Wednesday 18 January 2023

SABIILUL ‎BAARI ‎;Tafsir Surah al-A'raf Ayat ‎13

سبيل الباري في تفسير كتاب الله الهادي

SABIILUL BAARI
fi Tafsir Kitabillah al-Hadi

Tafsir Surah al-A'raf Ayat 13

قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ (13)
"Allah berfirman; oleh kerana itu turunlah kamu (wahai Iblis) daripadanya (syurga). Maka tak selayaknya kamu membesarkan diri dalam syurga. Justeru, keluarlah kamu daripadanya kerana sesungguhnya kamu di kalangan orang yang kecil hina"

TAFSIR

1. Gantinama dalam Ayat "turunlah kamu daripadanya" merujuk kepada Syurga menurut pandangan kebanyakan Ulamak Tafsir. Ada yang berpandangan ia merujuk kepada langit atau kepada kedudukan yang dinikmati oleh Iblis di langit. 

2. Syurga adalah tempat mulia bagi orang yang disucikan jiwa. Sikap takabbur tidak layak bagi ahli syurga Allah. Iblis dikeluarkan daripada syurga kerana bersifat sombong dan takabbur dengan kejadian dirinya yang dirasakan menurut pengiraannya lebih baik berbanding Adam.

3. Menurut Qurtubi ayat di atas dalil bahawa orang yang menderhakai Allah adalah hina.

3. Menurut Ibnu Kathir pula kehinaan Iblis itu adalah satu layanan  daripada Allah yang berlawanan dengan hasrat Iblis yang mahukan kemuliaan. Ia adalah balasan setimpal terhadap hasrat Iblis yang mahukan kemuliaan lalu dibalas oleh Allah dengan kehinaan. Di saat itu barulah Iblis menyedari kesilapannya lalu dia meminta pula kepada Allah agar dipanjangkan umur sehingga ke Hari Kebangkitan.

Sekian.

Ustaz Dato Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
1.1.2023

No comments:

Post a Comment