Wednesday 18 January 2023

SABIILUL BAARI ; Tafsir Surah al-A'raf Ayat 12

سبيل الباري في تفسير كتاب الله الهادي

SABIILUL BAARI
fi Tafsir Kitabillah al-Hadi

Tafsir Surah al-A'raf Ayat 12

قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ (12)
Allah berfirman; Apa yang menghalang kamu (sujud lalu menjadikan kamu) tidak sujud di kala Aku perintahkan kamu? Kata Iblis; Aku lebih baik daripada dia. Kamu jadikan aku daripada api sedang kamu jadikan dia daripada tanah lumpur"

TAFSIR

1. Kayu ukur Iblis dalam menilai kelebihan seseorang ialah pada sifat fizikal iaitu asal usul kejadiannya daripada api yang dirasakan lebih baik dan mulia berbanding tanah yang menjadi asal usul kejadian Adam. Kayu ukur ini menjadikan dirinya sombong dan besar diri sehingga engkar arahan Allah untuk sujud kepada Adam. Demikianlah sesiapa yang menjadikan kelebihan pada fizikal dan harta benda sebagai kayu ukur menilai kelebihan seseorang maka dia telah mewarisi sifat Iblis.

2. Iblis dicela oleh Allah bukan hanya kerana keengganannya sujud  kepada Adam tetapi kerana keengkarannya terhadap perintah Allah untuk sujud kerana sebagai mahkluk sangat tidak wajar untuk engkar pada perintah Allah.

3. Imam Tabari menukilkan kata-kata al-Hasan dan Ibnu Sirin bahawa Iblis adalah makhluk pertama yang membuat kias perbandingan yang salah. Maksudnya menurut Imam Tabari ialah Iblis tersilap membuat kias perbandingan dalam menentukan kelebihan sedang Allah telah memuliakan Adam dengan mencipta Adam dengan tangan-Nya, ditiupkan pula ruh daripadaNya, diarahkan pula Malaikat untuk sujud kepadanya, diajar dengan pelbagai nama dan pelbagai lagi kemulian lain. Semuanya diketepikan oleh Iblis malah secara sengaja berhujah pula dengan penciptaannya daripada api berbanding penciptaan Adam dari tanah lumpur.
Sekian.

Ustaz Dato Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
31.12.2022

No comments:

Post a Comment