Friday 10 February 2017

DAP JANGAN CAMPUR TANGAN URUSAN FATWA

Kenyataan Media
*Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat*

*DAP JANGAN CAMPUR TANGAN URUSAN FATWA*

1. Dewan Ulamak PAS Pusat mendesak kerajaan Pulau Pinang yang dipimpin oleh Lim Guang Eng *tidak lagi campur tangan dalam urusan fatwa-fatwa negeri* sebagaimana berlaku sebelum ini melibatkan fatwa penggunaan Kalimah Allah dan lain-lain.

2. Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri P.Pinang) 2004 jelas menuntut *fatwa negeri Pulau Pinang terus dipersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong* sebagai Ketua Agama Islam Pulau Pinang dan *bukannya kepada ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang dipengerusikan oleh Lim Guang Eng* terlebih dahulu.

3. Surat rasmi yang dikeluarkan oleh Exco, YB Abdul Malek bin Abdul Kasim kepada Sahibus Samahah Dato' Hj Hasan Ahmad, mufti kerajaan Pulau Pinang yang tersebar di media sosial jelas menunjukkan campur tangan kerajaan terhadap proses pembuatan fatwa melibatkan Kalimah Allah. *Exco terbabit tidak perlu berbelit menafikan dan berdolak dalih* bagi mempertahankan diri dan mempertahankan tindakan salah kerajaan negeri pimpinan Lim Guang Eng.

4. Kenyataan bekas Mufti Dato' Hj Hassan dan kenyataan salah seorang jawatankuasa fatwa Datuk Md Salleh Hj Ahmad pada 8 Februari 2017 yang menyebut *ada fatwa oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang yang tidak dipersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong kerana campur tangan politik* adalah sesuatu yang berat dan serius. Ia jelas melibatkan campur tangan politik kerajaan DAP dalam proses fatwa yang mungkin tidak sehaluan dengan pendirian kerajaan negeri.

5. Perkara ini tidak boleh dipandang ringan oleh umat Islam. *Campur tangan sebuah kerajaan khususnya yang diketuai oleh bukan Islam terhadap fatwa adalah satu penghinaan terhadap agama Islam* yang menjadi Agama bagi Persekutuan.

6. Sekiranya dengan hanya memerintah negeri, DAP sudah terlalu berani mencampuri urusan agama Islam, *alangkah bahaya sekiranya DAP menjadi sebahagian pemerintah negara* (moga Allah jauhkan) sebagaimana impian Pakatan Harapan. Malang sekali, sebahagian orang Islam terpesona dengan lakonan DAP berkaitan Islam.

Sekian

Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Jumaat 10hb Februari 2017

http://www.drtakiri.blogspot.com

http://www.facebook.com/drtakiri

No comments:

Post a Comment