Monday 23 January 2023

Tiada Kafir Bantu Islam?

Tiada Kafir Bantu Islam?

Ada orang menyebut dalam Sirah Nabi tidak berlaku si kafir mempertahankan Islam. Pendapat ini sangat tidak tepat. 

Mut'im bin Adiy terkenal dalam Sirah Nabi sebagai kafir musyrik yang mempertahankan Nabi dan orang Islam di Mekah di awal Islam. 

Dia orang yang awal merobekkan dan membatalkan perjanjian Quraisy yang memulau Banu Hasyim kerana Banu Hasyim mempertahankan Nabi dan orang Islam yang bersama baginda. 

Dia juga memberi perlindungan kepada Nabi saw untuk masuk semula ke Mekah selepas hijrah ke Taif sehingga diiring baginda saw untuk solat di hadapan Kaabah dan mengumumkan secara terbuka kepada Quraisy bahawa dia melindungi Rasulullah saw. 

Malah apabila peristiwa Baiah orang Yathrib dengan Nabi saw terbongkar dan Saad bin Ubadah radiyallahu anhu ditangkap oleh Qurasiy dalam perjalan pulang ke Yathrib maka Mut'im bin Adiy inilah yang memgambil tindakan tegas membebaskan Sa'ad daripada cengkaman Qurasiy.

Islam agama toleransi. Kepada si kafir yang mesra Islam dan berbuat baik pada orang Islam maka Islam mengarahkan untuk berbuat kebajikan kepada mereka. Permusuhan hanyalah kepada si kafir yang memerangi Islam dan umat Islam sebagaimana diaebut dalam Surah al-Mumtahanah ayat 8 dan 9.

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 22.1.2023

No comments:

Post a Comment