PAGE DR KHAIRUDDIN TAKIRI

Tuesday 10 November 2015

KERAJAAN TERENGGANU MESTI TOLAK PERMOHONAN LOMBONG BAUKSIT

Kenyataan Media
Ahli Parlimen Kuala Nerus

KERAJAAN TERENGGANU MESTI TOLAK PERMOHONAN LOMBONG BAUKSIT

1. Saya menggesa agar Kerajaan Negeri Terengganu bersikap tegas tidak meluluskan apa-apa permohonan untuk melombong bauksit di negeri ini.

2. Kenyataan YAB DS Ahmad Razif Abdul Rahman, Menteri Besar Terengganu, beberapa hari lepas dikhuatiri akan membuka ruang kepada aktiviti perlombongan tidak terkawal dan mengakibatkan pencemaran serta menjejaskan kesihatan orang awam. [ Rujuk : http://www.sinarharian.com.my/edisi/terengganu/perinci-permohonan-lombong-bauksit-1.449046 ]

3. Kerajaan Negeri Terengganu diingatkan agar tidak berselindung di sebalik hujah “masih memperincikan”, “banyak perkara diambil kira”, “tetapi dengan syarat” dan “akan meneliti” untuk menjadi helah bagi meluluskan sebarang permohonan yang dibuat oleh syarikat pelombong demi meraih sedikit keuntungan yang tidak berbaloi untuk digadai dengan kepentingan awam rakyat Terengganu.

4. Sekiranya tetap diluluskan, masalah pencemaran bauksit seperti yang berlaku di sekitar jalan menghala ke Pelabuhan Kuantan dan kawasan perindustrian Gebeng yang berpunca daripada aktiviti perlombongan bauksit di Felda Bukit Goh dengan lori-lori yang sering keluar masuk dalam keadaan yang sangat kotor, berhabuk dan tidak mengikut spesifikasi yang dibenarkan oleh pihak berkuasa serta turut menyumbang kepada kerosakan jalan adalah amat tidak mustahil akan berlaku pula di Terengganu. [ Rujuk : http://drtakiri.blogspot.my/search?q=bauksit ]

5. Demi negeri dan rakyat Terengganu yang tercinta, saya sekali lagi mengulangi gesaan agar Kerajaan Negeri Terengganu tidak berdolak-dalih dalam menolak semua permohonan untuk melombong bauksit di negeri ini.

Sekian.

“Membina Malaysia Sejahtera”

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI

Isnin, 9 November 2015 | 27 Muharram 1437H

_____

Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali juga adalah Ahli Majlis Syura Ulamak, AJK PAS Pusat dan Ketua Penerangan DUPP. Penulisan beliau berkenaan pelbagai isu boleh dibaca di blog (http://drtakiri.blogspot.com/) atau facebook (https://www.facebook.com/drtakiri) beliau. ::

No comments:

Post a Comment