PAGE DR KHAIRUDDIN TAKIRI

Monday, 3 December 2018

APA AGENDA TERSIRAT DARI CADANGAN PENGHAPUSAN IDENTITI AGAMA DAN BANGSA?

Kenyataan Media

3 Disember 2018 | 25 Rabiulawwal 1440H

APA AGENDA TERSIRAT DARI CADANGAN PENGHAPUSAN IDENTITI AGAMA DAN BANGSA?

1. Cadangan supaya dibuang agama dan bangsa pada kad pengenalan kononnya bagi memelihara perpaduan mengandungi maksud jahat tersirat iaitu secara halus dan perlahan menghakis keistimewaan Islam dan Melayu yang menjadi identiti negara bernama Malaysia. Agama dan bangsa adalah identiti diri yang menjadi punca perpaduan sebuah masyarakat seperti Malaysia bukannya pertembungan dan perpecahan.

2. Cadangan ini adalah bunga-bunga idea Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP. Ia juga petanda bahawa perjuangan meratifikasi ICERD yang akan menghapuskan Islam dan Melayu di negara Malaysia sebenarnya sedang berjalan. Ia digerakkan dengan pelbagai cara dan helah.

3. Indentiti agama dan bangsa tidak boleh dihapuskan bahkan ia adalah identiti yang mesti dipertahankan. Kepelbagaian kaum adalah fitrah penciptaan alam oleh Allah s.w.t.. Manakala agama adalah pilihan diri sendiri berpandu petunjuk wahyu dan akal. Kedua-duanya menjadi keunikan identiti seseorang. Keunikan identiti perlu disantuni dengan betul kerana ia dapat memperteguh perpaduan dalam kalangan warganegara.

4. Menyantuni kelainan ini Allah s.w.t. memerintahkan supaya manusia saling berta’aruf (al-Hujuraat 49:13) iaitu berkenal-kenalan antara satu sama lain antaranya dengan beramah-mesra dan menghormati hak orang yang berbeza bangsa dan agama supaya dapat menunaikan tanggungjawab sewajarnya terhadap mereka.

5. Bukan kerana agama atau bangsa seseorang, perpaduan dalam kalangan kita menjadi bermasalah apatah lagi pernyataan agama dan bangsa pada kad pengenalan. Tetapi perpaduan menjadi masalah apabila ada individu dan kelompok yang tidak mahu mengiktiraf sejarah pembentukan negara Malaysia.

6. Perpaduan dalam kalangan kita juga bermasalah apabila ada pihak tidak mahu mengetahui dan sengaja tidak menghormati hak penganut agama dan bangsa lain lebih-lebih lagi yang merupakan populasi majoriti di negara ini.

7. Jangan dijolok sarang tebuan wahai saudara!

Sekian.

“Islam Memimpin”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Tuesday, 20 November 2018

Memahami Hakikat RAHMAT Seluruh Alam*

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2256242537719097&id=569086473101387

TAFSIR MUSTAQIM
Oleh Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

Memahami Hakikat RAHMAT Seluruh Alam

Firman Allah Taala (surah al-Anbiya:107)

*وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ*
"Dan tidak Kami utuskan kamu (Muhammad) melainkan rahmat untuk sekelian alam"

1. "RAHMAH" adalah satu kalimah yang sentiasa disebut dalam al-Quran memberi pelbagai makna antaranya kasih sayang, kasihan belas, nikmat, rezki, syurga, ganjaran pahala, kedatangan hujan, keampunan, kemaafan dan ketenangan. Semua makna-makna ini merangkumi pelbagai jenis keberkatan, kebaikan dan manfaat kehidupan sama ada di dunia mahu pun di akhirat.

2. Rasulullah saw diutuskan ke dunia membawa rahmat kebaikan untuk seluruh alam sama ada yang beriman dengan baginda mahupun yang kufur. Bukan hanya melibatkan alam manusia bahkan juga alam jin, alam binatang, alam jamadat dan alam-alam yang lain.

3. Rahmat itu terserlah dan terjelma menerusi agama Islam yang diseru dan ditegakkan oleh baginda saw. Apabila Islam tertegak dalam kehidupan manusia muslim, bukan Islam juga merasai rahmat kebaikannya.

4. Agama Islam itu pula terdiri daripada rangkuman tiga komponen utama iaitu Aqidah keyakinan, Syariat perundangan dan Akhlak keperibadian.

5. Rangkuman tiga perkara inilah membawa rahmat dan kebaikan kepada seluruh alam. Apabila Aqidah Islam diketepikan dengan hanya mengambil Syariat, rahmat itu tidak terserlah sepenuhnya. Jika hanya beraqidah tetapi diketepikan Syariat perundangan, rahmat itu juga tidak akan dirasai sepenuhnya. Begitulah juga jika akhlak ditinggalkan dengan hanya beraqidah dan bersyariat, rahmat itu tidak mencapai kesempurnaannya.

6. Aqidah Islam merangkumi keyakinan terhadap hakikat alam dunia dan alam akhirat serta alam kubur, dosa dan pahala, syurga dan neraka serta keyakinan terhadap ketentuan Allah. Keimanan terhadap hakikat ini menjadikan seorang muslim sentiasa tenang menghadapi cabaran kehidupan. Ia menjadikan dunia selamat dan aman daripada pelbagai kekacauan dan penindasan kerana seorang muslim tidak menyakiti manusia lain kerana keimanannya terhadap syurga dan neraka.

7. Syariat perundangan pula merangkumi syariat ibadat, syariat berkeluarga, syariat bermasyarakat, syariat berekonomi, syariat undang-undang jenayah, syariat tatacara kehakiman dan syariat pengurusan bernegara.

8. Syariat ekonomi Islam menjadikan semua manusia merasai keadilan hidup melibatkan pemilikan harta merangkumi makan minum, kediaman dan lainnya. Syariat perundangan jenayah Islam menyelamatkan dunia daripada berleluasanya penjenayah. Syariat bernegara menjadikan rakyat memperolehi keamanan dan ketenangan.

9. Akhlak pula merangkumi seluruh penampilan dan keperibadian manusia berhadapan dan bergaul dengan manusia lain sebagaimana ditunjukkan oleh baginda saw dalam pergaulan dengan anak isteri, jiran tetangga dan masyarakat dunia.

10. Malang sekali apabila ada yang menyelewengkan tafsiran rahmat dengan merujuk kepada kefahaman agama yang liberal merungkai hukum yang disepakati ulamak sepanjang zaman, juga pengamalan agama yang longgar terhadap sebahagian hukum Islam yang selalunya dijenamakan kononnya sebagai progresif. Juga dengan meninggalkan sebahagian syariat, yang dilakukan kononnya untuk menarik masyarakat untuk terpikat dengan Islam. Meninggalkan syariat perundangan Islam yang diturunkan oleh Allah yang mencipta semesta alam akan menghilangkan rahmat kebaikan yang dapat dirasai oleh manusia

11. Demikianlah rahmat di sebalik kehadiran Nabi Muhammad saw terserlah dan dinikmati oleh seluruh alam apabila Islam yang dibawa oleh baginda saw diamalkan dan ditegakkan.

12. Menjadi tanggungjawab setiap muslim untuk membawa Islam yang lengkap dengan aqidah, syariat dan akhlaknya agar rahmat kehadiran baginda saw di rasai oleh umat manusia.

Sekian

Selasa 12 hb Rabiul Awal 1440 H / 20 hb Nov 2018

Wednesday, 14 November 2018

Pendapatan Rakyat Rendah : Mengkaji Semula Definisi Miskin

Pendapatan Rakyat Rendah : Mengkaji Semula Definisi Miskin
Oleh: Zulhafeez Ahmad Zahidi

KUALA LUMPUR: Pada 2017 gaji median Malaysia meningkat sebanyak 8% kepada RM2,160 daripada RM2,000 pada 2016, hakikatnya pertumbuhan gaji sebenar adalah hanya 4.2% sahaja.

Ia disebabkan oleh kesan inflasi.Tidak hairanlah jika purata kadar kenaikan gaji pada 2017 juga menurun kepada 5%.

Dengan unjuran kadar inflasi semakin meningkat sehingga berakhir tahun ini, kadar pertumbuhan gaji pada 2018 dijangka sekali lagi mengalami penyusutan.

Fakta demikian telah dinyatakan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali dalam menyuarakan isu pendapatan rakyat.

"Persolannya, bagaimana Kerajaan menghadapai inflasi ini dalam pada masa sama melaksanakan SST bagi menggantikan GST? Sebenarnya, cukai- cukai kepengunaan inilah yang menyebabkan kadar inflasi terus berkembang.

"Kerajaan diminta agar mengkaji semula definisi miskin dan miskin tegar yang digunakan pada masa ini supaya kayu ukur baharu itu dapat menggambarkan dengan lebih realistik keadaan sebenar kemiskinan di negara ini.

"Ini kerana takrif kemiskinan yang diguna pakai pada hari ini terlalu kecil skopnya hanya melibatkan perkara berkaitan makanan dan perkhidmatan asas tertentu sahaja," tegas Khairuddin.

Beliau beranggapan, kesilapan dalam memberikan definisi yang betul mengenai kemiskinan ini telah memangsakan ramai orang miskin kerana terkeluar daripada senarai mereka yang layak menerima bantuan.

Katanya, takrif menurut Islam termasuklah membezakan di antara miskin dan fakir sewajarnya dijadikan panduan.

Maka bagi menentukan PGK pula, lima item keperluan asas wajib diperkirakan iaitu makanan, kediaman, pakaian, pengangkutan dan pendidikan.

"Kerajaan digesa supaya meneruskan dan meningkatkan elaun sara hidup nelayan kepada RM300 hingga RM500 sebulan dan menambah bantuan musim tengkujuh.

"Kerajaan juga diminta menambah subsidi padi dan menaikkan elaun untuk pesawah; menetapkan harga lantai bagi getah pada paras RM4.00 dan menaikkan paras harga getah untuk layak menerima Intensif Pengeluaran Getah (IPG).

"Malangnya, apabila Bajet 2019 tidak langsung menyentuh mengenai pendapatan para petani, peladang dan nelayan ini.

"Sedangkan golongan ini terhimpit dengan masalah hasil, perubahan cuaca dan harga pasaran sehingga menjejaskan pendapatan mereka yang sudah sedia rendah," jelasnya.

Tuesday, 13 November 2018

Dr Khairuddin dipilih Ahli Majlis Pentadbiran IFIP

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/8699-dr-khairudin-dipilih-ahli-majlis-pentadbiran-ifip

Wednesday, 31 October 2018

JANGAN BUKA PINTU KEROSAKAN MENERUSI RATIFIKASI ICERD, RUJUK ULAMAK RANGKA NHRAP

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2226594290683922&id=569086473101387

Kenyataan Media

31 Oktober 2018 | 22 Safar 1440H

JANGAN BUKA PINTU KEROSAKAN MENERUSI RATIFIKASI ICERD, RUJUK ULAMAK RANGKA NHRAP

1. Keputusan Kerajaan yang mahu meratifikasi _International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination_ (ICERD) menunjukkan pendirian dan sikap sebenar Pakatan Harapan terhadap teras-teras utama Perlembagaan Pesekutuan. Ia membuka pintu untuk asas-asas bernegara menjadi bahan pertikaian segelintir rakyat dan akhirnya dihapuskan.

2. Ratifikasi ini membelakangkan kedudukan dan peranan Raja-raja Melayu, agama Islam dan orang Melayu serta anak negeri Sabah dan Sarawak yang telah diterima keistimewaannya sejak dahulu dan menjadi asas penubuhan negara ini yang menjamin keharmonian dan perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum dan agama.

3. Usaha ini juga menunjukkan PH yang didominasi oleh Ahli Parlimen bukan Islam semakin berani bergerak lebih jauh dengan membuka laluan bagi membolehkan pindaan peruntukan-peruntukan teras dalam Perlembagaan Persekutuan ini dibuat sekaligus menghilangkan keistimewaannya.

4. Ia juga membenarkan kawalan dan meningkatkan tekanan antarabangsa ke atas negara ini.

5. Ia adalah suatu ancaman terhadap keistimewaan Islam, keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera sehingga boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian dalam kalangan masyarakat majmuk di negara ini.

6. Kerajaan mesti menolak ratifikasi ICERD ini dan konvensyen-konvensyen lain yang tidak selari dengan Perlembagaan Persekutuan dan bercanggah dengan agama Islam serta tidak sesuai dengan sosio-budaya masyarakat negara ini.

7. Saya juga mendesak supaya Pelan Tindakan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (_National Human Rights Action Plan_, NHRAP) yang dirangka oleh Kerajaan sama ada menerusi SUHAKAM atau perunding lain selepas ini, mestilah melibatkan semua pihak berkepentingan dan dirujuk dahulu kepada para ulamak dan cendikiawan Islam sebelum ia dijadikan dokumen dasar rasmi Kerajaan.

Sekian.

“Islam Memimpin”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Friday, 12 October 2018

KEBENARAN PESTA ARAK : ALASAN LONGGAR, PARTI SEKS JUGA TIDAK MUSTAHIL DIANJURKAN

Kenyataan Media

Jumaat, 12 Oktober 2018 | 3 Safar 1440H

KEBENARAN PESTA ARAK : ALASAN LONGGAR, PARTI SEKS JUGA TIDAK MUSTAHIL DIANJURKAN

1. Tindakan kerajaan pimpinan PH yang memberikan kebenaran untuk penganjuran pesta arak "Oktoberfest" adalah sangat bersalahan dengan prinsip Islam dan _siyasah syariyyah_ bagi sebuah negara majoriti Muslim. Berpesta minum arak merupakan syiar kemungkaran yang wajib dibenteras oleh kerajaan yang meletakkan Islam sebagai agama negara. Berpesta sangat berbeza dengan minum secara individu. Berpesta menjadi syiar kemungkaran yang merosakkan dan memudharatkan masyarakat.
Rujuk artikel saya pada 2014. http://drtakiri.blogspot.com/2014/10/penganjuran-pesta-arak-oktoberfest.html?m=1

2. Sekiranya, alasan permohonan telah dibuat, diadakan di premis persendirian dan tempat tertutup serta tidak melibatkan orang Islam dijadikan sandaran bagi memberikan kebenaran, tidak mustahil penganjuran parti seks juga bakal menjadi acara tahunan yang baharu di negara ini.

3. Sepatutnya, ia ditangani dengan mengambil kira kedudukan Islam dan sensiviti orang-orang Islam yang merupakan majoriti penduduk negara ini serta kepentingan awam terutamanya melibatkan aspek ketenteraman dan keselamatan.

4. Ini kerana bahaya arak ini bukan sahaja menghilangkan kewarasan akan peminumnya, lebih daripada ini boleh mengakibatkan korban nyawa peminumnya dan orang lain. Saya juga pernah menjelaskan mengenai keburukan arak ini, sila rujuk : https://drtakiri.blogspot.com/2017/04/penagihan-alcohol-dr-khairuddin-takiri.html?m=1.

5. Jika prinsip menghormati penganut agama lain untuk melakukan apa yang tidak dilarang oleh agama mereka dijadikan alasan, ia bercanggah dengan kitab-kitab suci atau rujukan agama Hindu, Buddha, Kristian, Sikhisme dan Yahudi yang menyatakan secara jelas dan banyak tentang larangan atau pengharaman arak ini. Namun, bantahan saya berfokus pada perbezaan antara minum secara individu dengan berpesta arak yang menjadi syiar kemungkaran dalam sebuah negara majoriti Muslim.

6. Mengenai pesta arak ini, PAS konsisten membantah penganjurannya sejak dahulu lagi, sila rujuk : https://drtakiri.blogspot.com/2014/10/penganjuran-pesta-arak-oktoberfest.html?m=1 dan https://drtakiri.blogspot.com/2017/09/acara-berpesta-minum-arak-wajar.html?m=1.

“Islam Memimpin”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Sunday, 16 September 2018

Dr Khairuddin Takiri Berucap Ketika Sesi Penggulungan Muktamar











Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri berucap dalam Muktamar PAS kali ke 64 ketika penggulungan menegaskan cukai kepenggunaan seperti GST dan SST ditolak oleh PAS kerana kedua-duanya akhirnya memangsakan rakyat marhaen B40. Juga mengajak ahli mendokong projek pasaraya wakaf ummah kendalian PAS Pusat.

Dr Khairuddin Takiri di Muktamar Ulamak


Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri di Muktamar Ulamak ke 59 di Hotel Permai

Dr Khairuddin di Muktamar PAS ke 64 (2018)

YB Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri ketika menjawab pertanyaan perwakilan tentang aktiviti Lajnah Ekonomi PAS Pusat dalam Muktamar PAS Pusat ke 64 di Kuala Nerus

Saturday, 15 September 2018

PAS Memimpin Masyarakat Dengan Islam

PAS Memimpin Masyarakat Dengan Islam
Oleh: Zulhafeez Ahmad Zahidi

KUALA NERUS : Ucapan Dasar Presiden menggariskan hala tuju pentadbiran khususnya dua negeri yang ditadbir oleh PAS iaitu hendaklah dengan merujuk pada Islam.

Perkara tersebut dinyatakan oleh Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato' Dr Khairuddin Aman Razali ketika ditemui selepas majlis perasmian Muktamar Tahunan PAS ke-64.

Justeru ketanya, ucapan tersebut perlu dihayati khususnya oleh ahli-ahli PAS di dua negeri ( Terengganu dan Kelantan )  bagi memacu kemajuan negeri seterusnya menjadi modal dan model bagi PAS untuk dipaparkan menuju PRU 15.

"Ucapan Tuan Guru juga mengajak semua ahli meletakkan diri mereka sebagai pemimpin masyarakat yang memimpin rakyat dengan Islam.

"Memimpin menuntut kita semua tegas dengan prinsip dan strategi yang digariskan bagi mencapai matlamat.

"Jangan pula ahli pas yang dipimpin oleh media massa yang secara lazimnya tidak menjadikan Islam sebagai panduan bernegara," ujar beliau.

Thursday, 13 September 2018

Info Pilihanraya Parlimen Port Dickson

Sedikit info berkaitan dgn Parlimen P. 132 Port Dickson

Pengundi:
75,212
(MELAYU:42.72%,
CINA:33.11%,
INDIA:21.97%,
L-2.20%)

Keputusan PRU 14:
Pemenang : PKR - DANYAL BALAGOPAL ABDULAH (36,225 undi)
Vs BN (Dato V Mogan) : 18,515 undi & PAS (Mahfuz Roslan) : 6,594 undi

_DUN_
*N.29 CHUAH*
Pengundi: 12,083 (MELAYU:21.0%, CINA:56.14%, INDIA:22.54%, L-0.32%)
*N.30 LUKUT*
Pengundi: 17,298 (MELAYU:21.19%, CINA:53.96%, INDIA:24.24%, L-0.61%)
*N.31 BAGAN PINANG*
Pengundi: 15,821 (MELAYU:71.51%, CINA:8.86%, INDIA:14.49%, L-5.14%)
*N.32 LINGGI*
Pengundi: 15,588 (MELAYU:59.89%, CINA:18.78%, INDIA:18.21%, L-3.12%)
*N.33 SRI TANJUNG*
Pengundi: 14,422 (MELAYU:36.59%, CINA:30.88%, INDIA:31.02%, L-1.51%)

Tuesday, 11 September 2018

PERINGATAN DIRI ; Terus Istiqamah Meniup Kesedaran Islam

PERINGATAN DIRI
Selasa 1 Muharram 1440
Terus Istiqamah Meniup Kesedaran Islam

Setiap pendokong gerakan Islam perlu terus sabar tanpa mengenal penat lelah meniupkan kesedaran Islam dalam jiwa umat.
🕌 Di saat ada yang sudah kecewa lalu beralih kepada bicara kebendaan bagi menggamit sokongan.
🕌 Di saat ada yang semakin liberal merungkai syariat, menerima amalan songsang demi meraih dokongan.
🕌 Teruslah berjuang kerana sampai masanya pendokong Islam semakin membesar membentuk gelombang kemenangan dengan izin Allah.
🕌 Sabarlah dengan kritikan dan makian serta sindiran mereka yang masih belum yakin dan beriman kerana sesungguhnya anda tidak bersendirian beriman.

Ust Dato' Dr Khairuddin Takiri

PENEGAKAN SYARIAT MANIFESTASI PENGHAYATAN SEBENAR HIJRAH

Perutusan Khas Hijratul Rasul

Selasa 11 September 2018 | 1 Muharram 1440H

PENEGAKAN SYARIAT MANIFESTASI PENGHAYATAN SEBENAR HIJRAH

1. Sememangnya banyak sekali _ibrah_ pengajaran yang boleh dikutip daripada peristiwa hijrah Nabi s.a.w. bersama para sahabat Baginda dari Mekah ke Madinah.

2. Pun begitu, perkara terpenting yang perlu difahami daripadanya ialah tujuan hijrah itu sendiri sehingga ia diperintahkan oleh Allah s.w.t.; bukannya semata-mata strategi yang dipilih oleh Baginda. Ia bertujuan membina sebuah pemerintahan di atas asas Islam yang memberi keadilan dan kebajikan pada manusia sejagat dan membina kekuasaan Islam yang akan melindungi dakwah Islam.

3. Rasulullah s.a.w. yang memimpin pemerintahan yang dibentuk menerusi misi hijrah ini melaksanakan Islam dalam semua aspek pemerintahan Baginda sama ada di bidang ekonomi, sosial atau perundangan sebagai menterjemahkan syariat Allah s.w.t. dalam kehidupan manusia supaya sifat _'rahmatan lil 'alamin'_(rahmat sejagat) yang ada pada Islam itu dapat dirasai oleh manusia.

4. Justeru, tidak hairanlah sehinggakan masyarakat pelbagai kaum dan agama di Madinah pada masa itu boleh hidup bersatu-padu serta makmur ekonomi dan  kemasyarakatannya di bawah dasar pemerintahan dan kepimpinan orang Islam.

5. Hari ini, sifat _'rahmatan lil 'alamin'_ Islam ini kononnya mahu direalisasikan tetapi tanpa pelaksanaan syariat. Inilah yang dikatakan sebagai "Islam tanpa Syariat". Ia bercanggah sekali dengan apa yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. menerusi peristiwa hijrah.

6. Maka, tidak hairan jugalah, Islam dicemuh sesuka hati sama ada secara langsung atau tidak langsung oleh orang dan pihak tertentu. Malah dengan iman yang lemah mencari alasan dan dalih menjustifikasikan tindakan yang bercanggah dengan Islam.

7. Sempena sambutan Hijratul Rasul 1440 H ini, saya menyeru kepada semua supaya bersama-sama mengusahakan pelaksanaan Islam di negara ini secara lengkap dengan rujukan yang benar iaitu al-Quran dan al-Hadis bukannya dengan pemikiran manusia semata-mata yang dipakaikan jenama Islam.

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1440.

Sekian.

”Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Sunday, 9 September 2018

KEPUTUSAN PRK SERI SETIA : PENOLAKAN TERHADAP PH SEMAKIN MEMBESAR, KERJASAMA STRATEGIK PAS-UMNO POSITIF

KEPUTUSAN PRK SERI SETIA : PENOLAKAN TERHADAP PH SEMAKIN MEMBESAR, KERJASAMA STRATEGIK PAS-UMNO POSITIF

Oleh :
Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Berikut adalah beberapa data penting daripada keputusan PRK N32 Seri Setia yang diadakan pada hari semalam :

▪ *Jumlah keluar mengundi* merosot dari 44,319 (84.2%) kepada 23,423 (43.8%).

▪ *Penurunan peratus undi PH* ialah sebanyak 7.4% (PRU14 – 66.0%; PRK – 58.6%).

▪ *Peningkatan peratus undi PAS* ialah sebanyak 31.1% (PRU14 – 10.3%; PRK – 41.4%).

▪ *Perbezaan undi antara PH dengan PAS* semakin mengecil iaitu dari 24,687 (55.7%) kepada 4,027 (17.2%).

▪ *Majoriti undi yang dimenangi PH* semakin mengecil iaitu dari 43.7% kepada 17.2%.

▪ *Penguasaan undi PRK berbanding PRU14* bagi PH 46.9% manakala PAS pula 100.0%.

Rumusan :*

1.  Kadar keluar mengundi pada PRK ini yang merosot sebanyak 40.4% berbanding PRU14 lalu menyebabkan PH hilang 13,791 undi (47.1%) iaitu lebih besar berbanding PRK Sg. Kandis lalu (8,571 undi, 35.7%) menunjukkan bahawa protes terhadap Kerajaan yang diterajui PH pada hari ini semakin membesar.

2.  Peratus undi daripada jumlah keluar mengundi yang dimenangi PH menurun sebanyak 7.4% sebaliknya yang dimenangi PAS meningkat sebanyak 31.1% sekaligus menjadikan perbezaan undi antara PH dengan PAS semakin mengecil iaitu dari 24,687 (55.7%) undi kepada 4,027 (17.2%).

3.  Majoriti undi yang dimenangi PH juga merosot sebanyak 26.5% (dari 43.7% kepada 17.2%) dan lebih teruk berbanding PRK Sg. Kandis yang hanya merosot sebanyak 5.6% menunjukkan bahawa PH semakin hilang sokongan.

4.  PH hanya menguasai 46.9% daripada jumlah undi yang diterima pada PRU14 lalu iaitu lebih buruk berbanding PRK Sg. Kandis lalu yang dapat mengekalkan 64.3% daripadanya.

5.  Prestasi PAS pula adalah sangat baik apabila berjaya mengekalkan 100.0% yang diterima pada PRU14 lalu beserta mendapat undi tambahan sebanyak 5,135 undi. Undi tambahan ini dipercayai diperoleh daripada pengundi BN sebanyak 59.8% dan pengundi PH sebanyak 40.2%.

*Kesimpulan :*

1.  Keputusan PRK Seri Setia ini menunjukkan penolakan yang jelas dan tegas terhadap sikap PH yang tidak sensitif dengan isu kepentingan Islam dan umat Islam serta isu-isu kebajikan rakyat ditambah lagi dengan kegagalan menunaikan beberapa manifesto penting menjadi punca prestasi PH semakin merosot pada PRK kali ini. Keresahan rakyat akibat pelbagai isu yang dilihat mengancam asas bernegara dalam masa 100 hari pasca PRU ke 14 benar-benar diterjemahkan oleh rakyat menerusi PRK ini.

2.  Kerjasama strategik PAS-UMNO dalam PRK ini dilihat semakin positif bagi kesatuan undi pembangkang berbanding PRK Sg. Kandis lalu.

3. Formula kerjasama ini walaupun berbeza pada beberapa dasar utama antara parti, sangat berkesan bagi menghadapi PH sebagai kerajaan. Malah ia memberi mesej bahawa kesatuan undi ini menjadi ancaman besar kepada PH mengulangi apa yang pernah dilakukan oleh PAS menerusi pakatan pembangkang menjelang PRU 2008. Justeru, PH dilihat cuba sedaya mungkin merungkai kerjasama ini dengan pelbagai serangan saraf.

Sekian

”Sejahtera Bersama Islam"

Tarikh : Ahad, 9 September 2018 | 28 Zulhijjah 1439H

Thursday, 6 September 2018

HUKUMAN SEBAT SYARIE : PENDIRIAN KERAJAAN PAKATAN HARAPAN SONGSANG DAN SUMBANG

Kenyataan Media

Khamis 6 September 2018 | 25 Zulhijjah 1439H

HUKUMAN SEBAT SYARIE : PENDIRIAN KERAJAAN PAKATAN HARAPAN SONGSANG DAN SUMBANG

1. Kenyataan YAB Perdana Menteri berkaitan pelaksanaan hukuman sebat ke atas dua pesalah yang cuba melakukan _musahaqah_ menunjukkan pendirian songsang dan sumbang Kerajaan Pakatan Harapan dalam isu ini.

2. Kerajaan Persekutuan tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu kerana undang-undang Islam adalah di bawah Senarai Negeri dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Mahkamah telah membuat keputusan ini berdasarkan Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama.

3. Hakim dalam menentukan kadar hukuman bukan sahaja menilai keadaan pesalah sebaliknya turut mengambil kira implikasi kesalahan yang dilakukan itu terhadap kepentingan awam melibatkan agama dan masyarakat. Tambah pula, menurut perspektif Islam malah juga dari sudut nilai moral dan naluri kemanusiaan, kesalahan _musahaqah_ ini adalah perlakuan songsang yang sangat mencemar maruah dan kehormatan masyarakat dan sangat berat sehingga boleh mengundang kemurkaan Allah s.w.t.

4. Justeru, sama ada ia merupakan kesalahan kali pertama atau kali ke-berapa pun, adalah munasabah hukuman pengajaran seperti sebat syarie dijatuhkan sebagaimana peruntukan undang-undang itu bagi memberi amaran dan mesej nasihat bukan hanya kepada pesalah tetapi juga kepada masyarakat agar tidak melakukannya.

5. Mengatakan bahawa hukuman yang dijatuhkan itu telah mempamerkan Islam bengis hanya memperlihatkan betapa tidak cermat dan jahilnya YAB Perdana Menteri dan ahli-ahli kabinet Kerajaan terhadap kaedah hukuman sebat syarie yang sebenar - sangat ringan dan tidak mencederakan kulit langsung.

6. Sangat malang, saya mengandaikan tiada dalam kalangan ahli kabinet termasuk yang berpendidikan agama memberikan pencerahan tentang kaedah hukuman sebat syarie ini kepada kabinet. Sebat syarie jauh lebih ringan berbanding kaedah sebat dalam undang-undang sivil yang menyakitkan dan mencederakan. Sebaiknya kabinet mempertikaikan hukuman sebat sivil berbanding mempertikaikan hukuman sebat syarie.

7. Ia bukannya mempamerkan wajah bengis Islam sebagaimana dakwaan songsang kabinet malah sebenarnya memaparkan wajah ihsan dan rahmatnya pelaksanaan sebat syarie. Sebaliknya sebat sivillah yang telah memaparkan wajah bengis undang-undang negara yang telah diterima pakai dan diamalkan sejak dahulu hingga sekarang. Itulah yang sepatutnya lebih utama dipertikaikan oleh kabinet.

8. Adapun imej buruk yang kononnya dipaparkan oleh sebat syarie ini sebagaimana dakwaan kabinet, suka saya tegaskan bahawa imej buruk itu terpapar apabila perlakuan songsang disokong dan dibela oleh pemimpin bergelar Muslim. Sebaliknya, menghukum sebagai pengajaran terhadap perlakuan sumbang ia adalah lambang betapa Islam adalah agama yang terhormat dan mengangkat nilai kehormatan diri masyarakat daripada terjebak dalam perlakuan songsang dan sumbang.

9. Islam dicemuh bukan kerana hukuman sebat syarie itu, tetapi kerana ada dalam kalangan pemimpin Kerajaan yang beragama Islam lemah jiwa dan imannya serta tidak bersifat "izzah"  dan tegas terhadap kemungkaran menyebabkan orang yang jahil dan pihak yang memusuhi Islam bertambah selesa untuk terus memberikan persepsi buruk terhadap Islam.

10. Saya mengira kabinet pimpinan PH telah memberi mesej yang salah tentang sikap dan pendirian mereka terhadap amalan songsang. Saya berharap agar YAB Perdana Menteri dan Kerajaan Pakatan Harapan dapat memperbetulkan semula pendirian yang songsang dan sumbang ini.

Sekian.

”Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Monday, 3 September 2018

UNGGULI PELAKSANAAN UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLAM YANG MEMBERI KEBERKATAN

Kenyataan Media

Isnin 3 September 2018 | 22 Zulhijjah 1439H

UNGGULI PELAKSANAAN UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLAM YANG MEMBERI KEBERKATAN

1. Hari ini Mahkamah Syariah Terengganu telah mencatat sejarahnya yang tersendiri apabila buat pertama kali melaksanakan hukuman sebat syarie ke atas 2 pesalah berusia 22 dan 32 tahun sambil disaksikan oleh 100 orang awam berdasarkan Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama kerana musahaqah. Pelaksanaan ini menjelaskan hakikat sebenar kaedah sebat syarie yang disalahfaham oleh setengah khalayak yang sebenarnya sangat jauh berbeza dengan sebat sivil.

2. Hukuman sebat syarie yang dilaksanakan di bahagian belakang badan pesalah mengggunakan rotan nipis dalam keadaan pesalah berpakaian dan sedang duduk tanpa menyakitkan kulit dan mencederakan adalah semata-mata bertujuan memberi hukuman pengajaran berbanding hukuman sebat sivil yang menggunakan rotan tebal sehingga menyebabkan kecederaan dan meninggalkan parut.

3. Selain memberi ingatan kepada pesalah, sebagai hukuman agar ia tidak diulangi lagi, pelaksanaan di khalayak ramai menepati ruh tuntutan Syarak juga menjadi pengajaran kepada orang awam supaya tidak sesekali melakukannya.

4. Apa yang lebih penting ialah kaedah hukuman sebat syarie ini mengundang keberkatan Allah ke atas rakyat dan negeri ini sebagaimana sabit dalam beberapa hadis Nabi saw, suatu perkara yang tidak ada ruh keimanannya dalam pelaksanaan hukuman jenayah sivil.

5. Nabi saw bersabda menjelaskan kelebihan pelaksanaan undang-undang jenayah Islam seperti Hudud

حَدٌّ يُقَامُ فِي الأَرْضِ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تُمْطَرُوا أَرْبَعِينَ صَبَاحًا 
"Satu hukuman Had yang dilaksanakan di satu bumi lebih baik daripada kamu diberikan hujan selama 40 subuh"
Hadis riwayat Nasaei

6. Saya percaya, sekiranya aktivis Joint Action Group for Gender Equality (JAG) atau The Malaysian Bar mahu dan mampu berfikiran waras dan bersifat manusiawi, mereka pasti menggesa supaya Kanun Keseksaan dalam kes sebegini dilaksanakan sebagaimana hukuman sebat syarie dan mendesak supaya Kanun Keseksaan dipinda sesuai dengan tuntutan syariah.

7. Pelaksanaan sebat syarie ini juga menunjukkan sebenarnya badan kehakiman syariah mempunyai kesediaan dan kemampuan untuk melaksanakan undang-undang jenayah syariah yang dikanunkan oleh badan perundangan negeri justeru sekaligus menafikan dakwaan yang menidakkan keutamaan dan kepentingan RUU355 sebagai usaha memperkasakan Mahkamah Syariah di negara ini.

Tahniah Mahkamah Syariah Terengganu.

Sekian.

“Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Friday, 24 August 2018

67 TAHUN BAHTERA PAS BELAYAR. TAHNIAH BUAT SEMUA PEMIMPIN, AHLI & PENYOKONG PAS

67 TAHUN BAHTERA PAS BELAYAR. TAHNIAH BUAT SEMUA PEMIMPIN, AHLI & PENYOKONG PAS

Oleh :
Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Tahun ini, PAS telah pun berusia 67 tahun. Sejak cetusan awal penubuhannya bermula 23 Ogos 1951 diikuti penubuhannya secara rasmi pada 24 November tahun yang sama sehingga kini PAS telah dipimpin oleh tujuh (7) orang tokoh bervariasi latar belakang dan kompetensi menghadapi cabaran dan menempa kejayaan di zaman masing-masing.

Menerusi syura yang diinstitusikan menjadi badan tertinggi bagi memelihara dasar dan memandu perjalanan parti; kepimpinan yang kolektif di semua peringkat organisasi bagi merencana operasi yang strategik; dan ahli yang mempunyai nilai kesetiaan dan ketaatan yang tinggi, menjadikan PAS terus istiqamah di atas prinsip Islam memimpin ummah di medan siyasah.

Merentas usianya ini, PAS sedayanya berkreativiti dan berinovasi dalam mengeluarkan ijtihad berasaskan petunjuk wahyu dan ilmu alat yang lain seperti _fiqh al-aulawiyyat_, _fiqh al-muwazanat_ dan _fiqh al-waqie_ demi mencapai _maslahah_ untuk rakyat dan negara ini dengan kepentingan dan penyelesaian secara Islam didahulukan daripada yang lain.

Sekalipun ada langkahan PAS itu merugikan jika dilihat menerusi kacamata politik sekularisme, ia tidak pernah menjadikan PAS lumpuh apatah lagi luput ditelan zaman. Sebaliknya, PAS terus menongkah arus ke hadapan meraih kejayaan demi kejayaan dalam usaha mendaulatkan Islam.

Pun begitu, di era informasi tanpa sempadan dengan kecanggihan pelbagai alat peranti dan aplikasi pada hari ini, manusia semakin mudah dan cepat terdedah kepada bermacam-macam maklumat menjadikan pembentukan pandangan alam (worldview) dan persepsi mereka terhadap sesuatu perkara sentiasa berada di persimpangan antara kebenaran dan kepalsuan.

Justeru, setiap pemimpin, ahli dan penyokong PAS mesti berperanan sebaiknya menghadapi cabaran di zaman ini. Semua kita mesti sentiasa tegas dan berani menzahirkan kebenaran; mengambil posisi masing-masing dan melaksanakan tugasan secara berobjektif dan efektif; serta saling percaya-mempercayai dan lengkap-melengkapi antara pemimpin, ahli dan penyokong demi memastikan PAS terus kekal relevan dalam arena politik tanah air dan menjadi pilihan utama rakyat.

Saya mengucapkan selamat ulang tahun buat semua pimpinan, ahli dan penyokong PAS. Semoga kita semua dikurniakan ikhlas dan istiqamah.

”Sejahtera Bersama Islam"

Tarikh : Jumaat, 24 Ogos 2018 | 12 Zulhijjah 1439H
_____

PENULIS juga adalah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS Pusat, AJK Kerja PAS Pusat sebagai Pengerusi Lajnah Ekonomi dan Pembangunan Usahawan dan Pengarah Strategi PAS Pusat. Pandangan dan aktiviti beliau boleh diikuti menerusi akaun FB (@drtakiri) dan Twitter (@drtakiri2016) rasmi beliau.

Thursday, 23 August 2018

Korban Perdana Parlimen Kuala Nerus: Terjemahkan Nilai Pengorbanan Bersama Masyarakat

Korban Perdana Parlimen Kuala Nerus:  Terjemahkan Nilai Pengorbanan Bersama Masyarakat
Oleh : Zulhafeez Ahmad Zahidi


KUALA NERUS : Program Korban Perdana dan Kenduri Perdana anjuran Pusat Khidmat Parlimen Kuala Nerus yang diadakan di Padang Batu Enam ternyata memberikan peluang kepada masyarakat tempatan saling berkerjasama membantu segalanya berjalan lancar.

Tiga ekor lembu yang disembelih telah diagihkan dan diproses untuk majlis Kenduri Perdana pada sebelah petang manakala sembelihan diadakan sekitar jam 10 pagi di kediaman YB Dato' Dr Khairuddin, ahli Parlimen Kuala Nerus, di Kg Baru, Seberang Takir.

Beliau turut sama menyembelih binatang korban dan gotong royong menyediakan masakan untuk kenduri perdana.

Acara tahunan sejak 2013 itu ternyata mendapat sambutan baik dari rakyat tempatan dan sekaligus membuktikan kebersamaan untuk menghayati erti pengorbanan sebenar.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan program tersebut dan mengharapkan aktiviti itu boleh dianjurlan pada masa akan datang.

Thursday, 16 August 2018

BERITA TIDAK BENAR APARATUS PH?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2120290394647646&id=569086473101387

Kenyataan Media

16 Ogos 2018 | 4 Zulhijjah 1439H

BERITA TIDAK BENAR APARATUS PH?

1. RUU bagi memansuhkan Akta Antiberita Tidak Benar 2018 (AATB) baru sahaja diluluskan. Saya tidak berpeluang berbahas walaupun beberapa kali bangun berdiri kerana masa berbahas sangat singkat berbanding ketika Akta AATB tersebut di bawa ke Dewan Rakyat pada 29 Mac dan 2 April 2018 lalu.

2. Ia menunjukkan betapa kerajaan PH sangat tergesa-gesa dalam mengemukakan sesuatu RUU tanpa memberi peluang kepada Ahli-ahli Parlimen untuk memberikan pandangan secukupnya. Ia seolah-olah meludah ke langit kerana itulah yang menjadi bahan kritikan mereka terhadap BN ketika menjadi pembangkang dahulu.

3. Saya menjadi wakil tunggal PAS berucap mewakili PAS menyokong AATB pada 2 April 2018 lalu. Sila rujuk
http://drtakiri.blogspot.com/2018/08/teks-ucapan-perbahasan-rang-undang.html?m=1
Untuk itu, pada kali ini PAS menerusi 2 Ahli Parlimen iaitu Kubang Kerian dan Pasir Putih tegas menolak pemansuhan akta tersebut.

4. Mesej yang perlu disampaikan ialah berita palsu adalah jenayah kemanusiaan. Ia jenayah terhadap kehormatan manusia yang menjadi mangsa terhadap berita palsu. Berita palsu adalah satu kezaliman terhadap kehidupan bermasyarakat kerana ia boleh menimbulkan ketidaktenteraman dan pertelingkahan dalam masyarakat.

5. Bagi saya pemansuhan akta ini menunjukkan PH tidak serius menangani penyebaran berita tidak benar.

6. Secara meritnya, tiada pertikaian besar terhadap Akta tersebut. Hanya pada beberapa aspek teknikaliti sahaja yang dipertikaikan. Ia boleh sahaja dipinda tetapi bukannya dimansuhkan.

7. Jika dirujuk kepada penyata rasmi Dewan Rakyat pada 29 Mac 2018 dan 2 April 2018 serta perbahasan di Dewan Rakyat pada hari ini, dua (2) perkara utama yang menyebabkan para pemimpin Pakatan Harapan (PH) ketika menjadi pembangkang dahulu dan sebagai Kerajaan pada hari ini mempertikaikan Akta Antiberita Tidak Benar adalah kerana :

     (i) Kebimbangan Akta ini disalahgunakan oleh Kerajaan terutamanya yang diterajui oleh Barisan Nasional (BN) sebelum ini memandangkan ia dikemukakan di Dewan Rakyat menjelang PRU14.

     (ii) Sudah ada akta lain yang dikatakan boleh menangani penularan berita tidak benar.

8. PERTAMA, jika PH mendakwa Kerajaan di bawah terajunya adalah cekap, bertanggungjawab dan telus, sepatutnya PH tiada masalah dengan Akta ini dan bersedia melaksanakannya secara adil bagi melindungi kepentingan semua pihak daripada ancaman bahaya berita tidak benar dengan lebih berkesan. Adakah kerana PH juga tidak percaya mereka tidak akan melakukan penyalahgunaan kuasa? Jika ada peruntukan yang boleh menimbulkan salahguna kuasa, ia boleh sahaja diselesaikan menerusi pindaan dan bukannya pemansuhan.

9. KEDUA, PH mendakwa Akta Antiberita Tidak Benar tidak diperlukan antaranya kerana sudah ada Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Perkara ini juga ada dinyatakan pada bahagian huraian RUU yang dikemukakan di Dewan Rakyat pada hari ini. Peliknya, pada masa sama, PM dan beberapa pemimpin PH sebelum ini juga menegaskan akan memansuhkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 ini. Ini adalah pendirian dan tindakan yang saling bertentangan.

10. Ini menimbulkan persepsi, PH seolah-olah cuba menghapuskan semua had yang membataskan kebebasan bersuara atau berekspresi atas nama perjuangan hak asasi kononnya. Sedangkan setiap kebebasan perlu diletakkan had supaya ia berada dalam kawalan dan tidak membahayakan pihak lain dalam pelbagai aspek. Perlu dibezakan antara bebas dengan terbabas dan antara kritik dengan mengutuk. Apabila terbabas ia akan menceroboh hak manusia lain. Seseorang bebas bercakap tapi tidak boleh terbabas bercakap sesuatu yang palsu melibatkan orang lain.

11. Saya bimbang tujuan sebenar Akta Antiberita Tidak Benar ini mahu dihapuskan adalah kerana berita tidak benar itu sendiri adalah aparatus PH bagi mendapatkan dan mengekalkan kuasa serta menjatuhkan lawan mereka.

12. PAS sendiri turut menjadi mangsa ini. Antaranya tuduhan menerima RM90 juta menerusi laporan oleh Sarawak Report. Sikap PAS terhadap skandal 1MDB dituduh PAS menyokong rasuah dan salah laku BN. Idea ‘Unity Government’ yang bermaksud perpaduan semua parti tanpa ada pembangkang diputarbelit kononnya agenda penyatuan PAS dan UMNO. Insiden Memali dan Amanat Haji Hadi dimanipulasi naratifnya supaya PAS dilihat pencetus perpecahan, pembawa fahaman ekstremisme dan kafir mengkafir.

13. Malangnya, para pemimpin dan _cybertrooper_ PH dengan sikap rakusnya terus mencipta dan menyebarkan berita tidak benar menerusi pelbagai platform media untuk menyekat pengaruh positif lawan mereka.

14. Sejak menjadi Kerajaan tidak kurang juga PH menipu rakyat. Bermula dengan plot jumlah hutang negara sehinggalah kepada pelbagai janji yang tidak ditunaikan dengan pelbagai alasan; manifesto bukan kitab sucilah, BN punya pasallah, akan kaji dululah dan macam-macam lagi.

15. Pada hari ini pula, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, dalam penggulungan beliau secara terang berbohong menyatakan bahawa PAS menyokong SOSMA. Setelah dibantah dengan keras barulah beliau menarik balik tuduhan. Perdana Menteri, juga pada hari ini melakukan pembohongan apabila mengatakan beliau tidak pernah mengatakan bahawa tempoh Majlis Penasihat Kerajaan hanya 100 hari.

16. Kalau tidak dapat menipu, saya percaya PH pasti senak perut dan tertekan untuk menghadapi amarah rakyat. Sebab itulah saya luahkan kebimbangan bahawa berita tidak benar ini menjadi aparatus utama dan terpenting PH.

17. Suka saya memberi amaran awal kepada rakyat dengan satu pepatah iaitu “siakap senohong, gelama ikan duri; bercakap bohong, lama-lama mencuri” supaya kita sentiasa berwaspada dengan Kerajaan yang diterajui oleh PH pada hari ini. Saya khuatir, sikap berbohong pada awal menjadi Kerajaan ini akhirnya membarah menjadi curi dan rompak harta rakyat dan negara.

Sekian.

_*“Sejahtera Bersama Islam”*_

*DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI*
_Ahli Parlimen Kuala Nerus_

Kerajaan perlu tumpu golongan Bumiputera

http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/kerajaan-perlu-tumpu-golongan-bumiputera-1.869115


Kerajaan perlu tumpu golongan Bumiputera

NURULFATIHA MUAH

15 OGOS 2018
Dr Mohd Khairuddin Aman Razali


SHAH ALAM - Kerajaan perlu memberikan perhatian kepada golongan Bumiputera di negeri-negeri pantai timur dan utara, menerusi penelitian semula Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Model Ekonomi Baru (MEB) yang akan dibuat serta kongres masa depan Bumiputera September nanti.

Ahli Majlis Syura Ulamak Pas Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata, berdasarkan data pada 2014, negeri-negeri pantai timur merangkumi Kelantan, Pahang dan Kedah serta negeri-negeri utara iaitu Perak, Perlis dan Kedah merupakan golongan yang masih terpinggir daripada aspek pembangunan dan kemajuan sosioekonomi, terutamanya kumpulan isi rumah B40.

"Mengikut data tersebut, bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, Kelantan, Pahang dan Terengganu mencatatkan kadar kemiskinan (2014) yang paling tinggi iaitu masing-masing 0.9 peratus, 0.7 peratus dan 0.6 peratus, berbanding negeri-negeri lain yang berada pada kadar 0.4 peratus dan ke bawah.

"Bagi peratus isi rumah berpendapatan kurang daripada RM6,000 sebulan (2014), negeri-negeri ini juga berada pada kedudukan yang paling tinggi iaitu masing-masing 84.8 peratus, 80.3 peratus dan 77.1 peratus masing-masing; selain Perak (81.1 peratus), Perlis (80.3peratus) dan Kedah (79.1 peratus)," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohd Khairuddin berkata, sekiranya perkara itu dibiarkan tanpa ditangani secara komprehensif dan kolektif, dikhuatiri ia akan melebarkan lagi jurang sosioekonomi antara kaum di negara ini.

"Justeru, pengagihan ekonomi yang adil yang mahu dicapai juga seharusnya melihat kepada aspek kaum ini," katanya.

Beliau berkata, sumber pendapatan kumpulan B40 selain gaji atau upah yang hanya menyumbang 70 peratus kepada pendapatan isi rumah, mereka juga bergantung sehingga 20 peratus kepada pindahan tunai seperti zakat, bantuan pendidikan, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan bantuan tunai yang lain.

"Sekalipun pendapatan kumpulan B40 naik sebanyak 5.8 peratus setiap tahun sejak 2014, perbelanjaan pula meningkat pada kadar yang lebih cepat iaitu sebanyak 6 peratus, menjadikan kumpulan B40 mempunyai wang yang sedikit untuk berbelanja.

"Penduduk di negeri-negeri ini juga umumnya bergantung kepada sektor perikanan, penternakan dan perladangan dengan bekerja sebagai nelayan, pengusaha sawah padi, penoreh dan pekebun kecil getah untuk mendapatkan pendapatan bagi menyara kehidupan," katanya.

Kongsi berita ini:

BACK TO TOP

DAPATKAN BERITA


SINAR HARIAN

SETIAP HARI DI EMAIL ANDA.




© 2012 All Rights Reserved • Karangkraf Media Group
© 2012 Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Media Karangkraf


TEKS UCAPAN PERBAHASAN RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR

TEKS UCAPAN PERBAHASAN

RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR

Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Disampaikan di Dewan Rakyat pada 2 April 2018

AKTA ANTIBERITA TIDAK BENAR SELAMATKAN MARUAH MANUSIA

Hakikat Akhir Zaman

Nabi s.a.w. bersabda :

سَيأتي على الناسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ ، يُصَدَّقُ فيها الكَاذِبُ ، و يُكَذَّبُ فيها الصَّادِقُ ، و يُؤْتَمَنُ فيها الخَائِنُ ، وَيُخَوَّنُ فيها الأَمِينُ ، ويَنْطِقُ فيها الرُّوَيْبِضَةُ . قيل : وما الرُّوَيْبِضَةُ ؟ قال : الرجلُ التَّافَهُ ، يتكلَّمُ في أَمْرِ العَامَّةِ

“Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh dengan penipuan dan tipudaya, kata-kata pendusta dibenarkan (dipercayai) dan didustakan percakapan orang yang benar, diberi amanah kepada pengkhianat dan dikhianati orang-orang yang amanah. Kemudian akan berkata-katalah golongan al-Ruwaibhidhah. Baginda s.a.w. ditanya : Siapakah golongan al-Ruwaibhidah? Maka baginda s.a.w. menjawab : Orang yang bodoh lagi fasik berbicara (mengurus) berkaitan perkara umum yang besar”.

(Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.)

Melihat kepada keadaan kebenaran dan amanah yang diletakkan pada orang-orang yang bodoh dan keji lagi fasik atau al-Ruwaibhidah iaitu orang yang keji atau kurang ilmunya dan pada masa yang sama bercakap berkaitan perkara-perkara umum yang besar sedangkan dia tidak mempunyai ilmu padanya seperti yang berlaku sekarang ini, mungkin kita sedang berada di zaman yang telah diberikan petunjuknya ini oleh Nabi s.a.w.

*Tabayyun Adalah Kaedahnya*

Maka perlulah kita mempunyai cara yang betul dan berkesan untuk mencegah dan menanganinya serta menghadapinya dengan selamat.

Berkenaan hal ini, Allah s.w.t. telah memberikan petunjukNya di dalam al-Quran, menerusi surah al-Hujuurat, ayat ke-6 yang bermaksud :

_”Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”_

*Bahaya Berita Tidak Benar*

Secara ringkasnya, ayat ini diturunkan berikutan peristiwa utusan Rasulullah s.a.w., al-Walid bin Uqbah yang pulang semula kepada Nabi s.a.w. sebelum sampai ke perkampungan bani Mustaliq tanpa mengutip bayaran zakat.

Akibat salah faham terhadap sambutan bani Mustaliq terhadapnya, beliau melaporkan kepada Rasulullah s.a.w. bahawa al-Harits bin Dhirar al-Khuza’i r.a, pemimpin bani Mustaliq tidak mahu membayar zakat dan sebaliknya ingin membunuhnya.

Salah lapor al-Walid bin Uqbah kepada Rasululluh s.a.w. akibat salah faham yang berlaku itu telah mengundang kemarahan Baginda terhadap al-Harits bin Dhirar al-Khuza’i r.a dan bani Mustaliq.

Kemudian, turunlah ayat ini yang menekankan perihal menyelidiki kebenaran sesuatu berita yang diterima.

Pengajaran besar daripada kisah dan ayat ini ialah sesuatu berita tidak benar yang disebarkan tanpa usul periksa boleh menghancurkan sesebuah masyarakat terutamanya pada aspek maruahnya; iaitu imej dan nama baik mereka.

Perkara ini juga boleh dilihat menerusi kisah yang berlaku ke atas Aisyah r.a., isteri Nabi s.a.w. yang ketinggalan rombongan.

Sofwan bin al-Mu‘attal al-Sulami yang memang ditugaskan di bahagian belakang rombongan untuk mencari dan melihat apa-apa yang tercicir atau tertinggal seorang wanita ketinggalan itu dan mengenali bahawa wanita tersebut adalah Aisyah, tanpa berkata sepatah pun, Sofwan merendahkan untanya untuk dinaiki Aisyah dan beliau berjalan membuntuti unta tersebut.

Akhirnya mereka tiba ke tempat rombongan tentera Islam tadi. Apabila melihat Aisyah tiba bersama Sofwan, maka golongan munafiqin yang diketuai oleh Abdullah bin Ubai bin Salul melihat ini sebagai satu peluang keemasan untuk menabur fitnah jahat mereka.

Mulalah mereka membuat cerita kononnya Aisyah telah berlaku curang dengan Sofwan. Malangnya tuduhan jahat ini juga telah termakan oleh sesetengah orang Islam sendiri sehingga ada yang menjadi ‘pembawa mulut’, menyebar fitnah ini.

Peristiwa ini telah menjejaskan maruah Rasulullah s.a.w. sendiri dan isteri Baginda, dan juga memberikan tekanan kepada kehidupan berpasangan Baginda berdua dalam tempoh masa yang lama.

Peringatan Allah tentang peristiwa ini juga dirakamkan dalam ayat ke-12 daripada surah an-Nuur yang bermaksud :

_”Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata"._

Demikianlah saranan al-Quran kepada kita apabila menerima sesuatu berita. Malangnya pada hari ini, bukan sahaja orang awam, bahkan pemimpin-pemimpin politik juga apabila menerima sesuatu berita, mulalah bersangka buruk dan menjaja berita yang belum pasti kesahihannya itu sehingga mengundang tuduhan dan fitnah yang bukan-bukan.

Contoh lainnya, baru-baru ini video seorang lelaki warga emas yang didakwa meraba paha seorang penumpang wanita di dalam transit aliran ringan (LRT) tular di media sosial. Kononnya, lelaki itu meraba paha seorang wanita yang duduk di sebelahnya dan sedang tidur. Sebaik penularan itu bermula, lelaki tua ini telah dipersalahkan dan dikecam dengan bermacam-macam kata. Imej dan nama baiknya dirosakkan sehabisnya.

Mujurlah ada seorang pemuda yang mendakwa dirinya turut berada di tempat kejadian tampil menafikan lelaki warga emas itu meraba wanita tersebut.

Demikiannya nyatanya bahaya berita tidak benar dan jelaslah bahawa membuat dan menyebarkan pembohongan dan fitnah seumpama ini adalah dosa yang sangat besar. Sekalipun bebas daripada hukuman di dunia, nescaya tidak akan sesekali bebas daripada hukuman di akhirat nanti.

Oleh itu saya mengatakan bahawa Akta Antiberita Tidak Benar ini penting dan saya sangat menyokongnya.

*Undang-undang & Pelaksanaanya*

Soal kebimbangan berlaku ketempangan pada pelaksanaannya kerana wujud pelaku-pelaku yang bermasalah, tidaklah patut menjadi penghalang untuk undang-undang ini digubal dan dikuatkuasakan. Keperluan kepada undang-undang ini tetap berasas.

Menerusi PRU14 ini, ia adalah platform yang terbaik untuk menggantikan pemimpin yang tidak beramanah itu dengan pemimpin yang lebih berintegriti dan kompeten dalam menjalankan tugasan.

Pemimpin yang tidak beramanah ini pula tidak patut dikekalkan atau diberikan jawatan kerana hanya akan mendatangkan kerosakan.

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya _“Jika amanah telah disia-siakan, tunggu saja kehancuran terjadi.”_ Ada seorang sahabat bertanya, _“bagaimana maksud amanah disia-siakan?”_ Nabi menjawab _“Jika urusan diserahkan bukan kepada ahlinya, maka tunggulah kehancuran itu.”_

*Pembuktiaan Menentukan Kebenaran, Bukan Saman*

Apa yang penting juga berkaitan penyebaran berita tidak benar atau fitnah ini ialah seseorang yang dituduh itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah selari dengan kaedah fiqh _'al-aslu bara-atu az-zimmah'_ (اَلْأَصْلُ بَرَاءَةُ الذِّمَّةِ) yang bermaksud asal setiap manusia adalah bebas daripada sebarang tanggungan.

Malangnya pada hari ini, orang yang dituduh pula yang “dipaksa” mengemukakan saman bagi membuktikan bahawa dirinya tidak bersalah. Saman pula menjadi penentu benar atau tidak sesuatu tuduhan itu.

Sedangkan Islam menuntut supaya pihak yang menuduh sepatutnya mengemukakan bukti dan selama mana tiada pembuktian dibuat, orang yang dituduh tadi bebas daripada sebarang kesalahan yang dituduh ke atasnya.

Adalah amat mengecewakan dan memeritkan apabila keadaan yang sepatutnya itu tidak berlaku dalam suasana pada hari ini.

PAS dan saya sendiri turut menjadi mangsa keadaan ini apabila dituduh menerima RM90 juta daripada 1MDB dan mendapat duit daripada UMNO. Sedangkan ia adalah pembohongan dan fitnah yang nyata.

*Saranan Al-Quran*

Sepatutnya masyarakat bersikap dengan saranan al-Quran apabila berhadapan dengan berita seperti ini bukannya dengan mengatakan atau menuntut yang bukan-bukan.

Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nuur, ayat ke-16 yang bermaksud :

_”Dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu segera berkata : Tidaklah layak bagi kami memperkatakan hal ini! Maha Suci Engkau (ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah Rasulullah)! Ini adalah satu dusta besar yang mengejutkan"._

*Penutup*

Salah satu baiah yang dibuat antara Rasulullah s.a.w. dengan para sahabat sebelum pembentukan negara Madinah ialah _“Jangan kamu datangkan berita bohong yang kamu reka-reka dalam kalangan kamu”_.

Ini menggambarkan bahawa asas penting bernegara ialah jangan buat dan sebar berita palsu. Jika ada, ia akan mengundang kerosakan yang sangat besar.

Wednesday, 15 August 2018

KERAJAAN MESTI TUMPU MEMBERDAYA SOSIOEKONOMI BUMIPUTERA, MELAYU

KERAJAAN MESTI TUMPU MEMBERDAYA SOSIOEKONOMI BUMIPUTERA, MELAYU

Oleh :
Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus

1. Bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, Kelantan, Pahang dan Terengganu mencatatkan kadar kemiskinan (2014) yang paling tinggi iaitu 0.9%, 0.7% dan 0.6% masing-masing berbanding negeri-negeri lain yang berada pada kadar 0.4% dan ke bawah.

2. Bagi peratus isi rumah berpendapatan kurang daripada RM6,000 sebulan (2014), negeri-negeri ini juga berada pada kedudukan yang paling tinggi iaitu 84.8%, 80.3% dan 77.1% masing-masing; selain Perak (81.1%), Perlis (80.3%) dan Kedah (79.1%).

3. Pendapatan isi rumah kasar bulanan penengah (2016) bagi keenam-enam negeri ini pula berada antara RM3,079 hingga RM4,694 sahaja, lebih rendah daripada pendapatan penengah nasional iaitu RM5,228.

4. Jika dikelaskan mengikut kumpulan isi rumah, ia adalah termasuk dalam kategori 40% pertengahan (M40) dan 40% terendah (B40). Bagi kedua-dua kategori kumpulan isi rumah ini, Bumiputera adalah teramai iaitu 38.0% bagi M40 dan 17.0% bagi B40 berbanding kaum Cina dan India.

5. Berdasarkan data-data yang dinyatakan ini, kesimpulan yang boleh dibuat ialah Bumiputera – atau lebih tepat, Melayu – di negeri-negeri Pantai Timur (Kelantan, Pahang dan Terengganu) dan utara (Perak, Perlis dan Kedah) adalah golongan yang masih terpinggir pada aspek pembangunan dan kemajuan sosioekonomi terutamanya kumpulan isi rumah B40.

6. Sumber pendapatan kumpulan B40 ini selain daripada gaji atau upah yang hanya menyumbang 70% kepada pendapatan isi rumah, mereka juga bergantung sehingga 20% kepada pindahan tunai seperti zakat, bantuan pendidikan, BR1M dan bantuan tunai yang lain.

7. Sekalipun pendapatan kumpulan B40 naik sebanyak 5.8% setiap tahun sejak 2014, perbelanjaan pula meningkat pada kadar yang lebih cepat iaitu sebanyak 6%, menjadikan kumpulan B40 mempunyai wang yang sedikit untuk berbelanja.

8. Penduduk di negeri-negeri ini juga umumnya bergantung kepada sektor perikanan, penternakan dan perladangan dengan bekerja sebagai nelayan, pengusaha sawah padi, penoreh dan pekebun kecil getah untuk mendapatkan pendapatan bagi menyara kehidupan.

9. Secara puratanya nelayan di Semenanjung Malaysia memperoleh RM2,100 sebulan manakala Elaun Sara Hidup (ESH) yang diberikan pula hanya RM300 sebulan bagi nelayan zon A dan RM250 sebulan bagi nelayan zon B, C dan C2 kepada pemohon yang layak sahaja.

10. Pengusaha sawah padi pula amat bergantung dengan subsidi bernilai RM800 juta yang disediakan dan elaun RM200 sebulan yang diberikan kerajaan sebelum ini. Sekiranya ia dikurangkan atau ditiadakan, ia sangat menjejaskan golongan ini pada aspek hasil padi dan sumber pendapatan.

11. Penoreh dan pekebun kecil getah pula kini hanya memperoleh 30kg getah sehari bagi kebun seluas kira-kira 1.2 hektar berbanding sekitar 60kg hingga 70kg sehari sebelum ini memandangkan harga purata peringkat ladang getah sekerap di Semenanjung Malaysia berada pada paras RM2.10 sekilogram.

12. Sehingga kini, menteri dari Pakatan Harapan sama sahaja dengan BN sebelum ini turut menolak untuk menetapkan harga lantai bagi getah sebagaimana jawapan bertulis Menteri kepada saya pada 6 Ogos 2018. Sedangkan harga lantai itu bukan sahaja permintaan oleh PAS malah juga Pakatan Harapan ketika mereka menjadi pembangkang dahulu.

13. Bantuan Musim Tengkujuh (BMT) sebanyak RM200 sebulan yang diberikan selama 3 bulan (November hingga Januari) melibatkan 440,000 pekebun getah sangat membantu. Malangnya dalam jawapan bertulis Menteri kepada saya pada 6 Ogos 2018, beliau memaklumkan BMT sedang diteliti semula. Saya bimbang ia tidak akan dilanjutkan.

14. Melihat kepada keadaan sosioekonomi golongan Bumiputera-Melayu di negeri-negeri Pantai Timur dan utara ini, adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk memberikan lebih perhatian kepada golongan ini terutamanya menerusi penelitian semula Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Model Ekonomi Baru (MEB) yang akan dibuat dan semasa kongres masa depan Bumiputera yang mahu dilaksanakan pada September nanti.

15. Sekiranya ia dibiarkan tanpa ditangani secara komprehensif dan kolektif, dikhuatiri ia akan melebarkan lagi jurang sosioekonomi antara kaum di negara ini. Justeru, pengagihan ekonomi yang adil yang mahu dicapai juga seharusnya melihat kepada aspek kaum ini.

”Sejahtera Bersama Islam"

Tarikh : Rabu, 15 Ogos 2018 | 2 Zulhijjah 1439H
_____

PENULIS juga adalah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS Pusat, AJK Kerja PAS Pusat sebagai Pengerusi Lajnah Ekonomi dan Pembangunan Usahawan dan Pengarah Strategi PAS Pusat. Pandangan dan aktiviti beliau boleh diikuti menerusi akaun FB (@drtakiri) dan Twitter (@drtakiri2016) rasmi beliau.

Thursday, 9 August 2018

PENYEBARAN HIV/AIDS : PERANGI PERLAKUAN LGBT

Kenyataan Media

9 Ogos 2018 | 27 Zulkaedah 1439H

PENYEBARAN HIV/AIDS : PERANGI PERLAKUAN LGBT

1. Saya tujukan seruan ini secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama.

2. Kita semua sudah bersatu hati sejak dahulu lagi memerangi dadah kerana ia menjadi punca utama merebaknya HIV/AIDS di negara ini.

3. Kini, pengambilan dadah melalui perkongsian jarum suntikan (IDU) bukan lagi punca utama penyebaran virus ini. Sebaliknya, ia merebak melalui tabiat seks songsang seperti homoseksual dan biseksual.

4. Statistik menunjukkan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) merupakan kelompok tertinggi dijangkiti HIV yang mewakili 50.7% kes baharu (atau 1,697 orang) dilaporkan sepanjang 2017 lalu (2000 – 63 kes; 2016 – 1,553 kes). Jumlah ini adalah 14 kali ganda lebih tinggi berbanding individu yang mengambil dadah melalui IDU.

5. Jika kita bersungguh-sungguh mengisytiharkan dadah sebagai musuh utama negara kerana akibat buruknya, maka lebih patut lagi kita serius memerangi perlakuan LGBT di negara ini juga kerana akibat buruknya; bukan sahaja kerana menjadi sebab penyebaran HIV/AIDS, lebih daripada itu kerana ia bersalahan dengan fitrah kejadian manusia dan bercanggah dengan ajaran agama serta budaya kita.

6. Semoga para pelaku LGBT dapat kembali kepada fitrah asal manusia dan meninggalkan perlakuan songsang tersebut.

Sekian.

“Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Tuesday, 7 August 2018

BN Akan Bantu PAS Di Seri Setia

Look what I shared: PAS yakin BN hulur bantuan di Seri Setia @MIUI| https://m.malaysiakini.com/news/437700

Monday, 6 August 2018

PERTAHAN ASAS PERLEMBAGAAN : TITAH SULTAN PERAK SIGNAL ANCAMAN WUJUD, SERIUS

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2101994186477267&id=569086473101387

Kenyataan Media

6 Ogos 2018 | 24 Zulkaedah 1439H

PERTAHAN ASAS PERLEMBAGAAN : TITAH SULTAN PERAK SIGNAL ANCAMAN WUJUD, SERIUS

1.Patik menjunjung kasih atas perhatian dan keprihatinan DYMM Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah terhadap ancaman kepada asas perlembagaan iaitu Raja-raja Melayu, agama Islam, bahasa kebangsaan dan hak keistimewaan Melayu dalam titah Baginda ketika merasmikan pembukaan Penggal Pertama, Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada hari ini.

2.Titah Baginda ini menunjukkan ancaman kepada asas perlembagaan ini sememangnya wujud, merupakan isu yang serius dan perlu dicegah serta ditangani. Keadaan inilah yang mendesak rakyat bersolidariti dalam Himpunan Kebangkitan Ummah di Padang Kelab Sultan Sulaiman pada 28 Julai 2018 lalu.

3.Justeru, rakyat terutamanya para pemimpin dan parti politik mesti memberikan taat setia terhadap apa yang diperintahkan oleh Tuanku Sultan ini.

4. Sebarang tindakan yang mencetuskan kontroversi dan bersifat provokasi terhadap asas-asas perlembagaan bertujuan mahu merombak kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama sejak merdeka lagi perlu dihentikan.

Sekian.

“Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Kekuatan Pembangkang Boleh Digembeleng

https://m.malaysiakini.com/news/437555

Thursday, 2 August 2018

TUNAI MANIFESTO : KERAJAAN NEGERI TERENGGANU WAJAR DICONTOHI

Kenyataan Media

2 Ogos 2018 | 20 Zulkaedah 1439H

TUNAI MANIFESTO : KERAJAAN NEGERI TERENGGANU WAJAR DICONTOHI

1. Saya merakamkan ucapan tahniah dan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Terengganu atas pelaksanaan pelbagai manifesto yang telah dijanjikan semasa PRU14 lalu demi kesejahteraan rakyat negeri ini.

2. Terbaru, Kerajaan Terengganu telah memberikan pengecualian dan menghapuskan tunggakan cukai taksiran bagi kediaman di pihak PBT  Negeri Terengganu.

3. Sekalipun perlu membiayai sejumlah nilai mengikut kadar kehilangan hasil kepada pihak PBT dalam bentuk geran tahunan dan bagi tahun 2018 ini sahaja nilai ini berjumlah RM14.6 juta, ia tetap perlu dilaksanakan juga bagi memastikan tanggungan beban kewangan rakyat negeri ini dapat dikurangkan.

4. Tunggakan cukai taksiran pegangan atas kediaman di pihak PBT Negeri Terengganu dari 2015 hingga 2017 juga turut dihapuskan bagi merealisasikan agenda berkebajikan untuk rakyat negeri ini.

5. Kehendak politik (political will) yang lebih tinggi yang ditunjukkan oleh Kerajaan Terengganu ini berbanding menjadikan masalah yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu sebagai faktor penghalang adalah sangat wajar dicontohi terutamanya dalam menunaikan manifesto yang telah dijanjikan.

Sekian.

“Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Tuesday, 24 July 2018

KERAJAAN, SEMUA AHLI PARLIMEN WAJIB PERTAHAN ISLAM

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2079319992078020&id=569086473101387

Kenyataan Media

Selasa, 24 Jul 2018 | 11 Zulkaedah 1439H

KERAJAAN, SEMUA AHLI PARLIMEN WAJIB PERTAHAN ISLAM

1. Kerajaan dan semua Ahli Parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

2. Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

3. Sebagai ahli badan legistatif, Ahli-ahli Parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

4. Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

5. Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

6. Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

7. Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam. Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

8. Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

9. Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang Syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh Kerajaan.

10. Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

11. Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.

12. Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.

Sekian.

”Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Saturday, 21 July 2018

LAPORAN FREE MALAYSIA TODAY TENTANG ELAUN MADU TERPESONG DAN SALAH, HUJAHAN TPM PULA MENGELIRUKAN

Kenyataan Media

Sabtu, 21 Julai 2018 | 11 Zulkaedah 1439H

LAPORAN FREE MALAYSIA TODAY TENTANG ELAUN MADU TERPESONG DAN SALAH, HUJAHAN TPM PULA MENGELIRUKAN

1. Laporan berita mengenai soalan tambahan yang saya kemukakan kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) yang disiarkan oleh portal Free Malaysia Today (FMT) dengan tajuk "Wan Azizah tegur ahli Parlimen PAS cadang elaun madu isteri pertama" *adalah kurang tepat dan terpesong dari maksud sebenar*.
[ Rujuk : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/18/wan-azizah-tegur-ahli-parlimen-pas-cadang-elaun-madu-isteri-pertama/ ]

2. Tidak ada dalam soalan saya sebarang cadangan untuk diberikan elaun kepada madu-madu isteri tetapi cadangannya ialah agar diberikan elaun semasa kepada institusi isteri.

3. Justeru itu, saya menuntut FMT membetulkan laporan tersebut dan membuat permohonan maaf secara terbuka kerana ia menimbulkan salah faham pembaca dan masyarakat dalam media sosial.

4. Begitu juga ulasan akhir oleh Menteri KPWKM yang juga Timbalan Perdana Menteri (TPM), "kalau mampu kahwin 1,2,3 mampulah beri nafkah pada semua" jika dianggap sebagai "teguran" kepada saya tentang isu "elaun madu-madu", maka ia hujah dan teguran yang sangat tersasar *kerana yang saya bangkitkan bukannya isu suami yang berkahwin lebih atau isu persoalan nafkah yang sememangnya menjadi tanggungjawab wajib para suami*. Tetapi isunya ialah adakah Kerajaan sendiri bersedia memberikan elaun kepada para isteri sebagai suatu penghargaan kepada para isteri selain pembelaan menerusi caruman KWSP yang akan memberi manfaat pada usia emas nanti.

5. Untuk rekod, soalan tambahan yang saya ajukan mengandungi tiga komponen iaitu pertamanya tentang golongan isteri yang mungkin tercicir dari mendapat manfaat dari caruman KWSP. Kedua, tentang cadangan elaun oleh Kerajaan terhadap institusi isteri. Ketiga, tentang kos yang diperlukan untuk caruman KWSP untuk isteri.

6. Secara jelas *saya menyatakan bahawa objektif bagi membantu golongan suri rumah atau isteri adalah tujuan yang sangat baik* dan *saya turut menyatakan sokongan terhadap caruman KWSP untuk suri rumah ini dan saya juga akan mencarum untuk isteri saya nanti*.

7. Pun begitu, perkara yang saya ketengahkan menerusi soalan itu ialah cadangan caruman KWSP untuk golongan ini *bukanlah suatu kaedah yang paling berkesan bagi membantu golongan itu secara lebih bersasar*.

8. Saya menjelaskan pandangan saya itu dengan mengemukakan tiga (3) sebab; PERTAMA, pendekatan itu boleh dikatakan hampir tidak memberi sebarang nilai tambah kepada pendapatan isi rumah; KEDUA, para isteri tidak dapat memanfaatkannya melainkan setelah mencapai umur tertentu; dan KETIGA, *ada golongan suri rumah yang akan tercicir daripada mendapat manfaat KWSP ini* seperti isteri kedua dan ketiga atau diceraikan dan isteri yang suaminya tidak mempunyai pekerjaan dan caruman KWSP.

9. Bahagian kedua soalan saya pula adalah berkaitan elaun golongan suri rumah sebagai satu penghargaan kerajaan terhadap institusi isteri.

10. Namun, *TPM menolak cadangan itu dengan memberi hujah yang mengelirukan berkaitan nafkah*. Sedangkan nafkah sudah semestinya menjadi tanggungjawab suami. Itu tiada pertikaian lagi. Tinggal lagi apakah Kerajaan bersedia berperanan membantu suri rumah ini sebagai tambahan kepada nafkah wajib oleh suami?

11. Melihat kepada kelemahan caruman KWSP untuk isteri ini bagi membela golongan suri rumah dan bagi membantu golongan isteri ini secara semasa (atau sekarang, bukan masa hadapan) yang lebih patut diutamakan, justeru itu saya mencadangkan supaya dana yang mahu diperuntukkan untuk tujuan ini adalah lebih baik digunakan untuk memberikan bantuan tunai secara terus kepada para suri rumah, antaranya menerusi pemberian elaun bulanan kepada isteri-isteri ini sekaligus sebagai penghargaan kepada golongan ini.

Sila rujuk rakaman penuh di :
https://youtu.be/kGBj2mCqmW0

12. Soalan saya yang ketiga tidak dijawap oleh TPM.

13. Sesi soalan jawab lisan di Dewan Rakyat tidak memberi ruang untuk Ahli-ahli Parlimen berbalas hujah lebih lanjut bagi membetulkan kesilapan hujahan TPM itu.

Sekian.

”Sejahtera Bersama Islam”

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Saturday, 14 July 2018

ANCAMAN TERHADAP ISLAM, RAJA & MELAYU : PERUNTUHAN ASAS PERLEMBAGAAN NEGARA

ANCAMAN TERHADAP ISLAM, RAJA & MELAYU : PERUNTUHAN ASAS PERLEMBAGAAN NEGARA

Oleh :
DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

1. Perkara 4(1) menyatakan “Perlembagaan ini ialah undang-undang utama Persekutuan” menunjukkan ketertinggian Perlembagaan Persekutuan, justeru menghendaki semua undang-undang dan tindakan yang dibuat adalah selaras dengan peruntukan-peruntukan yang dinyatakan di dalamnya.

KEDUDUKAN ISLAM

2. Lebih menarik, kedudukan susunan Perkara 3(1) yang menyatakan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” iaitu terlebih dahulu daripada Perkara 4(1) sepatutnya menjadi pedoman penting supaya undang-undang dan tindakan yang dibuat dipastikan menepati prinsip-prinsip Islam.

3. Ia menepati apa yang disebut oleh Sarjana Fiqh Kenegaraan Islam yang menegaskan bahawa tanggungjawab pemerintah ialah "menjaga agama Allah dan mentadbir bumi dengan agama Allah" ( إقامة الدين وسياسة الدنيا به).

4. Islam iaitu agama daripada Allah – Tuhan sekalian alam – buat semua manusia adalah lengkap meliputi semua aspek kehidupan yang dengannya menjamin kesejahteraan semua makhluk yang diciptaNya dapat dicapai dalam erti kata sebenar.

5. Tambah pula, kedudukan Islam ini diperkukuhkan lagi dengan Perkara 3(2) yang mengiktiraf Raja atau Yang di-Pertuan Agong (YDPA) sebagai ketua agama Islam.

6. Sepanjang sejarah negara sehingga kini juga memperlihatkan peranan dan sumbangan Istana atau sistem pemerintahan beraja ini sangat penting dalam pengembangan ajaran Islam dan penegakan pemerintahan berteraskan Islam di negara ini.

KEDUDUKAN ORANG MELAYU DAN BAHASA MELAYU

7. Seterusnya, Perlembagaan juga pada Perkara 160(2) ada mentafsirkan bahawa “orang Melayu” adalah seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu dan menurut adat Melayu.

8. Selain orang Melayu merupakan kaum majoriti dan penduduk asal di negara ini, kaitan antara Melayu dengan Islam itu sendiri dalam Perkara 160(2) ini menguatkan lagi kedudukan orang Melayu sebagai kaum yang utama di negara ini.

9. Justeru itu jugalah Perlembagaan menerusi Perkara 153 mengiktiraf dan menjamin kedudukan dan hak keistimewaan orang Melayu.

10. Bahasa Melayu yang menjadi salah satu rukun bagi melengkapkan tafsiran “orang Melayu” lebih daripada itu dimartabatkan sebagai bahasa kebangsaan seperti yang diperuntukan dalam Perkara 151(1).

11. Sehinggakan Perlembagaan ini dan ada akta lain juga menghendaki Bahasa Melayu digunakan bagi urusan rasmi kerajaan, dalam Parlimen dan DUN serta dalam prosiding di mahkamah.

12. Oleh itu, empat (4) perkara ini; Islam, Raja, Melayu dan Bahasa Melayu merupakan asas yang sangat penting dalam Perlembagaan yang perlu dipelihara bagi menjamin keharmonian masyarakat berbilang agama, kaum dan budaya di negara ini.

13. Malangnya, sejak beberapa masa sebelum ini lebih-lebih lagi mutakhir ini, 4 asas ini semakin terang dilihat sedang diancam – secara halus dan terancang – termasuk oleh individu dan organisasi yang mempunyai pengaruh dan autoriti di era Malaysia Baharu ini.

ANCAMAN TERHADAP ISLAM

14. Kumpulan dan tokoh berjalur pemikiran pluralisme dan liberalisme kini dilihat semakin berani dan sentiasa rancak mengatur rancangan dan tindakan untuk memburukkan imej institusi dan undang-undang Syariah, membebaskan umat Islam daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama serta memperjuangkan kebebasan berfikir secara mutlak, menuntut kesamarataan semua agama (transcendental unity of religion) dan menghapuskan kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini.

15. Mereka ini jugalah disebalik desakan supaya JAKIM dimansuhkan dan menghalang usaha bagi memartabatkan undang-undang Islam dan institusi Mahkamah Syariah.

16. Kerajaan Persekutuan sendiri juga tidak prihatin dan tidak sensitif apabila sewenang-wenangnya melantik bukan Islam ke jawatan-jawatan penting seperti Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menguruskan hal ehwal undang-undang serta Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara yang mempunyai rekod tidak berpihak kepada memelihara kepentingan Islam dan umat Islam.

17. Perlakuan berkaitan moral dan sosial seperti LGBT yang diakui sebagai kesalahan di sisi undang-undang sivil dan syariah bahkan merupakan dosa yang besar dalam Islam cuba diringankan dan diperkecilkan dengan mengecilkan skop jenayah itu hanya sebagai kesalahan seseorang itu terhadap Tuhannya dan tiada kena mengena dengan kepentingan orang ramai.

18. Tambah lagi, kononnya perlakuan seperti ini memadai ditangani dengan pendidikan tanpa perlu menguatkuasakan undang-undang secara lebih tegas.  Sedangkan Islam menjelaskan akan keperluan untuk menggunakan undang-undang bagi mengatasi penyakit ini dengan berkesan.

ANCAMAN TERHADAP INSTITUSI RAJA-RAJA MELAYU

19. YDPA yang berperanan “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” seperti dalam sumpah jawatan Baginda yang dinyatakan pada Jadual Keempat juga sering dijadikan sasaran dalam pelbagai isu dipercayai sebagai salah satu usaha ke arah menghapuskan sistem monarki di negara ini.

20. Justeru, tidak pelik apabila ada individu-individu tertentu dengan berani dan secara terbuka membuat cemuhan dan tuduhan yang bukan-bukan ke atas YDPA yang boleh dilihat menerusi isu majlis angkat sumpah Perdana Menteri baharu pasca PRU14 dan pelantikan Peguam Negara.

21. Lebih mendukacitakan dan membimbangkan ialah apabila ada dalam kalangan tokoh penting yang diangkat oleh Perdana Menteri untuk menjadi penasihat kepada Kerajaan sendiri dengan sengaja dan secara salah mendedahkan laporan perbelanjaan YDPA sehingga mengundang kritikan orang awam dan memberikan persepsi buruk kepada Baginda dan institusi beraja. Sedangkan yang sebenarnya adalah tidak seperti yang didedahkan itu.

ANCAMAN TERHADAP BAHASA MELAYU

22. Bahasa Melayu pula semakin lama semakin dipinggirkan dan dilayan seperti bahasa sekunder. Pemimpin-pemimpin Kerajaan sendiri lebih mengutamakan dan dilihat lebih selesa menggunakan bahasa lain berbanding bahasa kebangsaan dalam kenyataan, ucapan dan temubual mereka.

23. Contohnya sebelum ini, Lim Guan Eng menggunakan Bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi yang dikeluarkan beliau serta mempertahankan tindakan itu. Malangnya, YAB Perdana Menteri sendiri membela Menteri Kewangan yang dilantik beliau itu dengan menganggap isu tersebut adalah kecil.

24. Kemudiannya, Tommy Thomas yang mengetuai pasukan Pendakwa Raya – mewakili Kerajaan – ke atas kes melibatkan DS Najib Razak juga memohon agar prosiding di Mahkamah Tinggi dijalankan menggunakan Bahasa Inggeris berikutan penguasaan Bahasa Melayu yang lemah oleh beliau.

25. Sedangkan tindakan-tindakan itu jelas tidak menepati Perkara 152(1)(a) Perlembagaan Persekutuan, Akta Bahasa Kebangsaan dan Akta Profesyen Undang-Undang yang menghendaki penggunaan Bahasa Melayu.

26. Ancaman terbaru ialah apabila Menteri Pendidikan pada hari semalam mengesahkan bahawa Sijil Peperiksaan Berepadu (UEC) yang berorientasikan Taiwan itu akan diiktiraf tidak lama lagi. Sebelum itu lagi, Kerajaan Negeri Melaka yang diterajui Pakatan Harapan (PH) lebih awal mengiktiraf UEC ini sebagai kelayakan rasmi bagi memasuki sektor perkhidmatan awam di negeri itu,

27. Pengiktirafan kepada UEC yang menggunakan Bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantarnya ini jelas bercanggah dengan Dasar Pendidikan Negara serta mengabaikan kedudukan dan peranan Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan di negara ini dan sebagai bahasa kebangsaan.

28. Kesannya, kaum Cina yang melalui sistem berteraskan UEC ini akan semakin lemah penguasaan Bahasa Melayu mereka, justeru menyukarkan mereka untuk bergaul dan berhubungan dengan bangsa lain, akhirnya menjadikan jurang antara kaum akan bertambah lebar dan perpaduan dalam rakyat menjadi semakin longgar.

BANGKIT MEMBETULKAN KEADAAN

29. Sekalipun kemalangan-kemalangan ini telah berlaku dan ancaman sedang berterusan, adalah amat diharapkan agar Kerajaan Persekutuan terutamanya para pemimpin Melayu beragama Islam dan juga para ulamak dan sarjana Islam, NGO Melayu-Islam serta orang-orang Melayu khususnya dan semua rakyat amnya *sentiasa peka dan prihatin terhadap isu-isu ini serta bertindak sewajarnya* bagi mengawal dan memperbaiki keadaan.

30. Jika dibiarkan ancaman terhadap asas-asas utama Perlembagaan ini berterusan lagi, diruntuhkan perlahan-perlahan sehingga sepenuhnya, kesan buruknya adalah ke atas kita semua tanpa mengira kaum dan agama. Keharmonian bermasyarakat akan tergugat. Ia boleh menjadi ledakan kepada protes-protes yang mengancam keselamatan negara.

”Sejahtera Bersama Islam"

Tarikh : Sabtu, 14 Julai 2018 | 1 Zulkaedah 1439H
_____

PENULIS juga adalah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS Pusat, AJK Kerja PAS Pusat sebagai Pengerusi Lajnah Ekonomi dan Pembangunan Usahawan dan Pengarah Strategi PAS Pusat. Pandangan dan aktiviti beliau boleh diikuti menerusi akaun FB (@drtakiri) dan Twitter (@drtakiri2016) rasmi beliau.

Friday, 6 July 2018

LGBT : PANDANGAN MENTERI AGAMA SILAP

Kenyataan Media

Jumaat 06 Julai 2018 | 22 Syawal 1439H

LGBT : PANDANGAN MENTERI AGAMA SILAP

1. Kenyataan YB. Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) mengenai perlakuan lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) adalah bersalahan dengan sudut pandang Islam dan peruntukan undang-undang negara.

2. Pandangan yang beliau kemukakan itu dilihat sebagai mengiktiraf perlakuan LGBT sebagai hak seseorang selama ia dilakukan dalam ruang peribadi masing-masing.

3. Beliau berpendirian demikian kerana menganggap kesalahan tersebut semata-mata urusan antara individu terbabit dengan Tuhan sahaja; tidak ada kena mengena dengan orang lain. Kefahaman ini ternyata sangat silap kerana LGBT melibatkan pencerobohan terhadap hak masyarakat dan sifat tabii kemanusiaan.

4. Perlakuan liwat sebagai contoh merupakan satu jenayah dalam Islam dan juga jenayah dalam undang-undang negara sama ada dibuat secara sembunyi apatah lagi terang-terangan.

5. Jenayah Liwat sangat keras dalam Islam sehingga Nabi s.a.w. bersabda :

( مَنْ وَجَدْتُمُوهُ يَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ فَاقْتُلُوا الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ )

_"Sesiapa yang kamu temuinya melakukan amalan kaum Lut maka bunuhlah pelaku dan orang yang diperlakukan"_

(Hadis Riwayat Tirmizi, Abu Dawud dan Ibnu Majah dinilai sahih oleh al-Albaani)

6. Meskipun negara kita tidak menjadikan hukuman tersebut sebagai undang-undang, tapi ia menunjukkan betapa besarnya jenayah liwat.

7. Menurut tokoh ulamak terkenal Imam Ibnu Qayim dalam karya beliau al-Jawaab al-Kaafi, "Oleh kerana kerosakan perlakuan liwat antara kerosakan terbesar maka hukumannya di dunia dan akhirat juga adalah antara hukuman yang paling besar".

8. Azab Allah ditimpakan kepada seluruh umat Nabi Lut a.s. akibat perbuatan sebahagian mereka yang berkelakuan sumbang. Ini menunjukkan, perlakuan tersebut adalah suatu bencana kepada semua orang sekiranya ia tidak dicegah.

9. Undang-undang negara juga ada memperuntukkan beberapa kesalahan jenayah berkaitan perlakuan LGBT. Antaranya ialah Seksyen 377B dan 377C Kanun Keseksaan yang menyatakan berkenaan kesalahan hubungan seks luar tabii.

10. Berdasarkan statistik Jabatan Peguam Negara dan polis, sebanyak 171 kes telah didakwa mengikut seksyen 377B dari 2010 hingga 2014, sementara sebanyak 489 kes didakwa mengikut Seksyen 377C dalam tempoh lima tahun tersebut.

11. Seksyen 25 dan Seksyen 26 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 pula menyatakan berkenaan kesalahan liwat dan musahaqah iaitu melakukan hubungan sejenis antara perempuan dengan perempuan. Begitu juga Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah di negeri-negeri lain.

12. Akta 559, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (WILAYAH-WILAYAH PERSEKUTUAN) 1997 memperuntukkan dalam Seksyen 25, "Mana-mana orang lelaki yang melakukan liwat adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

13. Seksyen 26 pula memperuntukkan "Mana-mana orang perempuan yang melakukan musahaqah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

14. Ini menunjukkan undang-undang negara sama ada sivil atau syariah memperakui bahawa perlakuan LGBT ini adalah merupakan jenayah dan pelakunya boleh dikenakan tindakan tanpa mengira sama ada ia dilakukan secara tersembunyi atau terangan-terangan.

15. Saya khuatir, pendirian longgar oleh seorang menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam dalam isu ini akan membuka ruang selesa dan meyakinkan kepada golongan LGBT untuk terus mendesak agar perlakuan dan golongan LGBT diiktiraf di negara ini.

16. Lebih saya bimbang, jika sikap menteri seperti itu akhirnya menjadikan Malaysia menerima syor supaya mengiktiraf orientasi seksual LGBT sebagai hak-hak asasi manusia sejagat ; meminda seksyen 377A Kanun Keseksaan berhubung jenayah liwat kerana menganggap ia tidak lagi relevan dan ketinggalan zaman; dan memansuhkan enakmen-enakmen Kesalahan Jenayah Syariah berkaitan yang didakwa sebagai “mengganggu hak peribadi” seperti yang dituntut oleh Gabungan NGO Hak Asasi Manusia (COMANGO).

17. Sekali lagi saya mengharapkan agar pemimpin Pakatan Harapan tidak memberi mesej kepada rakyat Malaysia bahawa mereka tidak boleh diharapkan untuk menjaga agama malah bersikap liberal melampau dalam isu-isu agama dan undang-undang yang bertujuan memelihara keharmonian awam.

18. Mandat kepada Pakatan Harapan di peringkat Persekutuan oleh rakyat adalah untuk merobohkan kezaliman dan penindasan bukannya merobohkan agama Islam dan undang-undang.

19. Semoga Allah menyelamatkan kita semua daripada pelbagai bencana akibat usaha menghalalkan LGBT.

Sekian.

”Sejahtera Bersama Islam”

DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus