PAGE DR KHAIRUDDIN TAKIRI

Wednesday, 10 October 2012

Ibadah Korban di Kemboja 2012

Untuk tahun ke 8 Darul Fuqaha menganjurkan Ibadah Korban di Kemboja di perkampungan orang-orang miskin. Harga satu bahagian RM230 ditambah dengan rm70 untuk agihan kepada guru-guru al-Quran di Kemboja

Hubungi 
1. Ust Dr Khairuddin at-Takiri 013 3890000
2. Ust Mohd Harme 0192121972
3. Ust Mohd Azlan 0192677703








Sunday, 23 September 2012

Dr Khairuddin at-Takiri menarik diri daripada MURSHID (Multaqa Asatizah dan Du'at)



Bangi: 22 hb Sep 2012; Ust Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali yang lebih dikenali sebagai Dr Takiri telah mengumumkan penarikan dirinya daripada menganggotai Multaqa Asatizah dan Du'at ( MURSHID ), sebuah NGO Islam yang menghimpunkan para pendakwah dari pelbagai latar belakang. Demikian menurut kenyataan ringkas dalam facebook beliau http://www.facebook.com/DrKhairuddinTakiri awal pagi ini tanpa menjelaskan sebarang sebab penarikan diri beliau.

Kenyataan beliau adalah seperti berikut; "Saya dengan ini mengumumkan penarikan diri daripada menjadi ahli MURSHID ( Multaqa Asatizah dan Du’at ). Moga MURSHID lebih maju dalam arena dakwah membawa mesej Islam. Saya bersedia untuk bersama MURSHID dalam apa sahaja program ilmu dan dakwah yang dianjurkan insyAllah."

Dr Khairuddin merupakan seorang ahli perniagaan dan pendakwah yang cergas menyampaikan ilmu dan dakwah di samping penulisan buku serta artikel di majalah dan akhbar.  Beliau juga menjadi pengasas serta pengerusi bagi pusat pendidikan Islam Darul Fuqaha di Bangi, Selangor. Berkelulusan Bachelor dan Master dari dua universiti di Jordan dan PhD dari UKM, beliau sebelum ini merupakan pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Islam Antarabangsa sebelum meletakkan jawatan pada tahun 2008.

MURSHID yang diasaskan setahun lebih yang lalu oleh sekumpulan pendakwah diketuai Dr Zaharuddin Abd Rahman mendapat perhatian ramai akhir-akhir ini kerana kontroversi pembatalan tempahan dewan oleh Universiti Islam Antarabangsa untuk seminar politik anjuran  MURSHID  dua hari sebelum program pada 15 September lalu yang memaksa pemindahan lokasi seminar ke Dewan MBSA, Shah Alam.  Seminar tersebut menampilkan beberapa pimpinan parti pembangkang dan kerajaan dalam forum akademik.

 Antara ahli-ahli MURSHID : 
1. Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Penasihat)
2. Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi)
3. Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman ( Setiausaha)
4. Dr. Zahazan Mohamed
5. Dr. Maszlee Malek
6. Dr. Abd Basit Abd Rahman
7. Dr. Ahmad Wifaq Mokhtar
8. Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali
9. Dr. Mohd Sukki Othman
10. Ustaz Roslan Mohamed
11. Ustaz Mohd Zamri Mohd Zainuldin
12. Ustaz Muhammad Nidzam Abd Kadir
13. Ustaz Imam Muda Muhammad Asyraf Ridzuan
14. Ustaz Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim
15. Ustaz Mohd Aizam Mas’ud
16. Ustaz Ahmad Fauwaz Dato’ Fadzil
17. Ustaz Syed Mohamad Nurhisyam Tuan Padang
18. Ustaz Muhd Ramadhan Fitri Elias
19. Ustaz Abdullah Bukhari Abd Rahim
20. Xifu Abd Naser Abd Rahman

Monday, 16 July 2012

Abu Muslim al-Khaulani menegur Khalifah Mu`awiyah

Harta khazanah negara bukanlah milik pemimpin negara tetapi hak rakyat yang mesti diagihkan secara adil kepada yang berhak. Pemerintah yang gagal mengagihkan khazanah negara secara betul perlu ditegur oleh ulama walaupun secara berdepan dan di khalayak ramai. Pemimpin yang baik pula tidak akan bertindak terhadap ulama tetapi segera bertindak membetulkan kesilapannya. renungilah kisah teguran Abu Muslim al-Khaulani terhadap Khalifah Mu`awiyah seperti berikut:

Abu Muslim al-Khaulani merupakan salah seorang Tabi`in besar berasal dari Yaman. Nama sebenarnya menurut pendapat majoriti Ulama ialah Abdullah bin Thaub. Beliau memeluk Islam ketika Rasulullah saw masih hidup tetapi tidak sempat bertemu Rasulullah saw. 

Menurut al-Zahabi dalam Siyar A`lam Nubala', pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq beliau menjadi antara penentang utama al-Aswad al-`Anasi yang mengaku menjadi Nabi di Yaman sehingga beliau dibakar oleh al-`Anasi tetapi selamat tanpa sebarang kecederaan dengan izin Allah. Lantaran itu beliau diusir keluar dari Yaman dan  berhijrah ke Madinah. 

Apabila tiba di Madinah beliau masuk ke Masjid Nabawi sebelum zohor dan mengerjakan solat.Apabila dilihat oleh Umar bin al-Khattab, beliau segera menyapa dan bertanyakan tentang kisah lelaki yang dibakar oleh al-`Anasi tetapi diselamatkan oleh Allah. Setelah diperkenalkan bahawa beliaulah orangnya, Umar segera memeluk beliau sambil menangis sebelum membawanya bertemu dengan Abu Bakar al-Siddiq.  Abu Bakar lalu berkata: "Alhamdulillah, segala puji syukur milik Allah yang tidak mematikan daku sehinggalah Allah perlihatkan kepadaku seorang yang telah diperlakukan oleh Allah sebagaiman diperlakukan kepada nabi Ibrahim alaihissalam". Beliau meninggal dunia di bumi Rom pada tahun 62 hijrah.

Antara kisah menarik beliau ialah teguran beliau terhadap sahabat Nabi saw, iaitu Khalifah Mu`awiyah bin Abi Sufyan radiyallahu `anhuma di khalayak ramai. 

Satu ketika, Khalifah Mu`awiyah (r.a) telah menyekat pemberian kepada orang ramai. Abu Muslim al-Khaulani lantas menegur Mu`awiyah (r.a) yang sedang berada berucap di atas mimbar di khalayak ramai: "Wahai Mu`awiyah! Harta tersebut bukanlah hasil usaha kamu, juga bukan hasil usaha bapak kamu, malah juga bukan hasil usaha ibu kamu!"
Mu`awiyah (r.a) lantas murka teramat sangat. Beliau lalu turun dari mimbar sambil berkata kepada orang ramai; "teruskan berada di tempat kamu sekarang".  Beliau menghilangkan diri sebentar kemudian keluar semula bertemu mereka lalu berkata: "Sesungguhnya Abu Muslim telah bercakap sesuatu yang menimbulkan kemarahanku. Saya pula telah mendengar Rasulullah saw bersabda: "Marah itu daripada syaitan. Syaitan pula dicipta daripada api. Api hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu sekiranya seseorang kamu merasa marah maka hendaklah dia mandi." Sesungguhnya saya telah masuk ke dalam sebentar tadi dan mandi. Benarlah kata-kata Abu Muslim. Ia bukanlah hasil usahaku. Bukan juga hasil usaha bapaku/ Oleh itu bersegeralah kamu mengambil agihan-agihan kamu."



Tuesday, 10 July 2012

Bagaimana Cara Menegur Pemerintah Dalam Islam

Menegur pemerintah yang melakukan kemungkaran adalah wajib berdasarkan hadis sahih yang banyak. Antaranya Nabi bersabda bermaksud; "akan ada pemerintah, kamu kenali ( kemungkaran mereka) dan kamu engkari mereka. Sesiapa yang mengenali (kemungkaran pemerintah lalu membenci dengan hati) dia terlepas. Sesiapa yang mengengkari (dengan lidah) dia selamat tetapi (yang tidak terlepas dan selamat ialah) yang redha dan menurut. Hadis Sahih Muslim.

Sekiranya kemungkaran pemerintah melibatkan peribadinya yang tidak merosakkan umat dan negara teguran perlu dibuat secara diam- diam untuk memelihara kehormatan. Ini sesuai dengan hadis bermaksud; sesiapa yang menutup aib seorang beriman Allah menutup aibnya di hari qiamat.

Apabila pemerintah melakukan kemungkaran terang-terangan dan pula melibatkan maslahat negara dan ummat, teguran boleh dibuat secara terang-terangan. Ini telah ditunjukkan oleh banyak ulama Islam sepanjang zaman seperti dibuat oleh Abu Muslim al-Khaulani terhadap satu kesilapan Muawiyah sebagai Khalifah Islam dan juga oleh al-Izz bin Abd Salam yang digelar sebagai Sultan Ulama terhadap pemerintah Dimasq di zamannya pada tahun 638.

Namun haram memberontak mengunakan senjata menentang pemerintah yang melakukan kemungkaran sebagaimana sabit dalam banyak hadis sahih. Ini kerana ia membawa kepada pertumpahan darah muslim. Yang wajib dilaksanakan ialah menegur dan membangkang dengan hati dan lidah serta kuasa yang ada.

Bagaimana cara menegur pemerintah dalam Islam

Menegur pemerintah yang melakukan kemungkaran adalah wajib berdasarkan hadis sahih yang banyak. Antaranya Nabi bersabda bermaksud; "akan ada pemerintah, kamu kenali ( kemungkaran mereka) dan kamu engkari mereka. Sesiapa yang mengenali (kemungkaran pemerintah lalu membenci dengan hati) dia terlepas. Sesiapa yang mengengkari (dengan lidah) dia selamat tetapi (yang tidak terlepas dan selamat ialah) yang redha dan menurut. Hadis Sahih Muslim.  

Sekiranya kemungkaran pemerintah melibatkan peribadinya yang tidak merosakkan umat dan negara teguran perlu dibuat secara diam- diam untuk memelihara kehormatan. Ini sesuai dengan hadis bermaksud; sesiapa yang menutup aib seorang beriman Allah menutup aibnya di hari qiamat. 

Apabila pemerintah melakukan kemungkaran terang-terangan dan pula melibatkan maslahat negara dan ummat, teguran boleh dibuat secara terang-terangan. 

Ini telah ditunjukkan oleh banyak ulama Islam sepanjang zaman seperti dibuat oleh Abu Muslim al-Khaulani terhadap satu kesilapan Muawiyah sebagai Khalifah Islam dan juga oleh al-Izz bin Abd Salam yang digelar sebagai Sultan Ulama terhadap pemerintah Dimasq di zamannya pada tahun 638. 

Namun haram memberontak mengunakan senjata menentang pemerintah yang melakukan kemungkaran sebagaimana sabit dalam banyak hadis sahih. Ini kerana ia membawa kepada pertumpahan darah muslim. Yang wajib dilaksanakan ialah menegur dan membangkang dengan hati dan lidah serta kuasa yang ada.

Wednesday, 30 May 2012

Buku Politik dan Pilihanraya

Buku Terkini POLITIK DAN PILIHANRAYA MENURUT ISLAM tulisan Ust Dr Khairuddin at-Takiri dan Ustaz Zamani Ismail akan mula diedarkan sempena Himpunan Hijau ke Putrajaya di Stadium Sultan Abd Halim, Alor Star pada 1hb Jun 2012.

Temui kami di Gerai Dewan Ulama PAS Pusat di sana.

Petikan daripada buku:

DEFINISI TAHAALUF SIYASI

“Tahaaluf Siyasi“ adalah istilah Arab. Dalam bahasa Melayu ia bermaksud Perjanjian Pakatan Politik atau disebut juga sebagai Perjanjian Kerjasama Politik.
Penggunaan istilah “Tahaaluf Siyasi“ dalam bahasa Arab memberi maksud yang lebih mendalam berbanding istilah “kerjasama politik“ dalam bahasa Melayu. Hal ini kerana perkataan “Tahaaluf“ dalam bahasa Arab berasal dari perkataan “Hilf“ yang memberi beberapa maksud
  1. Saling mendampingi[1]
  2. Perjanjian antara kaum untuk saling bantu-membantu dan bersepakat [2]
  3. Perjanjian untuk tidak mengkhianati.[3]
Oleh itu, “Tahaaluf“ bermaksud perjanjian antara beberapa pihak untuk saling mendampingi, bantu-membantu dan tidak mengkhianati antara satu sama lain. Perkataan “Siyasi“ pula bermaksud urusan politik dan pemerintahan. Justeru, Tahaaluf Siyasi bermaksud perjanjian antara beberapa pihak untuk saling mendampingi, bantu-membantu dan tidak mengkhianati antara satu sama lain bagi mencapai cita-cita politik iaitu memerintah sesebuah negara.
Berdasarkan penjelasan di atas, saya berpandangan istilah Tahaaluf Siyasilebih baik dipopularkan berbanding istilah kerjasama politik bagi memberikan retorik makna yang lebih mendalam.
PersoalanTahaaluf Siyasiini timbul dewasa ini apabila sebuah parti politik di Malaysia yang meletakkan cita-cita Islam dalam perlembagaannya, iaitu PAS melakukan beberapa siri kerjasama politik dengan parti-parti politik yang tidak meletakkan cita-cita pemerintahan berasaskan Islam dalam agenda politik mereka.


[1] Mu`jam Maqaayiis al-Lughah, juz 2, hlm. 97-98
[2] Al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athar, juz, hlm. 1031.
[3] Taj al-`Arus, juz 6, hlm. 75.


Seminar Alam Mistik 9 Jun 2012

Pendahuluan

Alam Mistik adalah satu realiti dalam kehidupan manusia, namun hakikat sebenar alam ini tidak difahami oleh masyarakat awam menyebabkan mereka gagal dan tersilap dalam berinteraksi dengannya. Dalam masa yang sama maklumat tentang alam ini dicampur-baur dengan khurafat dan kepercayaan yang salah hatta oleh ramai pengamal perubatan alam mistik. Untuk itu penjelasan yang benar perlu dikemukakan kepada umat agar tidak tersesat dan tersasar dalam memahaminya yang boleh merosakkan aqidah, syariat dan akhlak.

Seminar ini bakal menjelaskan hakikat sebenar alam ini menurut al-Quran dan Hadis menerusi pembentangan  beberapa kertas kerja oleh beberapa tokoh muda seperti berikut:

1. Peranan Jin dalam Kehidupan Manusia oleh Ust Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
2. Hukum-Hakam Jin oleh Ust Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
3. Bahaya Sihir Saka Terhadap Keluarga oleh Ust Hanafi Abd Rahman
4. Pengaruh Fenomena Sihir oleh Ust Dasuki Abd Ghani


Maklumat Program

Hari dan Tarikh : Sabtu 9 hb Jun 2012
Waktu : Pukul 9 pagi - 10 malam.
Tempat : Pusat Islam, Kuala Lumpur
Yuran : RM150 seorang (Pelajar rm120 sahaja)

Makan Tengahari dan Malam disediakan

Hubungi segera Ust Zulkarnain 013 7722267 / 013 2890000



Saturday, 26 May 2012

Pilihanraya Presiden Mesir, Masa depan Revolusi Mesir Dalam Bahaya

pilihanraya Presiden Mesir semalam menyaksikan  persaingan sengit antara Muhammad Mursi, calon parti Keadilan dan Kebabasan mewakili Ikhwan Muslimin dan Ahmad Syafiq, bekas Ketua Menteri terakhir zaman Husni Mubarak dengan masing-masing mendapat 24.9% dan 24.5% undi.  AlArabiya.net dan Aljazeera semalam melaporkan kebimbangan Ikhwan Muslimin terhadap kemungkinan kemenangan Ahmad Syafiq sebagai calon Presiden Mesir bakal  "mencolek" dan menggagalkan matlamat Revolusi Mesir. Perbincangan sedang dibuat untuk memperkukuhkan kedudukan Muhammad Mursi dengan meenggabungkan kekuatan dua lagi calon Presiden yang telah kalah pada pusingan pertama iaitu  Abul Futuh dan Hamden. Pusingan kedua pilihanraya tersebut akan berlangsung pada 16 dan 17  jun nanti Sent from my iPad

Thursday, 15 March 2012

Kuliah Mingguan Pagi Jumaat di Seb. Takir, K. Trg


Kuliah Mingguan Pagi Jumaat di Surau Ayah Itam, Kg. Baru Seberang Takir, K Trg bermula jam 9 pg - 10.30 oleh Ust Dr Khairuddin at-Takiri, Pengajian Tafsir Surah al-Baqarah, Hadis Riyad Solihin dan Soal-Jawab Solat.

Kuliah Tafaqquh Selasa dan Khamis 8.30 - 10.30 pg

Kuliah Tafaqquh Dwi-Mingguan Setiap Selasa dan Khamis di Darul Fuqaha, Sg. Merab, Bangi bermula jam 8.30 pg - 10.30 pg bersama Ust Dr. Khairuddin at-Takiri, Ust Dr. Zulkifli al-Bakri, Ust Dr. Shauqi Othman dan Ust Harme al-Maghribi. Semua dijemput hadir. Sebarkan.