Saturday 26 April 2014

Aktiviti Khamis 25.4.2014

Bertolak dari Bangi jam 3 petang dengan beberapa tempat hujan di sepanjang jalan membolehkan saya tiba di Kg Banggol Tok Esah pada jam 8 mlm. Kuliah malam ini dihadiri oleh begitu ramai rakyat sekitar termasuk pengunjung tetap masjid Banggol Peradong. Saya mengulas hadis Nabi
اغتنم خمسا قبل خمس حياتك قبل موتك وشبابك قبل هرمك وصحتك قبل سقمك وغناك قبل فقرك وفراغك قبل شغلك
Rebutlah 5 perkara sebekum datang 5 perkara. Hidup kamu sebelum mati kamu. Muda kamu sebelum tua kamu. Sihat kamu sebelum sakit kamu. Kaya kamu sebelum miskin kamu. Kelapangan kamu sebelum sibuk kamu.
Hadis ini saya pilih kerana di saat itu saya diuji dengan sakit kaki yang membengkak tanpa diketabui punca sejak seminggu yang lalu. Hadis ini memberi keinsafan tentang betapa nikmatnya kesihatan yang diberikan oleh Allah.
Berakhir kuliah maghrib diekori pula dengan perasmian mesyuarat PAS cawangan Jeram yang diketuai oleh Ustaz Khairul Azmi. Antara yang saya sentuh dalam ucapan ialah pentingnya memakmurkan surau dan kampung dengan kuliah ilmu agar kemenangan diberikan oleh Allah. Itukah antara aktiviti utama cawangan PAS yang tidak boleh diketepikan. Ada 4 program ilmu yang boleh disusun bersempena dengan israk mi'raj yang selalunya dibincangkan pada bulan rejab, program ramadhan, sambutan maal hijrah pada bulan Muharram dan kelahiran Rasulullah saw pada bulan Rabi'ul Awal. Barakah kuliah ilmu pasti akan dirasai oleh masyarakat sekitar dengan kehadiran para malaikat. Rakyat yang susah boleh diambil perhatian oleh cawangan menerusi program agihan beras sebagai kecaknaan kebajikan terhadap rakyat.

No comments:

Post a Comment