Sunday 2 April 2023

Siri 5 Tazkirah MUU : Kelonggaran Kewajipan Puasa Bagi Musafir

MAJLIS ULAMA UMNO
Siri TAZKIRAH RAMADHAN

Siri 5 (5 Ramadhan 1444 H) 
Kelonggaran Kewajipan Puasa Bagi Musafir

ALLAH Taala berfirman:

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ ۚ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ 
"(Puasa itu) beberapa hari yang dibilang. Maka sesiapa kalangan kamu sakit atau dalam keadaan perjalanan maka digantikan daripada hari-hari yang lain. Dan wajib ke atas orang yang kehilangan upaya berpuasa membayar fidyah iaitu makanan seorang miskin. Maka sesiapa yang sukarela melakukan kebajikan maka itu lebih baik baginya dan bahawa berpuasa itu lebih baik bagi kamu sekiranya kamu mengetahui"
(Surah al-Baqarah: 184)

Huraian & Pengajaran

1. Orang bermusafir diberikan kelonggaran oleh untuk tidak berpuasa Ramadhan dan hendaklah menggantikannya pada hari yang lain. Namun, bagi Mazhab Syafie berpuasa itu lebih baik.

2. Dalam Hadis riwayat Bukhari, Nabi saw bermusafir pada bulan Ramadhan menuju ke Mekah dalam keadaan berpuasa. Bila tiba ke tempat bernama 'Usfan bagi meminta air lalu minum bagi menunjukkan kepada Sahabat bahawa boleh berbuka. Ibnu Abbas (r.ah) berkata: 
صَامَ رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ في السَّفَرِ، وأَفْطَرَ فمَن شَاءَ صَامَ ومَن شَاءَ أفْطَرَ.
"Nabi saw berpuasa ketika bermusafir dan juga berbuka. Sesiapa mahu dia boleh berpuasa. Sesiapa yang mahu dia boleh berbuka"
(Hadis riwayat Bukhari no 4279)

3. Mana yang lebih afhdal, berbuka atau berpuasa bagi musafir? Mazhab Syafie berpendirian sekiranya berpuasa itu memudharatkan dan memberatkan orang yang bermusafir maka afdhalnya berbuka. Jika sebaliknya maka yang afdhal ialah berpuasa sebagaimana firman Allah dalam ayat di atas "bahawa berpuasa itu lebih baik bagi kamu".

4. Musafir yang diharuskan berbuka ialah musafir dengan kadar jarak membolehkan Qasar solat iaitu lebih kurang 80 - 83 km berdasarkan khilaf d kalangan ulamak.

Sekian

Disediakan oleh:
Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Setiausaha Eksekutif
MAJLIS ULAMA UMNO




No comments:

Post a Comment