Monday 6 August 2018

PERTAHAN ASAS PERLEMBAGAAN : TITAH SULTAN PERAK SIGNAL ANCAMAN WUJUD, SERIUS

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2101994186477267&id=569086473101387

Kenyataan Media

6 Ogos 2018 | 24 Zulkaedah 1439H

PERTAHAN ASAS PERLEMBAGAAN : TITAH SULTAN PERAK SIGNAL ANCAMAN WUJUD, SERIUS

1.Patik menjunjung kasih atas perhatian dan keprihatinan DYMM Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah terhadap ancaman kepada asas perlembagaan iaitu Raja-raja Melayu, agama Islam, bahasa kebangsaan dan hak keistimewaan Melayu dalam titah Baginda ketika merasmikan pembukaan Penggal Pertama, Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada hari ini.

2.Titah Baginda ini menunjukkan ancaman kepada asas perlembagaan ini sememangnya wujud, merupakan isu yang serius dan perlu dicegah serta ditangani. Keadaan inilah yang mendesak rakyat bersolidariti dalam Himpunan Kebangkitan Ummah di Padang Kelab Sultan Sulaiman pada 28 Julai 2018 lalu.

3.Justeru, rakyat terutamanya para pemimpin dan parti politik mesti memberikan taat setia terhadap apa yang diperintahkan oleh Tuanku Sultan ini.

4. Sebarang tindakan yang mencetuskan kontroversi dan bersifat provokasi terhadap asas-asas perlembagaan bertujuan mahu merombak kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama sejak merdeka lagi perlu dihentikan.

Sekian.

“Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

No comments:

Post a Comment