Thursday 16 August 2018

Kerajaan perlu tumpu golongan Bumiputera

http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/kerajaan-perlu-tumpu-golongan-bumiputera-1.869115


Kerajaan perlu tumpu golongan Bumiputera

NURULFATIHA MUAH

15 OGOS 2018
Dr Mohd Khairuddin Aman Razali


SHAH ALAM - Kerajaan perlu memberikan perhatian kepada golongan Bumiputera di negeri-negeri pantai timur dan utara, menerusi penelitian semula Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Model Ekonomi Baru (MEB) yang akan dibuat serta kongres masa depan Bumiputera September nanti.

Ahli Majlis Syura Ulamak Pas Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata, berdasarkan data pada 2014, negeri-negeri pantai timur merangkumi Kelantan, Pahang dan Kedah serta negeri-negeri utara iaitu Perak, Perlis dan Kedah merupakan golongan yang masih terpinggir daripada aspek pembangunan dan kemajuan sosioekonomi, terutamanya kumpulan isi rumah B40.

"Mengikut data tersebut, bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, Kelantan, Pahang dan Terengganu mencatatkan kadar kemiskinan (2014) yang paling tinggi iaitu masing-masing 0.9 peratus, 0.7 peratus dan 0.6 peratus, berbanding negeri-negeri lain yang berada pada kadar 0.4 peratus dan ke bawah.

"Bagi peratus isi rumah berpendapatan kurang daripada RM6,000 sebulan (2014), negeri-negeri ini juga berada pada kedudukan yang paling tinggi iaitu masing-masing 84.8 peratus, 80.3 peratus dan 77.1 peratus masing-masing; selain Perak (81.1 peratus), Perlis (80.3peratus) dan Kedah (79.1 peratus)," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohd Khairuddin berkata, sekiranya perkara itu dibiarkan tanpa ditangani secara komprehensif dan kolektif, dikhuatiri ia akan melebarkan lagi jurang sosioekonomi antara kaum di negara ini.

"Justeru, pengagihan ekonomi yang adil yang mahu dicapai juga seharusnya melihat kepada aspek kaum ini," katanya.

Beliau berkata, sumber pendapatan kumpulan B40 selain gaji atau upah yang hanya menyumbang 70 peratus kepada pendapatan isi rumah, mereka juga bergantung sehingga 20 peratus kepada pindahan tunai seperti zakat, bantuan pendidikan, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan bantuan tunai yang lain.

"Sekalipun pendapatan kumpulan B40 naik sebanyak 5.8 peratus setiap tahun sejak 2014, perbelanjaan pula meningkat pada kadar yang lebih cepat iaitu sebanyak 6 peratus, menjadikan kumpulan B40 mempunyai wang yang sedikit untuk berbelanja.

"Penduduk di negeri-negeri ini juga umumnya bergantung kepada sektor perikanan, penternakan dan perladangan dengan bekerja sebagai nelayan, pengusaha sawah padi, penoreh dan pekebun kecil getah untuk mendapatkan pendapatan bagi menyara kehidupan," katanya.

Kongsi berita ini:

BACK TO TOP

DAPATKAN BERITA


SINAR HARIAN

SETIAP HARI DI EMAIL ANDA.




© 2012 All Rights Reserved • Karangkraf Media Group
© 2012 Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Media Karangkraf


No comments:

Post a Comment