Tuesday 8 March 2016

Takziah atas pemergian Dr Hasan Turabi

PERUTUSAN KHAS
Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP)

7 Mac 2016 | 27 Jamadilawal 1437 H

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ

DUPP merakamkan ucapan takziah kepada seluruh kaum Muslimin khususnya kepada ahli keluarga almarhum Sheikh Hassan ‘Abdullah al-Turabi (1932-2016) yang telah kembali ke rahmatullah pada 5 Mac 2016 akibat serangan jantung.

Almarhum adalah seorang ulama’ Islam dan peguam yang amat disegani di Sudan berkelulusan ijazah undang-undang daripada Gordon Memorial College (kini University of Khartoum) selain turut mendapat pendidikan di University of London dan Paris-Sorbonne University. Ketokohan almarhum di dalam bidang perundangan ini sehingga diangkat sebagai Peguam Negara Sudan pada 1979 hingga 1982.

Almarhum yang juga dikenali sebagai tokoh ahli politik dan pemimpin Islam yang paling berpengaruh dalam sejarah politik moden Sudan telah memberikan sumbangan yang amat besar dalam mengkanunkan undang-undang syari’ah di bahagian tertentu di negara itu. Almarhum juga pernah memegang jawatang sebagai Menteri Luar Sudan pada 1989 dan juga Yang Dipertua Dewan Negara pada 1996 hingga 1999 iaitu semasa pemerintahan Presiden Omar al-Bashir.

Almarhum semasa hayatnya juga telah beberapa kali dipenjarakan akibat pelbagai tuduhan seperti terlibat dan merancang aktiviti keganasan serta rampasan kuasa yang dikenakan ke atasnya oleh pemerintah Sudan.

Sudah pasti pemergian beliau ini merupakan suatu kehilangan besar buat umat Islam secara amnya dan rakyat Sudan khususnya.

اللهُمَّ أْجُرْنا فِي مُصِيبَتِنا، وَأَخْلِفْ لنا خَيْرًا مِنْه

“Ya Allah, kurniakanlah kami ganjaran atas musibah kami dan gantikanlah yang lebih baik daripadanya.”

Sekian.

“Beristiqamah Hingga Kemenangan”

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ketua Penerangan,
Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP).

_____

Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali juga adalah Ahli Majlis Syura Ulamak, AJK PAS Pusat dan Ahli Parlimen Kuala Nerus. Penulisan Almarhum berkenaan pelbagai isu boleh dibaca di blog (http://drtakiri.blogspot.com/) atau facebook (https://www.facebook.com/drtakiri) Almarhum.

No comments:

Post a Comment