Monday 20 April 2015

BANTAH PENDAKWAAN, SOLIDARITI UNTUK UIA3M

Kenyataan Media
BANTAH PENDAKWAAN, SOLIDARITI UNTUK UIA3M

1. Saya membantah dan mengutuk pertuduhan ke atas tiga orang mahasiswa UIAM yang didakwa menyertai ‘Himpunan Jelajah Mahasiswa’ yang disifatkan sebagai perhimpunan haram oleh pihak pentadbiran UIAM.

2. Tindakan pihak pentadbiran UIAM menghadapkan ketiga-tiga mahasiswa ini ke Mahkamah Universiti pada hari esok adalah bercanggah dengan hak kebebasan berhimpunan dan bersuara yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Tambahan pula, perhimpunan tersebut diadakan di luar perkarangan Universiti.

3. Ketiga-tiga mahasiswa tersebut bukannya melakukan jenayah atau salah laku moral. Mereka hanya menjalankan sebahagian daripada tugas kemahasiswaan untuk menjadi agen penerangan kepada masyarakat terutamanya komuniti mahasiswa dan sebagai ‘semak dan imbang’ kepada parti politik dan kerajaan.

4. Menyekat aktivisme dan aspirasi mahasiswa dengan kuasa undang-undang yang disalahgunakan seperti ini hanya akan menyekat pembangunan dan kelestarian kepimpinan generasi muda yang akan merugikan masa depan bangsa dan tanah air.

5. Datuk Seri Rais Yatim (Presiden UIAM), replika keris dan khat Iqra’ ala UMNO adalah lambang pengaruh dan kuasa UMNO mentadbir UIAM. Ayuh kita bersolidariti untuk UIA3M esok, bebaskan universiti daripada cengkaman UMNO.

Sekian.

Oleh :

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat

Tarikh : 20 April 2015 / 1 Rejab 1436H

__________

Sila lawati dan like page facebook serta blog rasmi Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri di -

Facebook : https://www.facebook.com/drtakiri
Blog : http://drtakiri.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment