Saturday 21 November 2015

Jangan Hanya Nilai Akademik Anak-Anak - Dato' Dr Khairuddin, Ahli Parlimen Kuala Nerus

Jangan Hanya Nilai Akademik Anak-Anak - Dato' Dr Khairuddin, Ahli Parlimen Kuala Nerus

Kuala Nerus: Sabtu, 21hb Januari 2015

Pencapaian akademik bukan segala-galanya, demikian ditegaskan oleh Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali dalam ucapan perasmian Ihtifal Nurul Ain Wakaf Tengah pagi ini.

Menurut beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Kuala Nerus, manusia diberikan kemampuan dan bakat berbeza. Ada yang hebat pencapaian akademiknya. Ada yang berkemampuan pada pelbagai kemahiran lain walaupun lemah pencapaian akademik. Justeru, railah anak-anak dengan kepelbagaian bakat mereka. Nilailah kejayaan mereka menerusi bakat dan kemahiran tersendiri mereka.

"Kita selalu mengucapkan tahniah hanya kepada anak-anak cemerlang UPSR, PMR dan SPM sedangkan sepatutnya tahniah juga diucapkan kepada semua yang telah berjaya melepasi satu tahap pendidikan", ujar beliau lagi.

Tegas beliau yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, "perangkaan oleh Tenaga Buruh awal tahun ini menunjukkan 442,000 orang penganggur daripada 14 juta buruh di Malaysia. Lebih 200,000 siswazah menganggur. Ini tidak termasuk lagi pengangguran tak setara, iaitu siswazah yang bekerja dengan gaji Diploma atau lepasan Diploma dengan gaji taraf SPM. Hal ini mengajak kita menilai semula sistem pendidikan kita untuk melahirkan mereka yang kendiri boleh mencipta pekerjaaan bukan hanya meminta dan memohon pekerjaan pada masa akan datang".

PASTI Nurul Ain, Wakaf Tengah telah beroperasi sejak 25 tahun lalu dengan pelajar yang bergraduasi pada tahun ini seramai 101 orang. Kesinambungan bagi pendidikan pra sekolah pasti akan diteruskan dengan penubuhan Madrasah al-Falah di lokasi yang sama bagi pengambilan pelajar tahun 1 sesi 2016. Bagi mereka yang berminat untuk mendaftarkan pelajar boleh menghubungi Ustaz Yusri di talian 01113299042.

Turut hadir YM Raja Arizal, Naib Ketua Pemuda PAS Kawasan yang juga menyampaikan ucapan mewakili Dewan Pemuda PAS Kawasan.

www.drtakiri.blogspot.com

No comments:

Post a Comment