Wednesday 23 April 2014

Hudud Sana Sini

HUDUD SANA-SINI

(1) Maximus Ongkili [ Menteri ] Timbalan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS)

Pelaksanaan hudud walaupun hanya terpakai ke atas umat Islam, namun penguatkuasaannya akan memberi kesan juga kepada cara hidup semua orang termasuk bukan Islam...kami menentang perancangan PAS untuk laksanakan hudud di Kelantan.

(2) Teo Chee Kang, Presiden Liberal Democratic Party (LDP)

Sebarang usaha menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara teokratik adalah menafikan asas bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang dibina di atas kepelbagaian etnik, budaya dan agama...LDP sekeras-kerasnya menentang pembentangan rang undang-undang (hudud) tersebut di parlimen.

(3) Darrel Leiking, Timbalan Setiausaha Agung PKR

Dengan mengambil jiran kita, Brunei sebagai contoh yang melaksanakan undang-undang hudud. Orang Islam dan bukan Islam di sana mempunyai satu garis panduan kod pemakaian yang berbeza untuk dipatuhi. Ini menunjukkan bahawa walaupun bukan Islam tidak perlu mematuhi sepenuhnya dengan undang-undang hudud, hak asasi mereka masih akan dicabar, walaupun tuntutan dibuat, mereka tidak akan terjejas..

(4) Jimmy Wong, Pengerusi DAP Sabah

Jika kami dapat keluar dari Barisan Alternatif pada tahun 2001 kerana perbezaan ketara berkenaan isu Negara Islam, kami juga boleh lakukannya sekali lagi (terhadap isu hudud). Saya beri jaminan bahawa tidak akan ada kompromi untuk pertahankan prinsip kami. Dalam senario keadaan terburuk, kami akan memilih untuk tinggalkan PR.

(5) Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP

Pendirian PR (berkenaan hudud) tidak pernah berubah kerana pendirian DAP yang menentang pelaksanaan undang-undang Islam. Di bawah PR, mesti ada konsensus oleh ketiga-tiga parti mengenai sesuatu dasar.

Semua parti komponen PR boleh capai objektif parti masing-masing dalam ruang demokrasi. Bagaimanapun, tumpuan dan keutamaan mestilah pada dasar-dasar yang telah dipersetujui secara bersama oleh ketiga-tiga pihak. Antaranya; memerangi rasuah, memastikan urus tadbir yang baik, memastikan kedaulatan undang-undang dan keadilan tertegak serta memastikan kemakmuran ekonomi dapat dikongsi secara saksama dengan rakyat dan tidak hanya dinikmati oleh kroni.

(6) Mahathir Mohamed, bekas Timbalan Perdana Menteri

Dalam Islam, prinsip utama ialah keadilan dan terdapat 43 ayat dalam al-Quran yang menyentuh berkenaan keadilan dalam menjatuhkan hukuman. Jika tiada keadilan, kita tidak boleh menghukum.

Di dalam negara kita ada Islam dan bukan Islam. Sekiranya seorang Islam mencuri, tangannya akan dipotong, tetapi jika bukan Islam mencuri, dia akan dipenjarakan. Adalakah ini keadilan atau tidak?

Kelantan perlu memikirkan semula perancangannya untuk melaksanakan hudud di negeri itu.

(7) Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MCA

Kedudukan PAS amat jelas. Ia hanya mahu memerangkap UMNO. Selama ini mereka menyeru UMNO "kafir", kini tiba-tiba sahaja beralih kepada UMNO untuk mendapatkan ihsan, seolah-olah mereka ikhlas.

PAS mahu kelihatan baik dalam kalangan pengundi tradisional Melayu dan DAP pula menentang kerana ia tidak mahu kehilangan pengundi Cina.

(8) Tan Keng Liang, Ketua Pemuda Gerakan

Tindakan PAS akan mewujudkan dua set undang-undang jenayah di negara kita dan akan membawa kepada berlakunya krisis perlembagaan.

Ia adalah lebih baik untuk memperbaiki kelemahan undang-undang jenayah yang sedia ada dalam negara kita daripada merombak keseluruhan sistem.

Isunya ialah bukan menentang undang-undang dan prinsip-prinsip Islam. Tetapi ia persoalan adakah ia praktikal dan haruskan kita meninggalkan prinsip-prinsip dalam perlembagaan persekutuan.

No comments:

Post a Comment