Wednesday 25 March 2015

"Bicara Hudud adalah Bodoh" ; Itu Kenyataan Orang Bodoh

Kenyataan Media
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat 25.3.2015
"Bicara Hudud adalah Bodoh" ; Itu Kenyataan Orang Bodoh

1. Kebodohan yang sebenar-benarnya ialah Kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Dato' Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz, bahawa orang yang berbicara tentang Hudud adalah bodoh.
2. Ia memperingatkan kita dengan firman Allah perihal perilaku golongan Munafikin dalam ayat 13 surah al-Baqarah
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
"Apabila dikatakan kepada mereka, berimanlah kamu sebagaimana orang ramai beriman, mereka membalas; adakah kami patut beriman sebagaimana orang-orang bodoh beriman? Ketahuilah merekalah sebenar-benar orang yang bodoh tetapi malangnya mereka tidak tahu"
3. Undang-undang Jenayah Islam termasuk Hudud, Qisas dan Ta'zir adalah undang-undang Allah, Tuhan yang mencipta Dato' Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz dan memberi beliau nyawa, jasad, makan dan minum. Ia dibicarakan oleh Allah dalam al-Quran. Adakah Allah itu bodoh pada perkiraan Dato Seri? Memperbodohkan hukum-hakam Allah adalah memperbodohkan Allah. Ia tindakan yang boleh membawa kepada kekufuran.
4. Saya menasihati Dato Seri selaku seorang muslim agar segera bertaubat kepada Allah. Tidak ada manusia yang sempurna. Kesilapan dan keterlanjuran masih boleh diperbetulkan.
5. Ashaab al-Samahah, Mufti-mufti dan ahli agama dalam kerajaan juga perlu segera menasihati Dato Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz kerana beliau adalah seorang menteri kerajaan.
Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
Tarikh : Rabu 25 Mac 2015 / 4 Jamadil Akhir 1436H
__________
Lawati facebook dan blog rasmi Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri di :
Facebook : https://www.facebook.com/DrKhairuddinTakiri
Blog : http://drtakiri.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment