Sunday 7 June 2015

RENUNGAN PAGI;Dakwah Dengan Kata Lunak atau Keras

RENUNGAN PAGI
7hb Jun 2015 jam 8.15 pg
Dakwah Dengan Kata Lunak atau Keras
Allah berfirman;

اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى 


"Pergilah kamu berdua (wahai Musa dan Harun) kepada Firaun kerana dia telah melampau. Lalu sebutlah kepadanya kata-kata yang lunak mudah-mudahan dia dia mengambil peringatan atau dia takut". Surah Taha ayat 43-44

Kejahatan Firaun selaku pemerintah yang kafir dan zalim terhadap rakyatnya adalah dimaklumi, namun dia tetap menjadi sasaran dakwah. Kata-kata lunak dijadikan jambatan untuk menjelaskan peringatan Tuhan. Perubahan pada manusia selagi namanya manusia tetap menjadi harapan.

Berkata Ibnu Asyur dalam tafsir Tahrir wa Tanwir; "kerana tujuan dakwah para Rasul ialah agar mereka mendapat hidayah bukannya menonjolkan kebesaran dan kekasaran bahasa tanpa sebarang faedah. Tetapi apabila kata-kata lunak tidak memberi manfaat kepada sasaran dakwah malah dia berpaling dan menonjolkan serta mempamerkan kesombongan dan keangkuhan maka haruslah berkeras dan berkasar dalam menasihatinya".

Maksudnya pendakwah perlu bijaksana menilai suasana dan keadaan bagi menentukan sama ada sasaran dakwah perlu dinasihati secara lunak atau secara keras.

Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri

Perjalanan ke Kundasang dan Ranau bersama rombongan Presiden PAS diiringi YB Ust Nik Abduh, Ust Khalil dan Dr Samsuri)
www.drtakiri.blogspot.com

No comments:

Post a Comment