Wednesday 19 February 2020

ANTARA NARATIF PAN KEPADA PAS DAN LABEL RAKYAT KEPADA PAN

ANTARA NARATIF PAN KEPADA PAS DAN LABEL RAKYAT KEPADA PAN

Presiden PAN, Mohamad Sabu, pada 28 Januari lalu menyelar PAS kerana kononnya menyemai sikap dan pemikiran melampau yang didakwa boleh menjadi ancaman kepada keselamatan negara. Begitupun, sikap dan pemikiran melampau ini hanya dibuktikan dengan satu posting pada akaun Facebook seorang individu yang tidak berjawatan.

Pada masa yang sama, Presiden PAN memejamkan mata kepada sikap dan pemikiran melampau yang disemai oleh kenyataan-kenyataan pemimpin kanannya sendiri yang bertaraf Menteri.

Sebagai contohnya, Menteri Wilayah Persekutuan yang juga Pengarah Komunikasi PAN, Khalid Samad, dalam bual bicara bertajuk “Pakatan Nasional - Suatu Pembohongan?” menyebut PAS “dah jauh sangat terpesong” dan “penunggang agama”.

Menteri Agama yang juga Naib Presiden PAN, Datuk Dr Mujahid Yusof, pula dalam tulisan bertajuk “Apa Perlunya Pakatan Baru?” dalam Malaysiakini menyebut PAS sebagai “kelompok yang tunggang agama” dan yang “belum 'bertaubat' daripada 'dosa' penunggang kaum dan agama”.

Kedua-dua kenyataan Menteri PAN ini adalah cerminan naratif PAN bagi menggambarkan PAS adalah penunggang agama tetapi yang pasti dan semua orang tahu PAS adalah parti Islam yang paling tegas dengan prinsip beragama.

Manakala label yang rakyat berikan pada PAN ialah khadam DAP serta menunggang agama dan bangsa demi kepentingan DAP, dan PAN yang terkapai-kapai mahu keluar dari label ini lalu memprojeksikannya kepada PAS untuk menyelamatkan diri.

Saya menyeru pemimpin-pemimpin PAN khususnya yang bertaraf Menteri supaya lebih fokus kepada usaha untuk membuang label negatif yang diberikan kepada mereka oleh rakyat di sebalik memberikan label negatif kepada PAS.

https://www.facebook.com/569086473101387/posts/3090262087650467/

No comments:

Post a Comment