Wednesday 6 May 2015

PRK ROMPIN – TAHNIAH PAS MENANG KERANA BERJAYA MENINGKATKAN TAHAP SOKONGAN

Kenyataan Media
PRK ROMPIN –
TAHNIAH PAS MENANG KERANA BERJAYA MENINGKATKAN TAHAP SOKONGAN

Rujuk :
http://harakahdaily.net/index.php/headline/35263-prk-rompin-pas-berjaya-tingkatkan-sokongan


1. PAS dalam PRK Rompin menang dan berjaya meningkatkan sokongan pengundi di banyak UPU dalam keadaan BN berhadapan dengan kerugian dan kemerosotan sokongan yang sangat ketara.

2. Kebiasaannya BN menang besar dalam mana-mana pilihanraya kecil khususnya di tempat mereka sebagai penyandangnya. Namun, meskipun limpahan janji pembangunan dan projek segera turun di Rompin, BN masih gagal mempertahankan reputasi sokongan mereka.

3. Peratusan keluar mengundi bagi PRK Rompin adalah merosot iaitu 74% sahaja daripada 53,294 pemilih berdaftar telah keluar membuang undi pada hari semalam berbanding pada PRU13 lalu iaitu sebanyak 85.9%.

4. Bagi mengukur secara lebih tepat tahap sokongan pengundi terhadap parti-parti yang bertanding dalam PRK Rompin, perbandingan keputusan semalam dengan keputusan PRU13 perlu dibuat secara relatif dengan peratusan keluar mengundi bagi kedua-dua pilihanraya.

5. Pada PRU13, jumlah keluar mengundi ialah 45,849 orang dan keputusannya ialah BN mendapat 30,040 undi dan PAS pula mendapat 14,926 undi menjadikan majoritinya ialah 15,114 undi.

6. Bagi PRK Rompin yang diadakan semalam pula, SPR telah mengumumkan keputusannya iaitu BN mendapat 23,796 undi dan PAS pula mendapat 14,901 undi menjadikan majoritinya ialah 8,895 undi. Undi rosak pula ialah 591 undi. Ini bermakna terdapat 39,288 orang yang telah keluar membuang undi pada hari semalam.

7. Dengan kemerosotan peratusan keluar mengundi semalam, bagi mengekalkan status quo tahap sokongan PRU13, BN sekurang-kurangnya patut mendapat 25,741 undi dan PAS pula memadai mendapat 12,790 undi sahaja menjadikan majoritinya ialah 12,951 undi.

8. Tetapi, berdasarkan keputusan yang diumumkan semalam, undi BN menurun sebanyak 20.8% (6,244 undi) berdasarkan PRU13 lalu atau merosot 8.2% (1,945) untuk berada pada kedudukan mengekalkan status quo tahap sokongan PRU13 lepas.

9. Menariknya, undi PAS pula telah melebihi 14.2% (2,111 undi) daripada kedudukan untuk mengekalkan status quo tahap sokongan PRU13 lepas. Mudahnya, tahap sokongan terhadap PAS sebenarnya meningkat.

10. Ini adalah satu kejayaan besar bagi PAS di kawasan pengundi majoriti Melayu dalam keadaan sebahagian tenaga kerja pilihanraya PAS dari Perlis, Kedah, Penang dan Perak dibekalkan ke Permatang Pauh.

11. Berdasarkan analisis ini ia memberi satu petunjuk bahawa isu-isu yang dibawa oleh PAS berkaitan percukaian GST, salah urus kewangan negara, undang-undang Islam, Felda, pemilikan geran tanah yang dizalimi sejak puluhan tahun di Kuala Rompin semakin mendapat perhatian daripada pengundi Rompin. Apatah lagi berlaku peningkatan undi khususnya di kawasan Felda yang terkenal sebagai kubu UMNO.

12. Akhirnya saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua pihak yang telah berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan kemenangan berpihak kepada PAS. Syabas juga diucapkan kepada Ustaz Nazri Ahmad kerana bersedia memikul amanah jamaah dan di atas semua pengorbanan yang telah dilakukan. Semoga Allah merahmati dan memberkati usaha kita semua.

Sekian.

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Ketua Penerangan DUPP

Tarikh : 6 Mei 2015 / 17 Rejab 1436H
__________

Lawati page facebook dan blog rasmi Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri di :
Facebook : https://www.facebook.com/drtakiri
Blog : http://drtakiri.blogspot.com/

Sila "Like" page rasmi Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP) di : https://www.facebook.com/dewanulamakpas

No comments:

Post a Comment