PAGE DR KHAIRUDDIN TAKIRI

Wednesday, 1 January 2014

Wajarkah mengecam tahun masehi?

Wajarkah Mengecam Tahun Masehi Wajarkah Mengecam Penggunaan Tahun Masehi?

Tahun Hijri dirumus berdasarkan pergerakan bulan mengelilingi bumi dalam tempoh setahun. Ia lebih dikenali sebelumnya sebagai Tahun Bulan. Manakala tahun Masehi dirumus berdasarkan pergerakan antara bumi dan matahari. Ia dikenali juga sebagai Tahun Matahari. Pergerakan bulan, bumi dan matahari adalah ciptaan dan di bawah pentadbiran Allah. Hikmahnya agar manusia boleh membuat penentuan tahun. Allah berfirman bermaksud:”Dialah yang menjadikan matahri bersinar dan bulan bercahaya dan Dia menetapkan untuknya (bulan atau bulan dan matahari) beberapa kedudukan agar kamu mengetahui bilangan tahun dan pengiraan.” (Yunus: 5) Tahun Hijri dan Masehi diisyaratkan oleh Allah dalam al-Qur’an apabila bercerita tentang pemuda dalam gua yang dimatikan oleh Allah beberapa lama sebelum dihidupkan kembali. Allah berfirman: َوَلبِثُوْا فِيْ كَهْفِهِمْ ثَلاَثَ مِائَةٍ سِنِيْنَ وَازْدَادُوْا تِسْعًا Maksudnya: “Dan mereka berada dalam gua mereka selama 300 tahun dan mereka tambah lagi 9 tahun.” Menurut Ibn Kathir, 300 tahun itu sekiranya dikira menggunakan tahun Masehi, manakala 309 tahun sekiranya dikira berdasarkan tahun hijri. Tahun Masehi masyhur digunakan oleh Tahun Masehi digunakan secara meluas oleh Kerajaan Rom di zaman turunnya al-Qur’an. Manakala bulan-bulan yang dikenali kemudiannya di zaman Umar sebagai tahun hijri digunakan oleh orang-orang Arab. Justeru, al-Qur’an merujuk kepada penggunaan kedua-dua jenis calendar.Setahun berdasarkan kiraan hijri ialah 354 hari, 8 jam, 48 minit dan 36 saat. Setahun berdasarkan tahun Masehi pula ialah 365 hari 6 jam 9 minit dan 9.5 saat. Justeru, perbezaan antara setahun Hijri dan Masehi ialah lebih kurang 11 hari atau lebih tepatnya 10 hari 21 jam dan 1 minit. Dengan itu perbezaan antara 100 tahun ialah 3 tahun 24 hari 11 jam dan 6 minit. Manakala perbezaan antara 300 tahun hijri dengan Masehi ialah 9 tahun 73 hari 9 jam dan 48 minit. Sekiranya diberi pilihan antara dua jenis kalendar tentulah sebagai Muslim kita mengutamakan tahun hijri kerana banyak perlakuan ibadah adalah berdasarkan tahun hijri. Namun, ia tidak bererti kita perlu mengecam penggunaan tahun masehi. Apatah lagi, yang berlaku hari ini ialah penggunaan tahun masehi digunakan secara meluas berbanding tahun hijri. Menolaknya tentu sahaja menimbulkan kesukaran pengurusan dengan negara-negara luar yang menggunakannya. Yang perlu dibuat ialah ia digunakan seiring. Tapi yang berlaku ialah penggunaan tahun hijri hampir lenyap dalam pemikiran kita seharian. Jika ditanya hari ini berapa haribulan hijri? Kita tentu menjawab; entah..tak pasti pulak.... artikel ini ditulis oleh saya beberapa tahun lalu dan disiarkan di dalam web www.darulfuqaha.com

No comments:

Post a Comment