Wednesday 18 January 2023

Mutiara FIQH : Talkin Kematian

Mutiara FIQH
Talkin Kematian

1. Disunatkan mentalqinkan orang yang sedang nazak  menghampiri kematian dengan ungkapan kalimah Tauhid iaitu syahadah Lailahaillallah.

2. Dalilnya ialah sabda Nabi saw
لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ
"Talkinkan orang yang hampir (mati) di kalangan kamu ungkapan Lailahaillallah (Tiada Tuhan yang layak diperhambakan diri kepadaNya melainkan Allah)"
Hadis Muslim

3. Tujuannya agar pengakhiran hayat seseorang ialah kalimah syahadah tersebut sebagaimana kelebihannya disabdakan oleh Nabi saw
مَن كان آخرُ كَلامِه لا إلَه إلَّا اللهُ دَخلَ الجنَّةَ»،
"sesiapa yang akhir bicaranya ialah Lailahaillallah, dia masuk syurga"
(Hadis riwayat Ahmad dan Abu Dawud. Dinilai Hasan oleh Albaani)

4. Talkin pada bahasa Arab bermaksud melontarkan kalam untuk diulang oleh seseorang.

5. Kaedah Talkin ialah dengan menyebut sekali sahaja kalimah Tauhid di sisi orang yang hampir mati agar dia mengulang sebutannya sama ada dengan lafaz yang jelas didengari oleh orang lain atau tidak. Tujuannya supaya akhir kalamnya sebelum ajal ialah kalimah tersebut.

6. Apabila orang tersebut berbicara dengan bicara yang lain selepas talkin pertama seumpama dia meminta air kerana dahaga atau memanggil nama seseorang, maka diulang lagi kalimah tersebut agar diulang sebut semula oleh orang yang nazak. Dengan itu akhir ajalnya ialah bicara kalimah Tauhid tersebut bukan bicara yang lain.

7. Menurut Imam Nawawi; para ulamak memakruhkan   talkin banyak kali dan secara berturut-turut agar orang yang nazak tidak merasa bosan disebabkan keadaan dirinya yang susah dan sangat bersedih lalu hatinya tidak menyukai talkin tersebut dan menyebut kata-kata lain yang tidak selayaknya.

Sekian.
Dr Khairuddin Takiri
Rabu 18.1.2023

No comments:

Post a Comment