Saturday 6 June 2015

(Siri 2) Usul Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat kali ke 54 yang bersidang pada 3 jun 2015/16 sya'ban 1436 H di KUIZM

(Siri 2) Usul Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat kali ke 54 yang bersidang pada 3 jun 2015/16 sya'ban 1436 H  di KUIZM

Gerakan Islam Antarabangsa

1. Menyedari bahawa kuasa demokrasi yang diperolehi oleh Dr Mursi dan parti-parti yang bekerjasama dengannya telah dikhianati oleh pemerintah tentera Mesir.

2. Menyedari bahawa Dr Mursi dan pimpinan politik yang bersama beliau telah ditangkap dan dibicarakan secara tidak adil sehingga dihukum mati di tali gantung.

3. Menyedari bahawa tekanan politik secara tidak adil dikenakan oleh pemerintah haram Mesir sehingga pendaftaran Ikhwan Muslimin dibatalkan

4. Menyedari bahawa pimpinan politik Islam di Bangladesh juga telah dizalimi dan tidak diberikan keadilan sehingga mahkamah diperalatkan untuk menghalalkan satu hukuman mati terhadap mereka

Maka Dewan Ulamak PAS Pusat mencadangkan kepada PAS Pusat untuk menggesa kerajaan Malaysia selaku ahli PBB, OIC dan Pengerusi Asean supaya melobi dunia antarabangsa bagi mengutuk dan mengecam segala kezaliman tersebut serta dibuat ketetapan ketetapan pada persidangan Dewan Rakyat yang sedang berlangsung ketika ini. Pihak kerajaan persekutuan juga mesti mengambil tindakan sewajarnya seperti memberi tekanan ekonomi dan politik menerusi PBB, OIC dan Asean.

Diterima dgn sebulat suara 644 perwakilan Alim Ulamak jam 6.09 ptg

No comments:

Post a Comment