Friday 27 April 2018

*Ikuti SIRI (2) UCAPAN PERBAHASAN BAJET DI DEWAN RAKYAT (2013 - 2017)* oleh *Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

Ikuti SIRI (2) UCAPAN PERBAHASAN BAJET DI DEWAN RAKYAT (2013 - 2017)*
oleh
*Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

Tarikh : *6 November 2013, 4.25 petang*

Sambungan dari SIRI 1

*Keberkatan Syarat Kecukupan*

13. Hari ini kita kata rezeki kita tidak cukup, duit tidak cukup untuk tampung pelbagai perbelanjaan. Perlu kita ingat sebagai orang yang beriman kepada Allah dan kerajaan bagi sebuah negara yang meletakkan Islam agama Persekutuan perlu yakin bahawa persoalan *keberkatan rezeki ataupun hasil mahsul negara sangat penting*. Ini kerana barokah ini satu konsep yang tidak nampak di mata, tetapi dapat kita rasai dalam kehidupan kita seharian. Apakah yang dimaksudkan dengan barokah?

14. Barokah  ini  kalau  kita  petik  satu  hadis  Nabi  SAW  kisah  sahabat  bertanya, ”Kami ini makan-makan tetapi tidak kenyang-kenyang. Kenapa Ya Rasulullah?” Makannya banyak tetapi tidak rasa kenyang. Lalu kata Nabi SAW, antara maksudnya, barangkali kamu ini makan secara berselerak, tidak berjemaah, tidak bersama-sama beramai-ramai ketika makan, “Maka berhimpunlah kamu ketika makan, pasti akan diberkati oleh Allah.”

15. Apa yang kita hendak ambil di sini ialah cerita bagaimana *bila tidak ada barokah menyebabkan harta yang ada tidak cukup*. Itulah yang berlaku di negara kita pada hari ini. Tidak cukupnya hasil mahsul negeri hingga kita hari ini terpaksa berhutang dengan jumlah yang banyak. Walaupun kerajaan menyatakan tidak mengapa kerana hutang itu masih dapat dikawal. Akan tetapi kita menyatakan bahawa keadaan *hutang itu menunjukkan kepada kita bimbang bahawa ia adalah petanda awal kita ditarik berkat oleh Allah SWT.*

*Awas Hutang*

16. Dalam persoalan hutang walaupun kerajaan mengatakan tidak mengapa kita hanya berhutang dalam negeri sahaja yang masih boleh dikawal. Kita diperingatkan dengan satu hadis Nabi SAW, antaranya bermaksud, "ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada rasa lemah dan rasa malas, dari sifat pengecut dan bakhil, dan aku juga berlindung dengan-Mu Ya Allah daripada bebanan hutang keliling pinggang dan penguasaan manusia lain ke atas kami."
Ini doa nabi menunjukkan kepada kita bahawa hutang bukan satu yang sepatutnya menjadi sebahagian daripada cara perbelanjaan negara.

17. Saya hendak petik bagaimana laporan kewangan yang dibentangkan yang diedarkan kepada kita. Kalau kita lihat Belanjawan 2012, dalam Belanjawan 2012 yang dibentangkan dahulu kerajaan menyasarkan perbelanjaan RM232 bilion. Akan tetapi belanja sebenar berdasarkan laporan kewangan ialah RM257 bilion, bererti defisit sebanyak RM25 bilion.

18. Hasil sebenar kerajaan 2012 berdasarkan laporan ialah RM208 bilion sedangkan belanja sebenar RM257 bilion bererti defisit sebanyak RM49 bilion. *Hutang awal ialah bernilai RM501 bilion campur dengan pelbagai liabiliti RM276 bilion bererti kerajaan sedang menanggung liabiliti semuanya RM777 bilion.* Dalam keadaan aset Kerajaan Persekutuan yang dapat dikutip dari pinjaman yang boleh tuntut dan pelaburan hanya berjumlah RM122 bilion.

*Sedia Rizab Negara yang Cukup*

19. Saya mahu kerajaan untuk melihat Surah Yusuf, kisah Nabi Allah Yusuf a.s. menguruskan kewangan negara.....

bersambung ke SIRI 3 insyallah

1 comment: