub<div>Mutiara FIQH</div><div>Hukum Membaca 3 Qul Sebelum Tidur Dalam Keadaan Berjunub</div><div><br></div><div>1. Membaca al-Quran adalah ibadah yang disunatkan namun bagi orang yang berjunub, ia tidak dibenarkan berdasarkan beberapa Hadis antaranya Hadis;</div><div><br></div><div>عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَلِمَةَ قَالَ : أَتَيْتُ عَلِيًّا أَنَا وَرَجُلَانِ ، فَقَالَ : ( كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ مِنْ الْخَلَاءِ فَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ ، وَيَأْكُلُ مَعَنَا اللَّحْمَ ، وَلَمْ يَكُنْ يَحْجُبُهُ عَنْ الْقُرْآنِ شَيْءٌ لَيْسَ الْجَنَابَةَ )</div><div><br></div><div>"Daripada Abdullah bin Salamah katanya; saya menemui Ali (r.a) bersama dua lelaki lalu Ali (r.a) berkata; Adalah Rasulullah saw keluar daripada Qada Hajat lalu baginda membaca al-Quran dan makan bersama kami daging. Tidak pernah menghalang baginda daripada al-Quran satu perkara pun kecuali berjunub"</div><div>(Hadis dinilai Hasan Sahih oleh Tirmizi. Ia dinilai Sahih oleh Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Hakim)</div><div><br></div><div>2. Namun, orang yang berjunub dibolehkan membaca ayat-ayat yang bertujuan "isti'zah" iaitu memohon perlindungan daripada Allah seperti Ayat Kursi, Surah al-Ikhlas, Surah al-Falaq dan Surah al-Nas.</div><div><br></div><div>3. Begitu juga, seorang yang berjunub boleh membaca 3 Qul sebelum tidur dan ditiupkan pada dua telapak tangan sebelum disapukan ke seluruh badan, dilakukan sebanyak 3 kali. </div><div><br></div><div>4. Amalan membaca 3 Qul sebelum tidur itu adalah sunnah yang wajar diamalkan sebagaimana sabit dalam Hadis Bukhari bahawa Aisyah radiyallahu anha meriwayatkan: </div><div> أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم كانَ إذا أوَى إلى فِراشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَع كَفَّيْهِ، ثُمَّ نَفَثَ فِيهِما، فَقَرَأَ فِيهِما: {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ}، و{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ}، و{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ}، ثُمَّ يَمْسَحُ بهِما ما اسْتَطاعَ مِن جَسَدِهِ، يَبْدَأُ بهِما علَى رَأْسِهِ ووَجْهِهِ وما أقْبَلَ مِن جَسَدِهِ، يَفْعَلُ ذلكَ ثَلاثَ مَرَّاتٍ</div><div>"Bahawa Nabi saw apabila mendatangi katilnya setiap malam, baginda mencantumkan kedua belah telapak tangan baginda kemudian meniup pada keduanya lalu membaca Surah 3 Qul. Kemudian disapu kedua tapak tangan itu pada apa yang boleh daripada jasadnya. Baginda mulakan dengan menyapu kedua tapak tangan itu ke atas kepala, muka dan bahagian depan jasad. Baginda lakukan sebanyak 3 kali"</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Rabu 1hb Februari 2023</div><div><br></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-65302113501856165382023-01-23T07:35:00.003+08:002023-01-23T07:35:47.967+08:00Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak<div>Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak</div><div><br></div><div>1. Islam agama ilmu dan akademik yang dipagari akhlak. Perbezaan pendapat ditangani dengan hujah dan dihiasi dengan akhlak berbeza pendapat. Hanya mereka yang bangkrap ilmu dan ketandusan akhlak sahaja menggunakan maki hamun dan sarkastik untuk berhadapan hujah orang yang berbeza.</div><div><br></div><div>Allah berfirman</div><div>قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ</div><div>"katakanlah wahai Muhammad, datangkanlah bukti hujah kamu sekiranya kamu orang yang benar".</div><div>(Surah al-Baqarah: 111) </div><div><br></div><div>2. Kejahilan ilmu dan ketandusan akhlak itu sangat mudah dinilai kerana kayu ukurnya bersifat universal.</div><div><br></div><div>3. Namun, yang perlu di ingat ialah kita tidak hanya dinilai oleh manusia tetapi oleh Allah menerusi catatan Malaikat yang tidak mudah dipadamkan melainkan dengan taubat dan permohonan maaf kepada yang dimaki hamun.</div><div><br></div><div>4. Teruskan mempromosi ilmu yang dihiasi akhlak tanpa jemu dan abaikan golongan yang rendah akhlak dan cetek pengetahuan kerana sememangnya Nabi saw menyebut di akhir zaman lahir golongan "Ruwaibidoh" iaitu orang yang cetek ilmu dan jahil tapi berbicara perkara besar berkaitan umat.</div><div><br></div><div>Nabi saw bersabda</div><div>إنَّها ستَأتي على الناسِ سُنونٌ خَدّاعات... ويَنطِقُ فيها الرُّوَيبِضَةُ قيل وما الرُّوَيبِضَةُ قال السَّفِيهُ يتكَلَّمُ في أمرِ العامَّةِ</div><div>"Akan datang pada manusia tahun-tahun penuh tipu daya... dan berbicara pada zaman itu golongan "ruwaibidhoh". </div><div>Baginda ditanya; siapa ruwaibidoh wahai Rasulullah? Baginda menjawab "Orang bodoh cetek pengetahuannya berbicara perkara melibatkan masyarakat awam"</div><div>(Hadis riwayat Ahmad dan dinilai Hasan oleh Ahmad Syakir)</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Ahad 22.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-74230718136752194502023-01-23T07:35:00.001+08:002023-01-23T07:35:05.304+08:00Merompak dengan NIAT bersedekah pada fakir miskin macam Robin Hood halal? <div>Merompak dengan NIAT bersedekah pada fakir miskin macam Robin Hood halal? </div><div><br></div><div>Dalam Islam kesahihan satu amalan bergantung pada 2 syarat iaitu niat yang betul dan amalan zahir yang menepati Syarak. </div><div><br></div><div>Amalan yang batil tidak menjadi sah dan halal dengan sebab niat yang baik. </div><div><br></div><div>Tapi niat boleh menukar status amalan yang harus menjadi sunat, makruh dan haram. Ia dibahaskan oleh Ulamak ketika menghuraikan sabda Nabi saw : </div><div>إنما الاعمال بالنيات</div><div>"Segala amalan itu berasaskan niat-niat"</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Ahad 22.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-64878147499707055282023-01-23T07:34:00.001+08:002023-01-23T07:34:26.190+08:00Tiada Kafir Bantu Islam?<div>Tiada Kafir Bantu Islam?</div><div><br></div><div>Ada orang menyebut dalam Sirah Nabi tidak berlaku si kafir mempertahankan Islam. Pendapat ini sangat tidak tepat. </div><div><br></div><div>Mut'im bin Adiy terkenal dalam Sirah Nabi sebagai kafir musyrik yang mempertahankan Nabi dan orang Islam di Mekah di awal Islam. </div><div><br></div><div>Dia orang yang awal merobekkan dan membatalkan perjanjian Quraisy yang memulau Banu Hasyim kerana Banu Hasyim mempertahankan Nabi dan orang Islam yang bersama baginda. </div><div><br></div><div>Dia juga memberi perlindungan kepada Nabi saw untuk masuk semula ke Mekah selepas hijrah ke Taif sehingga diiring baginda saw untuk solat di hadapan Kaabah dan mengumumkan secara terbuka kepada Quraisy bahawa dia melindungi Rasulullah saw. </div><div><br></div><div>Malah apabila peristiwa Baiah orang Yathrib dengan Nabi saw terbongkar dan Saad bin Ubadah radiyallahu anhu ditangkap oleh Qurasiy dalam perjalan pulang ke Yathrib maka Mut'im bin Adiy inilah yang memgambil tindakan tegas membebaskan Sa'ad daripada cengkaman Qurasiy.</div><div><br></div><div>Islam agama toleransi. Kepada si kafir yang mesra Islam dan berbuat baik pada orang Islam maka Islam mengarahkan untuk berbuat kebajikan kepada mereka. Permusuhan hanyalah kepada si kafir yang memerangi Islam dan umat Islam sebagaimana diaebut dalam Surah al-Mumtahanah ayat 8 dan 9.</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Ahad 22.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-24361334899537028482023-01-23T07:33:00.001+08:002023-01-23T07:33:22.927+08:00Mutiara SAHABAT: Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, Ulamak Yang Menjadi Umara'<div>Mutiara SAHABAT</div><div>Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, Ulamak Yang Menjadi Umara'</div><div><br></div><div>1. Abdullah bin Abbas bin Abdul Muttalib, masyhur dengan panggilan Ibnu Abbas, dikenali sebagai tokoh ilmu Islam di bidang Fiqh dan Tafsir hasil doa Nabi (SAW) kepada beliau:</div><div><br></div><div>اللَّهمَّ فقِّهْه في الدِّينِ وعلِّمْه التَّأويلَ</div><div>"Ya Allah jadikan dia faqih (orang yang memahami dengan mendalam) perihal agama dan ajarkanlah kepadanya ilmu takwil (Tafsir)". </div><div>(Hadis Sahih, Syarah al-Tahawiyyah dan Dala'il al-Nubuwwah) </div><div><br></div><div>2. Beliau dilahirkan 3 tahun sebelum hijrah dan meninggal pada usia 71 tahun. Beliau dilantik menjadi gabenor wilayah Basrah di Iraq pada zaman pemerintahan Khalifah Ali (RA). Justeru beliau bukan hanya seorang yang alim dalam agama tetapi juga seorang yang terlibat dengan politik pentadbiran. </div><div><br></div><div>Dato' Dr Khairuddin Takiri</div><div>Isnin 23.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-11782818061565016842023-01-22T15:28:00.001+08:002023-01-22T15:28:26.364+08:00Politik Matang dan Sejahtera? <div>Politik Matang Sejahtera?</div><div><br></div><div>Dalam era politik matang dan sejahtera tidak wajar menuduh secara umum mana-mana pihak sebagai penipu, pencuri dan perompak bagi membina persepsi. Tidakkah salah satu tonggak Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) ialah politik benar bukan persepsi? </div><div><br></div><div>Jangan hanya melihat orang lain tidak bersih lalu mengintai-ngintai kesalahan dan membuat tuduhan. Semak juga kelemahan tata kelola dan integriti dalam pentadbiran sendiri dan perbetulkan segera. Semak juga adakah terdapat kalangan mereka yang diberi amanah mengambil komisen daripada kontraktor-kontraktor.</div><div><br></div><div>Muhasabah diri lebih baik daripada hanya sibuk membuat tuduhan kepada orang lain. Sesungguhnya akhlak mulia seorang muslim telah dipaparkan oleh Rasulullah saw menerusi sabda baginda</div><div>ليسَ المؤمنُ بالطَّعَّانِ ولا اللَّعَّانِ ولا الفاحشِ ولا البَذيءِ</div><div>"Bukanlah muslim itu seorang yang menuduh, bukan juga seorang yang suka melaknat mencelakakan orang, bukan juga berbicara keji lucah dan bukan juga yang bermulut kotor"</div><div>(Hadis Sahih riwayat Tirmizi)</div><div><br></div><div>Cukuplah-cukuplah berpolitik gaya Jahiliyah memecah dan mencarik umat. Binalah politik Islam yang penuh dengan kasih sayang dan menyatukan.</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Selasa 17.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-5820619002527415812023-01-22T15:26:00.001+08:002023-01-22T15:26:42.075+08:00Alim Ulamak Dalam Islam<div>Alim Ulamak Dalam Islam</div><div><br></div><div>Perkataan Ulamak adalah kata jamak bagi Alim. Ia merujuk kepada orang yang mempunyai ilmu dalam apa sahaja bidang. Namun, dalam penggunaan meluas dalam wacana Islam perkataan Alim dan Ulamak digunakan secara meluas merujuk kepada orang yang berilmu dalam pengajian Islam. Para Ulamak Islam dikategorikan pula berdasarkan kepakaran mereka kepada Fuqaha yang Alim di bidang hukum-hakam, Muhaddisun yang alim dibidang Hadis, Mufassirun yang alim di bidang Tafsir al-Quran, Usuliyyun yang pakar di bidang Usul Fiqh. </div><div><br></div><div>Perkataan Faqih dan Fuqaha di dalam al-Quran dan al-Hadis merujuk kepada kefahaman yang mendalam berkaitan Islam namun penggunaan terkemudian menjadikannya istilah bagi Alim yang berkepakaran di bidang hukum-hakam Fiqh.</div><div><br></div><div>Dalam semua kepakaran ilmu Islam, asas dan kuncinya ialah kemahiran dalam bahasa Arab kerana ia kunci kepada ilmu Islam yang bersumberkan al-Quran dan al-Hadis yang datang dalam bahasa Arab.</div><div><br></div><div>Alim Ulamak bukan hanya pada ilmunya tetapi pada taqwanya dalam kehidupan seharian. Abdullah Ibnu Mas'ud (r.a) berkata :</div><div>ليس العلم من كثرة الحديث، ولكن العلم من الخشية.</div><div>"Bukanlah ilmu kerana banyak meriwayatkan Hadis tetapi ilmu itu kerana ketakutannya".</div><div><br></div><div>Malik bin Anas pula berkata</div><div><br></div><div>إن العلم ليس بكثرة الرواية، إنما العلم نور يقذفه الله في القلب.</div><div>"Ilmu itu bukan dengan banyaknya periwayatan tetapi sebenar-benar ilmu adalah cahaya yang dicampakkan oleh Allah dalam hati".</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>18.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-24598775010033115532023-01-22T15:25:00.001+08:002023-01-22T15:25:27.393+08:00Terima kasih Mursyidul Aam PAS<div>Terima kasih Mursyidul Aam PAS</div><div><br></div><div>1. Secara peribadi saya ucapkan jutaan terima kasih kepada Mursyidul Aam PAS, Tuan Guru Dato' Hj Hashim Jasin yang mengalu-alukan penubuhan Majlis Ulamak UMNO. Harapan beliau agar UMNO dan PAS dapat dirapatkan hubungan menerusi program berlandaskan Islam yang melangkaui perbezaan parti sangat wajar kerana UMNO dan PAS sememangnya perlu sentiasa bekerjasama dalam memperkukuhkan Islam dalam negara termasuk ke arah perpaduan umat dan rakyat.</div><div><br></div><div>2. Sebelum ini Majlis Perundingan Islam (MPI) yang menghimpunkan 83 tokoh-tokoh Islam digerakkan dan dipengerusikan oleh YAB DS Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku TPM pada tahun 2016 turut disertai oleh pimpinan PAS sehingga Mursyidul Aam PAS ketika itu Tuan Guru Dato' Dr Harun Din dilantik mengetuai Kluster Dakwah, MPI. Sebanyak 7 program dalam bentuk Multaqa dan Ijtimak menghimpunkan lebih ramai lagi tokoh-tokoh Islam dalam masyarakat termasuk daripada PAS berjaya dilaksanakan antara tahun 2016 hingga 2018. Resolusi-resolusi Multaqa dan Ijtimah telah berjaya dilaksanakan sebahagiannya ketika itu </div><div><br></div><div>3. Saya difahamkan oleh YAB TPM, Majlis Perundingan Islam ini akan disemarakkan kembali dan Majlis Ulamak UMNO juga diminta berperanan membantu. </div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Khamis 19.1.2023</div><div><br></div><div>https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2023/01/19/majlis-ulama-akan-dekatkan-umno-pas-kata-hashim-jasin/</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-69301297242212343602023-01-22T15:23:00.001+08:002023-01-22T15:23:57.046+08:00Mutiara AKHLAK Jangan Angkuh & Bangga Diri<div>Angkuh dan berbangga diri adalah dua sifat Iblis yang menjadikan dirinya enggan sujud kepada Adam apabila diperintah oleh Allah. Lalu kerana itu dirinya dilaknat oleh Allah dan diusir daripada Syurga. Iblis adalah makhluk yang kuat ibadahnya kepada Allah sebelum itu. Namun, ketaatan dan ibadah yang kuat tidak mampu menjadikan dirinya merendah diri lalu sujud penghormatan kepada Adam yang diperintahkan oleh Allah.</div><div><br></div><div>Demikianlah pengajarannya, usah takabbur dan berbangga diri dengan ketaatan. Bersyukurlah dengan nikmat Allah yang memberi hidayah. Jangan diikuti jejak langkah Iblis dan Syaitan.</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Jumaat 19.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-13422563152656622642023-01-22T14:29:00.001+08:002023-01-22T14:29:13.130+08:00Maksud "Madani"<div>MADANI nisbah kepada Madinah. Ia bermaksud manusia yang beragama meletakkan pertimbangan syurga dan neraka dalam apa sahaja aktiviti kehidupan. Kemajuan negara Madinah pimpinan Rasulullah saw menjadi panduan bernegara insan dan masyarakat madani. Kestabilan bermasyarakat meskipun pelbagai agama dan bangsa di Madinah menjadi pedoman terbaik mengurus kemajmukan warganegara.</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Jumaat 20.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-71678204670738640522023-01-22T14:28:00.001+08:002023-01-22T14:28:11.818+08:00INSAN MADANI Dalam Kerajaan Perpaduan<div>INSAN MADANI Dalam Kerajaan Perpaduan</div><div><br></div><div>1. MADANI adalah kata nisbah kepada Madinah. Madinah dalam bahasa Arab bermaksud tempat menetap. Dari situ datang perkataan "tamaddun" ( ُتَمَدَّنَ يَتَمَدَّن تَمَدُّنًا ) yang bermaksud berakhlak dan berpenampilan dengan akhlak dan penampilan orang yang tinggal bertempat bukan berpindah randah. Justeru maksud "madani" ialah manusia yang hidup dan tinggal bertempat dan bukannya berpindah randah seperti mana hidup masyarakat nomad dan badawi. </div><div><br></div><div>Dari situ "manusia madani" membina dan membangunkan kampung, kota dan bandar mereka dengan pelbagai jenis pembangunan yang boleh menyusun kehidupan yang teratur.</div><div><br></div><div>2. Para sarjana Islam menggunakan ibarat "madani" bagi menggambarkan kehidupan bermasyarakat dan bertempat yang menjadi tabiat asal manusia. Ungkapan yang masyhur ialah</div><div>( الإنسان مدني بالطبع )</div><div>"manusia itu bersifat "madani" (hidup bermasyarakat) pada tabienya"</div><div><br></div><div>3. Ungkapan masyhur itu selalunya dipetik daripada tulisan Ibnu Khaldun (732-807 H/1332-1406 M) dalam Mukaddimah sedangkan sebenarnya ia lebih awal disebut oleh sarjana Islam sebelum beliau. Malah dikatakan ia ungkapan yang dipetik daripada tulisan ahli falsafah Yunani sebelumnya.</div><div><br></div><div>4. Di kalangana sarjana Islam, ia telah diungkapkan oleh al-Raghib al-Asfahani (343-502 H/954-1108 M), Ibnu al-Arabi (468-543 H/1148-1076 M), al-Fakhr al-Razi (544-604 H/1150-1210 M), Ibnu Taymiyah (661-728 H/1263-1328 M dan Ibnu al-Qayyim (691-751 H/1292-1350 M)</div><div><br></div><div>5. Antaranya disebut oleh Ibnu al-Arabi ; "oleh kerana manusia bersifat "madani" secara semulajadi, tak dapat tidak perlu bergantung kepada teman kerana dirinya dicipta sebagai makhluk yang tidak boleh bersendiri dalam kehidupannya dan tidak membolot semua keperluan diri malah memerlukan orang lain dalam memenuhinya..." (al-Mahsul fi Usul al-Fiqh, Juz 1, Ms 28, Dar al-Bayariq)</div><div><br></div><div>6. Kata Fakhrul Razi dalam Tafsir al-Razi ketika menghuraikan ayat:</div><div>فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ </div><div>"Maka memerintahlah kamu di kalangan manusia dengan kebenaran"</div><div>(Surah Sod: 26)</div><div><br></div><div>"Ketahuilah bahawa manusia dicipta bersifat "madani" pada tabienya kerana seorang manusia tidak teratur keperluan hidupnya melainkan dengan adanya "madinah" (tempat menetap) yang lengkap sehinggakan orang ini menanam, orang ini pula mengisar gandum, orang ini pula membuat roti, orang ini pula memintal benang dan orang ini pula menjahit. Secara umumnya setiap orang sibuk dengan tugasan dan tersusunlah menerusi tugasan semua orang tadi keperluan hidup semua orang. Maka nyatalah bahawa manusia itu "madani" (hidup bermasyarakat) secara tabienya"</div><div><br></div><div>7. Kata pula Ibnu Taymiyah: "manusia itu bersifat "madani" secara tabienya. Dia tidak boleh bersendirian memenuhi segala keperluannya, maka mereka perlu berhimpun untuk bekerjasama dalam memenuhi kepentingan mereka".</div><div>(Dar'u Ta'arud al-Aql wa al-Naql, Ibnu Taymiyah, Juz 7, Ms 136, Jami'ah Imam Muhammad So'ud)</div><div><br></div><div>8. Difahami daripada semua huraian di atas bahawa "insan madani" adalah insan yang hidup bermasyarakat yang saling memerlukan antara satu sama lain dan saling membantu dalam melunaskan keperluan hidup kemanusiaan. Kebergantungan hidup antara satu sama lain inilah yang menghidupkam interaksi sesama manusia yang perlu pula diatur oleh sistem dan peraturan hidup bermasyarakat dan bernegara.</div><div><br></div><div>9. Islam datang mengatur kehidupan bermasyarakat "insan madani". Islam mengajar konsep persaudaraan kemanusiaan bagi mengikat manusia bekerjasama dalam melunaskan keperluan hidup. Islam menekankan lagi konsep persaudaraan keimanan bagi mengukuhkan lagi hubungan bermasyarakat dengan matlamat cintakan akhirat. Inilah juga konsep perpaduan rakyat yang didambakan dalam sebuah negara.</div><div><br></div><div>10. Dalam konteks semasa, Kerajaan Perpaduan pada hari ini bertanggungjawab membina "insan madani" yang hidup penuh rukun dan damai dalam "masyarakat madani" yang bertamaddun dengan menjadikan keadilan sebagai asas bagi memberikan hak yang wajar dinikmati oleh setiap individu rakyat.</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>21.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1043002092889898805.post-80803577389834144972023-01-22T14:27:00.001+08:002023-01-22T14:27:04.935+08:00Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia<div>Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia</div><div><br></div><div>1. Islam agama kedamaian dan persaudaraan. Justeru, Islam mengharamkan apa sahaja perlakuan atau kata-kata yang menyakitkan jasad dan hati sesama mukmin dan menggolongkannya sebagai dosa besar. </div><div><br></div><div>2. Allah berfirman: </div><div>وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا ﴾ [الأحزاب: </div><div>"Dan mereka yang menyakiti orang-orang beriman lelaki dan perempuan dengan apa yang tidak mereka lakukan maka mereka telah melakukan pembohongan dusta dan dosa yang sangat nyata"</div><div>(Surah al-Ahzab: 58)</div><div><br></div><div>3. Malah Islam mengharamkan perlakuan yang menyakiti bukan Islam yang bernaung dan diberikan perjanjian dan tinggal di negara Islam.</div><div><br></div><div>4. Nabi saw bersabda</div><div> أَلَا مَنْ ظَلَمَ مُعَاهَدًا أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا حَجِيجُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ .</div><div>"Ketahuilah sesiapa yang menzalimi "mu'ahad" atau mengurangkan haknya atau membebankan dirinya lebih daripada kemampuannya atau mengambil daripadanya sesuatu tanpa keredhaan maka aku menjadi irang yang mempertahamkannya di Hari Kiamat"</div><div>(Hadis riwayat Abu Dawud)</div><div><br></div><div>5. "Mu'ahad" ialah bukan Islam yang mempunyai perjanjian keamanan dengan orang Islam dan negara Islam atau bukan Islam, ahli "zimmah" yang menjadi warganegara negara Islam.</div><div><br></div><div>Sekian</div><div><br></div><div>Dr Khairuddin Takiri</div><div>Ahad 22.1.2023</div>Unknownnoreply@blogger.com0