Sunday 22 January 2023

Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia

Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia

1. Islam agama kedamaian dan persaudaraan. Justeru, Islam mengharamkan apa sahaja perlakuan atau kata-kata yang menyakitkan jasad dan hati sesama mukmin dan menggolongkannya sebagai dosa besar. 

2. Allah berfirman: 
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا ﴾ [الأحزاب: 
"Dan mereka yang menyakiti orang-orang beriman lelaki dan perempuan dengan apa yang tidak mereka lakukan maka mereka telah melakukan pembohongan dusta dan dosa yang sangat nyata"
(Surah al-Ahzab: 58)

3. Malah Islam mengharamkan perlakuan yang menyakiti bukan Islam yang bernaung dan diberikan perjanjian dan tinggal di negara Islam.

4. Nabi saw bersabda
 ‏أَلَا ‏مَنْ ظَلَمَ ‏ ‏مُعَاهَدًا ‏أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا ‏حَجِيجُهُ ‏‏يَوْمَ الْقِيَامَةِ .
"Ketahuilah sesiapa yang menzalimi "mu'ahad" atau mengurangkan haknya atau membebankan dirinya lebih daripada kemampuannya atau mengambil daripadanya sesuatu tanpa keredhaan maka aku menjadi irang yang mempertahamkannya di Hari Kiamat"
(Hadis riwayat Abu Dawud)

5. "Mu'ahad" ialah bukan Islam yang mempunyai perjanjian keamanan dengan orang Islam dan negara Islam atau bukan Islam, ahli "zimmah" yang menjadi warganegara negara Islam.

Sekian

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 22.1.2023

No comments:

Post a Comment