Monday 4 August 2014

Palestin Ditindas Dengan Bantuan Kuasa Besar Dunia; Apa Sumbangan Kita?

Palestin Ditindas Dengan Bantuan Kuasa Besar Dunia; Apa Sumbangan Kita?
1. Sejak 28 hari Gaza diserang oleh Zionis Yahudi seramai 1,726 rakyat Palestin telah terkorban Syahid kebanyakannya kanak kanak dan 9,323 cedera.
2. Kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat menerusi Obama secara jelas dan tanpa malu dan segan berbohong kepada dunia kononnya Yahudi hanya mempertahankan diri bagi merasionalkan tindakan ganas Yahudi.
3. Tindak balas rakyat Palestin menerusi Hamas dan lain-lain briged pejuang mempertahankan diri pula dianggap sebagai keganasan dan pengganas.
Tidak sedikit di kalangan orang Islam yang terpengaruh dengan proganda Amerika dan Yahudi ini. Pejuang Jihad dianggap pengganas dan pengganas dianggap mempertahankan diri.
4. Bantuan Amerika Syarikat terhadap Zionis Yahudi bukanlah sesuatu yang pelik. AS telah menyumbang AS$210 Bilion kepada Israel sejak 1948. Terkini, Amerika lulus AS $255 juta untuk membangunkan projek Iron Dome Israel. Gesaan oleh Obama agar  Hamas membebaskan askar Zionis Yahudi adalah petanda jelas hubungan baik mereka.
5. Kalau Amerika Syarikat bersekongkol dengan Zionis Yahudi apakah umat Islam dan dunia hanya sekadar melihat?
6. Jihad bersenjata yang dilancarkan oleh Hamas dan penduduk Palestin perlu dibantu oleh negara umat Islam. Bantuan kewangan untuk mereka sama ada untuk keperluan kemanusiaan atau persenjataan pejuang Palestin adalah satu keperluan yang patut dilakukan oleh negara Islam.

7. Boikot syarikat-syarikat perniagaan yang terbukti menyumbang untuk dana Zionis Yahudi menjadi sebahagian jihad ummah. 1 sen yang kita sumbangkan itulah yang membunuh seorang anak kecil Palestin.
8. Demonstrasi rakyat dan tekanan masyarakat antarabangsa perlu digembeleng sebagai satu bantuan moral untuk pejuang Palestin.
9. Menulislah siapa yang mampu menulis. Bercakaplah siapa yang mampu bercakap. Hulurkanlah sumbangan kewangan walaupun dengan nilai yang kecil. Sebarkanlah tulisan simpati dan motivasi bagi para pejuang. Pokoknya marilah kita menyumbang.
10. Ayuh kita lakukan sesuatu untuk umat Islam yang tertindas ini walaupun hanya bertaraf seumpama burung yang membawa air dengan paruhnya untuk memadamkan api yang membakar.
وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ
Maksudnya: "Dan berjihadlah kamu demi Allah sebenar-benar jihad. Dia menguji kamu" (surah al-Hajj 78).

Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Isnin 4hb Ogos 2014

No comments:

Post a Comment