PAGE DR KHAIRUDDIN TAKIRI

Friday, 29 December 2017

Aktiviti YB 28.12.2017

*BERITA PUSAT KHIDMAT AHLI PARLIMEN KUALA NERUS*

Khamis 28.12.2017:

Minum pagi YB Ahli Parlimen Kuala Nerus bersama masyarakat sekitar Banggol Donas dan ziarah Hj Ismail yang uzur sejak beberapa tahun di Petai Bubus, Teluk Pasu. Pada usia menghampiri 70 tahun beliau menghabiskan masa dengan solat sunat dan zikir. Kata beliau, itulah nikmat diberikan kesakitan dan keuzuran oleh Allah

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1734756723209957&id=100000269374994

Tuesday, 14 November 2017

SOKONG TUBUH SURUHANJAYA PERUMAHAN, STRUKTUR SEMULA INDUSTRI PERUMAHAN*

*Kenyataan Media*

13 Nov. 2017 | 24 Safar 1439H

*SOKONG TUBUH SURUHANJAYA PERUMAHAN, STRUKTUR SEMULA INDUSTRI PERUMAHAN*

Saya menyokong penuh cadangan penubuhan sebuah badan atau suruhanjaya perumahan bertujuan menyelaraskan semua institusi berkaitan perumahan di bawah satu bumbung seperti yang dilontarkan oleh Ketua Kluster Kejuruteraan dan Alam Bina Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Alias Abdullah beberapa hari lalu. [ *Rujuk :* https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/11/349080/mpn-cadang-penubuhan-suruhanjaya-perumahan ]

Perkara ini juga telah saya suarakan pada November 2015 lagi dalam komentar saya terhadap Bajet 2016 khusus berkenaan isu perumahan. [ *Rujuk :* http://drtakiri.blogspot.my/2015/11/rumah-mampu-milik-kekang-harga-semak.html?m=1 ]

Saya menegaskan bahawa usaha untuk menyemak dan mengstrukturkan semula industri perumahan dalam negara kita melibatkan pelbagai kementerian, agensi dan jabatan berkenaan, pemaju dan persatuan berkaitan serta aturcara dan caj guaman mesti dilakukan terutamanya bagi mengawal kenaikan harga rumah dalam pasaran dan memastikan bekalan mencukupi permintaan justeru menyelesaikan isu pemilikan rumah dalam kalangan rakyat lebih-lebih lagi oleh golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40) dan sederhana (M40).

Saya berharap agar cadangan ini dapat segera dilaksanakan oleh Kerajaan memandangkan harga purata rumah pada tahun lalu sudah pun mencecah RM387,258.00 seunit dan adalah dalam kategori ‘amat tidak mampu milik’.

Harga rumah pada paras ini sudah pasti tidak mampu dimiliki oleh kumpulan isi rumah B40 dan M40 kerana pendapatan purata kumpulan isi rumah ini hanya RM2,848.00 dan RM6,502.00 masing-masing.

Statistik juga menunjukkan dari 2012 hingga 2014, kadar kenaikan harga rumah (17.6%) lebih tinggi daripada kadar kenaikan pendapatan isi rumah (12.4%); ia sangat berbeza dengan
senario pada tahun 2007 hingga 2009 yang menunjukkan kadar kenaikan pendapatan isi rumah lebih tinggi daripada kadar kenaikan harga rumah.

Melalui penubuhan suruhanjaya ini, struktur industri perumahan di negara ini dapat disusun semula menjadi lebih kemas sekaligus menutup ruang dan peluang mengaut keuntungan atas angin oleh pihak-pihak yang tertentu. Kerajaan mesti bertindak segera bagi menyelesaikan masalah dalam industri perumahan di negara ini sebelum ia menjadi bertambah rumit.

Sekian.

_*"Sejahtera Bersama Islam"*_

*DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI*
_Ahli Parlimen Kuala Nerus_

_*Sumber :*_

http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita/15-tanah-air/3878-pas-sokong-tubuh-suruhanjaya-perumahan

Saturday, 21 October 2017

Krisis Ekonomi Hasil GST & Sosial Seumpama Arak dan Judi Merosakkan Negara

*Kenyataan Media Ahli Parlimen Kuala Nerus*
Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

*Krisis Ekonomi Hasil GST & Sosial Seumpama Arak dan Judi Merosakkan Negara*

1. Negara sedang berhadapan dengan pelbagai krisis. Sejak bertahun negara berhadapan dengan krisis ekonomi yang sangat dirasai oleh rakyat marhaen hasil daripada polisi percukaian GST yang haram dan kejatuhan matawang. Susut nilai pendapatan rakyat B40 terutamanya mungkin gagal diselami keperitannya oleh golongan kaya.

2. Di bulan oktober ini pula rakyat *disajikan dengan kesombongan segelintir ahli politik yang menyokong dan mendokong pesta arak yang merosakkan masyarakat.* Mereka tidak tahu membezakan antara hak individu bukan Islam untuk minum arak dengan hak masyarakat yang terganggu dan terancam keselamatan mereka dengan pesta memabukkan yang menghilangkan akal manusia.

3. Terkini rakyat juga melihat krisis sosial melibatkan judi. Sejak merdeka najis judi yang merosakkan rakyat telah menjadi industri yang dihalalkan dengan lesen oleh pihak berkuasa. Ia diparahkan lagi dengan judi yang tidak berlesen tetapi dinaungi oleh golongan berpengaruh.

4. Lebih membimbangkan apabila ada laporan bahawa terdapat di kalangan orang politik yang dinaungi dan dibiayai aktiviti politik mereka oleh pemain industri judi. Jika benar, bagaimana mungkin golongan berpengaruh ini boleh mewakili kepentingan rakyat di saat dedak judi telah mengalir ke seluruh urat saraf mereka?

5. Rakyat perlu bangkit bersama beberapa NGO yang giat membenteras gejala sosial ini termasuk terkini PPIM. Dokongan penuh perlu ditunjukkan oleh pihak penguatkuasa. Tiada kebaikan untuk judi melainkan ia hanya menguntungkan pemain industrinya dengan mengkayakan golongan yang sudah kaya hasil manipulasi kebodohan golongan yang ingin berjudi nasib mahukan kekayaan segera.

6. *Negara ini perlu diselamatkan dengan Islam*. Pemimpin dan rakyat perlu dididik untuk mempunyai perasaan takut kepada pembalasan di alam selepas kematian meskipun mereka mungkin terlepas daripada hukuman hasil perlakuan jenayah dan gejala yang merosakkan umat di dunia. *Ketakutan itu menjadikan mereka pemimpin yang baik yang tidak terlibat dengan rasuah dan penyelewengan dan tidak menjadi penaung kepada penyakit sosial seperti ketagihan arak dan judi.*

"Membina Negara Sejahtera"

Sekian.

Sabtu 21hb Oktober 2017

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=139685103428032&id=100021596301902

SUKUK IJARAH & AGIHAN LOT TANAH SEBAGAI PENYELESAIAN KEDIAMAN RAKYAT*

*Kenyataan Media Ahli Parlimen Kuala Nerus*

18 Oktober 2017 | 27 Muharram 1439H

*SUKUK IJARAH & AGIHAN LOT TANAH SEBAGAI PENYELESAIAN KEDIAMAN RAKYAT*

1. Walaupun pendapatan penengah isi rumah meningkat 6.6% kepada RM5,228.00, ia tetap belum sampai ke tahap mampu untuk membeli rumah pada harga purata RM387,258 yang dijual di negara ini pada tahun lalu.

2. Harga purata tersebut yang dikategorikan sebagai 'amat tidak mampu milik' itu hanya layak untuk dimiliki oleh isi rumah yang berpendapatan sekurang-kurangnya RM10,757.00.

3. Bererti, adalah mustahil sekali bagi kumpulan isi rumah B40 dan M40 dengan hanya pendapatan purata RM2,848.00 dan RM6,502.00 masing-masing untuk memiliki rumah pada masa ini dan juga pada masa hadapan berdasarkan trend harga hartanah itu yang semakin meningkat saban tahun.

4. Secara unjurannya, bagi tempoh 2016 hingga 2020, negara ini memerlukan 653,000 buah rumah mampu milik (RMM) atau 130,000 buah RMM setahun bagi memenuhi permintaan. Namun, bekalan RMM pada masa ini secara puratanya hanya 60,000 buah sahaja setahun. Ia amat tidak cukup bagi menampung permintaan.

5. Meneliti dua (2) masalah ini iaitu (i) harga rumah yang mahal dan (ii) bekalan RMM yang rendah, penyelesaian sebenar yang harus diberikan fokus bagi menangani isu pemilikan rumah ini adalah pada isu mendapatkan pembiayaan bank itu sendiri bagi membolehkan para pembeli membuat (i) bayaran pendahuluan dan (ii) bayaran ansuran bulanan.

6. Bebanan bayaran pendahuluan ini dapat diselesaikan secara kaedah _musyarakah_ dengan kerajaan mewujudkan suatu dana bagi memberikan pembiayaan kepada para pembeli untuk membuat bayaran pendahuluan perumahan dan pembiayaan oleh dana kerajaan ini dibayar semula selepas tempoh tertentu apabila pembeli telah menyelesaikan hutang dengan pihak bank.

7. Kaedah ini bukan sahaja dapat mengelakkan pembeli terbeban bagi mendapatkan wang untuk membayar pendahuluan, bahkan dapat menjadikan bayaran ansuran bulanan perumahan menjadi lebih rendah.

8. Bagi menyelesaikan masalah bayaran ansuran bulanan pula, ia boleh diselesaikan secara kaedah _sukuk al-ijarah_ iaitu para pembeli memiliki rumah itu secara berperingkat mengikut kemampuannya melalui pembelian sukuk sehinggalah selesai mendapatkan 100% pemilikan rumah itu. Sementara itu, pemilikan terhadap rumah itu dikongsi secara bersama dengan pihak lain (seperti pelabur dan bank) dan dalam tempoh itu pembeli membayar sewa kepada pihak berkenaan pada kadar sewaan pasaran mengikut peratus pemilikan masing-masing.

9. Kaedah ini dapat meringankan beban bayaran ansuran bulanan oleh pembeli dan juga memberikan peluang kepada para pelabur dengan pelaburan berkos rendah. Manakala pihak bank pula mendapat manfaat pada aspek risiko pinjaman yang rendah.

10. PAS melalui Lajnah Ekonomi dengan ini menyatakan kesediaan untuk bersama-sama dengan pihak-pihak berkenaan yang terlibat dalam isu ini terutamanya BNM dan REHDA untuk berkongsi penyelesaian secara Islam bagi menyelesaikan masalah pemilikan rumah dalam kalangan rakyat di negara ini di bawah Program Mampu Miliki Rumah yang terkandung dalam Dokumen Hijau.

11. Namun, penyelesaian jangka panjang bagi isu perumahan ini ialah melalui pembukaan kampung-kampung baru yang disediakan prasananya termasuk akses jalanraya oleh kerajaan dengan agihan lot kediaman kepada rakyat. Ia perlu dilaksanakan sebagai program bersama kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan.

_*"Sejahtera Bersama Islam"*_

*YB. DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI*
_Pengerusi,_
_Lajnah Ekonomi & Pembangunan Usahawan PAS Pusat._

Thursday, 12 October 2017

JANGKITAN HIV DI MALAYSIA : "A CAUSE FOR ALARM"

Kenyataan Media Ahli Parlimen Kuala Nerus

*JANGKITAN HIV DI MALAYSIA : "A CAUSE FOR ALARM"*

1. Malaysia merupakan 10 negara yang mencatat lebih 95 peratus bagi semua jangkitan baru HIV dikalangan negara rantau Asia Pasifik, menurut suatu laporan bertajuk, "Ending AIDS: Progress Towards the 90-90 Targets". Lebih membimbangkan, kenyataan Ketua Penolong Pengarah Kanan (HIV/STI) Jabatan Kesihatan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Dr Rohaya Ramli baru-baru ini meletakkan penularan jangkitan HIV di Malaysia masih dalam keadaan tidak selamat.

2. Beliau menyebutkan statistik 96 peratus jangkitan HIV berpunca daripada jenis hubungan seksualiti dengan 65 peratus disebabkan homoseksual dan biseksual, manakala baki 31 peratus adalah melibatkan hubungan seksual rambang lelaki dan perempuan. Sumber : [http://www.astroawani.com/berita-malaysia/jangkitan-hiv-punca-salah-guna-dadah-menurun-homoseksual-dan-biseksual-kini-penyumbang-utama-157506]

3. Secara jujurnya, kita masih meragui sasaran sifar jangkitan HIV terutamanya di Kuala Lumpur menjelang 2020. Malah, sasaran Kementerian Kesihatan penurunan 90 peratus virus tersebut menjelang 2030 juga tidak nampak keseriusan.

4. Saya berpandangan kita perlu membezakan di antara "rawatan" dan "pencegahan" di peringkat awal. Kedua-dua mempunyai fokus dan modus operandi yang berbeza. Sekilas kita melihat kehidupan para remaja hari ini dengan pelbagai masalah sosial yang meruncing jelas menampakkan langkah pencegahan awal terlalu longgar.

5. Pergaulan bebas yang tidak terkawal, kes-kes zina termasuk kes bawah umur, berleluasanya golongan LGBT dalam komuniti hari ini semakin membimbangkan dan kesemua faktor ini tidak mustahil akan menyumbang kepada jangkitan virus berkenaan. Selain itu, najis arak, dadah dan budaya hedonisme yang melampau juga secara tidak langsung turut menyumbang kepada jangkitan HIV.

6. Saya melihat pendidikan sebagai teras utama kepada langkah pencegahan yang dimaksudkan selain undang-undang yang mencegah rintang masyarakat daripada terlibat dengan perkara jenayah dan tidak bermoral. Jangan terlalu leka mengejar "angka" dan "gred" sehingga kita terlupa soal "moral" dan "akhlak". Sesungguhnya, keruntuhan sesebuah tamadun disebabkan rosaknya akhlak dikalangan rakyat.

7. Kerajaan sepatutnya serius mengkaji secara objektif mengenai langkah pencegahan awal yang tuntas terhadap masalah sosial yang sedang melanda. Jika "pintu-pintu" ini tidak dibuka, mustahil ada (penyakit) yang akan masuk. Saya ingin menegaskan bahawa hanya agama yang dapat memandu akhlak dan moral dalam diri seseorang individu.

Sekian.

_"Inilah Penyelesaian Kita"_

Dato" Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Khamis 12hb oktober 2017

Tuesday, 19 September 2017

Pesta Arak: PAS Puji DBKL, Zaid Sindir PAS

Pesta arak: PAS puji DBKL, Zaid sindir PAS

18 Sep 2017, 4:32 petang (Dikemaskini 18 Sep 2017, 4:37 petang)

 

PAS mengucapkan tahniah kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kerana menolak permohonan penganjuran pesta arak Better Beer Festival 2017 di ibu negara.

Bagaimanapun, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali mempersoalkan bagaimana program yang dirancang pada 6 dan 7 Oktober depan diiklankan sejak Mei lalu walaupun belum mendapat kelulusan.

"Adakah ia satu provokasi untuk melihat respon dan tindak balas rakyat Malaysia setelah program pesta arak seumpama dengannya berjaya dilaksanakan pada 2012 dan 2016?

Pilihan Editor

Nik Aziz - Jalan cerita yang tak sempat dicerita

"Kejayaan sebelum ini menjadi pendorong untuk mengadakan pesta yang sama pada 2017.

"Sekiranya tiada sebarang bantahan daripada masyarakat tentu sahaja pesta ini akan berjaya dilaksanakan," katanya dalam kenyataan hari ini.

DBKL hari ini dilapor menolakpermohonan penganjuran acara itu dan memberi amaran akan bertindak jika ia diteruskan tanpa kebenaran.

Sebab penolakan tidak dinyatakan dalam laporan itu.

Zaid: Yang bantah lagi suka poligami

Sementara itu, bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim menyindir pihak yang membantah penganjuran pesta arak berkenaan.

Tanpa menamakan mana-mana pihak, Zaid berkata kumpulan yang membantah itu dilihat lebih suka berpoligami berbanding penganjuran pesta, hiburan serta nyanyian.

"Yang bantah pesta ini kumpulan yang sama. Mereka tak mahu pesta, hiburan, tak mahu nyayian.

“Isteri dua tiga boleh, lagi muda lagi baik," kata Zaid di dalam Facebooknya.

Selain itu, Zaid turut bertanya sama ada parti MCA dapat melalukan sesuatu berhubung penolakan permohonan penganjuran pesta arak berkenaan.

"Boleh MCA buat sesuatu? Bukankah MCA telah berjaya mengubah BN sebagai parti yang sederhana?" soal Zaid lagi yang kini bergiat bersama DAP.

Datuk Teng Chang Khim sebelum ini berkata Malaysia negara majmuk dan mengamalkan demokrasi.

Justeru, kata naib pengerusi DAP Selangor itu, rakyat negara ini mempunyai kebebasan melakukan kegiatan yang tidak melanggar undang-undang.

 pas dbkl

Monday, 18 September 2017

Peringatan Diri : Tanggungjawab Pendidikan

*Peringatan Diri*

Pendidikan adalah proses yang berpanjangan. Ia tidak terhenti pada bilik kelas dan pada subjek pengajian. Namun, ia adalah hasil cernaan persekitaran pendidikan menerusi penampilan ibu bapa sebagai model, guru sebagai mursyid, jiran tetangga sebagai praktik interaksi dan media sebagai pengantara ilmu dan maklumat. Melahirkan masyarakat yang baik dan terdidik dengan akhlak memerlukan kerjasama semua pihak secara holistik. Seorang anak yang membesar dalam keadaan kecelaruan pendidikan adalah mangsa kepada persekitaran. Setiap individu adalah pihak yang bertanggungjawab terhadap persekitaran ini tanpa menuding jari kepada sesiapa. Bersamalah kita membina generasi rakyat Malaysia yang berilmu dan berakhlak. Moga kebahagiaan adalah milik kita.

"Bersama Menuju Jaya"
"Sejahtera Bersama Islam"

Sekian

Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
_Ahli Parlimen KUALA NERUS_
Isnin 18hb september 2017/27 Zulhijjah 1438 H

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1635137633171867&id=100000269374994

Sunday, 17 September 2017

ACARA BERPESTA MINUM ARAK WAJAR DIBANTAH; Para Mufti Perlu Keluarkan Fatwa

Kenyataan Media Ahli Parlimen Kuala Nerus
Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

*ACARA BERPESTA MINUM ARAK WAJAR DIBANTAH; Para Mufti Perlu Keluarkan Fatwa*

1. Better Beer Festival 2017 (BBF17) yang akan dianjurkan pada awal Oktober depan di Kuala Lumpur yang menampilkan 250 jenama arak berbeza daripada 43 syarikat arak dengan sasaran 6,000 orang pengunjung memang sewajarnya dibantah oleh semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama.

2. Pihak berkuasa mesti membatalkannya kerana ia bercanggah dengan dasar bernegara yang meletakkan Islam sebagai Agama Persekutuan dan menyentuh sensitiviti masyarakat Islam dan mengundang pelbagai gejala negatif.

3. *Minum arak adalah hak bagi orang bukan Islam tetapi bukan hak bagi masyarakat bukan Islam untuk menganjurkan pesta terbuka mengajak masyarakat minum arak yang haram di sisi umat Islam*. Ia sangat bertentangan dengan sensitiviti masyarakat Islam yang menjadi majoriti rakyat negara ini.  Menjaga sensitiviti ini adalah kewajipan bersama seluruh rakyat Malaysia kerana ia melibatkan keamanan dan keharmonian bernegara.

4. Menurut fatwa Mufti Mesir Syeikh Allam Nassar (1891-1966) sebagaimana dinukilkan oleh Dandil Jabr dalam tulisan beliau bertajuk "hak-hak peribadi bukan Islam dalam masyarakat Islam", *bukan Islam mempunyai hak kebebasan untuk makan dan minum makanan yang halal bagi mereka walaupun haram bagi orang Islam dengan syarat tidak menyentuh dan mencabar sentimen umat Islam atau membawa kepada fitnah dan kerosakan masyarakat. Jika ianya berlaku maka menjadi kewajipan kepada kerajaan masuk campur bagi menghalang tersebar dan berleluasanya kerosakan yang boleh menghancurkan masyarakat.* Campur tangan kerajaan ketika itu termasuk kategori "sadd zara'i'" (menutup lubang-lubang kerosakan). Sebagaimana kerajaan di zaman moden ini campur tangan untuk menghalang tersebarnya wabak kerosakan seperti dadah dan seumpamanya. (Fatawa Islam Jilid VII No 1057 - Mufti Syeikh Allam Nassar) (rujuk www.odabasham.net/show.php?sid=77421).

5. *Justeru, saya menyeru para Mufti segera mengeluarkan fatwa dan pandangan khusus terhadap acara mungkar Better Beer Festival 2017 ini sebagai panduan dan arahan kepada kerajaan Malaysia.*

6. Malaysia sebagai negara yang meletakkan Islam Agama Persekutuan dalam perlembagaan dengan YDP Agong menjadi ketua negara yang bertanggungjawab menjaga Islam serta Raja-raja Melayu yang menjadi ketua agama Islam di negeri-negeri, amatlah tidak wajar negara ini menjadi hub pesta arak yang tidak mendatangkan kebaikan bagi rakyat malah memudharatkan.

7. Pesta Arak ini hanya akan mengundang lebih banyak gejala negatif kepada masyarakat di kala negara telah berhadapan dengan pelbagai kemelut sosial.

8. Arak telah dianggap menjadi ancaman di peringkat global dengan Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) mengeluarkan suatu laporan bertajuk "Global Strategy to Reduce the Harmful Use of Alcohol" pada 2010.

9. Saya telah mengeluarkan kenyataan rasmi pada 8 oktober 2014 ketika membantah penganjuran Pesta Arak Oktoberfest dengan menyebut beberapa statistik menjelaskan kesan negatif minuman beralkohol yang memabukkan iaitu;

A. Laporan Status Global mengenai Alkohol dan Kesihatan 2011 Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan pengambilan alcohol menyebabkan kematian 2.5 juta orang setahun di samping menjadi punca penyakit serta kecederaan kepada lebih ramai orang.

B. Statistik daripada Kementerian Kesihatan menunjukkan 24.6% mereka yang mengambil minuman beralkohol ini adalah untuk mabuk.

C. Berbeza dengan ketagih dadah, ketagihan kepada alcohol tidak boleh serta merta berhenti. Berhenti serta merta boleh mengakibatkan sawan dan mereka juga berhadapan risiko untuk maut.

D. Antara penyakit kronik yang dikaitkan dengan pengambilan alcohol adalah penyakit cardiovascular, kanser mulut, tekak, payu dara serta penyakit hati.

E. 48% daripada kes kecelaruan mental dan tingkah laku berpunca daripada pengambilan alcohol.

F. Laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat juga menunjukkan 5.3% kes keganasan rumah tangga berpunca daripada alcohol manakala 4.5% kes penderaan kanak-kanak.

G. Insiden pergaduhan kaum akibat mabuk sepanjang 2010 ialah 71 kes, 2009 sebanyak 79 kes, 2008 dengan 131 kes.

H. Mengikut Jabatan Keadilan Amerika Syarikat pada tahun 1996 sahaja, purata 2,713 kes rogol berlaku setiap hari. Kebanyakan dari perogol mabuk semasa melakukan jenayah tersebut.

I. Menurut satu statistik di UK, alcohol telah menyebabkan 45-46% kejadian jenayah, melibatkan 39% keganasan dalam rumah tangga.

rujuk:
http://drtakiri.blogspot.my/2014/10/penganjuran-pesta-arak-oktoberfest.html?m=1

10. Saya menyeru seluruh rakyat Malaysia khususnya para pemimpin dan juga NGO-NGO bangkit untuk menghalang penganjuran Pesta Arak yang memudharatkan negara dan masyarakat ini.

Sekian.

Ahad 17hb September 2017/26 Zulhijjah 1438
www.drtakiri.blogspot.com

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1715609058449117&id=569086473101387

Saturday, 16 September 2017

Akhlak dan Motivasi Daripada Tragedi Kebakaran Pusat Tahfiz*

*Akhlak dan Motivasi Daripada Tragedi Kebakaran Pusat Tahfiz*

oleh
Dato' Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ahli Parlimen KUALA NERUS

1. Tragedi kebakaran pada awal pagi khamis 14 september 2017 yang mengorbankan lebih 20 orang anak-anak yang sedang berjihad menghafaz Kalam Allah tentu sahaja meruntun hati setiap insan. Namun, perginya mereka ke rahmatullah sebagai Syuhada Akhirat akibat kebakaran sebagaimana sabit dalam Hadis riwayat Ibnu Majah dan Abu Dawud, yang diberikan kemuliaan oleh Allah menjadi pengubat hati kepada waris kaum keluarga yang terlibat.

2. Kita wajar mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga mangsa atas musibah ini. Kata-kata dan tindakan yang membenihkan kesabaran di hati mereka adalah sebahagian daripada skop takziah buat mereka sebagaimana pengajaran Islam.

3. Tidak perlu dikesali musibah yang telah berlaku dengan pelbagai andaian berunsur "kalau" kerana ia membuka pintu bisikan jahat Syaitan yang bertujuan menambahkan kesedihan. Nabi saw bersabda:

ْ وَإِنْ أَصَابَكَ شَيْءٌ فَلَا تَقُلْ لَوْ أَنِّي فَعَلْتُ كَانَ كَذَا وَكَذَا وَلَكِنْ قُلْ قَدَرُ اللَّهِ وَمَا شَاءَ فَعَلَ فَإِنَّ لَوْ تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّيْطَانِ
"Dan sekiranya kamu ditimpa sesuatu musibah maka janganlah menyebut: "kalau saya sebelum ini lakukan demikian tentulah demikian demikian", tetapi sebutlah: *"Allah telah menentukan. Apa yang Dia mahu Dia lakukan"*, kerana sesungguhnya ungkapan "kalau" itu membuka tindakan Syaitan." Hadis riwayat Muslim.

4. Dalam masa yang sama hati dan perasaan kita juga bersama pengasas dan guru-guru pusat Tahfiz tersebut. *Mereka telah berjihad dengan masa, tenaga dan harta mereka belasan tahun untuk menyediakan pusat ilmu untuk anak-anak Islam*. Dalam tempoh itu mereka telah berjaya melahirkan puluhan para Huffaz yang menjadi kebanggaan masyarakat. Kejayaan mereka ini sewajarnya dititipkan dengan pujian dan kata semangat. *Namun, dalam kerangka kejayaan itu ada ujian yang mendatang*. Mereka diuji dengan musibah yang meruntun dan merungsingkan hati dan perasaan mereka. Tentu sahaja ia boleh mematahkan semangat jihad pendidikan mereka. Maka di saat inilah mereka memerlukan motivasi yang berterusan memberikan sinar harapan. Malah, jika ada sebarang kelemahan yang menjadi sebab memungkinkan berlakunya musibah ia boleh dijadikan motivasi pengajaran untuk mendatang.

5. Bagi pihak berkuasa pula, musibah ini sewajarnya menjadi pemangkin untuk mereka terus melipat-gandakan usaha membantu pusat Tahfiz dan pusat-pusat pengajian Islam dengan dana pembangunan dan nasihat serta panduan keselamatan yang berterusan. Tidak wajar musibah ini diiringi dengan ugutan terhadap pengusaha-pengusaha institusi Tahfiz yang lain yang sedang berjihad di alam pendidikan dengan seribu macam kepayahan. Ia bukan premis untuk mengancam dan mengecam tetapi medan untuk saling membantu dan bekerjasama untuk kebaikan.

6. Inilah juga masanya bagi masyarakat awam memperkukuhkan dokongan terhadap institusi pendidikan agama seumpama Tahfiz ini. *Sangkaan baik kita terhadap mereka ialah mereka berjihad di bidang pendidikan demi Allah dan Rasul dan demi mencari syurga di alam abadi*. Membuat andaian dengan sangkaan buruk terhadap guru-guru dan pengurus pusat ilmu ini bukan akhlak umat beriman. Membuat tuduhan melulu dengan andaian penyelewengan dana yang mungkin berlaku di kalangan guru-guru yang berjihad mengusahakan pusat ilmu ini adalah akhlak yang sangat jelek, apatah lagi jika datang dari mereka yang dianggap ilmuwan. *Kemungkinan dan kebarangkalian baik dan jahat boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, pada jawatan dan amanah apa sekalipun*. Tragedi ini bukannya lesen untuk membenihkan persepsi negatif dan jahat meskipun secalit.

7. Marilah kita bersama menjadikan tragedi ini sebagai rahmah buat ummah di sebalik musibah. Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 155-156:

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
_"Dan pasti Kami menguji kamu dengan sesuatu berupa kebimbangan, kelaparan dan kekurangan sebahagian harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah KHABAR GEMBIRA kepada orang-orang yang SABAR. Iaitu mereka yang apabila ditimpa musibah mereka menyatakan: sesungguhnya kita milik Allah dan kita kepada-Nya pasti kembali."_

Sekian.

Sabtu 16hb September 2017 / 24 Zulhijjah 1438 H.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1714437018566321&id=569086473101387

Monday, 11 September 2017

Kemangkatan Sultan Kedah

Moga Allah rahmati AlMarhum KDYMM Tuanku Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang mangkat kembali ke Rahmatullah pada hari ini 11.9.2017 pada usia 89 tahun. Sembah takziah kepada seluruh Kerabat Diraja dan rakyat Kedah.

Friday, 1 September 2017

لا تسقط الجمعة إذا اجتمع عيد وجمعة - الشيخ د. نوح قضاة

اسم المفتي : سماحة الدكتور نوح علي سلمان رحمه الله (المتوفى سنة 1432هـ)
الموضوع : هل تسقط الجمعة إذا اجتمع في يوم واحد عيد وجمعة؟
رقم الفتوى : 2126
التاريخ : 12-07-2012
التصنيف :
نوع الفتوى : من موسوعة الفقهاء السابقين

السؤال :

قرأت في أحد الكتب الفقهية أنه إذا صادف العيد يوم الجمعة فهناك رأيان؛ الأول: عدم صلاة الجمعة، والثاني: وجوب صلاة الجمعة مع صلاة العيد، فما رأيكم؟

الجواب :

إذا وافق يومُ العيد يومَ جمعة لا تسقط صلاة الجمعة بصلاة العيد؛ لأن صلاة العيد سنة مؤكدة، بينما صلاة الجمعة فريضة محتّمة، والسنة لا تُسْقِط الفريضة ولا تُجْزئ عنها؛ وذلك لقول الله عز وجل: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) الجمعة/9.

وقد حدث في عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم أن وافق يومُ العيد يومَ الجمعة، فكان هدي النبي صلى الله عليه وسلم فيه أنه صلى الصلاتين، وخطب الخطبتين، ولم يترك الجمعة ولا العيد، وذلك أمر مشهور معروف في كتب السنة والحديث. وهو ما ذهب إليه جماهير فقهاء المسلمين من الحنفية والمالكية والشافعية ورواية عند الحنابلة.

وإنما رخص رسول الله صلى الله عليه وسلم في ترك الجمعة ذلك اليوم لأهل العوالي الذين بعدت منازلهم عن المسجد النبوي، ويشق عليهم الذهاب والإياب مرتين للصلاتين؛ فرخَّص لهم أن يصلوا الظهر في أحيائهم، وذلك في قوله صلى الله عليه وسلم: (قَدْ اجْتَمَعَ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا عِيدَانِ؛ فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنْ الْجُمُعَةِ، وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ) رواه أبو داود. 

وقد حمل جمهور العلماء من الحنفية والمالكية والشافعية هذا الحديث على أنه واردٌ في حق من أتى لصلاة العيد من خارج المدينة المنورة؛ ممن لا تجب عليهم الجمعة ابتداءً، كونهم قاطنين خارج المدن والعمران، فهؤلاء إن انتظروا حتى يصلوا الجمعة كان في ذلك مشقة عليهم، وكذلك لو رجعوا إلى أهلهم ثم جاؤوا لصلاة الجمعة؛ فرخص لهم حينئذ في ترك الجمعة.

ولذلك كله فالاحتياط للدين يقضي بالمحافظة على الصلاتين في ذلك اليوم، وأما ما ذهب إليه  بعض فقهاء الحنابلة: أنَّ مَن صلى العيد لا يُطالَب بصلاة الجمعة مطلقاً، وإنما يصلي الظهر؛ فهو على خلاف الأحوط  والأبرأ للذمة.

وأما القول بسقوط صلاة الظهر؛ فهذا لم يقل به أي مذهب من مذاهب أهل السنة، وهو مخالف للنصوص الموجبة للصلوات الخمس في اليوم والليلة؛ فلا يجوز العمل به، ولا تقليده، ولا الإفتاء به.

ولا عبرة بما ورد في بعض الروايات من أحاديث تنسب إلى بعض الصحابة ظاهرها إسقاط الظهر إذا اجتمع العيدان؛ فهذه الآثار لا تثبت سنداً، وليس في متونها دلالة على هذا القول الغريب، ولو ثبتت فهي معارضة بالأدلة القطعية المصحوبة بإجماع المسلمين على وجوب الخمس صلوات في اليوم والليلة؛ فتُقدَّم عليه في نظر أهل العلم.

فلا فسحة للجدل والخلاف الذي يُفَرِّق صفوف المسلمين وهم يستقبلون أيام العيد السعيد، بل الواجب العمل بالمحكمات، وترك المتشابهات، والتسليم بما استقرت عليه مذاهب المسلمين المتبوعة.
"فتاوى الشيخ نوح علي سلمان" (فتاوى الصلاة/ فتوى رقم/1)

Sunday, 27 August 2017

إذا اجتمع العيد والجمعة - أ.د.عبد الله الزبير

إذا اجتمع العيد والجمعة

عند اجتماع العيد والجمعة في يوم واحد

أ.د.عبد الله الزبير

أولاً: في المسألة ستة أقوال:

القول الأول: أن صلاة الجمعة تسقط بصلاة العيد فتكون رخصة لكل أحد، وهذا قول الشوكاني في السيل الجرار.

القول الثاني: أن صلاة الجمعة تسقط بصلاة العيد إلا عن الإمام، فيجب عليه الحضور للمسجد فإن وجد من يصلي بهم الجمعة صلى بهم.، وهو قول الحنابلة.

القول الثالث: أن صلاة الجمعة تسقط بصلاة العيد إلا عن الإمام وثلاثة من المصلين، وهو قول الهادوية.

القول الرابع: أن صلاة الجمعة لا تسقط بصلاة العيد إلا عن أهل القرى والبوادي، وهو قول الشافعية .

القول الخامس: أن صلاة العيد لا تسقط بصلاة العيد، لا عن أهل القرى والبوادي ولا عن أهل البلد ممن تجب عليهم الجمعة، وهوقول أكثر الفقهاء كما نصّ ابن قدامة في المغني ، قال به الحنفية والمالكية والظاهرية وبعض الشافعية.

القول السادس: أن صلاة الجمعة تسقط بصلاة العيد، بل صلاة العيد تسقط فرض الجمعة وأيضاً تسقط فرض الظهر، فلا صلاة بعد صلاة العيد إلا العصر، وهذا قول عطاء بن أبي رباح رحمه الله ، وهو قول شاذ لم يأخذ به أحد من الفقهاء، ولم يعمل به أحد من أهل العلم ولا غيرهم. وقد وصفه الحافظ ابن عبد البر بأنه قول منكر أنكره فقهاء الأمصار.

الراجح من أقوال الفقهاء:

والراجح من هذه الأقوال هو ما ذهب إليه الجمهور منهم: أنه لا تسقط صلاة الجمعة بصلاة العيد، لا عن المأمومين ولا عن الإمام، لا عن أهل البلد ولا عن أهل القرى إذا كانت الجمعة تجب عليهم، وذلك من ثلاثة وجوه:

الأول: قوله تعالى ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ) [الجمعة/9]، وهو أمر صريح بالسعي إلى صلاة الجمعة، فلا يبطله أو يرده شيء.

الوجه الثاني: أنّ صلاة العيد سنة عند الجمهور وصلاة الجمعة فرض، وقاعدة التشريع أن الفرض لا يسقط بالسنة، فلا تسقط ـ إذنْ ـ صلاة العيد صلاة الجمعة، بل وإنْ كان كلٌّ منهما فرضاً، فكلّ منهما فرض مستقل عن الآخر لكل شروطه ولكل وقته ـ كما قال الحنفية.

الوجه الثالث: أنّهما صلاتان لا تداخل بينهما، ولكل شروطٌ: وجوباً أو استناناً، فوجب أداء الجمعة، وإنْ صُلِّي العيد.

الجواب عن أدلة المرخّصين:

أمّا ما استدل به من رخّص في صلاة الجمعة إذا وقع العيد في يوم الجمعة؛ فكلّه موجّه كما يلي:

1ـ النصوص:

أـ حديث معاوية بن أبي سفيان أنه سأل زيد بن أرقم رضي الله عنهم: قال أشهدت مع رسول الله  عيدين اجتمعا في يوم؟ قال: نعم. قال: فكيف صنع؟ قال: صلى العيد ثم رخص في الجمعة، فقال: (من شاء أن يصلي فليصل ).

ب ـ حديث أبي هريرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال:
( قد اجتمع في يومكم هذا عيدان فمن شاء أجزأه من الجمعة وإنا مجمعون ). كلا الحديثين في سنن أبي داود باب إذا وافق يوم الجمعة يوم عيد.

ج ـ حديث ابن عمر رضي الله عنهما قال :
اجتمع عيدان على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم  فصلى بالناس ثم قال:
( من شاء أن يأتي الجمعة فليأتها ومن شاء أن يتخلف فليتخلف) في سنن ابن ماجة.

د ـ خبر عثمان بن عفان أنه خطب في صلاة العيد فقال: "إنه قد اجتمع لكم في يومكم هذا عيدان، فمن أحب من أهل العالية أن ينتظر الجمعة فلينتظرها، ومن أحب أن يرجع فليرجع فقد أذنت له ". وهو في الموطأ وعند البيهقي وغيرهما.

هـ ـ خبر عطاء بن أبي رباح رحمه الله قال: "صلى بنا ابن الزبير في يوم عيد في يوم جمعة أول النهار ثم رحنا إلى الجمعة فلم يخرج إلينا فصلينا وحدانا، وكان ابن عباس بالطائف فلما قدم ذكرنا ذلك له فقال: أصاب السنة". في سنن أبي داود والنسائي وغيرهما.

مناقشة هذه الأدلة:

أولاً: هذه النصوص المرفوعة إلى رسول الله r والموقوفة على أصحابه رضي الله عنهم كلها مختلف في صحتها وقبولها بين أهل العلم، مع أن النووي رحمه الله حسنها، والألباني من المعاصرين صححها، إلا أن من أئمة الحديث من تكلم فيها وضعفها

قال الحافظ ابن عبد البر عنها:" ليس منها حديث إلا وفيه مطعن لأهل العلم بالحديث"

وقال ابن حزم رحمه الله: " وإذا اجتمع عيد في يوم جمعة صلى للعيد ثم للجمعة ولا بدّ، ولا يصحّ أثر بخلاف ذلك" اهـ.

وبيان ما قيل في الأحاديث والآثار:

ـ فعن الحديث الأول ـ حديث معاوية ـ فقد ضعّف من جهتين:
1-  من جهة إياس بن أبي رملة أولاً: جهله ابن المديني وابن حجر وابن القطان. ثانياً: قال ابن المنذر عنه: متروك.
2-  ومن جهة إسرائيل بن يونس وقد ضعفه ابن حزم.

ـ وأما حديث أبي هريرة فهو ضعيف من ثلاث جهات:
1- من جهة زياد البكائي وهو ضعيف ضعفه يحيى بن معين وغيره..
2- ومن جهة بقية بن الوليد ، وهو معروف بأنه يروي عن الضعفاء ويدلس كما قال ابن الجوزي، وأكثر أهل العلم يضعفونه قال ابن عبد البر:" ليس بشيء في شعبة وله مناكير وهو ضعيف ليس ممن يحتج به"
3- أن الحديث كان يروى مرسلاً عن أبي صالح وبقية رفعه، وقد تعجب الإمام أحمد رحمه الله من بقية وكيف رفعه!!.

ـ وأما حديث ابن عمر فهو كذلك ضعيف من جهتين:
1ـ من جهة مندل بن علي وهو معروف بالضعف.
2ـ ومن جهة جبارة بن المغلس قال عنه ابن معين: هو كذاب، وقال عنه ابن نمير: كان يوضع له الحديث فيحدث به.

ـ وأما خبر عطاء عن ابن الزبير رضي الله عنهم: فقد قال فيه حافظ المشرق والمغرب ابن عبد البر رحمه الله: "هذا حديث مضطرب" وبيّن وجه الاضطراب فيه بالتفصيل في كتابه التمهيد ـ لا مجال لسرده ههنا ـ .

فهل يمكن أن نغيّر حكم الوجوب الصريح في قوله تعالى (إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ) بمثل هذه الأحاديث والروايات التي في كلٍّ منها مقال ووجه ضعفٍ؟!! . كما أنه لا يمكن أن نخصص أو نقيّد حكم الآية الواضحة الثابتة بمثل هذه الأحاديث الضعيفة ، حتى ولو قلنا هي أحاديث مختلف في صحتها.

فلم يبق من الأحاديث والأخبار إلا خبر عثمان رضي الله عنه ، وسيأتي توجيهه في الفقرة التالية وهي:

ثانياً: لو سلمنا للمرخّصين بصحة الأحاديث والآثار السابقة !: فمن الممكن الجمع بينها وبين آية وجوب الجمعة، وذلك كما يلي:

أ ـ فأحاديث ترخيص النبي صلى الله عليه وسلم  الذي جاء في حديث معاوية وحديث أبي هريرة وابن عمر رضي الله عنهما فالمراد بها الرخصة لأهل العالية والقرى البعيدة الذين يشقّ عليهم الأمران: المكوث والانتظار، والعودة ثم الرجوع..

1ـ فالمكوث في المدينة انتظاراً للجمعة مما يلزم مضايقتهم والتضييق عليهم وحبسهم ، كما أنه يلزم تركهم للأضحية وذبحها.

2ـ والرجوع إلى أهليهم وقراهم وذبح أضحيتهم ثم العودة والرجوع من قراهم البعيدة، وهذا لا ريب أنه شاق عليهم، والمشقة تجلب التيسير.

ب ـ أن الذين رخّص لهم النبي r ليس عليهم جمعة أصلاً، قال الطحاوي رحمه الله في مشكل الآثار: " أهل العوالي الذين ليسوا في مصر من الأمصار لهم اللتخلف عن الجمعات ومن كان له التخلف عن الجمعات كان له التخلف عن الجماعات سواها في صلوات الأعياد ومما سواها... فأعلمهم رسول الله r بما في هذين الحديثين أنهم ليس عليهم أن يقيموا بمكانهم الذي حضروه لصلاة العيد حتى يدخل عليهم وقت الجمعة وهم به .. وجعل لهم أن يقيموا به اختياراً حتى يصلوا فيه الجمعة أو ينصرفوا عنه إلى أماكنهم ويتركون الإقامة للجمعة .." .

وكما قال الحافظ ابن عبد البر رحمه الله: " وأحسن ما يتأول في ذلك أن الإذن رخص به من لم تجب الجمعة عليه ممن شهد ذلك العيد والله أعلم، قال: وإذا احتملت هذه الآثار من التأويل ما ذكرنا؛ لم يجز لمسلم أن يذهب إلى سقوط فرض الجمعة عمن وجبت عليه، لأن الله عز وجل
يقول : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ) ولم يخصّ الله ورسوله يوم عيد من غيره من وجه تجب حجته فكيف بمن ذهب إلى سقوط الجمعة والظهر المجتمع عليهما في الكتاب والسنة والإجماع بأحاديث ليس منها حديث إلا وفيه مطعن لأهل العلم بالحديث؟".

وقد فسّر الخليفة الراشد الثالث عثمان بن عفان مراد النبي صلى الله عليه وسلم
( من شاء أن يصلي فليصلّ) ومراده ( فمن شاء أجزأه من الجمعة ) وقوله
( من شاء أن يأتي الجمعة فليأتها ومن شاء أن يتخلف فليتخلف ) بأن المراد بالترخيص في كل هذه الروايات هم أهل العالية البعيدون من البلد الذين يشقّ عليهم الانتظار حتى وقت الجمعة او العودة إلى قراهم ثم الرجوع من أجل الجمعة، ولذلك أعلن الرخصة وأذن لأهل العاليةبالانصراف فقال:
(فمن أحب أن ينتظر الجمعة من أهل العوالي فلينتظر ومن أحب أن يرجع فليرجع فقد أذنت له).

وهو الذي فسّر به الإمام الشافعي رحمه الله أن المقصود هم أهل العالية من غير أهل البلد والمصر ـ أي المدينة ـ فقال: " ولا يجوز هذا [ أي: سقوط الجمعة ] لأحد من أهل المصر" قال البيهقي: " وحمل الحديث على من حضره من غير أهل المصر فينصرفون إن شاءوا إلى أهاليهم ولا يعودوا للجمعة والاختيار لهم أن يقيموا حتى يجمعوا أو يعودوا بعد انصرافهم إنْ قدروا".

إذنْ: الغالب أنهم لا يقدرون، ومن لا يقدر لا يجب عليه المأمور، وإلا كان تكليفاً بما لا يطاق، والتكليف بما لا يطاق محال.

هذا كله في حالة أن نسلّم بصحة الأحاديث والآثار، ولكن ـ كما رأيت ـ فالأحاديث كلها ليس منها حديث إلا وفيها مطعن لأهل العلم بالحديث ـ كما أثبتناه وكما قرره الحافظ ابن عبد البر وابن حزم رحمهم الله تعالى .

ثالثاً: بقي ما استدل به الحنابلة من أنّ وقتهما واحد  — أي وقت صلاة العيد وصلاة الجمعة — فسقطت إحداهما بالأخرى؛ وهذا الاستدلال لا نسلم لهم به بالمعنى الذي يسقط الجمعة بالعيد ، لأنهما وإن اتفقا في يوم واحد لم يتفقا في وقت واحد، بل وقت صلاة العيد أول النهار، فإن النبي كان يصلي الأضحى إذا راتفعت الشمس قيد رمح، والفطر إذا ارتفعت قيد رمحين، وأما وقت الجمعة فبعد الزوال، فثبت أن لكل منهما وقتاً غير وقت الأخرى، فلا يمتنع التفريق والاستقلال، بأن يصلى العيد ثم يصلى الجمعة.

وعليه:

لا يجوز إسقاط فرض الجمعة بصلاة العيد إذا اجتمع العيد والجمعة في يوم واحد.

والله تعالى أعلم..

مراجع الدراسة

1ـ المغني لابن قدامة، ج2 ص 212ـ 213.

2ـ المحلى بالآثار، ج3 ص 303-304.

3ـ بداية المجتهد ونهاية المقتصد ج1 ص 510-511.

4ـ المجموع شرح المهذب للنووي، ج4 ص 411-413.

5ـ السيل الجرار المتدفق على حدائق الأزهار للشوكاني، ج1 ص 304.

6ـ الاستذكار لابن عبد البر ، ج7 ص 23-29.

7ـ المعونة على مذهب عالم المدينة، للقاضي عبد الوهاب، ج1 ص 169.

8ـ معرفة السنن والآثار للبيهقي، ج3 ص 66.

9ـ شرح مشكل الآثار للطحاوي، ج3 ص 189-193.

10ـ التحقيق في أحديث الخلاف لابن الجوزي ، ج1 ص 502ـ 503.

11ـ التمهيد لابن عبد البر ج10 ص 267-278.

12ـ سنن أبي داود، ج1 ص 281.

13ـ سنن ابن ماجة ج1 ص 416.

14ـ سنن البيهقي الكبرى ج3 ص 318.

15ـ سنن النسائي ، ج3ص 194.

16ـ مسند الشافعي، ص 77 .

17ـ مصنف ابن أبي شيبة ج2 ص 7-8.

18ـ مصنف عبد الرزاق ج3 ص 305.
المصدر :موقع الشيخ

Monday, 21 August 2017

*Persembahan Ucapan Tahniah Kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah*

*Persembahan Ucapan Tahniah Kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah*

Patik mewakili rakyat Kebawah Duli Tuanku di dalam Parlimen Kuala Nerus merafak sembah, pohon ampuni perkenan untuk menyembahkan ucapan tahniah atas kemenangan Kebawah Duli Tuanku al-Sultan merangkul kejuaraan dua pingat emas pada temasya sukan SEA yang sedang berlangsung sekarang. Kejuaraan Kebawah Duli Tuanku itu mampu menyuntik semangat juang kepada hamba rakyat untuk mengejar kejayaan dalam semua lapangan kehidupan dan kerjaya.
Syabas dan tahniah Tuanku, daripada patik dan rakyat Parlimen Kuala Nerus, Terengganu Darul Iman.

Sekian.

Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Isnin 21hb Ogos 2017

PAS: Walau terlewat 32 tahun, RCI Memali dinantikan waris mangsa

PAS: Walau terlewat 32 tahun, RCI Memali dinantikan waris mangsa

Khairil Ashraf

ShareTweetPinMail

PETALING JAYA: Walaupun terlewat 32 tahun, kesediaan kerajaan pertimbangkan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk mengkaji peristiwa Memali 1985 dinanti-nantikan waris mangsa dan PAS, kata Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali.

Ketua Penerangan Dewan Ulama berkata kerajaan bertanggungjawab menjalankan siasatan bebas yang boleh membongkar “misteri” di sebalik arahan kepada pasukan polis sehingga berlakunya tragedi berdarah.

“Mereka yang terlibat perlu diambil tindakan sekiranya terbukti bersalah. Dalam masa yang sama ahli keluarga yang menanggung derita hasil tragedi itu, sama ada di pihak orang kampung atau di pihak polis, perlu segera diberikan pampasan sebagai tanda kerajaan sangat menyesali apa yang telah berlaku ketika itu,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Zahid yang menyatakan kerajaan sedia pertimbangkan penubuhan RCI untuk mengkaji peristiwa Memali 1985 jika ada permintaan dari individu, pertubuhan atau parti politik.

Sekiranya ditubuhkan, RCI itu merupakan suruhanjaya siasatan kedua yang ditubuhkan untuk menyiasat peristiwa yang berlaku di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad.

PAS pada 16 Ogos lalu menggesa kerajaan menubuhkan RCI dan menggesa kerajaan memohon maaf di atas konfrontasi antara pihak berkuasa dan pengikut penceramah agama Ibrahim Mahmud di Kampung Memali di Baling, Kedah, yang menyaksikan Ibrahim, 13 pengikutnya dan 4 anggota polis terbunuh.

Kerajaan pernah menerbitkan kertas putih Peristiwa Memali yang dikemukakan dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara pada 1986.

Namun Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata saksi kejadian mendakwa Kertas Perintah 21 itu satu “pembohongan”.

Isu ini kembali hangat selepas kekecohan yang berlaku di forum “Nothing to Hide 2.0” Ahad lepas, selepas objek dilontarkan ke pentas semasa bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjawab soalan hadirin mengenai peristiwa itu.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/08/20/pas-walau-terlewat-32-tahun-rci-memali-dinantikan-waris-mangsa/