Tuesday 27 October 2015

Dari Dewan Rakyat; Kenapa PAS menolak GST?

Dari Dewan Rakyat; Kenapa PAS menolak GST?
Dato' Dr Khairuddin at-Takiri
Antara isu yang paling hangat dibahaskan dalam sesi perbahasan bajet yang bermula semalam di Dewan Rakyat ialah isu GST. Hal ini kerana Perdana Menteri dalam ucapa pembentangan Bajet 2016 pada Jumaat lalu menyebut nasib baik ada GST yang boleh menampung kekurangan hasil negara kerana kemerosotan harga minyak!!!
Kenapa PAS menolak GST???
Pertama, kerana system cukai GST itu sendiri. GST adalah cukai berdasarkan perbelanjaan. Islam menegaskan konsep percukaian sebagaimana difahami menerusi konsep Zakat ialah cukai mestilah berdasarkan pendapatan bukannya perbelanjaan. Di situlah kita boleh membezakan siapakah yang mempunyai lebihan pendapatan yang boleh dicukai dan siapakah yang tidak mempunyai lebihan pendapatan atau langsung tiada pendapatan.
Pendapatan yang dikenakan cukai ialah pendapatan oleh orang-orang kaya yang melebihi daripada keperluan asas kehidupan. Orang-orang miskin yang mempunyai pendapatan yang tidak cukup untuk menguruskan kos kehidupan seharian tidak dikenakan cukai.
Adapun perbelanjaan tidak patut dikenakan cukai.
Ada yang menyatakan baguslah jika berdasarkan perbelanjaan kerana orang kaya akan berbelanja banyak dan orang miskin berbelanja sedikit!
Isunya ialah Islam menegaskan orang yang miskin tidak patut dikenakan cukai walaupun sedikit!
Cukai GST dikenakan berdasarkan perbelanjaan yang tentunya tidak boleh membezakan antara yang berpendapatan lebih daripada keperluan harian atau tidak. Si miskin akan dizalimi apabila perbelanjaannya juga dikenakan cukai.
Dari Dewan Rakyat
Selasa 27hb Oktober 2015

No comments:

Post a Comment