Wednesday 18 January 2023

SABIILUL BAARI : Tafsir Surah al-A'raf Ayat 14-15

سبيل الباري في تفسير كتاب الله الهادي

SABIILUL BAARI
fi Tafsir Kitabillah al-Hadi

Tafsir Surah al-A'raf Ayat 14-15

قَالَ أَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (14) قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ (15)
"Iblis berkata; tangguhkan ajalku sehingga Hari Kebangkitan. Allah berfirman; Sesungguhnya kamu di kalangan mereka yang ditangguhkan ajal (dipanjangkan umur)"

TAFSIR

1. Iblis memohon kepada Allah agar dipanjangkan umur sehingga ke Hari Kebangkitan iaitu Hari di mana semua makhluk Allah di langit dan di bumi yang dimatikan dibangkitkan semula untuk dihimpunkan di Padang Mahsyar lalu dihisab dosa dan pahala. Ertinya Iblis memohon untuk dia tidak dimatikan di saat semua makhluk dimatikan oleh Allah. Itu adalah permohonan licik daripada Iblis untuk kekal abadi tidak mati selama-lamanya kerana tiada lagi kematian apabila tiba Hari Kebangkitan.

2. Kata Tabari, ini satu lagi kejahatan keji Iblis. Dia memohon sesuatu yang diketahui tidak akan diperolehi oleh makhluk iaitu dipanjangkan umur sehingga Hari Kebangkitan.  Sekiranya diperkenankan apa yang dipinta ia bererti memberi kepadanya kehidupan yang kekal tidak binasa lagi kerana tiada lagi kematian selepas Hari Kebangkitan.

3. Permohonan Iblis itu diperkenankan oleh Allah sebahagiannya. Dia dipanjangkan umur tetapi tidak sepertimana dipinta iaitu selama-lamanya, hanya dipanjangkan umur sehingga Hari Kiamat sahaja dan dia akan dimatikan pada Hari semua makhluk Allah dimatikan. Ia disebut dalam surah al-Hijr: 37-38 dan surah Sod 80-81:

قَالَ فَإِنَّكَ مِنْ الْمُنظَرِينَ  إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
"Allah berfirman; maka sesungguhnya kamu di kalangan makhluk yang dipanjangkan umur, sehingga Hari Waktu yang dimaklumi".

Hari Waktu yang dimaklumi ialah Hari Kiamat yang dimaklumi bahawa semua makhluk akan dimatikan  oleh Allah.

4. Menurut Ibnu Kathir, Allah memperkenankan permintaan Iblis untuk dipanjangkan umur kerana  ia mengandungi hikmah kebijaksanaan dan kehendak Allah yang tidak dapat lagi dicanggahi dan dihalang.
Sekian.

Disediakan oleh
al-Faqir ilallah
Dato Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Isnin 2.1.2023

No comments:

Post a Comment