Monday, 23 January 2023
Tiada Kafir Bantu Islam?
Mutiara SAHABAT: Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, Ulamak Yang Menjadi Umara'
Sunday, 22 January 2023
Politik Matang dan Sejahtera?
Alim Ulamak Dalam Islam
Terima kasih Mursyidul Aam PAS
Mutiara AKHLAK Jangan Angkuh & Bangga Diri
Maksud "Madani"
INSAN MADANI Dalam Kerajaan Perpaduan
Mutiara AKHLAK; Tidak Menyakiti Manusia
Bangkrap Ilmu dan Tandus Akhlak
Friday, 20 January 2023
Hak Pembelaan Dalam Islam
Hak Pembelaan Dalam Islam
Menjadi hak tertuduh untuk mendapatkan ruang pembelaan semaksimanya kerana seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya. Itu kaedah Islam yang telah terpakai dalam dunia perundangan semasa hari ini.
Sebarang keraguan yang wujud walaupun kecil terhadap tuduhan perlu diambil kira untuk mengelakkan seseorang yang tidak bersalah dihukum bersalah. Hal ini berasaskan kaedah Islam
ادرؤوا الحدود بالشبهات
"Ketepikan hukuman Hudud dengan keraguan-keraguan".
Oleh kerana itu wujud satu bidang kerja profesional dinamakan guaman.
Berasaskan kaedah perundangan Islam dan keadilan kemanusiaan, DS Najib, DS Zahid dan sesiapa sahaja yang dituduh di mahkamah berhak mendapat pembelaan sewajarnya dan semaksimanya bagi mempertahankan diri daripada tuduhan agar mahkamah tidak tersilap menghukum seseorang yang tidak bersalah.
Membiarkan tertuduh dihukum dan diadili oleh media juga tidak adil dan alim kepada tertuduh. Pemberitaan demi pemberitaan berasaskan fakta yang di bentang oleh pendakwa membawa masyarakat awam menjadi hakim sebelum hakim membuat keputusan. Itulah adalah satu kezaliman terhadap hak dan maruah tertuduh.
Saya nukilkan apa yang disebut oleh Dr Yusof Qardawi, tokoh ulamak ulung abad ini tentang hak mempertahankan diri daripada tuduhan :
"Dan wajib kepada masyarakat Islam untuk memberi peluang kepadanya, memelihara hak kebebasan dalam mempertahankan diri dengan apa sahaja yang dia mampu samada dengan kata-kata lisan atau tulisan dalam akhbar atau bicara di radio dan televisyen apatah lagi jika dia merupakan seorang tokoh masyarakat yang ada nilai dan pengaruh. Maka tidak harus dari sudut Syarak membiarkan taring-taring musuhnya memangsakannya siang dan malam secara terbuka sedang masyarakat hanya memerhati, tidak menggerakkan orang yang diam, sedang pintu-pintu pula tertutup ke atas tertuduh yang tidak bersalah, dia tidak mampu menolak senjata musuhnya yang memiliki segalanya manakala dia pula ditelanjangkan daripada segalanya...
"ويجب على المجتمع المسلم أن يتيح له الفرصة، ويحفظ له حق الحرية في هذا الدفاع عن النفس بكل ما يستطيع: قولا باللسان، أو كتابه في الصحف، او حديثا إلى المذياع، أو إلى التلفزيون، ولا سيما إذا كان شخصية عامة لها وزنها وتأثيرها، فلا يجوز شرعا أن يترك لمخالب خصومه وأنيابهم تفترسه جهارا نهارا والمجتمع يتفرج، ولا يحرك ساكنا، والأبواب مغلقة على المتهم البرىء، لا يملك أن يرد عن نفسه أسلحة الخصوم الذين يملكون كل شىء، وقد جرده من كل شىء.."
Dr Khairuddin Takiri
23.8.2022
Mutiara TAFSIR (105)Memahami Sifat Allah Al-Aziz dan Al-Ghafur
Mutiara TAFSIR (105)
Memahami Sifat Allah Al-Aziz dan Al-Ghafur
Allah berfirman
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ
"(Tuhan) yang mencipta kematian dan kehidupan untuk Dia menguji kamu siapakah kalangan kamu yang paling elok amalannya sedang Dialah yang bersifat Al-Aziz lagi Al-Ghafur.
(Surah al-Mulk: 1)
HURAIAN
1. Antara Nama dan Sifat Allah yang baik ialah "al-Aziz" dan al-Ghafur". al-Aziz boleh diberi makna sebagai Maha Megah, Maha Kuat Perkasa, Maha Teguh lagi Maha Penguasa. Manakala al-Ghafur bermaksud Maha Pengampun.
2. Menurut al-Zubaydi dalam Taj al-Arus
العَزيز : مَأْخُوذٌ من العِزّ، وَهُوَ الشِّدَّة والقَهْر، وسُمِّي بِهِ الملك؛ لِغَلَبَتِه على أهلِ مَمْلَكَتِه "
"al-Aziz diambil daripada perkataan al-Izz iaitu kuat teguh dan menguasai. Raja digelar al-Aziz kerana penguasaannya terhadap penduduk dalam kerajaannya"
3. Menurut al-Sa'di pula al-Aziz mempunyai 3 makna:
( العزيز ): الذي له العزة كلها ؛ عزة القوة، وعزة الغلبة وعزة الامتناع
"al-Aziz adalah yang memiliki izzah kemegahan sepenuhnya iaitu pertamanya "izzah quwwah" bermaksud kemegahan kekuatan, keduanya "izzah ghalabah" bermaksud kemegahan penguasaan dan ketiganya " izzah imtina' " bermaksud kemegahan keteguhan, ketahanan dan kekebalan.
4. Kesimpulannya Allah yang bersifat al-Aziz adalah Tuhan yang Maha Megah dengan keagungannya.
Dia Maha Kuat, Gagah Perkasa.
Dia Maha Penguasa tiada yang boleh menguasainya.
Dia Maha Teguh dan Tahan, tiada yang boleh menggoyahkannya.
5. Sifat al-Aziz pada Allah Taala adalah bersifat menggerunkan makhluk atau disebut "tarhib" (ترهيب) dalam bahasa Arab. Namun, sifat menggerunkan yang ada pada Allah diiringi pula dengan sifat yang menggalakkan dan menggemarkan manusia kepada-Nya atau disebut sebagai "targib" (ترغيب) dalam bahasa Arab. Justeru, disebut pula sifat Allah yang mengemarkan dan menggalakkan manusia iaitu al-Ghafur yang bermaksud Maha Pengampun.
6. Demikianlah gaya bahasa al-Quran, bicara "tarhib" sentiasa seiringan dengan "targhib" agar manusia sentiasa merasa gerun lalu menjauhi larangan Allah dan dalam masa yang sama dirangsang dan digalakkan untuk melakukan ketaatan.
7. al-Ghafur bermaksud Allah bersifat dengan "maghfirah". Maghfirah pula dalam bahasa Arab bermaksud kemaafan dan penutupan. Dalam konteks ini ia bermaksud menutup dosa dan keaiban hambanya dengan memberikan pengampunan dosa. Maka Allah Maha Pengampun menerima segala taubat hamba dengan menutup segala kesalahan mereka.
8. Maka Allah yang bersifat Maha Megah, Kuat, Perkasa, Penguasa boleh menghukum manusia yang melakukan kesalahan dan dosa adalah juga Maha Pengampun menutup dosa dan menerima taubat hambanya yang kembali kepada-Nya dengan penuh kasihan belas.
Sekian
Dr Khairuddin Takiri
3.10.2022
Mutiara FIQH (1): Maksud Silaturrahim
Mutiara FIQH (1)
Soalan
Apakah yang dimaksudkan dengan silaturrahim dan siapakah ahli keluarga yang wajib dijaga silaturrahim dengan mereka sebagaimana disebut dalam Hadis?
Jawapan
Silaturrahim adalah perkataan Arab yang telah menjadi kata pinjaman dalam bahasa Melayu. Ia berasal dari perkataan "silah" bermaksud sambung dan "rahim" bermaksud rahim yang darinya lahir zuriat dan keturunan. Silaturrahim bermaksud menyambung hubungan dengan ahli keluarga dan kaum kerabat yang ada hubungan rahim.
Nabi saw bersabda
ومَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ،
"Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia menyambung rahim"
(Hadis Bukhari)
Menurut pendapat majoriti Ulamak, Rahim yang wajib disambung ialah rahim yang ada hubungan mahram seperti ibu, bapa, anak, adik beradik, bapa dan ibu saudara, datuk, nenek dan datuk dan nenek saudara. Adapun rahim yang sunat disambung ialah rahim yang bukan mahram seperti sepupu dan seumpamanya.
Menurut Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim, silaturahim ialah melakukan ihsan dan kebaikan kepada kaum kerabat berdasarkan keadaan rahim yang berhubung dan yang dihubungkan. Ada kalanya menerusi harta dan ada kalanya dengan khidmat atau ziarah, memberi salam dan sebagainya.
Maka sesiapa yang melakukan sekecil-kecil kebaikan kepada saudara mara yang ada hubungan rahim seumpama memberi salam dan bertanya khabar bererti dia telah menunaikan hak dan tanggungjawab menyambung rahim sebagaimana digesa oleh Hadis Nabi saw.
Disediakan oleh
Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Rabu 23.2.2022
Mutiara FIQH: Sunat Meramaikan Orang Solat Janazah
Hukum Haji & Mengundi; Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Perlu Bersidang
Hukum Haji & Mengundi; Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Perlu Bersidang
1. Malaysia adalah negara Persekutuan dengan YDP Agong adalah ketua negaranya. Walak dan ketaatan rakyat ialah kepada YDP Agong mewakili semua Sultan dan Raja Melayu. Agama bagi negara pula ialah Islam malah sumpah YDP Agong juga ialah mesti memelihara Islam dalam negara. YDP Agong adalah Khalifah Malaysia dalam konteks sistem pemerintahan Islam yang perlu diberikan ketaatan dan walak. Menentang YDP Agong secara bersenjata adalah salah satu kesalahan jenayah Hudud dalam Islam iaitu pemberontakan dan dikenakan hukuman keras menurut undang-undang Malaysia.
2. Pilihanraya pula adalah untuk memilih siapa yang lebih baik untuk mengetuai kerajaan YDP Agong. Sesiapa pun yang terpilih mengetuai kerajaan maka dia terikat dengan perlembagaan Malaysia yang menetapkan Islam sebagai Agama Persekutuan. Sekiranya terlantik yang kurang kelebihannya di saat ada yang lebih berkemampuan sekalipun pemilihannya adalah sah menurut sistem politik Islam sebagaimana dibahas oleh Sarjana Politik Islam dalam Bab ( إمامة المفضول ) iaitu kepimpinan orang yang kurang kelebihannya.
3. Dalam situasi semasa ini, terlibat dalam pilihanraya memilih calon-calon yang nanti akan menjadi ketua kerajaan adalah Fardhu Kifayah, apabila telah dilaksanakn oleh sebahagian umat Islam maka gugurlah kewajipan daripada semua. Ia juga Sunnah Muakkadah kepada setiap individu orang Islam untuk turun mengundi dan bukan Fardhu Ain dengan makna wajib pada setiap individu muslim.
4. Kecuali dalam satu keadaan bahawa mengundi melibatkan pemilihan antara Islam dan kufur dengan maksud kekufuran akan menggantikan Islam yang akan memudaratkan Islam dan umat Islam maka barulah hukum Fardhu Ain mengundi jatuh kepada setiap individu muslim dalam sesebuah negara. Dan situasi itu tidak berlaku dalam konteks Malaysia semasa. Saya menyebut dalam konteks semasa kerana hukum Islam dibina atas situasi semasa bukan dalam konteks negara lain dan juga pada waktu yang lain.
5. Dalam kontek pilihanraya semasa pertembungan dan persaingan adalah antara 3 parti utama BN, PH dan PN yang semuanya diketuai oleh orang Islam. Maka pemilihan ialah antara mana yang lebih "aslah" atau "lebih baik" bagi melaksanakan amanah menguruskan kerajaan berdasarkan rekod berkerajaan dan manifesto semasa yang ada pada parti masing-masing.
6. Dari sini kita boleh menilai hukum mengerjakan Haji atau Umrah dengan meninggalkan tanggungjawab mengundi. Sekiranya Haji itu adalah Haji Fardhu yang datang pula gilirannya berpuluh tahun sekali menurut sistem penggiliran Tabung Haji maka kewajipan Haji mesti diutamakan berbanding pilihanraya yang Fardhu Kifayah dan Sunnah Muakkadah.
7. Adapun Haji dan Umrah yang sunat maka keduanya wajar dan boleh ditangguhkan pada waktu lain kerana tuntutan mengundi tidak berlaku saban tahun. Ia hadir 5 tahun sekali kecuali pilihanraya kecil. Di sini kaedah Fiqh "perkara yang sempit didahulukan berbanding perkara yang lapang masanya" diguna pakai.
8. Apapun hukum-hakam berkaitan mengundi di saat pilihanraya perlu diteliti lebih halus oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kerana ia melibatkan masyarakat Islam yang besar agar tidak timbul kekeliruan hukum di kalangan masyarakat.
Dr Khairuddin Takiri
Sabtu 24.12.2022