Tuesday 2 July 2019

Pelihara Silaturahim Kaum Kerabat

BICARA HADIS PILIHAN

Pelihara Silaturahim Kaum Kerabat

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الرَّحِمُ شِجْنَةٌ فَمَنْ وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ وَمَنْ قَطَعَهَا قَطَعْتُهُ

Daripada Aisyah Radiayallahu Anha, isteri Nabi SAW, daripada Nabi SAW bersabda: "Ar-Rahim (silaturahim) adalah dahan dan ranting pohon. Sesiapa menyambungnya maka aku akan menyambungnya dan sesiapa memutuskannya maka akupun akan memutuskannya."
(Sahih Bukhari No: 5643)

1.  Menghubungkan rahim (silaturahim) antara sesama kerabat yang ada hubungan nasab adalah wajip sekiranya melibatkan kerabat yang ada hubungan mahram seperti ibu, ayah, adik beradik, bapa dan ibu saudara. Sementara hukumnya sunat bagi kerabat bukan mahram seperti sepupu, dua pupu dan seterusnya.

2.  Orang yang menjaga hubungan rahim sentiasa dipelihara oleh Allah akan hubungannya dengan Allah. Sebaliknya orang yang memutuskan hubungan rahim, akan diputuskan hubungannya dengan Allah.

3. Hubungan rahim menambahkan rezki dan umur sebagaimana sabit dalam Hadis. Maka marilah kita menyambung rahim yang terputus dan memperkasakan rahim yang telah terhubung. Hanya keangkuhan dan kesombongan menghalang saudara berhubung dengan saudaranya. Sekian

Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2615058651837482&id=569086473101387

No comments:

Post a Comment