Sunday, 14 July 2019

TAUBAT PENYEBAR FITNAH TIDAK DITERIMA ALLAH MELAINKAN KEMAAFAN OLEH MANGSA FITNAH

TAUBAT PENYEBAR FITNAH TIDAK DITERIMA ALLAH MELAINKAN KEMAAFAN OLEH MANGSA FITNAH

1. Bertaqwalah kepada Allah. Janganlah membuat dakwaan dan cerita fitnah lalu disebarkan sesuka hati kerana itulah sifat golongan munafikin. Besar dosanya tidak tertanggung di Hari Akhirat.

2. Dalam Hadis 40 Imam Nawawi, Nabi Saw bersabda:

لَوْ يُعْطَى النَّاسُ بِدَعْوَاهُمْ، لَادَّعَى رِجَالٌ أَمْوَالَ قَوْمٍ وَدِمَاءَهُمْ لَكِنَّ الْبَيِّنَةَ عَلَى الْمُدَّعِي وَالْيَمِينَ عَلَى مَنْ أَنْكَرَ

"Jika dibiarkan manusia dengan pelbagai dakwaan mereka, pasti orang ramai sesukanya mendakwa dan menuduh melibatkan harta dan darah orang lain tetapi bukti adalah tanggungjawab pendakwa dan sumpah adalah tanggungjawab orang yang menafikan"
Hadis Hasan riwayat Baihaqi.

3. Tersebarnya berita palsu dan tohmahan melibatkan maruah manusia hanya kerana sikap suka mendengar khabar angin, suka berburuk sangka dan tidak meniliti perkhabaran. Betapa ramai manusia teraniaya dan dizalimi hanya kerana sikap tidak berhati-hati sebegini.

4. Allah mendidik orang beriman yang mendengar pelbagai cerita fitnah:

لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
"Alangkah baiknya tatkala kamu mendengar cerita fitnah, orang-orang beriman bersangka baik terhadap diri sesama mereka dan berkata: INI ADALAH BERITA FITNAH YANG NYATA"
Surah an-Nur ayat 12

5. Dosa dengan makhluk yang dizalimi dan dicemarkan maruahnya tidak diterima taubatnya oleh Allah melainkan hendaklah dimohon kemaafan daripada tuan badan yang dicemari maruahnya. Para ulamak bersepakat, ada tiga syarat taubat. Jika melibatkan dosa pada manusia bertambah satu lagi syarat iaitu meminta pelepasan daripada manusia tersebut.

6. Sesunguhnya kita bakal berhadapan kematian dan  mengadap Allah. Solat, puasa dan pelbagai ibadah tidak mampu menampung dosa fitnah dan mencemar maruah manusia.
Bertaqwalah kepada Allah.

Sekian.

Ust Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri

1 comment:

  1. Saya ibu HERIYANTI dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi. Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di no 0822-9698-7979- rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
    Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Aki dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini 😃Pesugihan Putih Tanpa Tumbal😃

    ReplyDelete