Friday 20 January 2023

Hak Pembelaan Dalam Islam


Hak Pembelaan Dalam Islam

Menjadi hak tertuduh untuk mendapatkan ruang pembelaan semaksimanya kerana seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya. Itu kaedah Islam yang telah terpakai dalam dunia perundangan semasa hari ini.

Sebarang keraguan yang wujud walaupun kecil terhadap tuduhan perlu diambil kira untuk mengelakkan seseorang yang tidak bersalah dihukum bersalah. Hal ini berasaskan kaedah Islam
ادرؤوا الحدود بالشبهات
"Ketepikan hukuman Hudud dengan keraguan-keraguan".

Oleh kerana itu wujud satu bidang kerja profesional dinamakan guaman.

Berasaskan kaedah perundangan Islam dan keadilan kemanusiaan, DS Najib, DS Zahid dan sesiapa sahaja yang dituduh di mahkamah berhak mendapat pembelaan sewajarnya dan semaksimanya bagi mempertahankan diri daripada tuduhan agar mahkamah tidak tersilap menghukum seseorang yang tidak bersalah.

Membiarkan tertuduh dihukum dan diadili oleh media juga tidak adil dan alim kepada tertuduh. Pemberitaan demi pemberitaan berasaskan fakta yang di bentang oleh pendakwa membawa masyarakat awam menjadi hakim sebelum hakim membuat keputusan. Itulah adalah satu kezaliman terhadap hak dan maruah tertuduh.

Saya nukilkan apa yang disebut oleh Dr Yusof Qardawi, tokoh ulamak ulung abad ini tentang hak mempertahankan diri daripada tuduhan :

"Dan wajib kepada masyarakat Islam untuk memberi peluang kepadanya, memelihara hak kebebasan dalam mempertahankan diri dengan apa sahaja yang dia mampu samada dengan kata-kata lisan atau tulisan dalam akhbar atau bicara di radio dan televisyen apatah lagi jika dia merupakan seorang tokoh masyarakat yang ada nilai dan pengaruh. Maka tidak harus dari sudut Syarak membiarkan taring-taring musuhnya memangsakannya siang dan malam secara terbuka sedang masyarakat hanya memerhati, tidak menggerakkan orang yang diam, sedang pintu-pintu pula tertutup ke atas tertuduh yang tidak bersalah, dia tidak mampu menolak senjata musuhnya yang memiliki segalanya manakala dia pula ditelanjangkan daripada segalanya...

"ويجب على المجتمع المسلم أن يتيح له الفرصة، ويحفظ له حق الحرية في هذا الدفاع عن النفس بكل ما يستطيع: قولا باللسان، أو كتابه في الصحف، او حديثا إلى المذياع، أو إلى التلفزيون، ولا سيما إذا كان شخصية عامة لها وزنها وتأثيرها، فلا يجوز شرعا أن يترك لمخالب خصومه وأنيابهم تفترسه جهارا نهارا والمجتمع يتفرج، ولا يحرك ساكنا، والأبواب مغلقة على المتهم البرىء، لا يملك أن يرد عن نفسه أسلحة الخصوم الذين يملكون كل شىء، وقد جرده من كل شىء.."

Dr Khairuddin Takiri
23.8.2022

No comments:

Post a Comment