Saturday 5 October 2013

Wawancara Bersama The Malaysian Insider Isu Jawatan Timbalan Preside

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-mat-sabu-jangan-kecil-hati-kata-ulama
Timbalan presiden: Mat Sabu jangan kecil hati, kata ulama PAS
OLEH ZULKIFLI SULONG, PENGARANG ANALISIS DAN RENCANA
OCTOBER 04, 2013


Dewan Ulama PAS mempertahankan cadangan mereka supaya presiden dan timbalan presiden PAS dipilih di kalangan ulama yang faqih (berilmu), namun ia hanya keutamaan sahaja bukannya wajib.

Sehubungan itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu tidak perlu terasa hati dengan cadangan itu.

Setiausaha Dewan Ulama PAS, Dr Mohd Khairudin Aman Razali (gambar), berkata Dewan Ulama berpendapat, yang aulanya (keutamaan) untuk jawatan ini, seorang yang fakih hukum dan realiti serta politik semasa dipilih ke jawatan itu.

"Kalau ahli mahu setakat sah kepimpinanannya daripada sudut syarak sahaja, terpulanglah kepada ahli PAS. Ulama hanya membuat cadangan saja," katanya dalam wawancara khasnya dengan The Malaysian Insider.

Multaqa Ulama Se-Malaysia yang dianjurkan oleh Dewan Ulama PAS di Alor Setar sebelum ini mencadangkan presiden dan timbalan presiden PAS dipilih di kalangan ulama.

Ia menimbulkan rasa kurang senang beberapa pemimpin PAS seolah-olah ulama mahu mengawal semua jawatan dalam parti Islam itu.

Ada yang berpendapat, jika presiden dan timbalan presiden PAS adalah ulama, di mana pula peranan Majlis Syura Ulama, seolah-olah peranan mereka bertindan sahaja.

Majlis Syura Ulama adalah badan tertinggi dalam PAS selepas Muktamar tahunan.  Semua anggotanya terdiri daripada ulama atau mereka yang mendapat pendidikan agama secara formal.

Mat Sabu dikira bukan seorang ulama.

Khairudin berkata, apa yang cuba dicadangkan oleh Dewan Ulama adalah, sewajarnya kedua-dua jawatan itu di kalangan (faqih) yang mampu membuat rujukan terus kepada al-Quran dan hadis, dua rujukan utama Islam.

"Timbalan presiden PAS sekarang, Mohamad Sabu adalah seorang pemimpin yang hebat. Cuma barangkali yang kurang adalah fakih (mendalam) soal agama.

"Namun jika dia dicalonkan dan diterima oleh ahli, Dewan Ulama akan menerimanya, kerana pemilihannya adalah sah," kata Khairuddin.

Katanya, apa yang Dewan Ulama buat ialah mencadangkan syarat kepimpinan terbaik dari apa yang ada, namun terpulang kepada ahli muktamar.

"Kita mencadangkan sahaja, maka dia (Mohamad Sabu) tidak perlu rasa hati dengan resolusi kami," katanya.

Bagi Dewan Ulama, kata Khairudin, presiden dan timbalan presiden PAS adalah calon ketua negara jika PAS diberikan mandat untuk mentadbir negara ini.

Untuk itu, katanya, ciri-ciri seorang ketua negara perlu ada kepada presiden dan timbalan presiden PAS.

Khairudin berkata, adalah lebih baik jika presiden dan timbalan presiden dengan majlis syura ulama yang semuanya ulama dan fakih.

"Sekarang semua ahli majlis syura ulama adalah fakih. Jika presiden dan timbalan presiden fakih juga, lagilah bagus, lagilah aula.

"Kita sudah pakai jubah, tetapi kalau kita pakai serban, itu lagi bagus," katanya.

Atas dasar itu, kata Khairuddin, beliau tidak bersetuju dengan pandangan cukuplah kita ada ulama dalam Majlis Syura sahaja.

"Cukuplah itu berpada dengan hukum Islam yang cukup, kenapa tidak pergi lebih jauh sikit lagi. Dicadangkan presiden dan timbalan serta sebahagian naib presiden pun di kalangan orang yang fakih," katanya.

Khairudin berkata, ulama yang dirujuk untuk memegang jawatan ini tidak semestinya daripada Dewan Ulama tetapi istilah yang digunakan adalah fakih.

"Fakih ini bukan semestinya dari Dewan Ulama. Semua orang boleh jadi fakih dengan syarat pergi belajar," katanya. – 4 Oktober, 2013.

No comments:

Post a Comment