Thursday 5 May 2016

Dr Khairuddin Dihalang Masuk Ke Sarawak pada Ulangtahun ke 3 Menjadi Ahli Parlimen

Saya tiba ke Kuching dari KL flight jam 4 ptg tadi dengan Airasia untuk tujuan meneruskan tugasan kempen pilihanraya. Ini kali ke 3 saya ke Kuching untuk PRN. Saya dimaklumkan oleh pegawai imigresen bertugas bahawa saya tidak dibenarkan masuk ke Sarawak. Saya bertanya; adakah peluang untuk saya merayu sekurang-kurangnya masuk dan pulang esok. Kata pegawai bertugas; kami tak ada kuasa untuk menerima rayuan. 


Saya terpaksa pulang ke KL dengan flight airasia berikutnya.
Saya akur dan memperakui hak autonomi imigresen yang diberikan oleh Perlembagaan kepada Sarawak. Dalam masa yang sama saya mengharapkan kerajaan BN memberi lebih lagi ruang untuk demokrasi dipraktikkan dalam PRN kali ini. Menyekat kemasukan ahli parlimen kecil seperti saya tidak menguntungkan imej kerajaan BN dalam pilihanraya kali ini. Ia akan menimbulkan persoalan; adakah BN menerusi PBB merasa tergugat dalam PRN kali ini?

Kepada sahabat-sahabat yang dibenarkan masuk untuk terus bertugas moga kemenangan menjadi milik PAS di 11 dun yang ditandingi.

Menariknya ia berlaku pada 5.5.2015 iaitu ulangtahun ke 3 saya menjadi Ahli Parlimen sejak PRU ke 13 pada 5.5.2013.

Dato' Dr Khairuddin Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus
5hb Mei 2016 jam 5.20 ptg

No comments:

Post a Comment