Monday 8 June 2015

RENUNGAN MALAM; SIAPA PERLUKAN SIAPA?

RENUNGAN MALAM
Ahad 7hb Jun 2015 jam 9.30 mlm


SIAPA PERLUKAN SIAPA?

Adakah Islam memerlukan kita atau kita memerlukan Islam? Adakah syurga memerlukan kita atau kita yang memerlukan syurga? Adakah masjid memerlukan kita atau kita yang memerlukan masjid? Adakah bahtera perjuangan Islam memerlukan kita atau sebaliknya kita yang memerlukan bahtera ini?

Jawapannya ialah sebenarnya kita yang perlukan Islam, perlukan syurga dan perlukan masjid. 

Maka, bersyukurlah jika kita diberi hidayah untuk menjadi sebahagian muslim, dibuka peluang untuk memperolehi syurga dan diberi petunjuk untuk memakmurkan masjid.

Begitulah juga perjuangan Islam. Ia tidak memerlukan kita. Malah kita yang memerlukannya. Jika kita lari meninggalkan bahtera perjuangan ini ia tetap belayar dengan kelasi-kelasi dan nakhoda baru dan pasti sampai ke destinasinya sebagaimana janji Allah.

Persoalannya adakah kita masih diberi hidayah untuk menjadi sebahagian kelasi kapal perjuangan Islam ini? Atau ditarik hidayah lalu lebih terpikat dengan bahtera lain yang dilihat indah dan megah pelayarannya dan dihiasi pula dengan mimpi-mimpi indah bahawa ianya semakin mendekati pelabuhan? Sedangkan hakikatnya ia hanyalah berupa igauan dan impian kaca.

Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
KLIA2; www.drtakiri.blogspot.com

No comments:

Post a Comment