Wednesday 21 January 2015

600 RUMAH PERCUMA KEPADA MANGSA BANJIR SUDAH BERMULA

KENYATAAN MEDIA YAB USTAZ DATO' MENTERI BESAR KELANTAN

600 RUMAH PERCUMA KEPADA MANGSA BANJIR SUDAH BERMULA

Banjir di Negeri Kelantan walaupun meninggalkan kesan yang perit dan memusnahkan ribuan kediaman serta harta benda yang lain, namun dari sudut lain ia menjadi lokasi transit dan bertandangnya ramai sukarelawan dari dalam dan luar negara membawa bantuan serta bekalan. Hal sebegini sedikit sebanyak menjadi pengubat kepada bebanan yang ditanggung.

Sebelum ini saya telah mengumumkan bahawa Kerajaan Negeri telah mengambil tanggungjawab untuk membina 600 unit rumah tiga bilik berukuran 800 kaki persegi kepada mangsa banjir yang musnah rumah mereka seratus peratus (total lost). Hari ini, pihak Kerajaan Negeri telah memulakan kerja membina rumah kekal kepada mangsa banjir di Berangan Mek Nab, Machang (telah dimasyhurkan dengan nama Desa Rahmat tadi) dalam jumlah 50 unit rumah.

Rumah kekal ini adalah percuma untuk rakyat yang menjadi mangsa banjir dan rumah mereka musnah keseluruhannya. Insyaallah dengan kekuatan agensi Kerajaan Negeri yang ada kita pastikan sejumlah 600 unit dapat dibina dengan jayanya. Dalam masa yang sama Kerajaan Negeri turut mengenalpasti rumah-rumah yang masih boleh di diami yang mengalami kemusnahan harta benda untuk di baiki semula dengan di selaraskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas Banjir yang dipengerusikan bersama oleh Kerajaan Negeri dan Pusat bagi meringankan beban yang ditanggung oleh pemilik rumah tersebut.

USTAZ DATO' HAJI AHMAD YAKOB
Menteri Besar Kelantan

Bertarikh: 30 Rabiul Awwal 1436/21 Januari 2015

No comments:

Post a Comment