Wednesday 19 November 2014

Ayah Moyang Saya Che Long bin Yusof Tokoh Ukir Melayu

Ukiran melayu traditional adalah antara warisan keluarga saya di Besut yang bermula dengan ayah kepada moyang saya bernama Che Long bin Yusof. Ilmunya diwarisi oleh anak beliau Che Wan Che Namat iaitu moyang saya yang mahir membuat ukiran khususnya pwrahu kolek. Antara anak-anak Che Long atau adik beradik moyang saya yang masih meneruskan tradisi warisan ini ialah Che Latif bin Che Long berpengkalan di Pasir Tumbuh, Che Abdul Rahman bin Che Long di Besut, Che Nor bin Che Long yang menjadi pengukir diraja di istana Sultan Brunei dan Che Lah di Besut yang mahir membuat senjata keris dan golok. Antara cucu Che Long menerusi moyang saya Che Wan yang mewarisi kerja ini ialah Jusoh bin Awang

No comments:

Post a Comment