Thursday 1 June 2017

Bersedekah Bagi Pihak Si Mati

*Sejenak RAMADHAN (Siri 3)*

*Bersedekah Bagi Pihak Si Mati*

Bersedekah bagi pihak si mati khususnya ibu dan bapa yang telah pergi adalah satu kebaktian.

يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي تُوُفِّيَتْ وَأَنَا غَائِبٌ عَنْهَا أَيَنْفَعُهَا شَيْءٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ بِهِ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَإِنِّي أُشْهِدُكَ أَنَّ حَائِطِيَ الْمِخْرَافَ صَدَقَةٌ عَلَيْهَا

Ibnu Abbas radiyallahu anhuma meriwayatkan bahawa Sa'ad bin Ubadah berkata: Wahai Rasulullah, ibu saya telah mati di kala saya tiada bersamanya.  Adakah memberi manfaat kepada beliau sekiranya saya bersedekah bagi pihak beliau?". Baginda saw menjawab: "Ya". Lelaki itu lalu berkata: Sesungguhnya saya memberi kesaksian bahawa kebun kurma saya adalah sedekah bagi pihak beliau".

Ramadhan mendidik seseorang untuk melipat gandakan amalan Sedekah. Maka sebaiknya diperuntukkan sebahagian bagi pihak ibu dan bapa yang telah pergi moga berpanjangan pahala buat mereka.

"Sejahtera Bersama Islam"

Khamis 1 hb Jun 2017 / 6 Ramadhan 1438 H
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1596049547071736&substory_index=0&id=569086473101387

No comments:

Post a Comment