Sunday 22 January 2023

Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak

Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak

1. Islam agama ilmu dan akademik yang dipagari akhlak. Perbezaan pendapat ditangani dengan hujah dan dihiasi dengan akhlak berbeza pendapat. Hanya mereka yang bangkrap ilmu dan ketandusan akhlak sahaja menggunakan maki hamun dan sarkastik untuk berhadapan hujah orang yang berbeza.

Allah berfirman
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
"katakanlah wahai Muhammad, datangkanlah bukti hujah kamu sekiranya kamu orang yang benar".
(Surah al-Baqarah: 111) 

2. Kejahilan ilmu dan ketandusan akhlak itu sangat mudah dinilai kerana kayu ukurnya bersifat universal.

3. Namun, yang perlu di ingat ialah kita tidak hanya dinilai oleh manusia tetapi oleh Allah menerusi catatan Malaikat yang tidak mudah dipadamkan melainkan dengan taubat dan permohonan maaf kepada yang dimaki hamun.

4. Teruskan mempromosi ilmu yang dihiasi akhlak tanpa jemu dan abaikan golongan yang rendah akhlak dan cetek pengetahuan kerana sememangnya Nabi saw menyebut di akhir zaman  lahir golongan "Ruwaibidoh" iaitu orang yang cetek ilmu dan jahil tapi berbicara perkara besar berkaitan umat.

Nabi saw bersabda
إنَّها ستَأتي على الناسِ سُنونٌ خَدّاعات... ويَنطِقُ فيها الرُّوَيبِضَةُ قيل وما الرُّوَيبِضَةُ قال السَّفِيهُ يتكَلَّمُ في أمرِ العامَّةِ
"Akan datang pada manusia tahun-tahun penuh tipu daya... dan berbicara pada zaman itu golongan "ruwaibidhoh". 
Baginda ditanya; siapa ruwaibidoh wahai Rasulullah? Baginda menjawab "Orang bodoh cetek pengetahuannya berbicara perkara melibatkan masyarakat awam"
(Hadis riwayat Ahmad dan dinilai Hasan oleh Ahmad Syakir)

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 22.1.2023

No comments:

Post a Comment