Friday 25 December 2015

Tugas Pemimpin Islam

Renungan Jumaat

Tugas pemimpin Islam ialah membimbing dan memandu umat  ke arah perjalanan hidup yang benar dan betul menurut Islam berpandukan al-Quran dan al-Sunnah.

Allah berfirman;

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ

"Dan Kami jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang memandu berdasarkan perintah Kami dan Kami ilhamkan kepada mereka melakukan pelbagai kebajikan, menegakkan solat, menunaikan zakat dan mereka sebelumnya menjadi hamba-hamba yang beribadah kepada Kami"
(Surah al-Anbiya' ayat 73)

Jika ada kalangan pengikut yang engkar terhadap bimbingan ia adalah kerana mereka gagal merujuk kepada panduan al-Quran dan al-Sunnah dek kelemahan ilmu dan kefahaman mereka atau kerana terpengaruh dengan pandangan dan persepsi ciptaan manusia yang lebih bersandarkan nafsu dan emosi.

Maka janganlah pula pemimpin yang bijak berpandukan al-Quran dan al-Sunnah terikut-ikut pula dengan rentak pengikut yang berpandukan akal dan emosi. Kalau begitu keadaannya, dia bukanlah pemimpin tetapi hanyalah pengikut yang terikut-ikut.

Tugas pemimpin meluruskan kefahaman mereka.

Sekian.

Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Jumaat 13 Rabi'ul Awal 1437 H / 25hb Dis 2015.

No comments:

Post a Comment