PAGE DR KHAIRUDDIN TAKIRI

Friday, 25 February 2022

Mutiara FIQH (1) Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Silaturrahim?

Mutiara FIQH (1)

Soalan
Apakah yang dimaksudkan dengan silaturrahim dan siapakah ahli keluarga yang wajib dijaga silaturrahim dengan mereka sebagaimana disebut dalam Hadis?

Jawapan
Silaturrahim adalah perkataan Arab yang telah menjadi kata pinjaman dalam bahasa Melayu. Ia berasal dari perkataan "silah" bermaksud sambung dan "rahim" bermaksud rahim yang darinya lahir zuriat dan keturunan. Silaturrahim bermaksud menyambung hubungan dengan ahli keluarga dan kaum kerabat yang ada hubungan rahim.

Nabi saw bersabda
ومَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ، 
"Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia menyambung rahim" 
(Hadis Bukhari) 

Menurut pendapat majoriti Ulamak, Rahim yang wajib disambung ialah rahim yang ada hubungan mahram seperti ibu, bapa, anak, adik beradik, bapa dan ibu saudara, datuk, nenek dan datuk dan nenek saudara. Adapun rahim yang sunat disambung ialah rahim yang bukan mahram seperti sepupu dan seumpamanya. 

Menurut Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim, silaturahim ialah melakukan ihsan dan kebaikan kepada kaum kerabat berdasarkan keadaan rahim yang berhubung dan yang dihubungkan. Ada kalanya menerusi harta dan ada kalanya dengan khidmat atau ziarah, memberi salam dan sebagainya. 

Maka sesiapa yang melakukan sekecil-kecil kebaikan kepada saudara mara yang ada hubungan rahim seumpama memberi salam dan bertanya khabar bererti dia telah menunaikan hak dan tanggungjawab menyambung rahim sebagaimana digesa oleh Hadis Nabi saw. 

Disediakan oleh
Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Rabu 23.2.2022

Mutiara FIQH (2) : Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

Mutiara FIQH (2)
Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

Ketahuilah wahai saudara, antara adab memasuki masjid ialah hendaklah dilakukan solat dua rakaat yang dipanggil Tahiyyatul Masjid sebelum duduk. 

Hal ini berdasarkan Hadis Sahih Muslim berikut:

عن أبي قتادة الأنصاري
دَخَلْتُ المَسْجِدَ وَرَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ جَالِسٌ بيْنَ ظَهْرَانَيِ النَّاسِ، قالَ: فَجَلَسْتُ، فَقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: ما مَنَعَكَ أَنْ تَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ تَجْلِسَ؟ قالَ: فَقُلتُ: يا رَسولَ اللهِ، رَأَيْتُكَ جَالِسًا وَالنَّاسُ جُلُوسٌ، 

"Daripada Abi Qatadah al-Ansari, saya masuk ke dalam masjid sedangkan Nabi saw duduk di kalangan orang ramai lalu saya pun duduk. Nabi saw lantas menegur: "Apa yang menghalang kamu untuk rukuk solat dua rakaat sebelum duduk? Saya menjawab: wahai Rasulallah, saya melihat kamu telah duduk dan orang ramai pun duduk"

قالَ: فَإِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمُ المَسْجِدَ، فلا يَجْلِسْ حتَّى يَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ.
Sabda Nabi saw
"Maka apabila seseorang kamu memasuki maka janganlah dia duduk sehingga dia rukuk sebanyak dua rakaat".
(Hadis Muslim) 

Soalan:
Adakah ia terpakai pada waktu yang dilarang dan dimakruhkan mengerjakan solat sunat?

Jawapannya:
Solat Tahiyyatul Masjid ketika memasuki masjid perlu dilakukan walaupun pada waktu yang dilarang mengerjakan solat sunat mutlak kerana solat ini bersebab iaitu sebabnya kerana memasuki masjid. Larangan mengerjakan solat pada waktu tertentu hanyalah melibatkan solat sunat mutlak tanpa bersebab. 

Ini pendapat Imam Syafie dan satu riwayat daripada Imam Ahmad berbeza dengan pandangan mazhab Hanafi, Maliki dan Hambali yang tidak membenarkan solat pada waktu larangan solat sunat. 

Soalan: 
Adakah arahan juga meliputi Masjid Haram?

Jawapannya: 
Tidak, kerana Tahiyyatul Masjid bagi Masjid Haram ialah mengerjakan Tawaf. 

Soalan: 
Bagaimana pula apabila memasuki masjid sedang Imam telah berkhutbah Jumaat?

Jawapannya: 
Hendaklah ditunaikan juga solat sunat Tahiyyatul Masjid tetapi dengan ringkas dan cepat. Ini bersandarkan Hadis Nabi saw menegur Sulaik al-Ghatfani yang terus duduk apabila memasuki masjid sedang Nabi berkhutbah. 

Jabir bin Abdullah radiyallahu anhuma meriwayatkan
جَاءَ سُلَيْكٌ الغَطَفَانِيُّ يَومَ الجُمُعَةِ، وَرَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ يَخْطُبُ، فَجَلَسَ،فَقالَ له
Sulaik al-Ghatfani datang pada hari Jumaat sedang Rasulullah saw berkhutbah lalu dia duduk. Lantas Nabi saw bersabda: 

يا سُلَيْكُ قُمْ فَارْكَعْ رَكْعَتَيْنِ، وَتَجَوَّزْ فِيهِمَا

"Wahai Salik. Bangkitlah kamu berdiri lalu rukuk lah dua rakaat dan percepatkan lah pada kedua rakaatnya."

ثُمَّ قالَ:
 إذَا جَاءَ أَحَدُكُمْ يَومَ الجُمُعَةِ، وَالإِمَامُ يَخْطُبُ، فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ، وَلْيَتَجَوَّزْ فِيهِمَا.

Kemudian Nabi saw bersabda kepada orang ramai: "Apabila datang seseorang kamu pada hari Jumaat sedang Imam berkhutbah maka hendaklah dia rukuk dua rakaat dan peringankanlah pada keduanya"
(Hadis Muslim)

Inilah pendapat mazhab Syafie dan Hambali. 

Sekian. 

Disediakan oleh
Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Penasihat, NADWAH Ilmuwan Muslim
Jumaat 25.2.2022