Thursday 12 April 2018

*BPMS Mengetuk Pintu Dakwah Tsunami Politik Islam Melayu*

*BPMS Mengetuk Pintu Dakwah Tsunami Politik Islam Melayu*

oleh Dr Mohd Khairuddin Aman Razali

1. Penglibatan PAS dalam mewarnai politik tanah air khususnya selepas 2015 sangat menyerlah apabila menjadikan *Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) sebagai salah satu strategi* menggamit hati rakyat untuk bersamanya dalam PRU ke 14.

2. BPMS menekankan pentingnya politik berasaskan prinsip dan penyelesaian Islam, politik dakwah dan Amar Makruf Nahi Mungkar, politik mengutamakan kepentingan rakyat, *politik damai, realiti bukan persepsi* dan politik profesional dan rasional.

3. Berasaskan prinsip *kerjasama dalam perkara kebajikan dan taqwa* sebagaimana saranan al-Quran, PAS boleh bekerjasama dengan kerajaan dalam beberapa isu berkepentingan Islam dan antarabangsa seperti isu Palestin dan Rohingya. PAS juga mendapatkan kerjasama kerajaan bagi membawa RUU 355 ke Dewan Rakyat yang bertujuan memperkasakan Mahkamah Syariah dan perundangan jenayah Islam.

4. Berasaskan prinsip Islam yang mengharamkan berita palsu, PAS menyokong Akta Anti Berita Tidak Benar. Ia bertujuan agar *politik dibina atas asas realiti bukannya persepsi* yang dicipta berasaskan berita palsu.

5. Berasaskan prinsip mendaulatkan Islam dan Mahkamah Syariah, PAS menolak pindaan Akta 164 melibatkan undang-undang memperbaharui perkahwinan yang menyentuh hak mualaf yang memeluk Islam di saat *PH bersatu dengan UMNO/BN menyokongnya.*

6. Berasaskan prinsip menyokong kebaikan dan menolak keburukan maka PAS berkecuali dalam meluluskan bajet 2018 di Dewan Rakyat.

7. Berasaskan prinsip menolak riba dan kezaliman ekonomi, PAS menolak penglibatan kerajaan dengan Bank Pelaburan Pembangunan Asia di saat *ia disokong secara bersama oleh BN dan Pakatan Harapan*. PAS juga menegur peningkatan hutang kerajaan persekutuan sejak 1990 termasuk hutang berasaskan sistem riba. PAS juga parti terawal *menolak dasar dan pelaksanaan cukai GST* apabila membawanya ke Muktamar Tahunan PAS pada 2013.

8. Berasaskan prinsip politik penyelesaian Islam maka PAS mengemukakan alternatif bagi percukaian GST yang bercanggah dengan Islam iaitu *cukai pegangan saham di Bursa Malaysia dan cukai simpanan korporat.*

9. Berasaskan prinsip penyelesaian Islam maka PAS menawarkan polisi menarik melibatkan hak berkediaman dan hak mendapatkan kenderaan bertujuan menangani kos sara hidup yang semakin meningkat. PAS menawarkan *pembiayaan berasaskan Qardun Hasan* iaitu pinjaman tanpa faedah sebagai sebahagian penyelesaian *bagi rakyat marhaen B40.*

10. Berasaskan prinsip ketelusan pentadbiran dan patriotik, PAS mendesak skandal kewangan 1MDB, skandal Forex, skandal PKFZ, skandal Perwaja dan skandal BMF disiasat menggunakan sistem siasatan negara. PAS juga menegaskan Tadbir Urus Rabbani perlu diterapkan bagi mengikat pentadbiran dengan dosa dan pahala sebagaimana dilaksanakan oleh PAS di Kelantan sejak 1990 sehingga *diperakui sebagai bebas rasuah.*

11. *Mendepani PRU ke 14, PAS sangat yakin momentum sokongan masyarakat khususnya Melayu Islam akan beralih kepada PAS*. Ia mampu mewujudkan *"Tsunami Politik Islam Melayu*.

Sekian

Sabtu 7hb April 2018

No comments:

Post a Comment