Thursday 15 September 2016

Mukjizat al-Quran Dalam Kisah Nabi Yunus

Mukjizat al-Quran Dalam Kisah Nabi Yunus

Labu menurut sebahagian ulamak diisyaratkan oleh Allah dalam cerita Nabi Yunus. Apabila Yunus dimuntahkan daripada perut ikan yang besar beliau sakit lalu ditumbuhkannya untuk sejenis pohon daripada Yaqtin. Allah berfirman

فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاء وَهُوَ سَقِيمٌ وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِّن يَقْطِينٍ﴾

"Lalu Kami lontarkan dirinya di kawasan lapang (tandus) sedang dia sakit. Dan Kami tumbuhkan untuknya sebatang pohon daripada jenis "Yaqtin"" Surah al-Soffat ayat 145-146.

Yaqtin merujuk kepada pohon yang tidak mempunyai batang seperti labu dan tembikai.
Menurut Ibnu Kathir, pandangan kebanyakan ulamak terdahulu Yaqtin dalam cerita Nabi Yunus merujuk kepada Labu. Ia juga diperkukuhkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani.

Labu bermanfaat untuk menghilangkan kahak. Sekiranya dilumur dengan tepung dan dibakar ke dalam oven airnya boleh diminum untuk mengurangkan kepanasan kerana demam. Jika dimasak dan diminum airnya dengan madu boleh mengurangkan kahak. Ia juga makanan yang baik untuk melawaskan perut. Ia boleh ditumbuk halus dan dijadikan balutan pada bengkak bagi mengurangkannya. Ia disebut dalam Zaad al-Ma'aad oleh Ibnu Qayyim.

Menurut Syeikh Zandani, Yaqtin adalah penawar untuk mikrob dan bakteria. Justeru ia sangat sesuai untuk menjadi penawar bagi kesakitan Nabi Yunus setelah berada sekian lama dalam perut ikan besar.

Demikianlah mukjizat al-Quran.

Sekian.

Dr Khairuddin at-Takiri
Khamis 13 Zulhijjah 2016, Kampot, Kemboja

No comments:

Post a Comment