Monday 18 August 2014

Tahniah kepada Presiden PAS

Tahniah kepada Presiden PAS

1. Keputusan mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat pasa 17hb ogos 2014 adalah terbaik untuk suasana sekarang menggambarkan kebijaksanaan Presiden PAS dalam berpolitik.

2. Tan Sri Khalid tidak digugurkan daripada jawatan MB oleh PAS kerana keputusan Majlis Syura Ulamak ialah mengekalkan TSKI sebagai MB selagi tidak melanggar amanah.

3. Tetapi apabila 2 ADUN PAS telah bertindak sendiri dengan menyokong DAP dan PKR maka TSKI tidak lagi mempunyai majoriti yang menyebabkan dia gugur dengan sendirinya daripada perjawatan MB.

4. Justeru gugurnya TSKI bukanlah kerana keputusan PAS untuk menggugurkannya tetapi kerana realiti yang berlaku dan mesti diterima apabila 2 Adun tidak lagi bersama 13 Adun PAS yang lain.

5. Maka berdasarkan realiti dan waqi' semasa tersebut maka PAS mencadangkan nama kedua selain yang diputuskan oleh PKR dan DAP iaitu YB Azmin untuk diangkat kepada pihak istana.

6. PAS menerusi pendirian Presiden dan keputusan Majlis Syura Ulamak telah mempertegaskan prinsip Islam dalam mengekal atau menggugur seorang MB yang telah dilantik iaitu dengan merujuk kepada amanah sama ada dilanggar atau tidak. Ia kekal menjadi sejarah untuk dirujuk oleh pimpinan PAS terkemudian.

Dr Khairuddin at-Takiri

No comments:

Post a Comment