Monday, 23 January 2023

Tiada Kafir Bantu Islam?

Tiada Kafir Bantu Islam?

Ada orang menyebut dalam Sirah Nabi tidak berlaku si kafir mempertahankan Islam. Pendapat ini sangat tidak tepat. 

Mut'im bin Adiy terkenal dalam Sirah Nabi sebagai kafir musyrik yang mempertahankan Nabi dan orang Islam di Mekah di awal Islam. 

Dia orang yang awal merobekkan dan membatalkan perjanjian Quraisy yang memulau Banu Hasyim kerana Banu Hasyim mempertahankan Nabi dan orang Islam yang bersama baginda. 

Dia juga memberi perlindungan kepada Nabi saw untuk masuk semula ke Mekah selepas hijrah ke Taif sehingga diiring baginda saw untuk solat di hadapan Kaabah dan mengumumkan secara terbuka kepada Quraisy bahawa dia melindungi Rasulullah saw. 

Malah apabila peristiwa Baiah orang Yathrib dengan Nabi saw terbongkar dan Saad bin Ubadah radiyallahu anhu ditangkap oleh Qurasiy dalam perjalan pulang ke Yathrib maka Mut'im bin Adiy inilah yang memgambil tindakan tegas membebaskan Sa'ad daripada cengkaman Qurasiy.

Islam agama toleransi. Kepada si kafir yang mesra Islam dan berbuat baik pada orang Islam maka Islam mengarahkan untuk berbuat kebajikan kepada mereka. Permusuhan hanyalah kepada si kafir yang memerangi Islam dan umat Islam sebagaimana diaebut dalam Surah al-Mumtahanah ayat 8 dan 9.

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 22.1.2023

Mutiara SAHABAT: Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, Ulamak Yang Menjadi Umara'

Mutiara SAHABAT
Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, Ulamak Yang Menjadi Umara'

1. Abdullah bin Abbas bin Abdul Muttalib, masyhur dengan panggilan Ibnu Abbas, dikenali sebagai tokoh ilmu Islam di bidang Fiqh dan Tafsir hasil doa Nabi (SAW) kepada beliau:

اللَّهمَّ فقِّهْه في الدِّينِ وعلِّمْه التَّأويلَ
"Ya Allah jadikan dia faqih (orang yang memahami dengan mendalam) perihal agama dan ajarkanlah kepadanya ilmu takwil (Tafsir)". 
(Hadis Sahih, Syarah al-Tahawiyyah dan Dala'il al-Nubuwwah) 

2. Beliau dilahirkan 3 tahun sebelum hijrah dan meninggal pada usia 71 tahun. Beliau dilantik menjadi gabenor wilayah Basrah di Iraq pada zaman pemerintahan Khalifah Ali (RA). Justeru beliau bukan hanya seorang yang alim dalam agama tetapi juga seorang yang terlibat dengan politik pentadbiran. 

Dato' Dr Khairuddin Takiri
Isnin 23.1.2023

Sunday, 22 January 2023

Politik Matang dan Sejahtera?

Politik Matang Sejahtera?

Dalam era politik matang dan sejahtera tidak wajar menuduh secara umum mana-mana pihak sebagai penipu, pencuri dan perompak bagi membina persepsi. Tidakkah salah satu tonggak Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) ialah politik benar bukan persepsi? 

Jangan hanya melihat orang lain tidak bersih lalu mengintai-ngintai kesalahan dan membuat tuduhan. Semak juga kelemahan tata kelola dan integriti dalam pentadbiran sendiri dan perbetulkan segera. Semak juga adakah terdapat kalangan mereka yang diberi amanah mengambil komisen daripada kontraktor-kontraktor.

Muhasabah diri lebih baik daripada hanya sibuk membuat tuduhan kepada orang lain. Sesungguhnya akhlak mulia seorang muslim telah dipaparkan oleh Rasulullah saw menerusi sabda baginda
ليسَ المؤمنُ بالطَّعَّانِ ولا اللَّعَّانِ ولا الفاحشِ ولا البَذيءِ
"Bukanlah muslim itu seorang yang menuduh, bukan juga seorang yang suka melaknat mencelakakan orang, bukan juga berbicara keji lucah dan bukan juga yang bermulut kotor"
(Hadis Sahih riwayat Tirmizi)

Cukuplah-cukuplah berpolitik gaya Jahiliyah memecah dan mencarik umat. Binalah politik Islam yang penuh dengan kasih sayang dan menyatukan.

Dr Khairuddin Takiri
Selasa 17.1.2023

Alim Ulamak Dalam Islam

Alim Ulamak Dalam Islam

Perkataan Ulamak adalah kata jamak bagi Alim. Ia merujuk kepada orang yang mempunyai ilmu dalam apa sahaja bidang. Namun, dalam penggunaan meluas dalam wacana Islam perkataan Alim dan Ulamak digunakan secara meluas merujuk kepada orang yang berilmu dalam pengajian Islam. Para Ulamak Islam dikategorikan pula berdasarkan kepakaran mereka kepada Fuqaha yang Alim di bidang hukum-hakam, Muhaddisun yang alim dibidang Hadis, Mufassirun yang alim di bidang Tafsir al-Quran, Usuliyyun yang pakar di bidang Usul Fiqh. 

Perkataan Faqih dan Fuqaha di dalam al-Quran dan al-Hadis merujuk kepada kefahaman yang mendalam berkaitan Islam namun penggunaan terkemudian menjadikannya istilah bagi Alim yang berkepakaran di bidang hukum-hakam Fiqh.

Dalam semua kepakaran ilmu Islam, asas dan kuncinya ialah kemahiran dalam bahasa Arab kerana ia kunci kepada ilmu Islam yang bersumberkan al-Quran dan al-Hadis yang datang dalam bahasa Arab.

Alim Ulamak bukan hanya pada ilmunya tetapi pada taqwanya dalam kehidupan seharian. Abdullah Ibnu Mas'ud (r.a) berkata :
ليس العلم من كثرة الحديث، ولكن العلم من الخشية.
"Bukanlah ilmu kerana banyak meriwayatkan Hadis tetapi ilmu itu kerana ketakutannya".

Malik bin Anas pula berkata

إن العلم ليس بكثرة الرواية، إنما العلم نور يقذفه الله في القلب.
"Ilmu itu bukan dengan banyaknya periwayatan tetapi sebenar-benar ilmu adalah cahaya yang dicampakkan oleh Allah dalam hati".

Dr Khairuddin Takiri
18.1.2023

Terima kasih Mursyidul Aam PAS

Terima kasih Mursyidul Aam PAS

1. Secara peribadi saya ucapkan jutaan terima kasih kepada Mursyidul Aam PAS, Tuan Guru Dato' Hj Hashim Jasin yang mengalu-alukan penubuhan Majlis Ulamak UMNO. Harapan beliau agar UMNO dan PAS dapat dirapatkan hubungan menerusi program berlandaskan Islam yang melangkaui perbezaan parti sangat wajar kerana UMNO dan PAS sememangnya perlu sentiasa bekerjasama dalam memperkukuhkan Islam dalam negara termasuk ke arah perpaduan umat dan rakyat.

2. Sebelum ini Majlis Perundingan Islam (MPI) yang menghimpunkan 83 tokoh-tokoh Islam digerakkan dan dipengerusikan oleh YAB DS Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku TPM pada tahun 2016 turut disertai oleh pimpinan PAS sehingga Mursyidul Aam PAS ketika itu Tuan Guru Dato' Dr Harun Din dilantik mengetuai Kluster Dakwah, MPI. Sebanyak 7 program dalam bentuk Multaqa dan Ijtimak menghimpunkan lebih ramai lagi tokoh-tokoh Islam dalam masyarakat termasuk daripada PAS berjaya dilaksanakan antara tahun 2016 hingga 2018. Resolusi-resolusi Multaqa dan Ijtimah telah berjaya dilaksanakan sebahagiannya ketika itu 

3. Saya difahamkan oleh YAB TPM, Majlis Perundingan Islam ini akan disemarakkan kembali dan Majlis Ulamak UMNO juga diminta berperanan membantu. 

Dr Khairuddin Takiri
Khamis 19.1.2023

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2023/01/19/majlis-ulama-akan-dekatkan-umno-pas-kata-hashim-jasin/

Mutiara AKHLAK Jangan Angkuh & Bangga Diri

Angkuh dan berbangga diri adalah dua sifat Iblis yang menjadikan dirinya enggan sujud kepada Adam apabila diperintah oleh Allah. Lalu kerana itu dirinya dilaknat oleh Allah dan diusir daripada Syurga. Iblis adalah makhluk yang kuat ibadahnya kepada Allah sebelum itu. Namun, ketaatan dan ibadah yang kuat tidak mampu menjadikan dirinya merendah diri lalu sujud penghormatan kepada Adam yang diperintahkan oleh Allah.

Demikianlah pengajarannya, usah takabbur dan berbangga diri dengan ketaatan. Bersyukurlah dengan nikmat Allah yang memberi hidayah. Jangan diikuti jejak langkah Iblis dan Syaitan.

Dr Khairuddin Takiri
Jumaat 19.1.2023

Maksud "Madani"

MADANI nisbah kepada Madinah. Ia bermaksud manusia yang beragama meletakkan pertimbangan syurga dan neraka dalam apa sahaja aktiviti kehidupan. Kemajuan negara Madinah pimpinan Rasulullah saw menjadi panduan bernegara insan dan masyarakat madani. Kestabilan bermasyarakat meskipun pelbagai agama dan bangsa di Madinah menjadi pedoman terbaik mengurus kemajmukan warganegara.

Dr Khairuddin Takiri
Jumaat 20.1.2023

INSAN MADANI Dalam Kerajaan Perpaduan

INSAN MADANI Dalam Kerajaan Perpaduan

1. MADANI adalah kata nisbah kepada Madinah. Madinah dalam bahasa Arab bermaksud tempat menetap. Dari situ datang perkataan "tamaddun" (   ُتَمَدَّنَ يَتَمَدَّن تَمَدُّنًا ) yang bermaksud berakhlak dan berpenampilan dengan akhlak dan penampilan orang yang tinggal bertempat bukan berpindah randah. Justeru maksud  "madani" ialah manusia yang hidup dan tinggal bertempat dan bukannya berpindah randah seperti mana hidup masyarakat nomad dan badawi. 

Dari situ "manusia madani" membina dan membangunkan kampung, kota dan bandar mereka dengan pelbagai jenis pembangunan yang boleh menyusun kehidupan yang teratur.

2. Para sarjana Islam menggunakan ibarat "madani" bagi menggambarkan kehidupan bermasyarakat dan bertempat yang menjadi tabiat asal manusia. Ungkapan yang masyhur ialah
( الإنسان مدني بالطبع )
"manusia itu bersifat "madani" (hidup bermasyarakat) pada tabienya"

3. Ungkapan masyhur itu selalunya dipetik daripada tulisan Ibnu Khaldun (732-807 H/1332-1406 M) dalam Mukaddimah sedangkan sebenarnya ia lebih awal disebut oleh sarjana Islam sebelum beliau. Malah dikatakan ia ungkapan yang dipetik daripada tulisan ahli falsafah Yunani sebelumnya.

4. Di kalangana sarjana Islam, ia telah diungkapkan oleh al-Raghib al-Asfahani (343-502 H/954-1108 M), Ibnu al-Arabi (468-543 H/1148-1076 M), al-Fakhr al-Razi (544-604 H/1150-1210 M), Ibnu Taymiyah (661-728 H/1263-1328 M dan Ibnu al-Qayyim (691-751 H/1292-1350 M)

5. Antaranya disebut oleh Ibnu al-Arabi ; "oleh kerana manusia bersifat "madani" secara semulajadi, tak dapat tidak perlu bergantung kepada teman kerana dirinya dicipta sebagai makhluk yang tidak boleh bersendiri dalam kehidupannya dan tidak membolot semua keperluan diri malah memerlukan orang lain dalam memenuhinya..." (al-Mahsul fi Usul al-Fiqh, Juz 1, Ms 28, Dar al-Bayariq)

6. Kata Fakhrul Razi dalam Tafsir al-Razi ketika menghuraikan ayat:
فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ 
"Maka memerintahlah kamu di kalangan manusia dengan kebenaran"
(Surah Sod: 26)

"Ketahuilah bahawa manusia dicipta bersifat "madani" pada tabienya kerana seorang manusia tidak teratur keperluan hidupnya melainkan dengan adanya "madinah" (tempat menetap) yang lengkap sehinggakan orang ini menanam, orang ini pula mengisar gandum, orang ini pula membuat roti, orang ini pula memintal benang dan orang ini pula menjahit. Secara umumnya setiap orang sibuk dengan tugasan dan tersusunlah menerusi tugasan semua orang tadi keperluan hidup semua orang. Maka nyatalah bahawa manusia itu "madani" (hidup bermasyarakat) secara tabienya"

7. Kata pula Ibnu Taymiyah: "manusia itu bersifat "madani" secara tabienya. Dia tidak boleh bersendirian memenuhi segala keperluannya, maka mereka perlu berhimpun untuk bekerjasama dalam memenuhi kepentingan mereka".
(Dar'u Ta'arud al-Aql wa al-Naql, Ibnu Taymiyah, Juz 7, Ms 136, Jami'ah Imam Muhammad So'ud)

8. Difahami daripada semua huraian di atas bahawa "insan madani" adalah insan yang hidup bermasyarakat yang saling memerlukan antara satu sama lain dan saling membantu dalam melunaskan keperluan hidup kemanusiaan. Kebergantungan hidup antara satu sama lain inilah yang menghidupkam interaksi sesama manusia yang perlu pula diatur oleh sistem dan peraturan hidup bermasyarakat dan  bernegara.

9. Islam datang mengatur kehidupan bermasyarakat "insan madani". Islam mengajar konsep persaudaraan kemanusiaan bagi mengikat manusia bekerjasama dalam melunaskan keperluan hidup. Islam menekankan lagi konsep persaudaraan keimanan bagi mengukuhkan lagi hubungan bermasyarakat dengan matlamat cintakan akhirat. Inilah juga konsep perpaduan rakyat yang didambakan dalam sebuah negara.

10. Dalam konteks semasa, Kerajaan Perpaduan pada hari ini bertanggungjawab membina "insan madani" yang hidup penuh rukun dan damai dalam "masyarakat madani" yang bertamaddun dengan menjadikan keadilan sebagai asas bagi memberikan hak yang wajar dinikmati oleh setiap individu rakyat.

Dr Khairuddin Takiri
21.1.2023

Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia

Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia

1. Islam agama kedamaian dan persaudaraan. Justeru, Islam mengharamkan apa sahaja perlakuan atau kata-kata yang menyakitkan jasad dan hati sesama mukmin dan menggolongkannya sebagai dosa besar. 

2. Allah berfirman: 
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا ﴾ [الأحزاب: 
"Dan mereka yang menyakiti orang-orang beriman lelaki dan perempuan dengan apa yang tidak mereka lakukan maka mereka telah melakukan pembohongan dusta dan dosa yang sangat nyata"
(Surah al-Ahzab: 58)

3. Malah Islam mengharamkan perlakuan yang menyakiti bukan Islam yang bernaung dan diberikan perjanjian dan tinggal di negara Islam.

4. Nabi saw bersabda
 ‏أَلَا ‏مَنْ ظَلَمَ ‏ ‏مُعَاهَدًا ‏أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا ‏حَجِيجُهُ ‏‏يَوْمَ الْقِيَامَةِ .
"Ketahuilah sesiapa yang menzalimi "mu'ahad" atau mengurangkan haknya atau membebankan dirinya lebih daripada kemampuannya atau mengambil daripadanya sesuatu tanpa keredhaan maka aku menjadi irang yang mempertahamkannya di Hari Kiamat"
(Hadis riwayat Abu Dawud)

5. "Mu'ahad" ialah bukan Islam yang mempunyai perjanjian keamanan dengan orang Islam dan negara Islam atau bukan Islam, ahli "zimmah" yang menjadi warganegara negara Islam.

Sekian

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 22.1.2023

Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak

Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak

1. Islam agama ilmu dan akademik yang dipagari akhlak. Perbezaan pendapat ditangani dengan hujah dan dihiasi dengan akhlak berbeza pendapat. Hanya mereka yang bangkrap ilmu dan ketandusan akhlak sahaja menggunakan maki hamun dan sarkastik untuk berhadapan hujah orang yang berbeza.

Allah berfirman
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
"katakanlah wahai Muhammad, datangkanlah bukti hujah kamu sekiranya kamu orang yang benar".
(Surah al-Baqarah: 111) 

2. Kejahilan ilmu dan ketandusan akhlak itu sangat mudah dinilai kerana kayu ukurnya bersifat universal.

3. Namun, yang perlu di ingat ialah kita tidak hanya dinilai oleh manusia tetapi oleh Allah menerusi catatan Malaikat yang tidak mudah dipadamkan melainkan dengan taubat dan permohonan maaf kepada yang dimaki hamun.

4. Teruskan mempromosi ilmu yang dihiasi akhlak tanpa jemu dan abaikan golongan yang rendah akhlak dan cetek pengetahuan kerana sememangnya Nabi saw menyebut di akhir zaman  lahir golongan "Ruwaibidoh" iaitu orang yang cetek ilmu dan jahil tapi berbicara perkara besar berkaitan umat.

Nabi saw bersabda
إنَّها ستَأتي على الناسِ سُنونٌ خَدّاعات... ويَنطِقُ فيها الرُّوَيبِضَةُ قيل وما الرُّوَيبِضَةُ قال السَّفِيهُ يتكَلَّمُ في أمرِ العامَّةِ
"Akan datang pada manusia tahun-tahun penuh tipu daya... dan berbicara pada zaman itu golongan "ruwaibidhoh". 
Baginda ditanya; siapa ruwaibidoh wahai Rasulullah? Baginda menjawab "Orang bodoh cetek pengetahuannya berbicara perkara melibatkan masyarakat awam"
(Hadis riwayat Ahmad dan dinilai Hasan oleh Ahmad Syakir)

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 22.1.2023

Friday, 20 January 2023

Hak Pembelaan Dalam Islam


Hak Pembelaan Dalam Islam

Menjadi hak tertuduh untuk mendapatkan ruang pembelaan semaksimanya kerana seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya. Itu kaedah Islam yang telah terpakai dalam dunia perundangan semasa hari ini.

Sebarang keraguan yang wujud walaupun kecil terhadap tuduhan perlu diambil kira untuk mengelakkan seseorang yang tidak bersalah dihukum bersalah. Hal ini berasaskan kaedah Islam
ادرؤوا الحدود بالشبهات
"Ketepikan hukuman Hudud dengan keraguan-keraguan".

Oleh kerana itu wujud satu bidang kerja profesional dinamakan guaman.

Berasaskan kaedah perundangan Islam dan keadilan kemanusiaan, DS Najib, DS Zahid dan sesiapa sahaja yang dituduh di mahkamah berhak mendapat pembelaan sewajarnya dan semaksimanya bagi mempertahankan diri daripada tuduhan agar mahkamah tidak tersilap menghukum seseorang yang tidak bersalah.

Membiarkan tertuduh dihukum dan diadili oleh media juga tidak adil dan alim kepada tertuduh. Pemberitaan demi pemberitaan berasaskan fakta yang di bentang oleh pendakwa membawa masyarakat awam menjadi hakim sebelum hakim membuat keputusan. Itulah adalah satu kezaliman terhadap hak dan maruah tertuduh.

Saya nukilkan apa yang disebut oleh Dr Yusof Qardawi, tokoh ulamak ulung abad ini tentang hak mempertahankan diri daripada tuduhan :

"Dan wajib kepada masyarakat Islam untuk memberi peluang kepadanya, memelihara hak kebebasan dalam mempertahankan diri dengan apa sahaja yang dia mampu samada dengan kata-kata lisan atau tulisan dalam akhbar atau bicara di radio dan televisyen apatah lagi jika dia merupakan seorang tokoh masyarakat yang ada nilai dan pengaruh. Maka tidak harus dari sudut Syarak membiarkan taring-taring musuhnya memangsakannya siang dan malam secara terbuka sedang masyarakat hanya memerhati, tidak menggerakkan orang yang diam, sedang pintu-pintu pula tertutup ke atas tertuduh yang tidak bersalah, dia tidak mampu menolak senjata musuhnya yang memiliki segalanya manakala dia pula ditelanjangkan daripada segalanya...

"ويجب على المجتمع المسلم أن يتيح له الفرصة، ويحفظ له حق الحرية في هذا الدفاع عن النفس بكل ما يستطيع: قولا باللسان، أو كتابه في الصحف، او حديثا إلى المذياع، أو إلى التلفزيون، ولا سيما إذا كان شخصية عامة لها وزنها وتأثيرها، فلا يجوز شرعا أن يترك لمخالب خصومه وأنيابهم تفترسه جهارا نهارا والمجتمع يتفرج، ولا يحرك ساكنا، والأبواب مغلقة على المتهم البرىء، لا يملك أن يرد عن نفسه أسلحة الخصوم الذين يملكون كل شىء، وقد جرده من كل شىء.."

Dr Khairuddin Takiri
23.8.2022

Mutiara TAFSIR (105)Memahami Sifat Allah Al-Aziz dan Al-Ghafur


Mutiara TAFSIR (105)
Memahami Sifat Allah Al-Aziz dan Al-Ghafur

Allah berfirman
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ
"(Tuhan) yang mencipta kematian dan kehidupan untuk Dia menguji kamu siapakah kalangan kamu yang paling elok amalannya sedang Dialah yang bersifat Al-Aziz lagi Al-Ghafur.
(Surah al-Mulk: 1)

HURAIAN

1. Antara Nama dan Sifat Allah yang baik ialah "al-Aziz" dan al-Ghafur". al-Aziz boleh diberi makna sebagai Maha Megah, Maha Kuat Perkasa, Maha Teguh lagi Maha Penguasa. Manakala al-Ghafur bermaksud Maha Pengampun.

2. Menurut al-Zubaydi dalam Taj al-Arus
العَزيز : مَأْخُوذٌ من العِزّ، وَهُوَ الشِّدَّة والقَهْر، وسُمِّي بِهِ الملك؛ لِغَلَبَتِه على أهلِ مَمْلَكَتِه "
"al-Aziz diambil daripada perkataan al-Izz iaitu kuat teguh dan menguasai. Raja digelar al-Aziz kerana penguasaannya terhadap penduduk dalam kerajaannya"

3. Menurut al-Sa'di pula al-Aziz mempunyai 3 makna:
( العزيز ): الذي له العزة كلها ؛ عزة القوة، وعزة الغلبة وعزة الامتناع
"al-Aziz adalah yang memiliki izzah kemegahan sepenuhnya iaitu pertamanya "izzah quwwah" bermaksud kemegahan kekuatan, keduanya "izzah ghalabah" bermaksud kemegahan penguasaan dan ketiganya " izzah imtina' " bermaksud kemegahan keteguhan, ketahanan dan kekebalan.

4. Kesimpulannya Allah yang bersifat al-Aziz adalah Tuhan yang Maha Megah dengan keagungannya.
Dia Maha Kuat, Gagah Perkasa.
Dia Maha Penguasa tiada yang boleh menguasainya.
Dia Maha Teguh dan Tahan, tiada yang boleh menggoyahkannya.

5. Sifat al-Aziz pada Allah Taala adalah bersifat menggerunkan makhluk atau disebut "tarhib" (ترهيب) dalam bahasa Arab. Namun, sifat menggerunkan yang ada pada Allah diiringi pula dengan sifat yang menggalakkan dan menggemarkan manusia kepada-Nya atau disebut sebagai "targib" (ترغيب) dalam bahasa Arab. Justeru, disebut pula sifat Allah yang mengemarkan dan menggalakkan manusia iaitu al-Ghafur yang bermaksud Maha Pengampun.

6. Demikianlah gaya bahasa al-Quran, bicara "tarhib" sentiasa seiringan dengan "targhib" agar manusia sentiasa merasa gerun lalu menjauhi larangan Allah dan dalam masa yang sama dirangsang dan digalakkan untuk melakukan ketaatan. 

7. al-Ghafur bermaksud Allah bersifat dengan "maghfirah". Maghfirah pula dalam bahasa Arab bermaksud kemaafan dan penutupan. Dalam konteks ini ia bermaksud menutup dosa dan keaiban hambanya dengan memberikan pengampunan dosa. Maka Allah Maha Pengampun menerima segala taubat hamba dengan menutup segala kesalahan mereka.

8. Maka Allah yang bersifat Maha Megah, Kuat, Perkasa, Penguasa boleh menghukum manusia yang melakukan kesalahan dan dosa adalah juga Maha Pengampun menutup dosa dan menerima taubat hambanya yang kembali kepada-Nya dengan penuh kasihan belas.

Sekian

Dr Khairuddin Takiri
3.10.2022

Mutiara FIQH (1): Maksud Silaturrahim

Mutiara FIQH (1)

Soalan
Apakah yang dimaksudkan dengan silaturrahim dan siapakah ahli keluarga yang wajib dijaga silaturrahim dengan mereka sebagaimana disebut dalam Hadis?

Jawapan
Silaturrahim adalah perkataan Arab yang telah menjadi kata pinjaman dalam bahasa Melayu. Ia berasal dari perkataan "silah" bermaksud sambung dan "rahim" bermaksud rahim yang darinya lahir zuriat dan keturunan. Silaturrahim bermaksud menyambung hubungan dengan ahli keluarga dan kaum kerabat yang ada hubungan rahim.

Nabi saw bersabda
ومَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ،
"Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia menyambung rahim"
(Hadis Bukhari)

Menurut pendapat majoriti Ulamak, Rahim yang wajib disambung ialah rahim yang ada hubungan mahram seperti ibu, bapa, anak, adik beradik, bapa dan ibu saudara, datuk, nenek dan datuk dan nenek saudara. Adapun rahim yang sunat disambung ialah rahim yang bukan mahram seperti sepupu dan seumpamanya.

Menurut Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim, silaturahim ialah melakukan ihsan dan kebaikan kepada kaum kerabat berdasarkan keadaan rahim yang berhubung dan yang dihubungkan. Ada kalanya menerusi harta dan ada kalanya dengan khidmat atau ziarah, memberi salam dan sebagainya.

Maka sesiapa yang melakukan sekecil-kecil kebaikan kepada saudara mara yang ada hubungan rahim seumpama memberi salam dan bertanya khabar bererti dia telah menunaikan hak dan tanggungjawab menyambung rahim sebagaimana digesa oleh Hadis Nabi saw.

Disediakan oleh
Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Rabu 23.2.2022

Mutiara FIQH: Sunat Meramaikan Orang Solat Janazah

Mutiara FIQH
Sunat Meramaikan Orang Solat Janazah

Meramaikan orang yang soleh dan baik mengerjakan solat Janazah terhadap seseorang yang mati sehingga mencapai bilangan 40 atau 100 orang adalah sunat. 

Dalilnya ialah Hadis Sahih Muslim yang Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas bahawa beliau mendengar Nabi saw bersabda

"Tiada seorang pun lelaki muslim yang mati lalu berdiri solat jenazah ke atasnya 40 orang yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu melainkan Allah memberi syafaat kepadanya"

Dalam Hadis Sahih Muslim juga daripada Aisyah (radiyallahu anha) bahawa Nabi (saw) bersabda

ما مِن مَيِّتٍ تُصَلِّي عليه أُمَّةٌ مِنَ المُسْلِمِينَ يَبْلُغُونَ مِئَةً، كُلُّهُمْ يَشْفَعُونَ له، إلَّا شُفِّعُوا فِيهِ.

"Tiada seorang pun orang mati yang disolatkan janazahnya oleh satu umat daripada orang-orang Islam mencapai bilangan 100 orang, semuanya memohon syafaat bagi si mati melainkan Allah memberikan syafaat kepadanya." 

Ada 2 syarat untuk si mati mendapat Syafaat sebagaimana difahami daripada Hadis. 

Pertamanya, pelaku solat Janazah adalah orang yang soleh yang tidak mensyirikkan Allah. 

Keduanya, mereka memohon kepada Allah dengan penuh ikhlas agar diberikan syafaat dan keampunan dosa kepada si mati. 

Sekian

Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Rabu 11hb Disember 2019

Hukum Haji & Mengundi; Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Perlu Bersidang


Hukum Haji & Mengundi; Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Perlu Bersidang

1. Malaysia adalah negara Persekutuan dengan YDP Agong adalah ketua negaranya. Walak dan ketaatan rakyat ialah kepada YDP Agong mewakili semua Sultan dan Raja Melayu. Agama bagi negara pula ialah Islam malah sumpah YDP Agong juga ialah mesti memelihara Islam dalam negara. YDP Agong adalah Khalifah Malaysia dalam konteks sistem pemerintahan Islam yang perlu diberikan ketaatan dan walak. Menentang YDP Agong secara bersenjata adalah salah satu kesalahan jenayah Hudud dalam Islam iaitu pemberontakan dan dikenakan hukuman keras menurut undang-undang Malaysia.

2. Pilihanraya pula adalah untuk memilih siapa yang lebih baik untuk mengetuai kerajaan YDP Agong. Sesiapa pun yang terpilih mengetuai kerajaan maka dia terikat dengan perlembagaan Malaysia yang menetapkan Islam sebagai Agama Persekutuan. Sekiranya terlantik yang kurang kelebihannya di saat ada yang lebih berkemampuan sekalipun pemilihannya adalah sah menurut sistem politik Islam sebagaimana dibahas oleh Sarjana Politik Islam dalam Bab ( إمامة المفضول ) iaitu kepimpinan orang yang kurang kelebihannya.

3. Dalam situasi semasa ini, terlibat dalam pilihanraya memilih calon-calon yang nanti akan menjadi ketua kerajaan adalah Fardhu Kifayah, apabila telah dilaksanakn oleh sebahagian umat Islam maka gugurlah kewajipan daripada semua. Ia juga Sunnah Muakkadah kepada setiap individu orang Islam untuk turun mengundi dan bukan Fardhu Ain dengan makna wajib pada setiap individu muslim.

4. Kecuali dalam satu keadaan bahawa mengundi melibatkan pemilihan antara Islam dan kufur dengan maksud kekufuran akan menggantikan Islam yang akan memudaratkan Islam dan umat Islam maka barulah hukum Fardhu Ain mengundi jatuh kepada setiap individu muslim dalam sesebuah negara. Dan situasi itu tidak berlaku dalam konteks Malaysia semasa. Saya menyebut dalam konteks semasa kerana hukum Islam dibina atas situasi semasa bukan dalam konteks negara lain dan juga pada waktu yang lain.

5. Dalam kontek pilihanraya semasa pertembungan dan persaingan adalah antara 3 parti utama BN, PH dan PN yang semuanya diketuai oleh orang Islam. Maka pemilihan ialah antara mana yang lebih "aslah" atau "lebih baik" bagi melaksanakan amanah menguruskan kerajaan berdasarkan rekod berkerajaan dan manifesto semasa yang ada pada parti masing-masing.

6. Dari sini kita boleh menilai hukum mengerjakan Haji atau Umrah dengan meninggalkan tanggungjawab mengundi. Sekiranya Haji itu adalah Haji Fardhu yang datang pula gilirannya berpuluh tahun sekali menurut sistem penggiliran Tabung Haji maka kewajipan Haji mesti diutamakan berbanding pilihanraya yang Fardhu Kifayah dan Sunnah Muakkadah.

7. Adapun Haji dan Umrah yang sunat maka keduanya wajar dan boleh ditangguhkan pada waktu lain kerana tuntutan mengundi tidak berlaku saban tahun. Ia hadir 5 tahun sekali kecuali pilihanraya kecil. Di sini kaedah Fiqh "perkara yang sempit didahulukan berbanding perkara yang lapang masanya" diguna pakai.

8. Apapun hukum-hakam berkaitan mengundi  di saat pilihanraya perlu diteliti lebih halus oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kerana ia melibatkan masyarakat Islam yang besar agar tidak timbul kekeliruan hukum di kalangan masyarakat.

Dr Khairuddin Takiri
Sabtu 24.12.2022