Saturday, 26 March 2022

Mutiara HADIS; Menjaga Lidah

Mutiara HADIS; Menjaga Lidah

فَأَخَذَ بِلِسَانِهِ فَقَالَ: كُفَّ عَلَيْكَ هَذَا، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، وَإِنَّا لَمُؤَاخَذُونَ بِمَا نَتَكَلَّمُ بِهِ؟! قَالَ: ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ يَا مُعَاذُ، وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ فِي النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ أَوْ قَالَ: عَلَى مَنَاخِرِهِمْ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟
"Lantas baginda (saw) memegang lidah baginda lalu bersabda; tahanlah atas diri kamu lidah ini. Saya (Muaz bin Jabal) bertanya; adakah kita akan dihukum berdasarkan apa yang kita bicarakan? Kata Nabi saw Aduhai Muaz, tidakkah wajah manusia ditelungkupkan ke dalam neraka melainkan hasilan lidah mereka"

(Hadis Targhib wa Targhib. Dinilai Sahih Lighairih oleh Albani) 

Fiqh Hadis

Lidah dan pertuturan adalah nikmat besar yang diberikan oleh Allah. Dengan lidah seseorang itu melakukan pelbagai ibadah seperti zikir dan solat. Dengan lidah juga manusia berhubung dengan manusia lain untuk melunaskan pelbagai keperluan hidup. Namun, dalam urusan kemanusiaan menjaga lidah daripada kata-kata yang kotor dan keji adalah antara akhlak mulia seorang Mukmin. Seorang Mukmin menjaga lidahnya dengan tidak menuduh orang lain, tidak melaknat, tidak bercakap kotor, lucah dan keji. 

Nabi saw bersabda
ليسَ المؤمنُ بالطَّعَّانِ ولا اللَّعَّانِ ولا الفاحشِ ولا البذيءِ
"Tidaklah mukmin itu seorang yang kuat membuat tuduhan, tidak juga kuat melaknat, tidak lucah dan tidak berkata keji" 
(Hadis riwayat Tirmizi dan dinilai Sahih oleh Albani)

Semoga Allah memelihara kita semua dari lidah yang panjang mudah mengata dan mengecam, menghina dan mengeji manusia lain.

Sekian

Dr Khairuddin Takiri
Sabtu 26.3.2022
Jeddah, Saudi Arabia

Mutiara FIQH: Kelebihan Solat Di Masjid Nabawi

Mutiara FIQH: Kelebihan Solat Di Masjid Nabawi

Nabi saw bersabda

صَلاةٌ في مَسْجِدِي هذا خَيْرٌ مِن ألْفِ صَلاةٍ فِيما سِواهُ، إلَّا المَسْجِدَ الحَرامَ.

"Satu solat di masjid ku ini lebih baik daripada seribu solat di tempat lain kecuali Masjid Haram"

(Hadis Bukhari dan Muslim) 

Fiqh Hadis

1. Kelebihan solat dalam Hadis di atas merangkumi solat Fardhu dan solat Sunat dengan maksud satu solat Fardhu atau solat Sunat di Masjid Nabi melebihi pahala 1000 solat Fardhu atau solat Sunat di tempat lain.

2. Namun begitu solat Sunat secara umumnya lebih afdhal dilaksanakan di rumah masing-masing meskipun di Madinah sebagaimana sabda Nabi saw
فإنَّ أفْضَلَ صَلَاةِ المَرْءِ في بَيْتِهِ إلَّا الصَّلَاةَ المَكْتُوبَةَ
"Sesungguhnya Sebaik-baik solat seorang lelaki itu adalah di rumahnya melainkan solat Fardhu"
(Hadis Bukhari)

Hadis ini disebut oleh baginda di saat baginda berada di Madinah, bumi di mana terdapatnya Masjid Nabawi.

3. Solat di Masjid Haram melebihi solat di Masjid Nabi. Berdasarkan Hadis sahih yang lain kelebihannya ialah lebih baik daripada 100 ribu solat.

Sekian

Dr Khairuddin Takiri
Jumaat 25.3.2022
Dubai, Emiriah Arab Bersatu

#mutiarafiqh
#fiqhhadis
#kualanerus
#ahliparlimenkualanerus
#drkhairuddintakiri

Memupuk Mesej Kesejahteraan dan Kedamaian

Memupuk Mesej Kesejahteraan dan Kedamaian

1. Islam agama yang membawa kesejahteraan dan kedamaian dalam masyarakat. Lafaz Assalamu 'Alaikum yang menjadi ucapan penghormatan setiap muslim apabila bertemu saudaranya membawa mesej kesejahteraan dan kedamaian.

Menurut Imam Qurtubi ucapan salam bermaksud doa agar Allah sejahterakan agama dan diri kamu. Kata Imam Nawawi ia bermaksud berlindung diri dan berbenteng dengan Allah dengan maksud sejahtera dan selamat atas diri kamu. 

Ia juga bermaksud sejahteralah kamu, tiada gangguan daripada diriku terhadap kamu dan juga tiada yang sepatutnya mengganggu kamu.

Justeru itu ucapan salam diarah untuk disebarkan. Nabi saw bersabda

يا أيُّها النَّاسُ أفشوا السَّلامَ بينَكُم وأطعِموا الطَّعامَ وصِلوا الأرحامَ وصلُّوا والنَّاسُ نيامٌ تدخلوا الجنَّةَ بسلامٍ
"Wahai manusia. Sebarkan lah ucapan salam sejahtera sesama kamu, berilah makan pada manusia, sambunglah rahim dan solatlah kamu di saat manusia tidur pasti kamu memasuki syurga dengan sejahtera"
(Hadis Hasan)
 
2. Kesejahteraan dan kedamaian dipupuk menerusi semangat persaudaraan kemanusiaan sejagat yang bermula daripada bapa dan ibu yang satu iaitu Adam dan Hawa. Allah berfirman

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)
"Wahai sekelian manusia. Sesungguhnya Kami jadikan kamu daripada seorang lelaki (Adam) dan seorang perempuan (Hawa) dan Kami jadikan kamu pelbagai bangsa dan kabilah untuk kamu saling mengenali. Sesungguhnya orang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa kalangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha pakar"
(Surah al-Hujurat Ayat 13) 

3. Kesejahteraan dan kedamaian juga disuburkan atas semangat persaudaraan  seagama sebagaimana firman Allah

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
"Sebenar-benar orang beriman adalah bersaudara. Maka damaikanlah antara dua saudara kamu dan bertaqwalah kepada Allah mudah-mudahan kamu dirahmati"
(Surah al-Hujurat Ayat 10)

Maka menjadi tanggungjawab masyarakat sama ada pemimpin dan rakyat untuk sentiasa menyebarkan dan menyuburkan kesejahteraan dan kedamaian dalam bermasyarakat.

Dr Khairuddin Takiri
Jumaat 18.3.2022

Memupuk Mesej Kesejahteraan dan Kedamaian

Memupuk Mesej Kesejahteraan dan Kedamaian

1. Islam agama yang membawa kesejahteraan dan kedamaian dalam masyarakat. Lafaz Assalamu 'Alaikum yang menjadi ucapan penghormatan setiap muslim apabila bertemu saudaranya membawa mesej kesejahteraan dan kedamaian.

Menurut Imam Qurtubi ucapan salam bermaksud doa agar Allah sejahterakan agama dan diri kamu. Kata Imam Nawawi ia bermaksud berlindung diri dan berbenteng dengan Allah dengan maksud sejahtera dan selamat atas diri kamu. 

Ia juga bermaksud sejahteralah kamu, tiada gangguan daripada diriku terhadap kamu dan juga tiada yang sepatutnya mengganggu kamu.

Justeru itu ucapan salam diarah untuk disebarkan. Nabi saw bersabda

يا أيُّها النَّاسُ أفشوا السَّلامَ بينَكُم وأطعِموا الطَّعامَ وصِلوا الأرحامَ وصلُّوا والنَّاسُ نيامٌ تدخلوا الجنَّةَ بسلامٍ
"Wahai manusia. Sebarkan lah ucapan salam sejahtera sesama kamu, berilah makan pada manusia, sambunglah rahim dan solatlah kamu di saat manusia tidur pasti kamu memasuki syurga dengan sejahtera"
(Hadis Hasan)
 
2. Kesejahteraan dan kedamaian dipupuk menerusi semangat persaudaraan kemanusiaan sejagat yang bermula daripada bapa dan ibu yang satu iaitu Adam dan Hawa. Allah berfirman

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)
"Wahai sekelian manusia. Sesungguhnya Kami jadikan kamu daripada seorang lelaki (Adam) dan seorang perempuan (Hawa) dan Kami jadikan kamu pelbagai bangsa dan kabilah untuk kamu saling mengenali. Sesungguhnya orang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa kalangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha pakar"
(Surah al-Hujurat Ayat 13) 

3. Kesejahteraan dan kedamaian juga disuburkan atas semangat persaudaraan  seagama sebagaimana firman Allah

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
"Sebenar-benar orang beriman adalah bersaudara. Maka damaikanlah antara dua saudara kamu dan bertaqwalah kepada Allah mudah-mudahan kamu dirahmati"
(Surah al-Hujurat Ayat 10)

Maka menjadi tanggungjawab masyarakat sama ada pemimpin dan rakyat untuk sentiasa menyebarkan dan menyuburkan kesejahteraan dan kedamaian dalam bermasyarakat.

Dr Khairuddin Takiri
Jumaat 18.3.2022

Memahami Tanggungjawab Berpolitik

Memahami Tanggungjawab Berpolitik

1. Berpolitik boleh difahami dengan dua cara. Pertama terlibat dengan parti politik sama ada menjadi pendokong dan ahli politik kerajaan atau pendokong dan ahli politik pembangkang dalam sebuah negara demokrasi moden. Kedua mengambil tahu dan berbicara tentang politik termasuklah penglibatan sebagai pengundi. Perkara kedua memerlukan penglibatan semua orang sama ada atas nama memilih pemimpin politik untuk berkuasa atau memberi pandangan, nasihat dan kritikan untuk semak dan imbang.

2. Dalam kedua-dua keadaan di atas, berpolitik hendaklah dengan matlamat untuk menegakkan agama Allah dan mentadbir negara dengan agama Allah agar kebajikan dan keadilan tersebar kepada seluruh rakyat jelata. Hal ini dipetik daripada konsep Khalifah dalam Islam sebagaimana di bincang oleh para Sarjana Politik Islam iaitu
الخلافة أو الإمامة هي خلافة عن النبوة في إقامة الدين وسياسة الدنيا به
"Khilafah atau Imamah pemerintahan ialah menggantikan kenabian dalam menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama"

3. Menerusi politik, kuasa dicapai menerusi pembentukan parti politik yang memasuki pilihanraya dan menawarkan kuasa untuk melaksanakan Islam dan melebarkan luaskan kebajikan kepada rakyat menerusi pilihanraya dalam konteks negara demokrasi semasa.

Dalam sejarah Malaysia ditubuhkan PKMM 1945, UMNO pada 1946, Hizbul Muslimin pada 1948, PAS pada 1951, Parti Negara 1954, DAP 1965, Berjasa pada 1978, Semangat 46 pada 1988, Parti Hizbul Muslimin (Hamim) 1983, PKR 2003, PAN 2015, Warisan 2016, Bersatu 2017, Pejuang dan Muda 2020.

4. Berkempen untuk menawarkan kuasa kepada Islam diambil daripada sunnah Nabi saw antaranya apa yang dibuat oleh baginda saw ketika di Mina selepas tahun ke 10 kenabian.

مَن يُؤوِيني، مَن يَنصُرُني حتى أُبلِّغَ رسالاتِ ربِّي عزَّ وجلَّ وله الجنَّةُ؟
"siapa yang boleh melindungi ku, siapa yang boleh membantuku sehingga aku sampaikan risalah-risalah Tuhanku dan baginya syurga"
(Hadis Hasan dalam Dalail al-Nubuwwah)

5. Perjuangan membawa risalah Islam tidak boleh dibawa bersendirian tetapi memerlukan pembantu dan penyokong yang dipanggil "Hawariyyun" membentuk wadah dan platform perjuangan di jalan Allah. Allah bercerita tentang Nabi Isa alaihissalam
فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (52)
"Tatkala Isa menyedari daripada kaumnya keengkaran tersebut, Dia berkata, siapakah pembantu-pembantuku kepada Allah. Berkata Hawariyyun (penyokong-penyokong); kamilah pembantu-pembantu Allah. Kami beriman dengan Allah dan berilah kesaksian bahawa kami adalah Muslim yang menyerah diri"
(Surah Ali Imran: 52) 

6. Mana-mana pihak yang telah berkuasa mempunyai kewajipan melaksanakan Islam dalam semua urusan pentadbiran di semua kementerian dan jabatan. Urus tadbir berasaskan perintah dan larangan Allah perlu dipatuhi. Sangat besar ganjaran pahala bagi para pemerintah dan pentadbir yang melaksanakan Islam dan mentadbir menurut prinsip Islam. Takutlah pada ancaman Tuhan terhadap mereka yang mentadbir menurut hawa nafsu lalu menyebabkan kezaliman berkembang dan keadilan kepada rakyat dinafikan.

7. Ganjaran menjadi pemerintah yang adil disebut dalam Hadis sebagai antara 7 golongan yang mendapat naungan Allah pada hari tiada naungan lain melainkan Naungan Allah. (Hadis Sahih Bukhari Muslim).

Pemerintah yang zalim di peringatkan dengan Hadis Nabi saw
الظُّلْمُ ظُلُمَاتٌ يَومَ القِيَامَةِ
"Kezaliman itu adalah kegelapan-kegelapan pada hari Qiamat"
(Hadis Bukhari).

8. Maka setiap muslim tetap mempunyai tanggungjawab  untuk berpolitik sama ada berpolitik dengan menjadi pemerintah dan pendokong pemerintah untuk terus melaksanakan keadilan atau berpolitik dengan menjadi rakyat yang menasihati kerajaan atau pembangkang yang melaksanakan tanggungjawab semak dan imbang kepada kerajaan.

Sekian. 

Dr Khairuddin Takiri
Ahad 20.3.2022

Kesejahteraan Hati

Kesejahteraan Hati

Allah Taala berfirman
وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ (87)
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88)
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89)

"Dan janganlah kamu hinakan daku pada hari manusia dibangkitkan. Hari dimana tidak memberi manfaat lagi sebarang harta dan anak pinak melainkan orang yang mendatangi Allah dengan HATI Sejahtera"
(Surah al-Syu'arak : 87-89).

Hati Sejahtera menurut Imam Qutabi (213 - 276 H) merujuk kepada hati yang selamat dan bersangka baik kepada manusia. Menurut Imam Qurtubi (meninggal 671 H) pula ia bermaksud hati yang bersih daripada pelbagai sifat yang dikeji dan bersifat pula dengan segala sifat yang elok. Kata Imam Ibnu Kathir (701-774 H) pula ia bermaksud Sejahtera daripada syirik dan kekotoran. 

Dr Khairuddin Takiri
Isnin 21.3.2022

Mutiara HADIS : Membuang Gangguan Di Jalanan

Mutiara HADIS

Nabi saw bersabda

الإِيمانُ بضْعٌ وسَبْعُونَ، أوْ بضْعٌ وسِتُّونَ، شُعْبَةً، فأفْضَلُها قَوْلُ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ، وأَدْناها إماطَةُ الأذَى عَنِ الطَّرِيقِ

"Iman itu 70 lebih atau 60 lebih cabang. Terbaiknya ialah ucapan Lailahaillallah (Tiada Tuhan Yang Diberikan Pengabdian Diri melainkan Allah). Paling rendahnya ialah membuang gangguan di jalanan"
(Hadis Muslim) 

Pengajaran Hadis

Hadis ini mengajar manusia untuk melakukan sekecil-kecil kebaikan iaitu membuang sesuatu yang menyakitkan dan mengganggu manusia lain dijalanan. Tujuannya agar manusia dapat menikmati kesejahteraan hidup dan antara penyumbang kepada kesejahteraan itu ialah si lelaki yang membuang perkara yang menyakitkan tadi.

Lakukanlah kebajikan kepada manusia meskipun sedikit. Jadilah lebah yang memberi kebaikan menerusi madunya bukannya lalat yang selalunya hinggap di atas kotoran dan najis.

Dr Khairuddin Takiri
Selasa 22.3.2022

#negarasejahtera
#masyarakatsejahtera
#kualanerus

Takziah Kepada Mangsa Nahas Pesawat; Syukuri Nikmat Berkenderaan

Takziah Kepada Mangsa Nahas Pesawat; Syukuri Nikmat Berkenderaan

1. Pada 21 Mac 2022, pesawat China Eastern Airlines, MU5735 membawa 132 orang telah terhempas di kawasan perbukitan di  Guangxi, China. Tragedi nahas kapal terbang ini tentu sahaja menyedihkan ribuan ahli keluarga yang terlibat. Kita mengucapkan takziah kepada semua ahli keluarga terbabit. Rakyat Malaysia telah merasai keadaan seumpamanya sebanyak 2 kali pada tahun 2014. 

2. Pada 8 Mac 2014, nasib 227 penumpang dan 12 anak kapal pesawat MAS, Boeing 777-200ER, MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing tidak diketahui sehingga kini akibat hilang tanpa jejak daripada radar ketika melintasi Laut China Selatan. 

3. Pada 17 Julai 2014 pula penerbangan Malaysia Airlines Boeing-777, MH17 dari Amsterdam ke Malaysia telah ditembak jatuh di wilayah Donetsk di timur Ukraine menyebabkan kesemua 298 orang di atas kapal dari 10 buah negara terbunuh termasuk 80 orang kanak-kanak.

4. Kita berdoa agar jutaan umat manusia yang sentiasa terbang seluruh dunia untuk pelbagai urusan kehidupan diselamatkan oleh Allah daripada nahas seumpamanya.

Kita juga mengucapkan terima kasih kepada semua insan yang terlibat dalam industri pengangkutan yang sentiasa komited memastikan setiap kenderaan dalam keadaan selamat untuk bergerak membawa penumpang. Apatah lagi industri penerbangan yang tentu merisikokan nyawa jutaan penumpang ketika berada di udara. 

5. Sesungguhnya apa yang berlaku mengajak kita merenung nikmat pemberian Allah Taala melibatkan kemudahan perjalanan di udara. Sesungguhnya Allah Taala yang memberi kemudahan kepada manusia untuk bergerak di angkasa. Allah Taala berfirman dalam Surah al-Mulk: 19

أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ
"Tidakkah mereka melihat kepada burung di atas mereka sedang mengembangkan kepak dan menutupnya (kerana terbang), tiadalah yang menahannya (jatuh) melainkan Tuhan yang bersifat Rahman. Sesungguhnya Dia dengan segala sesuatu Maha melihat"

6. Kata Syeikh al-Sa'di  (1889-1956) ketika mentafsirkan ayat ini dalam (  تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان  ) 
فإنه الذي سخر لهن الجو، وجعل أجسادهن وخلقتهن في حالة مستعدة للطيران، فمن نظر في حالة الطير واعتبر فيها، دلته على قدرة الباري، وعنايته الربانية، وأنه الواحد الأحد، الذي لا تنبغي العبادة إلا له
"Maka Dialah yang memudahkan untuk burung-burung itu terbang di udara. Dia menjadikan jasad dan kejadian mereka dalam keadaan bersedia untuk terbang. Maka sesiapa yang melihat pada keadaan terbang itu dan mengambil pengajaran, ia menunjukkan kepadanya tentang kekuasaan Maha Pencipta dan inayah pemeliharaan Rabbani dan bahawasanya Dialah yang Satu lagi Esa yang tidak layak diberikan ketaatan perhambaan melainkan kepada-Nya"

7. Justeru, menjadi kewajipan hamba untuk bersyukur sentiasa kepada-Nya di saat kemudahan tersebut dinikmati dengan mengucapkan zikir dan menitipkan doa sebagaimana sunnah Nabi saw ketika berkenderaan. 

Ibnu Umar meriwayatkan bahawa Nabi saw apabila telah berada di atas untanya untuk bergerak bermusafir akan bertakbir membesarkan Allah 3 kali dan mengucapkan

سبحان الذي سخَّر لنا هذا وما كُنَّا له مُقْرِنِينَ وإنَّا إلى ربِّنا لـمُنْقَلِبُون
"Maha suci Allah yang memudahkan untuk kami urusan ini dan tidaklah kami untuk urusan ini berkuasa dan sesungguhnya kami kepada Tuhan kami pasti kami kembali"
(Hadis Muslim) 

8. Menurut Imam Nawawi (631-676 H/1233-1277 M) dalam Syarah Muslim, makna "Muqrinin" (  مقرنين ) dalam Hadis ini ialah  tidaklah kami berkuasa menundukkannya dan menggunakannya kalaulah tidak kerana Allah yang memudahkannya.

9. Sesungguhnya kemudahan perjalanan yang dikurniakan oleh Allah mengajak manusia untuk bersyukur kepada-Nya dan menghargai pemberian-Nya. Demikianlah Allah berfirman ketika menjelaskan nikmat kapal yang belayar dan binatang ternakan yang ditunggang

لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (13)
"agar kamu dapat duduk menetap di atas belakang-belakangnya kemudian kamu mengingati nikmat Allah apabila kamu duduk menetap di atasnya dan kamu mengungkapkan;
Maha suci Allah yang memudahkan untuk kami urusan ini dan tidaklah kami untuk urusan ini berkuasa dan sesungguhnya kami kepada Tuhan kami pasti kami kembali"
(Surah al-Zukhruf: 13.

10. Ya Allah. Jadikanlah kami, rakyat Malaysia khususnya dikalangan hamba-Mu yang sentiasa bersyukur atas segala nikmat pemberian-Mu.

Sekian

Dr Khairuddin Takiri
Rabu 23.3.2022
Dubai, Emiriah Arab Bersatu

Mutiara HADIS : Kelebihan Hari Jumaat

Mutiara HADIS

Kelebihan Jumaat

عن أبي هُرَيرَة رَضِيَ اللهُ عنه، عنِ النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم أنَّه قال: ((خيرُ يومٍ طَلعَتْ فيه الشَّمسُ يومُ الجُمُعة؛ فيه خَلَقَ اللهُ آدَمَ، وفيه أُدْخِلَ الجَنَّةَ، وفيه أُخرِجَ منها، ولا تقومُ السَّاعةُ إلَّا في يومِ الجُمُعة


Daripada Abi Hurairah radiyallahu anhu daripada Nabi saw bersabda: Sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari ialah hari Jumaat. Pada hari itu dicipta Adam, pada hari itu juga beliau dimasukkan ke syurga dan pada hari itu juga dikeluarkan daripada syurga. Dan tidak akan berlaku Qiamat melainkan pad ahari Jumaat.

(Hadis Muslim)


Hadis tentang kelebihan hari Jumaat ini adalah isyarat umum kelebihan-kelebihan beramal pada hari tersebut kerana kaedah yang disebut oleh para Ulamak ialah kelebihan amal bergantung kepada kelebihan sesuatu masa, situasi dan tempat menurut apa yang ditetapkan oleh Allah dan RasulNya.


Maka, marilah kita membanyakkan dan menggandakan amal-amal soleh pada hari yang mulia ini.


Dr Khairuddin Takiri

Jumaat 25.3.2022

Friday, 25 February 2022

Mutiara FIQH (1) Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Silaturrahim?

Mutiara FIQH (1)

Soalan
Apakah yang dimaksudkan dengan silaturrahim dan siapakah ahli keluarga yang wajib dijaga silaturrahim dengan mereka sebagaimana disebut dalam Hadis?

Jawapan
Silaturrahim adalah perkataan Arab yang telah menjadi kata pinjaman dalam bahasa Melayu. Ia berasal dari perkataan "silah" bermaksud sambung dan "rahim" bermaksud rahim yang darinya lahir zuriat dan keturunan. Silaturrahim bermaksud menyambung hubungan dengan ahli keluarga dan kaum kerabat yang ada hubungan rahim.

Nabi saw bersabda
ومَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ، 
"Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia menyambung rahim" 
(Hadis Bukhari) 

Menurut pendapat majoriti Ulamak, Rahim yang wajib disambung ialah rahim yang ada hubungan mahram seperti ibu, bapa, anak, adik beradik, bapa dan ibu saudara, datuk, nenek dan datuk dan nenek saudara. Adapun rahim yang sunat disambung ialah rahim yang bukan mahram seperti sepupu dan seumpamanya. 

Menurut Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim, silaturahim ialah melakukan ihsan dan kebaikan kepada kaum kerabat berdasarkan keadaan rahim yang berhubung dan yang dihubungkan. Ada kalanya menerusi harta dan ada kalanya dengan khidmat atau ziarah, memberi salam dan sebagainya. 

Maka sesiapa yang melakukan sekecil-kecil kebaikan kepada saudara mara yang ada hubungan rahim seumpama memberi salam dan bertanya khabar bererti dia telah menunaikan hak dan tanggungjawab menyambung rahim sebagaimana digesa oleh Hadis Nabi saw. 

Disediakan oleh
Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Rabu 23.2.2022

Mutiara FIQH (2) : Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

Mutiara FIQH (2)
Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

Ketahuilah wahai saudara, antara adab memasuki masjid ialah hendaklah dilakukan solat dua rakaat yang dipanggil Tahiyyatul Masjid sebelum duduk. 

Hal ini berdasarkan Hadis Sahih Muslim berikut:

عن أبي قتادة الأنصاري
دَخَلْتُ المَسْجِدَ وَرَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ جَالِسٌ بيْنَ ظَهْرَانَيِ النَّاسِ، قالَ: فَجَلَسْتُ، فَقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: ما مَنَعَكَ أَنْ تَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ تَجْلِسَ؟ قالَ: فَقُلتُ: يا رَسولَ اللهِ، رَأَيْتُكَ جَالِسًا وَالنَّاسُ جُلُوسٌ، 

"Daripada Abi Qatadah al-Ansari, saya masuk ke dalam masjid sedangkan Nabi saw duduk di kalangan orang ramai lalu saya pun duduk. Nabi saw lantas menegur: "Apa yang menghalang kamu untuk rukuk solat dua rakaat sebelum duduk? Saya menjawab: wahai Rasulallah, saya melihat kamu telah duduk dan orang ramai pun duduk"

قالَ: فَإِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمُ المَسْجِدَ، فلا يَجْلِسْ حتَّى يَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ.
Sabda Nabi saw
"Maka apabila seseorang kamu memasuki maka janganlah dia duduk sehingga dia rukuk sebanyak dua rakaat".
(Hadis Muslim) 

Soalan:
Adakah ia terpakai pada waktu yang dilarang dan dimakruhkan mengerjakan solat sunat?

Jawapannya:
Solat Tahiyyatul Masjid ketika memasuki masjid perlu dilakukan walaupun pada waktu yang dilarang mengerjakan solat sunat mutlak kerana solat ini bersebab iaitu sebabnya kerana memasuki masjid. Larangan mengerjakan solat pada waktu tertentu hanyalah melibatkan solat sunat mutlak tanpa bersebab. 

Ini pendapat Imam Syafie dan satu riwayat daripada Imam Ahmad berbeza dengan pandangan mazhab Hanafi, Maliki dan Hambali yang tidak membenarkan solat pada waktu larangan solat sunat. 

Soalan: 
Adakah arahan juga meliputi Masjid Haram?

Jawapannya: 
Tidak, kerana Tahiyyatul Masjid bagi Masjid Haram ialah mengerjakan Tawaf. 

Soalan: 
Bagaimana pula apabila memasuki masjid sedang Imam telah berkhutbah Jumaat?

Jawapannya: 
Hendaklah ditunaikan juga solat sunat Tahiyyatul Masjid tetapi dengan ringkas dan cepat. Ini bersandarkan Hadis Nabi saw menegur Sulaik al-Ghatfani yang terus duduk apabila memasuki masjid sedang Nabi berkhutbah. 

Jabir bin Abdullah radiyallahu anhuma meriwayatkan
جَاءَ سُلَيْكٌ الغَطَفَانِيُّ يَومَ الجُمُعَةِ، وَرَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ يَخْطُبُ، فَجَلَسَ،فَقالَ له
Sulaik al-Ghatfani datang pada hari Jumaat sedang Rasulullah saw berkhutbah lalu dia duduk. Lantas Nabi saw bersabda: 

يا سُلَيْكُ قُمْ فَارْكَعْ رَكْعَتَيْنِ، وَتَجَوَّزْ فِيهِمَا

"Wahai Salik. Bangkitlah kamu berdiri lalu rukuk lah dua rakaat dan percepatkan lah pada kedua rakaatnya."

ثُمَّ قالَ:
 إذَا جَاءَ أَحَدُكُمْ يَومَ الجُمُعَةِ، وَالإِمَامُ يَخْطُبُ، فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ، وَلْيَتَجَوَّزْ فِيهِمَا.

Kemudian Nabi saw bersabda kepada orang ramai: "Apabila datang seseorang kamu pada hari Jumaat sedang Imam berkhutbah maka hendaklah dia rukuk dua rakaat dan peringankanlah pada keduanya"
(Hadis Muslim)

Inilah pendapat mazhab Syafie dan Hambali. 

Sekian. 

Disediakan oleh
Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Penasihat, NADWAH Ilmuwan Muslim
Jumaat 25.2.2022

Thursday, 29 October 2020

Misi Ketamadunan Nabi Muhammad (SAW)

Misi Ketamadunan Nabi Muhammad (SAW- moga Allah berselawat dan memberikan kesejahteraan padanya) 

1. Hari ini, Khamis 12 Rabiul Awal rata-rata umat Islam memperingati tarikh kelahiran insan yang berjasa kepada tamadun dunia iaitu Muhammad, utusan Allah. Sepakat para sarjana Islam bahawa Nabi (saw) lahir pada hari Isnin pada bulan Rabiul Awal cuma tarikhnya ada perbahasan terkini menurut ilmu falak jatuh pada 9 Rabiul Awal.

2. Misi baginda (SAW) ialah kedamaian hidup manusia dan kelestarian alam sejagat menerusi pembangunan tamadun kemanusiaan pada fizikal dan spiritualnya. Damai dengan akidah, syariat dan akhlak ketuhanan yang melahirkan kehidupan yang tenang dan bahagia lagi berkasih sayang. 

3. Akidah yang dibawa oleh baginda saw menfokuskan keyakinan bahawa manusia dicipta oleh Tuhan dan dinilai segala perlakuannya di dunia untuk diberi ganjaran di alam seterusnya selepas kematian. Perhitungan syurga dan neraka, dosa dan pahala sentiasa menjadi timbangan dalam setiap tindakan. Ia melahirkan sifat integriti, ketulusan dan ketelusan yang tinggi. 

4. Baginda saw membawa Syariat ketuhanan yang mengatur tata cara kehidupan dalam aspek peribadi, kekeluargaan, kemasyarakatan, pengurusan kewangan dan ekonomi serta pentadbiran.

5. Tatacara membangunkan manusia dalam aspek pertanian dan perladangan yang menyediakan makan dan minum, aspek pembinaan dalam menyediakan kediaman dan tempat berteduh, aspek pengangkutan yang melancarkan pergerakan manusia, aspek perhubungan dan interaksi sesama manusia, aspek perniagaan yang menaungi pertukaran benda dan pemindahan pemilikan antara manusia, aspek tadbir urus yang mengatur hubungan sesama rakyat dan pemimpin, aspek keselamatan yang mengatur urusan ketenteraan dan kepolisan, aspek perundangan dan mahkamah yang menjamin keadilan manusia, semuanya dipandu oleh Syariat ketuhanan yang dibawa oleh Muhammad (SAW) 

6. Akhlak kemanusiaan yang ditunjukkan oleh Muhammad (SAW) memandu manusia untuk hidup saling berkasih sayang, bantu membantu, mengenepikan sifat keakuan, menjauhi sifat hasad dengki, umpat keji dan benci membenci.

7. Marilah kita memandu ketamadunan dunia ini dengan tatacara ketamadunan yang dibawa oleh Muhammad (SAW), insan agong yang diperakui dunia. 

Sekian

Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali
Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi 

Wednesday, 2 September 2020

Keturunan Che Long bin Che Yusof, Tokoh Ukir Melayu - edited

Keturunan Che Long bin Che Yusof, Tokoh Ukur Melayu - edited

1. Apabila membaca hadis tentang kelebihan silaturrahim dan membaca jurai nasab Rasulullah saw, terfikir satu hari akan datang untuk mengumpulkan keluarga besar Che Long bin Che Yusof, tokoh ukir ulung alam Melayu di Besut yang merupakan buyut saya. (Buyut ertinya orang tua kepada moyang). Beliau meninggal pada 1962. Dalam catatan rasmi beliau dilahirkan pada 1868. Ertinya beliau meninggal pada usia 94 tahun. Namun, ada dakwaan mengatakan beliau meninggal pada usia 120 tahun. 

2. Beliau jenerasi ke 8 pengasas bumi Besut. Nasab penuh beliau ialah Che Long bin Che yusof bin Che wan Che latif 
bin Che Wan Che chik bin Che wan Che jat bin 
Che Wan Abdul Lathif bin  Che Wan Che Nal@Che Jenal bin Che Wan Namat@Che Wan Hamat bin Che Wan, pengasas Besut. 

3. Isteri Che Long (ibu moyang saya) bernama Che Saadiah bin Che Wan Ahmad adalah sepupu beliau dan kakak kepada tokoh ulamak Besut, Tuan Guru Hj Umar, juga keduanya jenerasi ke lapan pengasas Besut. Ayah mereka berdua ialah Che Wan Ahmad bin Che Wan Abdul Lathif bin Che Wan Cik bin Che Wan Jat bin Che Wan Abdul Lathif bin Che Jenal bin Cik Wan Hamat bin Che Wan, pengasas Besut.  

4. Anak sulong Che Long ialah Che Wan Namat@Awang. Beliau adalah moyang saya yang berkahwin dengan moyang perempuan Nik Mek daripada Bukit Marak. Che Wan Namat terkenal dengan kemahiran membuat kolek dan pelbagai ukiran termasuk keris dan ukiran kayu. 

5. Dari perkahwinan Che Wan dan Nik Mek lahirlah antaranya datuk saya Abdul Rahman. Adik bongsu beliau yang masih hidup Jusoh bin Che Wan @Awang kini tinggal di Tasik Pauh berusia 76 tahun (lahir 1943).

6. Nik Mek, moyang perempuan saya mempunyai adik Nik Man yang terkenal sebagai pengamal perubatan di Bukit Marak dan Nik Mat yang berhijrah ke Rompin dan membentuk keluarga besar di Kuala Rompin. Datuk saya Abdul Rahman kemudian berkahwin dengan anak perempuan Nik Mat Rompin dan mendapat 4 orang anak (bapa saudara saya). 

7. Anak-anak Che Long dari isteri berlainan ada 9 orang, Che Nik, Che Kalsom (dungun), Che Sani, Che Mat Ghani (Peringat), Che Mansor (Pengkalan Chepa), Che Abdul Rahman, Che Latif, Che Mohd Nor dan Che Abdullah. 

8. Antara anak-anak Che Long yang mewarisi dan berkecimpung di bidang ukiran ialah Latif bin Long di Kota Bharu yang baru sahaja meninggal sebulan yang lalu, Che Abd Rahman yang mempunyai bengkel ukir di Besut yang diwarisi oleh anak-anak dan Che Mohd Nor yang menjadi tukang ukir di istana Sultan Brunei. Semua telah kembali ke rahmatullah. Setiap mereka mencipta sejarah tersendiri sebagai tokoh ukir. 

9. Anak bongsu beliau Che Abdullah sekarang tinggal di Tasik Pauh juga meneruskan tradisi menempa keris dan pisau serta ukiran ulu keris secara sambilan. Che Abdullah dilahirkan tahun 1953, tahun yang sama kelahiran bapa saya Aman Razali yang merupakan cucu saudara beliau. Ertinya Che Long mendapat anak bongsu pada usia 85 tahun kerana beliau dilahirkan pada 1868.

10. Alangkah manis jika semua jurai keturunan ini dapat dihimpunkan. 

11. Kredit juga moyang saudara saya Allahyarham Che Latif yang telah berusaha keras menghimpunkan jurai nasab keluarga Besut sehingga sampai kepada pengasasnya Che Wan. Rekodnya masih tersimpan dalam khazanah peninggalan beliau beserta manuskrip sejarah ukir Melayu yang sangat bernilai. 
Moga Allah merahmati Allahyarham. 

12. Namun, tugas besar sekarang ialah untuk merekodkan anak keturunan Che Long yang sudah tentu sekarang bilangannya adalah ribuan.

Sekian. 

Dr Khairuddin Takiri
1hb Feb 2019

Sunday, 30 August 2020

FIRMA PERLADANGAN CATAT KEPUTUSAN KEWANGAN MEMBERANGSANGKAN BAGI SUKU KEDUA 2020

FIRMA PERLADANGAN CATAT KEPUTUSAN KEWANGAN MEMBERANGSANGKAN BAGI SUKU KEDUA 2020

Oleh: Nurul Hanis Izmir | Bernama

KUALA LUMPUR, 29 Ogos - Suku Kedua tahun kewangan 2020 merupakan rahmat kepada syarikat perladangan apabila mereka melaporkan prestasi kewangan memberangsangkan berikutan harga minyak sawit mentah tinggi dalam keadaan pengeluaran rendah. 

Syarikat-syarikat ini melaporkan keputusan kewangan yang positif apabila negara-negara satu demi satu mula membukakan ekonomi masing-masing semasa tempoh April hingga Jun selepas beberapa bulan melaksanakan sekatan pergerakan disebabkan penularan pandemik COVID-19.

Ia membolehkan negara-negara terutamanya pembeli minyak sawit tradisional seperti China dan India mula menambahkan inventori mereka. 

Pada paras harga semasa RM2,519 setan metrik (purata), komoditi itu sangat dicari, seperti minyak sawit mentah (MSM) oleh India dan olein sawit oleh China.

Eksport ke India turun sebanyak 97 peratus kepada 10,806 tan metrik pada Mac apabila negara-negara mengenakan sekatan pergerakan, tetapi nilai eksport meningkat semula sebanyak 8.8 peratus kepada RM82.9 bilion pada Jun.

Di Bursa Malaysia, indeks perladangan turun sebanyak sembilan peratus setakat ini bagi tahun ini.  

“Bagaimanapun, indeks itu telah pulih sebanyak 25.8 peratus sejak 18 Mac, 2020, susulan pembukaan semula ekonomi dan begitu juga, harga saham syarikat perladangan utama seperti  IOI Corporation, Sime Darby Plantation dan Kuala Lumpur Kepong naik lebih daripada 20 peratus sejak mencatatkan paras terendahnya pada pertengahan Mac tahun ini,” kata Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd Adam Mohamed Rahim kepada Bernama.

Sementara itu, Jabatan Perangkaan berkata stok Julai 2020 susut sebanyak 10.7 peratus kepada 1.7 juta tan metrik, penurunan empat bulan berturut-turut sejak April 2020.

Penurunan itu disebabkan terutamanya permintaan eksport tinggi  (+4.2 peratus bulan ke bulan) dan pengeluaran rendah (- 4.1 peratus bulan ke bulan).

Prestasi Suku Kedua Syarikat Perladangan Utama

Dalam kalangan syarikat perladangan utama yang melaporkan keputusan kewangan mereka kepada Bursa Malaysia, Kuala Lumpur Kepong Bhd mencatatkan lonjakan keuntungan bersih kepada RM368.69 juta dalam suku ketiganya yang berakhir pada 30 Jun, 2020, berbanding RM48.61 juta pada tempoh yang sama tahun lepas, manakala hasil naik sedikit kepada RM3.71 bilion daripada RM3.70 bilion sebelum.

Mengulas mengenai keputusan itu, Kenanga Investment Bank Bhd, menerusi firma penyelidikannya (Kenanga Research) berkata ia percaya pengeluar minyak sawit ketiga terbesar negara itu akan mencatatkan peningkatan berturut-turut dalam suku keempat. 

Ini memandangkan harga MSM tinggi (+17 peratus suku ke suku) ditambah dengan jangkaan pengeluaran tandan buah segar (FBB) tinggi (+3.7 peratus suku ke suku) sebanyak 1.05 juta tan metrik. 

“Peningkatan itu, bagaimanapun, mungkin sebahagiannya akan dineutralkan oleh impak harga bahan mentah tinggi di bahagian hilirannya,” kata firma itu sambil menambah ia menyarankan “market perform” bagi saham berkenaan dengan harga sasaran RM23.10.

Keuntungan bersih United Plantation Bhd yang berpangkalan di Perak meningkat 63 peratus pada suku kedua yang berakhir 30 Jun, 2020 kepada RM123.59 juta, apabila kumpulan itu terus meningkatkan pengeluaran MSM dan isirung sawit dalam keadaan harga jualan yang bertambah baik berbanding tahun sebelumnya. 

Hasil meningkat kepada RM294.32 juta daripada RM270.53 juta sebelumnya, kata kumpulan perladangan sawit dan kelapa itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia bulan lepas.

Sime Darby Plantation Bhd (SDP) juga merekodkan peningkatan keuntungan bersih dalam suku kedua yang berakhir 30 Jun, 2020 kepada RM378.00 juta daripada RM27 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Hasil meningkat kepada RM3.21 bilion daripada RM2.86 bilion manakala pendapatan asas sesaham berada pada 5.50 sen daripada 0.40 sen, kata syarikat perladangan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Khamis.

Harga MSM tinggi itu juga membantu syarikat pertanian dan komoditi pertanian global yang berpangkalan di Malaysia FGV Holdings Bhd kembali meraih keuntungan.

Bagi suku keduanya, syarikat itu merekodkan keuntungan bersih sebanyak RM20.55 juta berbanding kerugian bersih RM52.20 juta dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya manakaal hasil meningkat sebanyak 0.5 peratus kepada RM3.29 bilion daripada RM3.28 bilion.

Pada masa depan, syarikat itu menjangkakan separuh tahun kedua yang kukuh bagi sektor perladangannya apabila pengeluaran FFB dan MSM dalam kesemua operasinya kembali normal selepas permulaan yang perlahan awal tahun ini.

Prospek Tidak Menentu

Meskipun beberapa penganalisis yakin dengan prestasi industri perladangan bagi tempoh berbaki 2020, susulan pelan perniagaan (huluan dan hiliran) syarikat-syarikat ini, namun ada sesetengahnya mengunjurkan masa depan yang agak tidak menentu dengan pengeluaran dijangka meningkat dan harga menjadi lebih rendah.

Firma penyelidikan menjangkakan syarikat-syarikat ini akan berdepan peningkatan inventori terutamanya apabila India dan China telah selesai dengan usaha menambah inventori mereka.

IOI Corp Bhd, yang mengumumkan keputusannya pada Selasa berkata, harga MSM meningkat daripada kira-kira RM2,100 setan metrik pada Mei kepada di atas paras RM2,700 setan metrik pada Ogos selepas bekalan stok turun ke paras terendah dalam tempoh tiga tahun pada Julai. 

Ia, bagaimanapun, memberi amaran harga komoditi mungkin menjadi lemah kemudiannya nanti daripada paras kukuh sekarang. 

"Pengeluaran tanaman sawit dijangka meningkat perlahan-lahan dari September hingga ke November tahun ini manakala permintaan dijangka berkurangan daripada aktiviti menyimpan stok di negara pengimport utama,” kata syarikat itu dalam maklumannya kepada Bursa Malaysia.  

Pada masa depan, simpanan stok dijangka meningkat manakala harga MSM mungkin kembali rendah berikutan jangkaan tempoh kemuncak pengeluaran yang akan datang yang boleh mengatasi jumlah penggunaan pada suku keempat 2020.

Kekurangan tenaga kerja, risiko negatif kepada industri perladangan

Ketika industri berdepan kekurangan 10 peratus atau 37,000 pekerja terutamanya untuk kerja menuai FBB, syarikat-syarikat bimbang ia mungkin akan menyebabkan pengurangan pengeluaran pada masa depan yang akan membawa kepada sumbangan rendah daripada sektor pertanian kepada keluaran dalam negara kasar.  

Kedua-dua kerajaan dan juga syarikat berusaha sedaya upaya untuk mengurangkan impak tersebut dengan mencuba untuk mengambil tenaga kerja daripada warga tempatan. 

Bagaimanapun, inisiatif itu tidak mendapat sambutan positif kerana rakyat Malaysia terutamanya golongan muda menganggap pekerjaan ini sebagai kotor, bahaya dan sukar dengan gaji yang kurang menarik. 

Lembaga Minyak Sawit Malaysia mengesyorkan kepada kerajaan untuk menyediakan insentif tambahan kepada golongan muda untuk menyertai industri tersebut. 

Sime Darby Plantation berkata ia mula mengambil pekerja tempatan untuk bekerja dalam penanaman sawit walaupun kadar kejayaan usaha itu ‘tidak begitu baik’. 

Pengarah Urusannya Mohamad Helmy Othman Basha berkata syarikat itu berjaya mendapatkan antara 200 hingga 300 pekerja tempatan tetapi hanya kira-kira 10 orang yang sanggup untuk membuat kerja menuai buah manakala sebahagian besar yang lain memilih untuk melakukan kerja-kerja am.

Ketika ini, pekerja dari Indonesia dan Bangladesh menyumbang kira-kira 70 peratus daripada tenaga kerja industri perladangan tempatan.

Pandemik COVID-19 boleh menyebabkan industri minyak sawit Malaysia tidak mempunyai tenaga kerja yang mencukupi apabila pemain industri menjangka sebahagian daripada pekerja asingnya akan meninggalkan Malaysia terutamanya pekerja Indonesia sebaik sahaja perjalanan rentas sempadan dibenarkan.

Sebelum ini, apabila pekerja asing pulang ke negara masing-masing, akan ada pekerja baharu menggantikan mereka tetapi kali ini mungkin tidak ada lagi pekerja yang datang kerana kebanyakan negara masih menutup sempadan mereka. 

-- BERNAMA

https://www.bernama.com/bm/news.php?id=1874785

Thursday, 16 April 2020

Keturunan Che Long bin Che Yusof, Tokoh Ukur Melayu

Keturunan Che Long bin Che Yusof, Tokoh Ukur Melayu - edited

1. Apabila membaca hadis tentang kelebihan silaturrahim dan membaca jurai nasab Rasulullah saw, terfikir satu hari akan datang untuk mengumpulkan keluarga besar Che Long bin Che Yusof, tokoh ukir ulung alam Melayu di Besut yang merupakan buyut saya. (Buyut ertinya orang tua kepada moyang). Beliau meninggal pada 1962. Dalam catatan rasmi beliau dilahirkan pada 1868. Ertinya beliau meninggal pada usia 94 tahun. Namun, ada dakwaan mengatakan beliau meninggal pada usia 120 tahun.

2. Beliau jenerasi ke 9 pengasas bumi Besut. Nasab penuh beliau ialah Che Long bin Che yusof bin Che wan Che latif
bin Che Wan Che chik bin Che wan Che jat bin
Che Wan Abdul Lathif bin  Che Wan Che Nal@Che Jenal bin Che Wan Namat@Che Wan Hamat bin Che Wan, pengasas Besut.

3. Isteri Che Long (ibu moyang saya) bernama Che Saadiah bin Che Wan Ahmad adalah sepupu beliau dan kakak kepada tokoh ulamak Besut, Tuan Guru Hj Umar, juga keduanya jenerasi ke lapan pengasas Besut. Ayah mereka berdua ialah Che Wan Ahmad bin Che Wan Abdul Lathif bin Che Wan Cik bin Che Wan Jat bin Che Wan Abdul Lathif bin Che Jenal bin Cik Wan Hamat bin Che Wan, pengasas Besut. 

4. Anak sulong Che Long ialah Che Wan Namat@Awang. Beliau adalah moyang saya yang berkahwin dengan moyang perempuan Nik Mek daripada Bukit Marak. Che Wan Namat terkenal dengan kemahiran membuat kolek dan pelbagai ukiran termasuk keris dan ukiran kayu.

5. Dari perkahwinan Che Wan dan Nik Mek lahirlah antaranya datuk saya Abdul Rahman. Adik bongsu beliau yang masih hidup Jusoh bin Che Wan @Awang kini tinggal di Tasik Pauh berusia 76 tahun (lahir 1943).

6. Nik Mek, moyang perempuan saya mempunyai adik Nik Man yang terkenal sebagai pengamal perubatan di Bukit Marak dan Nik Mat yang berhijrah ke Rompin dan membentuk keluarga besar di Kuala Rompin. Datuk saya Abdul Rahman kemudian berkahwin dengan anak perempuan Nik Mat Rompin dan mendapat 4 orang anak (bapa saudara saya).

7. Anak-anak Che Long dari isteri berlainan ada 9 orang, Che Nik, Che Kalsom (dungun), Che Sani, Che Mat Ghani (Peringat), Che Mansor (Pengkalan Chepa), Che Abdul Rahman, Che Latif, Che Mohd Nor dan Che Abdullah.

8. Antara anak-anak Che Long yang mewarisi dan berkecimpung di bidang ukiran ialah Latif bin Long di Kota Bharu yang baru sahaja meninggal sebulan yang lalu, Che Abd Rahman yang mempunyai bengkel ukir di Besut yang diwarisi oleh anak-anak dan Che Mohd Nor yang menjadi tukang ukir di istana Sultan Brunei. Semua telah kembali ke rahmatullah. Setiap mereka mencipta sejarah tersendiri sebagai tokoh ukir.

9. Anak bongsu beliau Che Abdullah sekarang tinggal di Tasik Pauh juga meneruskan tradisi menempa keris dan pisau serta ukiran ulu keris secara sambilan. Che Abdullah dilahirkan tahun 1953, tahun yang sama kelahiran bapa saya Aman Razali yang merupakan cucu saudara beliau. Ertinya Che Long mendapat anak bongsu pada usia 85 tahun kerana beliau dilahirkan pada 1868.

10. Alangkah manis jika semua jurai keturunan ini dapat dihimpunkan.

11. Kredit juga moyang saudara saya Allahyarham Che Latif yang telah berusaha keras menghimpunkan jurai nasab keluarga Besut sehingga sampai kepada pengasasnya Che Wan. Rekodnya masih tersimpan dalam khazanah peninggalan beliau beserta manuskrip sejarah ukir Melayu yang sangat bernilai.
Moga Allah merahmati Allahyarham.

12. Namun, tugas besar sekarang ialah untuk merekodkan anak keturunan Che Long yang sudah tentu sekarang bilangannya adalah ribuan.

Sekian.

Dr Khairuddin Takiri
1hb Feb 2019